Gjest Bruker115236 Skrevet 26. oktober 2016 #1 Skrevet 26. oktober 2016 https://www.nrk.no/norge/utlendingene-tar-studentboligene-1.13196968 Er mildt sagt rystet over det jeg leser. Jeg trodde faktisk at utenlandske studenter betalte for å studere i Norge, men tydeligvis ikke. Det er virkelig urettferdig at mennesker som har ingen tilknyttning til landet kan få samme fordeler, og flere, enn vi som er norske statsborgere. Jeg skulle gjerne visst hvor mange av disse studentene som faktisk blir en ressurs for Norge etter endt studie. Jeg tviler sterkt på at det er så mange som har blitt så store forskere at det har gitt reklame til Norge, eller at så mange bosetter seg i Norge etter at de er ferdig og betaler skatt i ettertid. Og dette med at de skal komme foran oss i køen på studenbolig er også utrolig urettferdig. Jeg kjenner så mange norske studenter som ikke har råd til studentbolig for alle de billigste hyblene er tatt, og de må betale 6,5k+++ for de resterende. Vet og at de to billigste studenboligene i byen min har et stort flertall utenlandske som ikke kan noe som helst norsk. Og har hørt fra folk som har bodd på disse at det er et lite trivellig miljø, da disse studentene er lite interessert i å danne vennskap. Også har du de som venter i 1/2 år+ på studentbolig, og må bo dyrt privat. Nei, altså dette er helt latterlig og utrolig provoserende.
Gjest Tsunade Skrevet 26. oktober 2016 #2 Skrevet 26. oktober 2016 Nok et eksempel på at norske velferdsgoder så til de grader utnyttes av utlendinger, med det resultat at det går ut over norske statsborgere. Denne utviklingen har vi kunnet se over mange år, hvor skal det ende? På tide å gjøre som våre naboland i dette tilfellet - innføre studieavgift for utenlandske studenter. Bra du tok opp dette, Liz!
Chubby Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 Norske velferdsgoder bør først og fremst gå til nordmenn. At utlendinger kommer hit for å studere er bra, men da bør de også betale for det, slik vi må om vi studerer i utlandet. 18
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 Tanken er at Norge er et så lite attraktivt land for utenlandske studenter, at de må få garantert studentbolig får å gidde å velge Norge, selv uten studieavgift. Dette er gamle tanker som ikke lenger passer til dagens verdensbildet og bør endres. Vi bør legge oss på samme politikk som andre vestlige land. En utilsiktet konsekvens av denne politikken er at det store antallet utenlandske studenter i forhold til studentboliger. Ingen som innførte garanti for utlendinger hadde i sine villeste drømmer at disse ville legge beslag på 70% av alle studentboliger. Enda en grunn til å revidere disse garantitankene. Spørsmålet om verdien av utenlandske studenter ved norske skoler er en del av dette. Verdi er det definitivt, men ressursene vi bruker på de må stå i rimelig forhold. Verden er mer integrert enn noen gang, og utdanningssektoren trenger ingen særbehandling i forhold til andre samfunnsområder. Det er like mye i utlendingenes interesse å studere i Norge som det er for norske studenter å reise utenlands. Denne kulturutvekslingen vil foregå selv uten studenthybelgaranti. Og vil i tillegg være mer integrerende. Å ha enklaver med utenlandske studenter som knapt nok er i kontakt med nordmenn i løpet av utdanningen er meningsløst. Både for studenten og for Norge. Anonymkode: ff2b0...33d 6
Gjest Trollkarlen Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 Nordmenn er annenrangs borgere i eget land.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg er en tidligere slik utenlandsk student i Norge. Ble ferdig med mastergrad i 2007, har jobbet i Norge siden, har fått statsborgerskap og stiftet familie siden. Jeg er definitivt en ressurs for Norge - og hvis du tenker litt gjennom, så ser at Norge fikk meg ganske billig - det er et annet land som betalte for min helsebehandling og skolegang helt opp til alderen av høgskolenivå. Et annet land som fikk aldri noe tilbake, da jeg jobber og betaler skatt bare i Norge. Derfor VIL Norge veldig gjerne ha utenlandske studenter, sånne som meg, det er en av de mest lønnsomme innvandrergrupper - sammen med arbeidsinnvandrere. I bransjen jeg jobber i, IT, er det svært mange utlendinger, mange har også studert i Norge, absolutt ikke uvanlig. Samtidig, student-innvandrere er en av de minste innvandrergrupper, de er mange færre enn