AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #1 Skrevet 24. oktober 2016 Sitter her og er både lei meg og skuffet nå, da jeg plutselig fikk vite at mine foreldre prioriterer noen andre i familien i julen. Dette er snakk om en perifer slektning (og de voksne barna hennes) som bor i samme by som oss (og mine foreldre), men som bestandig feirer jul i sommerhuset sitt et par timer unna der vi bor. Min familie er også invitert til sommerhuset, men vi har to små barn, og vi har vært der til jul før og det ble fryktelig styrete. Huset er dårlig isolert, vi må sove i et iskaldt anneks (som er veldig upraktisk når barna har lagt seg og vi sitter i et annet hus) og generelt er det veldig lite julestemning. (Min slektning og barna hennes pleier å gå i joggedress hele julekvelden, de kjøper ferdig stekt ribbe, ferdig surkål og posesaus som de spiser kl 22 om kvelden, dere skjønner tegninga. Iallfall, denne slektningen fyller rundt år i jula i år, og vil derfor gjerne at vi alle kommer dit og feirer med dem. Vi har sagt helt siden første gang vi hørte om dette i våres at det ikke er aktuelt for oss å komme til dem, men at de veldig gjerne kan komme og feire jul hjemme hos oss. Det vil de ikke, de vil bare være i sommerhuset, og nå har mine foreldre bestemt seg for at de også heller ønsker å dra til denne slektningen siden hun har bursdag, enn å feire jul med oss og barnebarna. Jeg ble veldig lei meg, spesielt fordi jeg vet at barna kommer til å reagere på dette og lure på hvor mormor og morfar er, som de alltid har feiret med tidligere. I tillegg ble jeg også lei meg selv, for jeg syntes dette var en rar og veldig ukoselig prioritering. Foreldrene mine ble veldig sinte da de så hvor negativt jeg reagerte på det, og mener jeg får bli voksen og bare akseptere det valget de har tatt. Men hva mener dere? Er dette urimelig av meg, eller er det en spesiell prioritering av mine foreldre?? Anonymkode: 4abce...229
Populært innlegg Wenda Skrevet 24. oktober 2016 Populært innlegg #2 Skrevet 24. oktober 2016 Herregud, de må da få gjøre som de selv vil. Bare fordi de har blitt besteforeldre så betyr ikke det at de må prioritere dere hver eneste gang 100
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #3 Skrevet 24. oktober 2016 Sier som over, dere "eier" dem ikke fordi dere har fått barn. Anonymkode: 36294...f7f 28
Juniper Skrevet 24. oktober 2016 #4 Skrevet 24. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitter her og er både lei meg og skuffet nå, da jeg plutselig fikk vite at mine foreldre prioriterer noen andre i familien i julen. Dette er snakk om en perifer slektning (og de voksne barna hennes) som bor i samme by som oss (og mine foreldre), men som bestandig feirer jul i sommerhuset sitt et par timer unna der vi bor. Min familie er også invitert til sommerhuset, men vi har to små barn, og vi har vært der til jul før og det ble fryktelig styrete. Huset er dårlig isolert, vi må sove i et iskaldt anneks (som er veldig upraktisk når barna har lagt seg og vi sitter i et annet hus) og generelt er det veldig lite julestemning. (Min slektning og barna hennes pleier å gå i joggedress hele julekvelden, de kjøper ferdig stekt ribbe, ferdig surkål og posesaus som de spiser kl 22 om kvelden, dere skjønner tegninga. Iallfall, denne slektningen fyller rundt år i jula i år, og vil derfor gjerne at vi alle kommer dit og feirer med dem. Vi har sagt helt siden første gang vi hørte om dette i våres at det ikke er aktuelt for oss å komme til dem, men at de veldig gjerne kan komme og feire jul hjemme hos oss. Det vil de ikke, de vil bare være i sommerhuset, og nå har mine foreldre bestemt seg for at de også heller ønsker å dra til denne slektningen siden hun har bursdag, enn å feire jul med oss og barnebarna. Jeg ble veldig lei meg, spesielt fordi jeg vet at barna kommer til å reagere på dette og lure på hvor mormor og morfar er, som de alltid har feiret med tidligere. I tillegg ble jeg også lei meg selv, for jeg syntes dette var en rar og veldig ukoselig prioritering. Foreldrene