Gå til innhold

Besteforeldres prioriteringer på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
På Monday, October 24, 2016 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Alt jeg leser er: min jul er bedre enn deres, så hvorfor feirer ikke mamma og pappa med meg... Voks opp og la foreldrene dine bestemme selv uten at du skal gi dem dårlig samvittighet for ingenting. Du eller barna dine er ikke verdens sentrum uansett hvor mye du måtte ønske det. Punktum. 

Anonymkode: e69b5...0ae

Enig! Har sagt det før, og sier det igjen; Barn har godt av å lære tidlig at verden ikke spinner rundt dem. Enn så foreldrene dine ville reist til Syden for å oppleve en annerledes jul, så skal du bare glede deg på deres vegne. Er glad i jul selv, men er voksen nok til å forstå at det kan bli forandringer noen ganger, selv på julaften ja. Og det er helt greit. Tradisjoner skal vel ikke sett stopper for den virkelige gleden og hyggen. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forsøkt å forklare ganske mange ganger her nå, at det som er uforståelig for meg er at de FRIVILLIG velger noe annet enn å være sammen med barnebarna/nærmeste familie. Det betyr at jeg selvsagt ikke hadde reagert dersom de valgte å feire med min bror og hans familie (hvis han hadde hatt noen) istedenfor med oss. Min bror er jo like mye nærmeste familie til dem som det jeg er; altså hadde jeg forstått prioriteringen. Jeg hadde nok også hatt lettere for å forstå prioriteringen dersom de hadde reist utenlands i julen (og det gjorde de forøvrig også for noen år siden, da feiret jeg med mannens familie og det var veldig hyggelig).

Grunnen til at jeg reagerer er fordi de har valgt å feire jul med en person som ikke står dem spesielt nær, og de har valgt å feire på et trist sted helt blottet for julestemning. Sist vi var med og feire jul i sommerhuset var moren min helt enig i at det ikke ble det samme med joggedress, ferdigmat og sen middag på julaften. Likevel valgte de altså dette over tradisjonell julefeiring med oss og barnebarna. DET synes jeg er rart- og ut fra hva jeg hører fra venninners familier, også temmelig uvanlig.

TS

Anonymkode: 4abce...229

Hakk i plata...

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes bare dette blir mer uforståelig. Du synes altså det er verre at de velger deg vekk for perifer familie enn at de velger deg vekk for å dra på ferie alene, uten noen familie i det hele tatt? 

• Liker 12
Skrevet

Jeg har forsøkt å forklare ganske mange ganger her nå, at det som er uforståelig for meg er at de FRIVILLIG velger noe annet enn å være sammen med barnebarna/nærmeste familie. Det betyr at jeg selvsagt ikke hadde reagert dersom de valgte å feire med min bror og hans familie (hvis han hadde hatt noen) istedenfor med oss. Min bror er jo like mye nærmeste familie til dem som det jeg er; altså hadde jeg forstått prioriteringen. Jeg hadde nok også hatt lettere for å forstå prioriteringen dersom de hadde reist utenlands i julen (og det gjorde de forøvrig også for noen år siden, da feiret jeg med mannens familie og det var veldig hyggelig).

Grunnen til at jeg reagerer er fordi de har valgt å feire jul med en person som ikke står dem spesielt nær, og de har valgt å feire på et trist sted helt blottet for julestemning. Sist vi var med og feire jul i sommerhuset var moren min helt enig i at det ikke ble det samme med joggedress, ferdigmat og sen middag på julaften. Likevel valgte de altså dette over tradisjonell julefeiring med oss og barnebarna. DET synes jeg er rart- og ut fra hva jeg hører fra venninners familier, også temmelig uvanlig.

TS

Det er sjelden jeg blir oppgitt på nett, men nå må jeg si at jeg er det. Du klarer virkelig ikke å ta til deg noen andres meninger, eller oppfattelse av virkeligheten. Du ser alt fra ditt ståsted og er helt låst i den forestillingen.

Det virker nytteløst å prøve å hjelpe deg her.

Men jeg prøver igjen.

Dere er bedt til julefeiring fordi denne personen har et jubileum. Hallo, jubileum.... Dine foreldre føler helt sikkert at de bør og må være med på det

Du velger ikke å feire sammen med dem, noe som er helt greit. Men det som ikke er greit er at du blir fornærmet og skuffet over at foreldrene dine ikke dropper dette jubileumet fordi du ikke vil feire der. Hjelp, altså, her må du gå i deg selv. Noe som alltid gjør meg frustrert er nå folk gjør seg selv til offer når det egentlig er noen andre som burde føle seg skuffet.

Anonymkode: 0f929...804

• Liker 10
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da er vi jo igjen tilbake til det jeg reagerer på. Jeg synes faktisk, helt ærlig, at det er RART, og ikke minst trist, at besteforeldre ønsker seg "en rolig jul" borte fra barnebarna. 

TS

Besteforeldrene ønsker seg ikke en jul uten barnebarna. Det er du som har tatt det valget . 

• Liker 9
Skrevet

Du velger ikke å feire sammen med dem, noe som er helt greit. Men det som ikke er greit er at du blir fornærmet og skuffet over at foreldrene dine ikke dropper dette jubileumet fordi du ikke vil feire der. Hjelp, altså, her må du gå i deg selv. Noe som alltid gjør meg frustrert er nå folk gjør seg selv til offer når det egentlig er noen andre som burde føle seg skuffet.

Anonymkode: 0f929...804

Dette. Og samtidig sier hun at "når jeg velger å ikke feire jul sammen med foreldrene mine, er de ikke like glade i meg som jeg er i dem".

Det henger ikke på greip.

Jeg syntes det var trist da mamma valgte å feire jul alene, i stedet for med noen i familien, men jeg måtte respektere det, for det var hennes valg.  Og jeg visste at hun var glad i meg, selv om hun ikke orket styret med full jul det året. 

Anonymkode: 5db72...cfe

• Liker 5
Skrevet

Du takker nei fordi de går ikke joggebukse og du forventer at dine foreldre skal takke nei også? Ja du er urimelig. Big time

• Liker 2
Skrevet
På 24.10.2016 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Iallfall, denne slektningen fyller rundt år i jula i år, og vil derfor gjerne at vi alle kommer dit og feirer med dem. Vi har sagt helt siden første gang vi hørte om dette i våres at det ikke er aktuelt for oss å komme til dem, men at de veldig gjerne kan komme og feire jul hjemme hos oss. Det vil de ikke, de vil bare være i sommerhuset, og nå har mine foreldre bestemt seg for at de også heller ønsker å dra til denne slektningen siden hun har bursdag, enn å feire jul med oss og barnebarna.

Kan du se at denne setningen ikke setter deg i et så godt lys? Dere blir invitert på feiring, både av jul og rundt år. Ikke bare takker dere nei, dere sier at de heller kan komme til dere og gir med det tydelig uttrykk for at deres feiring ikke er bra nok. 

-Dacini-

Skrevet

De har ikke valgt julefeiring uten deg og barna dine. Du har tatt valget om at dine barn ikke får feire jul sammen med dem. Det er det som er realiteten her! Du virker utrolig slitsom, TS! Hva i all verden skal du gjøre den dagen barna dine ikke feirer jul sammen med deg lenger? Når de selv har fått egen familie? Kommer du til å være like opphengt i drama da?

Anonymkode: b4322...d36

• Liker 8
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke valgt julefeiring uten deg og barna dine. Du har tatt valget om at dine barn ikke får feire jul sammen med dem. Det er det som er realiteten her! Du virker utrolig slitsom, TS! Hva i all verden skal du gjøre den dagen barna dine ikke feirer jul sammen med deg lenger? Når de selv har fått egen familie? Kommer du til å være like opphengt i drama da?

Anonymkode: b4322...d36

Hvis hun etter hvert får egne barnebarn og barna ønsker henne på julefeiring så kan hun velge å takke nei med god samvittighet. Blir noen skuffet av den grunn kan hun si "jøss jeg har oppdratt noen egoistiske drittunger", trekke på skuldrene og gjøre som hun vil. For eksempel feire med venninner på en heisatur til utlandet. 

Syns logikken og intensiteten til dere som er i mot ts ikke henger på greip. Hun ble jo bare skuffet. Og da er man en bortskjemt egoistisk drittunge? Denne diskusjonen skjønner jeg ingen ting av. Det virker som flere av dere hiver dere på den dårlige stemningen og tenker at det er greit å "ta" ts fordi hun var så frekk å bli skuffet pga julefeiringen.  Greit å være uenig med henne, men det går an å være hyggelig likevel. 

Nå blir jeg sikkert sablet ned jeg også men det gidder jeg ikke svare på. 

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, aghj skrev:

Når en har små barn er det koselig for barna om besteforeldre kommer på julefeiring, så jeg skjønner godt at ts ble skuffet på vegne av barna. Skulle tro det var det koseligste for besteforeldrene også. Skjønner ikke prioriteringen deres.

Og til deg over her.. det virker ikke som ts ønsker å bestemme over andre, men hun er skuffet. og helt ærlig så hadde jeg vært det samme. 

Mange som hisser seg opp her. ts ba vel bare om støtte? jeg leste ingen steder at hun forventet at alle skulle feire jul på hennes premisser. uff.

Men hun er jo invitert! Det er hun som ikke vil feire med de... Hun vil at julen skal skje sammen nettopp på hennes premisser.

Anonymkode: e69b5...0ae

• Liker 5
Skrevet

Er det bare jeg som synes det er veldig rart å invitere til bursdagsfeiring på julaften? :blink:

Jeg hadde også blitt lei meg om mamma og pappa hadde valgt å feire jul med noen andre enn nærmeste familie. Men det rare er jo at dere ikke har kommet til enighet dere i mellom før noen av dere takket ja eller nei. Man må jo prate sammen om sånt som handler om flere enn en selv. 

Mamma og pappa får ofte invitasjoner i jula, men de ringer alltid oss først og hører om vi har planer om å være hos dem den dagen eller om vi skal ha selskap, og om vi eventuelt vil være med på besøk. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, aghj skrev:

Hvis hun etter hvert får egne barnebarn og barna ønsker henne på julefeiring så kan hun velge å takke nei med god samvittighet. Blir noen skuffet av den grunn kan hun si "jøss jeg har oppdratt noen egoistiske drittunger", trekke på skuldrene og gjøre som hun vil. For eksempel feire med venninner på en heisatur til utlandet. 

Syns logikken og intensiteten til dere som er i mot ts ikke henger på greip. Hun ble jo bare skuffet. Og da er man en bortskjemt egoistisk drittunge? Denne diskusjonen skjønner jeg ingen ting av. Det virker som flere av dere hiver dere på den dårlige stemningen og tenker at det er greit å "ta" ts fordi hun var så frekk å bli skuffet pga julefeiringen.  Greit å være uenig med henne, men det går an å være hyggelig likevel. 

Nå blir jeg sikkert sablet ned  også men det gidder jeg ikke svare på. 

Hvis du tror at folk kritiserer henne for å bli skuffet så foreslår jeg at du leser tråden og kritikken en gang til i stedet for å legge ord i munnen på andre.

• Liker 8
Skrevet
På ‎26‎.‎10‎.‎2016 den 12.43, Ellevill skrev:

Jeg måper... Hvor selvopptatte er enkelte, egentlig? Hvorfor tror man at alt skal dreie seg om dem og deres liv?
Og nei, det er nok ikke så mange besteforeldre her.

Mister man retten til å ta egen valg når man blir besteforeldre? Skal de ikke lenger få ta egne valg?

Selvfølgelig skal de få ta egne valg, men det må jo være lov å stille spørsmålstegn ved det som må sies å være et noget spesielt prioritering, altså å feire jul med en perifer slektning (som de selv synes har kjipe juletradisjoner) foran sine egne barnebarn?

18 timer siden, Gallagher skrev:

Du tar det så personlig og innover deg. Du opplever det som et svik fra foreldrene sine at de ikke skal gjøre julaften koselig for deg. Du er jo voksen nå, du har jo familie, så de er ikke pliktig til å feire jul med deg.

Jeg er nesten sikker på at de har fine opplevelser med barnebarna på andre dager som ferier,helg, kanskje tilmed påske uten at det har noe med kvaliteten å gjøre? Ja de kan jo komme på å komme en tur innom romjula, og se på gavene og bildene av barnebarna sin julefeiring.

Ja, det er jo sikkert kjempegøy for ungene at besteforeldrene får se bilder av dem i romjula. Veier helt klart opp for å ikke få være med besteforeldrene på julaften. :P 

13 timer siden, Joe12 skrev:

Jeg skjønner og at du er skuffet over at foreldrene dine ikke skal feire med dere, det tror jeg de fleste skjønner. Men dette er ikke noe foreldrene dine gjør for å straffe deg (vil jeg tro hvertfall, man vet jo aldri..)..

Mine foreldre har flere barn. Noen av mine eldre søsken har barn, ergo er mine foreldre også besteforeldre. Betyr det da at hvis jeg får barn, så må jeg feire sammen med alle mine søsken og tanteunger, slik at foreldrene mine alltid får feiret sammen med sine barn? Nå var jo ikke tilfellet med fars foreldre et problem for deg, men likevel, for min familie er det jo det. Noen ganger så velger søsteren min å feire hos mannens familie. Er det fordi hun er mindre glad i oss, vi som er hennes nærmeste? Og et år dro jammen foreldrene mine bort i jula! Da satt alle ungene deres igjen i Norge, mens de dro på cruise. Et år var det vi som var borte. Venninna mi hadde lyst til å feire i utlandet, så da gjorde vi det. Det betyr ikke at jeg er mer glad i venninna mi enn i foreldrene mine, søsken/svigersøsken og tanteunger, det betyr bare at jeg hadde lyst til å dra på tur den jula. Året etter var jeg med deler av familien igjen.. 

Selvfølgelig er det kjipt når noen velger å gjøre noe du selv ikke har lyst til å være med på. Men tenk når barna dine er voksne. Hva om de bosetter seg på forskjellig kant av landet? Og si at de ikke har mulighet til å reise hjem til deg hver jul, de har partnere som også har familie som vil ha besøk. Det betyr ikke at de ikke er glad i deg, bare at den éne gangen gjør de noe annet enn det som passer deg. Og det må da være lov, all den tid de er voksne mennesker. Det er lov å være skuffet, men for din egen del, ikke tro at det betyr at de ikke er like glad i deg/ungene dine som de var forrige jul. For det er det høyst sannsynlig ikke i det hele tatt!

Som TS selv skriver er det jo noe helt annet om foreldrene hadde vekslet på feire hos hennes hypotetiske søsken/egne foreldre eller liknende, men en perifer slektning de i grunnen ikke later til å ha noe spesielt nært forhold til? Meget snodig.

Jeg er helt enig med TS, jeg hadde slitt med å tilgi mine foreldre om de hadde prioritert en perifer slektning foran meg og barna mine. Og joggebukse og ferdigmat julaften? :overrasket: Nei. Bare nei. Hvis alle som har svart her faktisk synes det er så ok som de påstår må det være mange nitriste julefeiringer rundt omkring.

Anonymkode: ba9f7...349

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som TS selv skriver er det jo noe helt annet om foreldrene hadde vekslet på feire hos hennes hypotetiske søsken/egne foreldre eller liknende, men en perifer slektning de i grunnen ikke later til å ha noe spesielt nært forhold til? Meget snodig.

Anonymkode: ba9f7...349

Helt perifere kan de jo ikke være, all den tid både TS og hennes foreldre har feiret jul der før, og alle var invitert i samme bursdag.. 

• Liker 9
Skrevet
På 10/24/2016 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Jeg ble veldig lei meg, spesielt fordi jeg vet at barna kommer til å reagere på dette og lure på hvor mormor og morfar er, som de alltid har feiret med tidligere. I tillegg ble jeg også lei meg selv, for jeg syntes dette var en rar og veldig ukoselig prioritering.

Er du sikker på at du ikke skyver barna dine foran deg nå, fordi du selv er såret? Barna kommer ikke til å sitte hele kvelden og være lei seg fordi besteforeldrene ikke er der. Kanskje de spør og blir litt skuffet et lite øyeblikk, men de er barn, og dersom de får et ordentlig svar om at "i år feirer de med xxx, for h*n fyller xx år i jula skjønner du, men neste år kan vi feire sammen", så kommer de til å akseptere det og ha en fin kveld allikevel. Tror heller det er du selv som blir såra og lar dette ødelegge julefeiringen. 

La foreldrene dine velge selv hva de vil gjøre, de er voksne mennesker.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er en av flere søsken, men den eneste som er alene med mitt barn. Vi har ingen kontakt med barnets far og hans familie. Jeg har bedt min mor hit på julekvelden. 

Min mor velger å dra til min bror med familie, hvor også hans foreldre skal tilbringe julekvelden. Og da blir det så mange der, at de ikke så seg muligheten til å be meg og mitt barn i tillegg. Så vi blir altså sittende alene på julekvelden, og jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er sårt. Og jeg gruer meg oppriktig til jula i år. 

Alle mine andre søsken skal til sine svigerforeldre.

Jeg forstår veldig godt at TS føler seg valgt bort og at det er en vond følelse, for jeg kjenner på det samme selv. 

Anonymkode: 459ea...a21

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, aghj skrev:

Syns logikken og intensiteten til dere som er i mot ts ikke henger på greip. Hun ble jo bare skuffet. 

Jeg reagerer ikke på at hun ble skuffet, men at hun kaller foreldrene egoistiske og sier at de ikke er glade i henne siden de denne ene gangen velger å nedprioritere trådstarter og familien.

Skuffelse har jeg forståelse for, men ikke manglende respekt.

Anonymkode: 5db72...cfe

• Liker 9
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av flere søsken, men den eneste som er alene med mitt barn. Vi har ingen kontakt med barnets far og hans familie. Jeg har bedt min mor hit på julekvelden. 

Min mor velger å dra til min bror med familie, hvor også hans foreldre skal tilbringe julekvelden. Og da blir det så mange der, at de ikke så seg muligheten til å be meg og mitt barn i tillegg. Så vi blir altså sittende alene på julekvelden, og jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er sårt. Og jeg gruer meg oppriktig til jula i år. 

Jeg forstår veldig godt at TS føler seg valgt bort og at det er en vond følelse, for jeg kjenner på det samme selv. 

Dette var trist lesing, og jeg skjønner at du føler deg valgt bort! Det var et merkelig valg av din familie å la deg og barnet bli sittende alene på den måten. 

Samtidig er dette en ganske annerledes situasjon, all den tid TS og familien har blitt invitert, men velger å ikke dra. I tillegg er ikke TS alene med ett barn, men har mann og to barn hvis jeg har skjønt det rett? Ikke at størrelsen på familien har noe å si, men i TS' situasjon er de jo dobbelt så mange. 

Jeg håper du og barnet ditt kan få en flott jul selv om det er bare dere :)

• Liker 8
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hun er da ikke valgt bort, hun har også blitt invitert men har valgt å ikke dra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...