familiegjenforening eller arbeidsinnvandrere, eller til og med asylsøkere. Og det er forresten ikke bare så lett å komme og studere i Norge, det er strenge regler rundt. For det første kreves det bevis på at du har midler nok for å bo i Norge og studere, da jeg studerte var det snakk om 100 000 kr pr studieår - det er penger man må ha på en konto i norsk bank for å det hele tatt å bli vurdert. Man må også ha studiekompetanse og man må bestå norsk eksamen - jo mindre man går studie som er bare på engelsk. Oppholdstillatelse for student gis for maks ett år om gangen (og gir ikke grunnlag for permanent opphold) og for å fornye det må man også fremvise fremgang i studier - altså man kan ikke stryke på eksamener, ellers mister man oppholdstillatelse, svært motiverende i grunn. Og hybel.. akkurat som andre, må man søke studenthybel, stå i kø. Jeg studerte totalt i seks år og gjennom de årene bodde jeg både på studenthybel og privat, akkurat som alle andre studenter. Du som norsk får mer konkurranse ja men det er ikke som vi "tar" hyblene og studiene dine, må jo i samme kø vi og. Også skal vi kanskje snakke om nordmenn som studerer utenlands? For eksempel Slovakia, hvor mange norske leger studerer? Er ikke så store skolepenger det er snakk om i Slovakia, og disse blir jo ikke i Slovakia heller, og betaler ikke akkurat skatt der. Anonymkode: bc1b3...b81 22
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #7 Skrevet 26. oktober 2016 Det er langt flere nordmenn som studerer i utlandet enn utlendinger som studerer i Norge. Dette uten at de norske studentene kommer til å tilføre studielandet sitt så mye verdi. Hvor mange nordmenn har tilført Polen og Ungarn store verdier selv om de har studert medisin der? Neeeeida, de kommer tilbake hit for å jobbe som leger, gitt. Den største utenlandske studentgruppen er for øvrig svensker, etterfulgt av russere, tyskere og kinesere. Anonymkode: a304e...dcc 15
mintgrønn Skrevet 26. oktober 2016 #8 Skrevet 26. oktober 2016 Det er faktisk utrolig mange norske studenter som studerer hele studier i utlandet, feks medisin, fysioterapi, psykologi eller som tar et semester i utlandet, i en del tilfeller uten å trenge å betale noe til den utenlandske høyskolen/universitetet. Og som oftest blir bosted ordnet for dem også. Så slutt å syt. 10
Purple Basil Skrevet 26. oktober 2016 #9 Skrevet 26. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en tidligere slik utenlandsk student i Norge. Ble ferdig med mastergrad i 2007, har jobbet i Norge siden, har fått statsborgerskap og stiftet familie siden. Jeg er definitivt en ressurs for Norge - og hvis du tenker litt gjennom, så ser at Norge fikk meg ganske billig - det er et annet land som betalte for min helsebehandling og skolegang helt opp til alderen av høgskolenivå. Et annet land som fikk aldri noe tilbake, da jeg jobber og betaler skatt bare i Norge. Derfor VIL Norge veldig gjerne ha utenlandske studenter, sånne som meg, det er en av de mest lønnsomme innvandrergrupper - sammen med arbeidsinnvandrere. I bransjen jeg jobber i, IT, er det svært mange utlendinger, mange har også studert i Norge, absolutt ikke uvanlig. Samtidig, student-innvandrere er en av de minste innvandrergrupper, de er mange færre enn familiegjenforening eller arbeidsinnvandrere, eller til og med asylsøkere. Og det er forresten ikke bare så lett å komme og studere i Norge, det er strenge regler rundt. For det første kreves det bevis på at du har midler nok for å bo i Norge og studere, da jeg studerte var det snakk om 100 000 kr pr studieår - det er penger man må ha på en konto i norsk bank for å det hele tatt å bli vurdert. Man må også ha studiekompetanse og man må bestå norsk eksamen - jo mindre man går studie som er bare på engelsk. Oppholdstillatelse for student gis for maks ett år om gangen (og gir ikke grunnlag for permanent opphold) og for å fornye det må man også fremvise fremgang i studier - altså man kan ikke stryke på eksamener, ellers mister man oppholdstillatelse, svært motiverende i grunn. Og hybel.. akkurat som andre, må man søke studenthybel, stå i kø. Jeg studerte totalt i seks år og gjennom de årene bodde jeg både på studenthybel og privat, akkurat som alle andre studenter. Du som norsk får mer konkurranse ja men det er ikke som vi "tar" hyblene og studiene dine, må jo i samme kø vi og. Også skal vi kanskje snakke om nordmenn som studerer utenlands? For eksempel Slovakia, hvor mange norske leger studerer? Er ikke så store skolepenger det er snakk om i Slovakia, og disse blir jo ikke i Slovakia heller, og betaler ikke akkurat skatt der. Anonymkode: bc1b3...b81 Jeg bodde i en studentblokk på Sørlandet nylig, og 99% av studentene reiste hjem igjen. Ingen av dem hadde jobb, og så festet de hele tiden. Var ikke mye verdiskapning der nei. En studievenninne bodde i et annet studentboligkompleks og der var det akkurat samme greia, "romvenninnen" (hun som venninna mi delte bad med) sin kjæreste og kompis kom fra Hellas hvor de bodde i studentboligen gratis. Ikke hadde de jobb eller noen ting, Gudene vet hvor de fikk penger ifra. Det er bra at du bidrar til samfunnet her i Norge, men de aller fleste utenlandske studenter gjør det ikke. 8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #10 Skrevet 26. oktober 2016 Akkurat nå, Purple Basil skrev: Jeg bodde i en studentblokk på Sørlandet nylig, og 99% av studentene reiste hjem igjen. Ingen av dem hadde jobb, og så festet de hele tiden. Var ikke mye verdiskapning der nei. En studievenninne bodde i et annet studentboligkompleks og der var det akkurat samme greia, "romvenninnen" (hun som venninna mi delte bad med) sin kjæreste og kompis kom fra Hellas hvor de bodde i studentboligen gratis. Ikke hadde de jobb eller noen ting, Gudene vet hvor de fikk penger ifra. Det er bra at du bidrar til samfunnet her i Norge, men de aller fleste utenlandske studenter gjør det ikke. Ikke heeeelt ulikt badestudentene på Bali. Anonymkode: a304e...dcc 15
Purple Basil Skrevet 26. oktober 2016 #11 Skrevet 26. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke heeeelt ulikt badestudentene på Bali. Anonymkode: a304e...dcc Men de betaler vel for seg? For noen år siden kostet det nemlig en del å studere på Bali, er derfor jeg droppet det. 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #12 Skrevet 26. oktober 2016 Og hvis man ser på tallene i den artikkelen, så ser man med engang at den sutring over manglende boliger ikke stemmer. I 2015 var det om lag 23 000 utenlandske studenter i Norge - og bare halvparten av disse fra land utenfor EØS. Det er altså snakk om å innføre dyrere studentavgifter for disse 11 tusen, fordi de skaper unødvendig press på studentbolig. Samtidig står det i artikkelen at 2015 var også et rekordår for hvor mange norske studenter valgte å studere i utlandet - "I 2015 reiste 25 350 nordmenn til utlandet for å studere". Det er altså 500 mer!!! Enn totalt utenlandske studenter i Norge, inkludert de som ifra EØS land. Og hybleplasser burde da gått opp i opp, hvis det i det hele tatt var bygdt nok hybler for alle studenter. Men det var det visst ikke. Så ikke skyld på utlendinger nå... Anonymkode: bc1b3...b81 7
jabx Skrevet 26. oktober 2016 #13 Skrevet 26. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er forresten ikke bare så lett å komme og studere i Norge, det er strenge regler rundt. For det første kreves det bevis på at du har midler nok for å bo i Norge og studere, da jeg studerte var det snakk om 100 000 kr pr studieår - det er penger man må ha på en konto i norsk bank for å det hele tatt å bli vurdert. Da kan dere fint finne bolig selv. Det er skammelig at norske studenter blir skviset ut. 8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 Dere som skriver at nordmenn som studerer i utlandet ikke gir noe tilbake til landene de studerer i, har dere sjekket fakta? Jeg selv tok min utdannelse i USA og betalte svimlende mye penger for det. Over en million for å være eksakt. I Norge studerer utlendinger GRATIS. Anonymkode: 9a792...bac 12
Purple Basil Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke heeeelt ulikt badestudentene på Bali. Anonymkode: a304e...dcc Studenter kan feste og gjøre det de vil for min del, men de får pokker meg betale for skoleplass og stå i boligkø eller leie privat som mange andre nordmenn gjør. 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #16 Skrevet 26. oktober 2016 Til alle dere som er negative....Dere bor i Norge, dere? Jeg bor i verden. Jeg har bodd i utlandet store deler av livet, nesten like lenge som jeg har bodd i Norge. Råder dere til å utvide horisontene litt, utforske mer. Det er mye spennende å se i verden. Men hvis vi skal få ta del i alt det fantastiske andre kulturer og land har å tilby, bør vi ikke da dele litt av vårt? Og hvis dere virkelig tror vi gir mer enn vi får utfordrer jeg dere til å lære mer om verden. Anonymkode: 7c9f4...c55 9
Gjest Bruker115236 Skrevet 26. oktober 2016 #17 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Nå er det stor forskjell på de norske studentene som må ta over 400k i studielån for å få råd til skolene. Og de som kommer hit som får skolen nesten gratis, men må betale for bosted selv. Så klart bør de ha nok til å klare seg i Norge selv, skal vi betale det og mener du? Det er stor forskjell på at man må bevise at man 100k på bok for å kunne bo her underveis, og det å betale de 100k til skolen. Noe som jeg syns de burde. Jeg tror absolutt ikke på at flesteparten blir i Norge etter på og blir en ressurs. Bare at du kjenner noen betyr ikke at det er fasiten, og jeg skulle gjerne hatt kilder på påstanden din. Vi nordmenn er kanskje ikke en ressurs for de landene heller, men vi betaler i hvert fall det vi skal til skolene. Og jeg tror og blant de som studerer i utlandet er storparten de som går på gateway collage og et semester med utveksling, som de betaler mye for. I motsetning til de som tar en hel bachelor eller master her gratis. Endret 26. oktober 2016 av Bruker115236 La til litt
Gjest Tsunade Skrevet 26. oktober 2016 #18 Skrevet 26. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den største utenlandske studentgruppen er for øvrig svensker, etterfulgt av russere, tyskere og kinesere. Anonymkode: a304e...dcc Og hva var poenget ditt? At det er greit å utnytte norske gratistjenester bare du ikke er mørkhudet?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #19 Skrevet 26. oktober 2016 5 minutter siden, Purple Basil skrev: Jeg bodde i en studentblokk på Sørlandet nylig, og 99% av studentene reiste hjem igjen. Ingen av dem hadde jobb, og så festet de hele tiden. Var ikke mye verdiskapning der nei. En studievenninne bodde i et annet studentboligkompleks og der var det akkurat samme greia, "romvenninnen" (hun som venninna mi delte bad med) sin kjæreste og kompis kom fra Hellas hvor de bodde i studentboligen gratis. Ikke hadde de jobb eller noen ting, Gudene vet hvor de fikk penger ifra. Det er bra at du bidrar til samfunnet her i Norge, men de aller fleste utenlandske studenter gjør det ikke. Dette blir for dumt. Hvordan vet du at de fleste drar? I min erfaring de fleste blir nemlig. Både i gjennom min jobb i bransjen, og fra mine studieår kjenner jeg mange tidligere utenlandske studenter i Norge, og alle jobber og bor nå i Norge. Jeg kjenner noen få som dro igjen, men da er det snakk om spesielle familiesituasjoner - f.eks ei som ble sammen med en australsk student og de dro til Australia for å bo der.. Men de er få, som sagt. Anonymkode: bc1b3...b81 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #20 Skrevet 26. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er langt flere nordmenn som studerer i utlandet enn utlendinger som studerer i Norge. Dette uten at de norske studentene kommer til å tilføre studielandet sitt så mye verdi. Hvor mange nordmenn har tilført Polen og Ungarn store verdier selv om de har studert medisin der? Neeeeida, de kommer tilbake hit for å jobbe som leger, gitt. Den største utenlandske studentgruppen er for øvrig svensker, etterfulgt av russere, tyskere og kinesere. Anonymkode: a304e...dcc Jeg studerte i England og har ønsker om å bosette meg der. 11 minutter siden, mintgrønn skrev: Det er faktisk utrolig mange norske studenter som studerer hele studier i utlandet, feks medisin, fysioterapi, psykologi eller som tar et semester i utlandet, i en del tilfeller uten å trenge å betale noe til den utenlandske høyskolen/universitetet. Og som oftest blir bosted ordnet for dem også. Så slutt å syt. Jeg betalte vel rundt 90 000 i året på bacheloren og 110 000 på masteren. Jeg vil si at jeg betalte min del til universitetet mitt. Vi ble ordnet bosted det første året på campus, de andre årene måtte vi finne dette selv. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som skriver at nordmenn som studerer i utlandet ikke gir noe tilbake til landene de studerer i, har dere sjekket fakta? Jeg selv tok min utdannelse i USA og betalte svimlende mye penger for det. Over en million for å være eksakt. I Norge studerer utlendinger GRATIS. Anonymkode: 9a792...bac Helt enig med deg! Anonymkode: e049b...085 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå