Gå til innhold

Besteforeldres prioriteringer på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hm, er dette reelt? Eller er det noen som ønsker å belyse problemstillingen "får man lov å bestemme selv hvor man vil være på julaften" nærmere?

Jeg mener nå uansett at man får bestemme det selv :) 

Anonymkode: 44131...508

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med alle de andre her. Ser ikke hvorfor det skulle være noe galt i det i det hele tatt, hvis dere feirer med de hvert år så har dere jo uansett hatt en veldig luksus der. 

Og TS, det er veldig sjelden tråder blir besvart så enstemmig som denne ;) Så tror nok du bare må innse at her er det du som er egoistisk. 

Anonymkode: 0f657...956

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører på KG, altså :rolleyes: Det er virkelig ingen her som er enige i at dette er en spesiell prioritering?

TS

Anonymkode: 4abce...229

Nei, 
Jeg skjønner faktisk ikke engang hva det er du reagerer på. 

• Liker 14
Skrevet

Vi har 3 barn og de siste årene har vi feiret hjemme for oss selv. Orket ikke lenger å pakke og styre for å feire hos mine eller mannens foreldre(feiret hos de annethvert år). De bor et lite stykke unna, så vi må overnatte.

Ikke noe i veien for at folk kan komme til oss, men da må de overnatte og er begrenset hvor mye plass vi har til det..Det er da snakk om mine foreldre og min ene søster i såfall, men foreløpig har det ikke blitt. Svigers(les: svigermor)feirer helst hjemme.

Vi var spente på hvordan det ville bli kjedelig å være alene bare oss, Men det  har egentlig vært helt skjønt. Mye styr når ungene åpner sine gaver(veldig deilig å slippe dette sammen med mange andre), men når kvelden er over for ungene og de er i seng er det så herlig for oss voksne å kunne synke ned i sofaen med god drikke og snacks og bare nyte roen. Blir nok å fortsette å ha det slik ja.

Anonymkode: 580e0...875

• Liker 7
Skrevet

Kan jo være besteforeldrene syns det er koselig og stemningsfylt å ha den type julefeiring på hytta. At det du ser på som kaldt og upraktisk er julestemning for dem. Det er da kjedelig for dem at du forventer de skal feire jul i et moderne hus med mindre mennesker til stede.

Anonymkode: bb6ff...c9a

• Liker 5
Skrevet

Egentlig skjønner jeg hvorfor de har tatt dette valget! Du høres ut some en bortskjemte kjerring.  Hva med pappa til barna sine slektning? Ellers er det bare DINE foreldre som blir prioritert i julen? 

Anonymkode: 59cd1...289

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører på KG, altså :rolleyes: Det er virkelig ingen her som er enige i at dette er en spesiell prioritering?

TS

Men i alle dager, dere er jo også bedt til denne julefeiringen. Dere kan faktisk ikke takke nei og så forvente at besteforeldrene også skal gjøre det. Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører heller.

Det hadde blitt et annet svar herfra hvis dere ikke var bedt. 

Anonymkode: 0f929...804

• Liker 23
Skrevet

Enig med alle som har svart her. Ethvert menneske har rett til å bestemme over seg selv. Ingen kan diktere hva andre skal gjøre  i jula. Til Ts: feir jul hjemme med mann og barn, og smil. Unn foreldrene dine å følge hjertet sitt for en gangs skyld. Det er ikke synd på deg. Alle har godt av å bryte tradisjoner, for slik oppdage at det gikk jo bra, det var veldig koselig. Jula er oppskrytt, den fører til alt for mange sinte og ulykkelige og skuffede mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Alt jeg leser er: min jul er bedre enn deres, så hvorfor feirer ikke mamma og pappa med meg... Voks opp og la foreldrene dine bestemme selv uten at du skal gi dem dårlig samvittighet for ingenting. Du eller barna dine er ikke verdens sentrum uansett hvor mye du måtte ønske det. Punktum. 

Anonymkode: e69b5...0ae

• Liker 9
Gjest _Carine
Skrevet

Eg forstår at det kan vera litt sårt når dykk har feira jul ilag kvart år, og dei plutselig velge å feire hjå nokon andre. Du er ikkje villig til å feira med dei i sommarhuset, og dei er ikkje villige til å komma til huset ditt. Dei har frihet til å velge kven dei vil feire med, og denne gongen valte dei personen som har bursdag. Kanskje dei såg eit behov hjå denne personen, som trumfa over tradisjonen med å feire med deg og dine. Du har sjølvsagt lov til å føle kva du føler, men du må akseptere valet dei har tatt. Kvifor kan dykk ikkje feira 1. eller 2. juladag ilag i staden for? Ungane vil nok bli litt lei seg, men det kjem dei over, og det gjer du òg. Gjer noko ut av dagen som dykk kanskje ikkje gjer når foreldra dine er med, eller finn nokon andre i familien å feira med dersom ønsket om å feira med nokon er stort.

Skrevet

Bli voksen du. Foreldrene dine har lov til å gjøre som de vil

• Liker 4
Skrevet

Foreldrene dine er voksne og kan gjøre som de vil. Det er strengt tatt ingenting som tilsier at de alltid skal feire med dere. Dere er også invitert til denne julefeiringen. At dere synes joggedress og posesaus er grunn god nok til å takke nei til en felles julefeiring sier vel mer om dere enn om hvordan de feirer jul.

• Liker 12
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Selvsagt er du urimelig. De må da få lov å gjøre som de selv vil. Det er ikke gitt at dere skal feire jul sammen med dem hvert år. Du er voksen nå. Når man er voksen og har sin egen familie, så blir det før eller siden slik at man må begynne å lage sine egne juletradisjoner. Den tiden er åpenbart inne for deg nå.

Skrevet

Det har vel ikke noe å si hvor "perifer" denne slektningen er,det er hvor nært bånd hun har til foreldrene dine som har noe å si. Hun fyller rundt tall. Det skjer kun en gang hvert 10.år, og da er det grunn til å markere. Høres ikke ut som denoe slektningen har så mange andre heller? Det viser jo at foreldrene dine prioriterer helt rett. I tillegg ble du bedt selv, men syns ikke det var bra nok. Det er heller ikkevanlig å se mormor og morfar hver eneste julaften. Grow up!

Anonymkode: 2316e...9ee

• Liker 8
Skrevet
8 timer siden, Wenda skrev:

Herregud, de må da få gjøre som de selv vil. Bare fordi de har blitt besteforeldre så betyr ikke det at de må prioritere dere hver eneste gang

Dette. Og barna blir ikke lei seg/skuffet med mindre dere foreldre legger opp til det.

• Liker 11
Skrevet

Så lei av folk som bruker barna for å unnskylde dumme oppførselen.  Barn har det godt for å være skuffet inne mellom. Da lærer de at verden er ikke alltid roser og at å være skuffet betyr ikke at de kan ikke kose seg.  Jeg har tenåringer og de kunne ikke gi en hårete kanin hvem de feire jul med, så langt vi forklarer hvorfor julen blir annerledes i år.  Det er fordi jeg oppdrar barna til å ikke bli bortskjemte.  Så kjære voksne, slutt å si at BARNA blir sååååå skuffet.  Det er dere voksne som overfører skuffelsen og dårlige holdninger til dem selv.  

• Liker 18
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Og nå er det en hel forum side u-trolig fordi ingen er enig med deg? Du burde se verden fra en annen vinkel...

Anonymkode: e24d7...eb5

• Liker 6
Skrevet

Du spør jo selv om du er urimelig eller om dette er en ok prioritering, da må du regne med at ikke alle er enige med deg. Men tydeligvis var du ikke egentlig ute etter ærlige svar, du hadde allerede bestemt deg for at foreldrene dine er rare og ønsket kun støtte på det. Neste gang du på forhånd har bestemt seg for hvilke svar du vil ha bør du heller skrive "Jeg synes mine foreldre prioriterer feil. Dere som er enige med meg kan svare." 

• Liker 11
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du vet jo ting om situasjonen som vi ikke vet, da vi må basere oss på det som du har skrevet her inne. 
Men jeg tror at foreldrene dine ser et behov for å være hos denne slektningen, og mener du greier deg selv. 
Hvorfor de ønsker det, det aner jeg ikke. 

Det du burde gjøre her isteden for å være skuffet og lei deg, er å stelle i stand tidenes jul for deg og familien. 

Prøv ut en del av de tradisjonelle tingene man stort sett leser om eller ser på tv. Bak med ungene, pynt hele huset så det glitrer og skinner. Gjør julen magisk for ungene. Og behold det gode humøret hele veien. Ingenting tar glansen av julefeiringen like mye som foreldre som gråter, furter eller er lei seg. (Eller krangler)

Og så kan du lage en liten billedserie etterpå, med "lille Jenny fikk mandelen i grøten, og premien var en bamse! Har dere sett maken til smil? Eller "slapper av med hjemmelaget julegløgg, kaker og konfekt vi lagde med ungene 3. søndag i advent, og bare koser oss! Ribben i ovnen, Sissel synger julen inn og ute er det julesnø!" Bare ikke overdriv så det blir alt for mye. 

Gjør det positivt, innbydende og delikat! Ingen sleivspark til de som mangler!  Så er sikkert prioriteringene annerledes neste år! 
Men fremfor alt, ta dette som en voksen, ikke furt, og bare planlegg etter deres planer. Se mulighetene og ikke hindringene. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...