Gå til innhold

Besteforeldres prioriteringer på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av flere søsken, men den eneste som er alene med mitt barn. Vi har ingen kontakt med barnets far og hans familie. Jeg har bedt min mor hit på julekvelden. 

Min mor velger å dra til min bror med familie, hvor også hans foreldre skal tilbringe julekvelden. Og da blir det så mange der, at de ikke så seg muligheten til å be meg og mitt barn i tillegg. Så vi blir altså sittende alene på julekvelden, og jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er sårt. Og jeg gruer meg oppriktig til jula i år. 

Alle mine andre søsken skal til sine svigerforeldre.

Jeg forstår veldig godt at TS føler seg valgt bort og at det er en vond følelse, for jeg kjenner på det samme selv. 

Anonymkode: 459ea...a21

Dette er en helt annen situasjon enn den TS skisserer. Jeg synes det er helt vanvittig å vite at du sitter alene med barnet ditt hver julaften og ikke invitere deg, spesielt når de uansett har annet besøk. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og joggebukse og ferdigmat julaften? :overrasket: Nei. Bare nei. Hvis alle som har svart her faktisk synes det er så ok som de påstår må det være mange nitriste julefeiringer rundt omkring.

Anonymkode: ba9f7...349

Hvorfor mener du det ikke er ok? Jeg ville personlig ikke feiret jul med joggebukse og ferdigmat, men er det noe galt i å gjøre det slik hvis det er det man ønsker? Jeg synes f.eks. tanken på kokt sau (pinnekjøtt) på julaften høres helt forferdelig ut, men det forhindrer da ikke store deler av Norges befolkning fra å synes at det er det beste som finnes. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av flere søsken, men den eneste som er alene med mitt barn. Vi har ingen kontakt med barnets far og hans familie. Jeg har bedt min mor hit på julekvelden. 

Min mor velger å dra til min bror med familie, hvor også hans foreldre skal tilbringe julekvelden. Og da blir det så mange der, at de ikke så seg muligheten til å be meg og mitt barn i tillegg. Så vi blir altså sittende alene på julekvelden, og jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er sårt. Og jeg gruer meg oppriktig til jula i år. 

Jeg forstår veldig godt at TS føler seg valgt bort og at det er en vond følelse, for jeg kjenner på det samme selv. 

Hvis du bor i Bergen er du hjertelig velkommen til å feire jul med oss! :) Vi blir tre voksne og to barn i julen, og har alltid plass til ett par til! :) 

• Liker 5
Gjest Gallagher
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo sikkert kjempegøy for ungene at besteforeldrene får se bilder av dem i romjula. Veier helt klart opp for å ikke få være med besteforeldrene på julaften. :P 

Ja det tror jeg det gjør. Med et besøk i  tillegg. Jeg tror ikke det er synd på barna hennes så lenge de koser seg julaften med mat,tv og julegaver eller hva nå de enn gjør julaften. 

Skrevet
På 24.10.2016 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Vi har sagt helt siden første gang vi hørte om dette i våres at det ikke er aktuelt for oss å komme til dem, men at de veldig gjerne kan komme og feire jul hjemme hos oss.

Anonymkode: 4abce...229

Den eneste feilen jeg ser foreldrene dine har gjort er å ikke oppdra deg veldig bra. Ser du hvor uhøflig du er her?

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, minister-mio skrev:

Den eneste feilen jeg ser foreldrene dine har gjort er å ikke oppdra deg veldig bra. Ser du hvor uhøflig du er her?

De vet veldig godt hva som er grunnen, og min slektning sier hun har forståelse for det. Sist vi var der ble det veldig mye styr/stress for oss og barna av flere årsaker, knyttet til måten min slektning feirer jul på, og forholdene i sommerhuset. (Jeg begynte å skrive litt om det i dette innlegget, men innser at det blir alt for gjenkjennelig). Dette merket min slektning da vi var der, og hun sier hun derfor skjønner at denne måten å feire jul på ikke er særlig gjennomførbar kombinert med små barn.

---------------------------------------------

Noe helt annet er forøvrig dere som hevder at jeg har ment at foreldrene mine var egoistiske som tok dette valget. Jeg vil gjerne at dere viser meg hvor jeg har skrevet det?? Jeg har aldri kalt dem egoister, jeg har sagt at jeg opplevde prioriteringen rar, sårende og trist.

TS

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vet veldig godt hva som er grunnen, og min slektning sier hun har forståelse for det. Sist vi var der ble det veldig mye styr/stress for oss og barna av flere årsaker, knyttet til måten min slektning feirer jul på, og forholdene i sommerhuset. (Jeg begynte å skrive litt om det i dette innlegget, men innser at det blir alt for gjenkjennelig). Dette merket min slektning da vi var der, og hun sier hun derfor skjønner at denne måten å feire jul på ikke er særlig gjennomførbar kombinert med små barn.

---------------------------------------------

Noe helt annet er forøvrig dere som hevder at jeg har ment at foreldrene mine var egoistiske som tok dette valget. Jeg vil gjerne at dere viser meg hvor jeg har skrevet det?? Jeg har aldri kalt dem egoister, jeg har sagt at jeg opplevde prioriteringen rar, sårende og trist.

TS

Jeg får og helt angst av joggebukser og ferdigmat :ironi:

Skrevet
16 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg får og helt angst av joggebukser og ferdigmat :ironi:

Som jeg skrev i det forrige innlegget, handler det om veldig mye annet enn det- og på hvilken måte tenkte du kunne joggebukse og ferdigmat skape styr og stress for oss?? :klo: 

Noe av det som skapte styr for oss skrev jeg om i HI, mens resten ønsker jeg ikke å utdype her, fordi det blir for gjenkjennelig. Som forklart i innlegget over. 

Poenget er uansett at slektningen forstår hvorfor vi har takket nei, og hadde egentlig heller ikke regnet med at vi skulle komme. Vi ble nok invitert mer fordi det ville ha virket "rart" om hun bare skulle invitere mine foreldre og utelate oss.

• Liker 2
Skrevet

Uansett hva vi eller du måtte mene om saken er faktum at du ikke kan bestemme hvor foreldrene dine skal feire jul. Du har derfor to valg. Du kan enten velte deg i skuffelsen og sørge for en skikkelig miserabel jul eller du kan innse at hvor bra julen blir faktisk er opp til deg selv og stelle i stand til en flott feiring slik du ellers ville gjort. Jeg vet hva jeg ville foretrukket og jeg er ganske sikker på hva barna dine foretrekker også. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Arkana skrev:

Uansett hva vi eller du måtte mene om saken er faktum at du ikke kan bestemme hvor foreldrene dine skal feire jul. Du har derfor to valg. Du kan enten velte deg i skuffelsen og sørge for en skikkelig miserabel jul eller du kan innse at hvor bra julen blir faktisk er opp til deg selv og stelle i stand til en flott feiring slik du ellers ville gjort. Jeg vet hva jeg ville foretrukket og jeg er ganske sikker på hva barna dine foretrekker også. 

Selvfølgelig skal jeg gjøre det beste ut av det- og noe annet har jeg da heller aldri skrevet :rolleyes: Som jeg skrev i HI, lurte jeg bare på om andre var enige med meg i at dette var en rar og trist prioritering av foreldrene mine. De mente nemlig som sagt ikke det, og reagerte veldig negativt (ved å bli sure) da de så at jeg ble skuffet. Det gjorde meg egentlig enda mer lei meg, siden jeg syntes det var merkelig at de ikke kunne forstå skuffelsen min. Derav innlegget her, jeg lurte på om det virkelig var galt av meg å bli skuffet (som mine foreldre mente) eller om flere kunne være enige i at dette var en merkelig prioritering. Jeg har da ikke på noe som helst tidspunkt verken skrevet eller ment at jeg ikke skal lage en super og koselig jul hjemme hos oss for barna mine! 

• Liker 2
Skrevet

Klart du kan være skuffet. Det hadde jeg også vært. Det var ikke greit at foreldrene dine ble sure da de så skuffelsen din. Skuffelse er ikke alltid så lett å skjule om den kommer brått. Men dette har ikke noe med hvor glad foreldrene dine er i deg. Dere bare verdsetter julen forskjellig, hva som er viktig i julen. Vanligvis har besteforeldre annenhver jul "fri" hvor de kan prioritere andre slektninger (når barna er hos svigerforeldre). Dine foreldre er så heldige å få være med dere hver eneste jul. Da er det større sjans for at en jul nå og da, så blir dere sittende alene. Antakeligvis så var dette jubileumet viktig for foreldrene dine. Eller så har de sagt ja, og synes det var ubehagelig å si nei igjen etter at de skjønte at dere ikke skulle være der, eller at dere synes det var dumt. Er det mange som er bedt på jubileumsfesten? Jeg som bestemor ville nok valgt julefeiring med barna fremfor en fjern slektning, men det er uansett mitt valg, og ja, de som jeg velger bort har lov å være skuffet. Det er uansett dumt hvis bestemor skal føle seg forpliktet til å feire hver jul med barna for at de ikke skal bli lei seg.

Anonymkode: 1aa39...610

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send meg pm om du bor i oslo eller lenger sør for oslo! Det er plass hos oss, vi blir 11 voksne og 3 barn på 12,8 og 2😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...