mine ble veldig sinte da de så hvor negativt jeg reagerte på det, og mener jeg får bli voksen og bare akseptere det valget de har tatt. Men hva mener dere? Er dette urimelig av meg, eller er det en spesiell prioritering av mine foreldre?? Anonymkode: 4abce...229 Du må jo bare respektere at dine foreldre er voksne mennesker som selv bestemmer hvor de ønsker å være julekvelden! Kanskje ser de et behov for å være hos slektningen din? Ta det heller som en mulighet for å lage noen nye juletradisjoner med ungene, noe dere ikke pleier å gjøre! Vær positiv! Det kan bli veldig mye jul og hygge uten at dine foreldre er med! Og hvor er de andre besteforeldrene til ungene? Kan dere feire med dem? 10
Hu i byen Skrevet 24. oktober 2016 #5 Skrevet 24. oktober 2016 Ja, det er urimelig av deg å bli så negativt innstilt til dette... Selv om barna alltid har feiret med besteforeldrene, så må besteforeldrene få lov til å gjøre andre ting i blant, og da er det din oppgave som forelder å få barna dine til å takle det - det er uansett ikke verdens undergang, du må iallefall ikke vise skuffelsen din over barna... Barn er veldig tilpassingsdyktige, så jeg tror ikke de lider noen nød av å ikke feire sammen med besteforeldrene noen juler.. 17
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #6 Skrevet 24. oktober 2016 Enig med moren din. De er voksne og bestemmer selv hvor og hvem de vil være med. Anonymkode: dd9ad...66f 8
Supernova17 Skrevet 24. oktober 2016 #7 Skrevet 24. oktober 2016 Dere kan møte de f. eks 1. juledag? :D 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 24. oktober 2016 #8 Skrevet 24. oktober 2016 Ja du er urimelig, de bestemmer selv hvem de vil være med i jula.Så du må bare respektere valget deres.
happiest Skrevet 24. oktober 2016 #9 Skrevet 24. oktober 2016 Du kan ikke bestemme at dine foreldre skal feire jul med deg hvert år. Det eneste du kan bestemme er å feire med de eller ikke. Hva med å ta en dagstur til de den dagen slektningen din fyller år? Dere må jo ikke være der hele julen. 8
MapleSirup Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Ja, her må du jobbe litt med følelsene dine. Det er du som er egoistisk, ikke foreldrene dine! 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 Populært innlegg #11 Skrevet 24. oktober 2016 Du har blitt invitert med, sammen med familien din. Men måten de kler seg på er ikke bra nok, maten er ikke bra nok og sovesituasjonen er ikke bra nok. Men det er foreldrene dine og familiemedlemmet som er feilen her fordi ingen av de vil komme til deg, siden du er den eneste som ikke vil samarbeide? Barna dine har vel fler besteforeldre/oldeforeldre som også har lyst til å se de på juleaften? Her er det bare du som er egoistisk. Bare for å understreke det. Anonymkode: e24d7...eb5 51
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #12 Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Foreldrene dine har jo rett i at du må akseptere deres valg, men, du har helt klart lov til å bli skuffet, sint og lei deg. Men så lenge foreldrene dine har tatt et valg, ville jeg gjort det beste ut av julaften med barn og mann. Ingen grunn til å mase på besteforeldre som ikke har lyst å feire med en. Kos dere på egen hånd. Det lyser godt gjennom at du er skuffet, men synes ikke du skal disse andres tradisjoner og valg når det kommer til julefeiring. Så kos å tusle rundt i pysjen hele jula da. Og om de velger kjøpe inn ferdig mat i stede for å slite med sprø svor, stekedamp og flere timer ved komfyren, så synes jeg det er et lurt valg jeg. Det er mange måter å feire jul på, det finnes ingen rett eller gal. Så gi pipen i dine foreldre og folk som vil feire i sommerhuset. Fokuser på din kjernefamilie og julen dere skal ha sammen. Til ungene dine kan du bare si at mormor og morfar feirer med noen andre. Vanskeligere enn så trenger det ikek være. Anonymkode: 861d9...7da Endret 24. oktober 2016 av Edie 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #13 Skrevet 24. oktober 2016 Når det er runddag skjønner jeg at foreldrene dine velger å være der og feire. Anonymkode: b4da6...ab3 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #14 Skrevet 24. oktober 2016 Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører på KG, altså Det er virkelig ingen her som er enige i at dette er en spesiell prioritering? TS Anonymkode: 4abce...229
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #15 Skrevet 24. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører på KG, altså Det er virkelig ingen her som er enige i at dette er en spesiell prioritering? TS Anonymkode: 4abce...229 De prioriterer en spesiell dag (rund bursdag). Ser ikke noe galt i det. Anonymkode: dd9ad...66f 31
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #16 Skrevet 24. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører på KG, altså Det er virkelig ingen her som er enige i at dette er en spesiell prioritering? TS Anonymkode: 4abce...229 Nei. Jeg er helt enig i tidligere innlegg. De er voksne mennesker, som bestemmer selv. Det er snakk om runddagen til en slektning. Og dere er invitert, men du ønsker ikke komme pga maten, overnattingen og bekledningen ikke passer dere. Slutt å syte! Anonymkode: 3f443...c34 33
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #17 Skrevet 24. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører på KG, altså Det er virkelig ingen her som er enige i at dette er en spesiell prioritering? TS Anonymkode: 4abce...229 Nei. Du har fått tilbudet om å være med og takker nei, samtidig som du forlanger at de skal komme til deg. (satt på spissen). Det er ett rundt tall og foreldrene dine har allerede sagt ja til å komme. Ja, du er skuffet, men som det står over her; du eier ikke foreldrene dine. De har sine tradisjoner, kanskje du skal lage dine egne?:) Anonymkode: 6ee40...4d7 14
Gjest Marillia Skrevet 24. oktober 2016 #18 Skrevet 24. oktober 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger tror jeg nesten ikke hva jeg hører på KG, altså Det er virkelig ingen her som er enige i at dette er en spesiell prioritering? TS Anonymkode: 4abce...229 Jeg synes ikke dette er en spesiell prioritering.... Dere har fått tilbud om å være med, men har takket nei, og foreldrene dine har takket ja siden det er en rund dag som også skal feires. Både mannen min og jeg har flere søsken, og foreldrene våre er litt på rundgang hos de eller hos oss, eller hjemme hos mine foreldre, har aldri forventet at feks mine foreldre skal feire jul med oss hvert eneste år. Vi har stort sett feiret jul med familie, men har også feiret hjemme "alene" med barna da de var små, vi hadde en veldig hyggelig (og ikke minst rolig) julefeiring, ikke noe negativt over det. Tenk heller positivt på dette, gled dere over en ekstra rolig jul uten for mye familiebesøk, og gled dere ekstra til neste jul når dere sikkert samles igjen.
LittleBabyBlue Skrevet 24. oktober 2016 #19 Skrevet 24. oktober 2016 Så du er sur fordi besteforeldrene for en gangs skyld velger å ikke feire jul med dere, men prioriterer en slektnings jubileumsbursdag istedet? Vi sankker her om noe som skjer maks hvert tiende år, og denne slektningen har bursdag på den kjipeste tiden å ha det. Man blir nedprioritert hvert år. Synes egentlig det er merkeligere at dere ikke drar alle sammen for å gi denne slektningen en hyggelig bursdag. 18
Mr_White Skrevet 24. oktober 2016 #20 Skrevet 24. oktober 2016 Hei TS. Jeg kan delvis være enig i at på overflaten så føles din/deres måte å feire jul på mer "riktig" enn slektningene deres måte. MEN nå skal ikke julen i hovedsak dreie seg om hvor fin maten er eller hvor tradisjonsrikt opplegget er. Å samle familien burde være i fokus og dine foreldre har prioritert deretter. Selv kommer jeg fra et hjem med skilte foreldre og hver jul gruer jeg meg til valget av forelder og den påfølgene guilttrippen fra de som jeg ikke kommer til. Ikke tving dine foreldre til å ta det samme kjipe valget, eller i det minste respekter deres valg om du ikke vil dra til denne slektningen. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå