Gå til innhold

Ser du ned på folk som sitter bak kassen på Rema?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Hvis vi ser på sykepleiere f.eks., som har en stressende "skitjobb" som få kunne tenkt seg som yrke, er jo tilbakemeldingene som regel noe annerledes. De får vel heller høre ting som: "Så flott at dere står på og gjør en så viktig jobb!".

Mens hun som vasker og desinfiserer rommene og operasjonssalen på et umulig tidsbudsjett, og gjør en vel så viktig jobb, ville nok heller fått høre noe ala: "Åå.. Ja, noen må jo gjøre den jobben også...", når hun forteller at hun jobber som vasker.

Tror nok det ligger litt mer i det.

Anonymkode: 8e077...a8c

Ikke fra min side. Dessuten har jeg aldri som sykepleier fått den tilbakemeldingen, ei heller har jeg gitt en slik tilbakemelding til en vasker. Derimot har jeg fått høre "all ære til deg som sykepleier. Det hadde jeg aldri orket". 

Kunne sagt akkurat det samme til en som vasker hver dag. Jeg beundrer dem faktisk, for jeg hadde ikke taklet det. Hadde blitt utbrent i løpet av første året tipper jeg, så ja. All ære til dem som gjør det år etter år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.10.2016 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Eller Kiwi, Bunnpris eller andre dagligvarebutikker...

Jeg jobber på Rema 1000 (har jobbet her i 4 måneder) og sitter for det meste bak kassen, men hver dag er det sure kunder som ikke gidder å svare meg eller se på meg. Jeg føler de ikke respekterer meg. Jeg smiler selvfølgelig hele tiden og prøver å være serviceinnstilt,  men mange folk svarer veldig surt og jeg føler de tror jeg er mye mindre verdt enn alle andre. :( Sliter fra før av med dårlig selvtillit og jeg er ganske sjenert og prøver å gjøre så godt jeg kan. Blir bare så sliten... Synes du folk som jobber i butikk er mindre verdt enn folk med andre yrker?

Anonymkode: 87bbc...332

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har tenkt eller følt overfor noen som sitter i kassen på dagligvarebutikken. Ser overhodet ikke ned på dem, de gjør en ærlig jobb, en jobb som må gjøres som alle andre jobber.

Jeg prøver å være en så lite plagsom kunde som mulig. Legger varene pent på båndet, stabler ingenting så det ramler ikke ned, bruker skillepinne mellom meg og de andre kundene før og etter meg i køens sine varer, og jeg sier alltid fra at "jeg trenger en pose også, takk" og evt "kan jeg få med kvitteringen? takk". Da slipper de ansatte å spørre meg (kunde nr to-hundre-og-noe) om det den dagen iallfall. Jeg smiler når jeg sier takk. Ikke noe bredt og påklistret smil, men et lite smil, høflig og vennlig. Har selv jobbet i daglivarebutikk og sittet i kassa som ekstrajobb for mange år siden, og vet hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Teriyaki skrev:

Ikke fra min side. Dessuten har jeg aldri som sykepleier fått den tilbakemeldingen, ei heller har jeg gitt en slik tilbakemelding til en vasker. Derimot har jeg fått høre "all ære til deg som sykepleier. Det hadde jeg aldri orket". 

Kunne sagt akkurat det samme til en som vasker hver dag. Jeg beundrer dem faktisk, for jeg hadde ikke taklet det. Hadde blitt utbrent i løpet av første året tipper jeg, så ja. All ære til dem som gjør det år etter år.

Så flott da. :)

Må si du virker mer oppegående enn mange jeg har møtt på iallefall... Merker jeg gjerne skulle hatt litt mer ære og litt mindre sympati og pinlige stillheter til tider, er det noe man blir utbrent av så er det det.

Anonymkode: 8e077...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vel ikke direkte ned på dem, men syns synd på dem. Spesielt hvis de er eldre, og de jobber fullt og har jobbet i mange år. Er alltid veldig blid da, og småprater gjerne med dem :) Jobbet et år på kiwi selv, da jeg var 19. Forferdelig kjedelig jobb.

Anonymkode: 71827...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke ned på noen yrkesstillinger tror jeg. Uten "dama på Rimi", hvordan skal jeg få handlet mat? Uten renovasjonsarbeideren så blir ikke søpla tømt osv osv

Men det er ikke alltid jeg er like blid mot alle. Altså, jeg er aldri frekk mot dem, men noen ganger er formen dårlig, har en stressende dag, nettopp hatt en sårende krangel med samboer eller whatever, og da blir humøret mitt utad mot andre deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei ser ikke ned på noen jobber. Alle jobber (vel de fleste i alle fall) vi har nå er viktige for at samfunnet skal fungere. Uten folk bak kassa, hvordan hadde vi da kjøpt mat? Nei herregud, jobb er jobb. Jeg opplever derimot ofte sure mennesker bak kassa, som får meg i dårlig humør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2016 den 8.15, SunnivaOslo skrev:

Såklart ser jeg ned på dem. De sitter på en stol og jeg står så jah....

 

Nei altså folk som ser ned på andre menneskers yrke må jo ha lav IQ eller noe. Tenk deg å feks studere i 6 år og ikke forstå at man trenger folk i alle type jobber,da er man virkelig ikke særlig oppegående..

Alle kan lese seg til en utdanning. Ja,noen utdannelser er krevende,men å sitte og lese seg opp på pensum,gjøre arbeidskrav og få gode karakter er virkelig ikke en bragd.

 

Nei, alle kan faktisk ikke det. Jo, det å ta utdannelse og attpåtil få gode karakterer ER en bragd! Hvilken verden lever du i egentlig?

 

På 22.10.2016 den 8.46, kongenavtys skrev:

This. Og det mest ironiske er jo at det ofte er de som har snuten høyt i værs som har en elendig 3-årig bachelor fra BI, noe som gjør at de neppe vil få relevant jobb med det første med mindre de trygler om en salgsstilling i et irriterende firma etter endt utdanning.

Slike utsagn kommer alltid fra noen som ikke klarte å ta (høyere) utdanning. En bitter person. Det mest ironiske er at det ofte er slike som dere som rakker ned på folk med høyere utdannelse, enn omvendt. DET er vanvittig ironisk, det...

På 22.10.2016 den 9.57, NumberSix skrev:

Dette! Jeg har vært på begge sider i saken. Har lang utdannelse, og har arbeidet med noe relevant for dette. Nå har jeg valgt å studere videre (pedagogikk), og da passet det bedre å jobbe litt deltid i butikk mens studiet pågår. Og jeg vil definitivt si at det krever MYE mer av deg som person å arbeide i butikk fremfor å studere, og å arbeide med noe kontorrelatert. Folk som aldri har arbeidet i butikk klarer ikke å forstå hvor mye som kreves for å gjøre en god jobb i butikk, og hvor mye som faktisk må gjøres, og hvor høyt tempo det ofte er. 

Ja til seks måneders arbeidprøve i butikk for hele befolkningen når de fyller 18! Da blir det nok slutt på nedlatenheten enkelte utviser. 

Jeg har høyere utdannelse og jeg har jobbet i butikk. Utdannelse krevde mye mer av meg. Jeg mistrivdes likevel å jobbe i butikk, så jeg er glad at noen andre trives med det, da vi trenger dem.

Jeg ser ikke ned på de som jobber i butikk.

Anonymkode: 2651e...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slike utsagn kommer alltid fra noen som ikke klarte å ta (høyere) utdanning. En bitter person. Det mest ironiske er at det ofte er slike som dere som rakker ned på folk med høyere utdannelse, enn omvendt. DET er vanvittig ironisk, det...

På 22.10.2016 den 0.57, NumberSix skrev:

Har mastergrad, god lønn og en CV du (mest sannsynlig) aldri vil kunne være i nærheten av.

Så prøv gjerne igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kongenavtys skrev:

Har mastergrad, god lønn og en CV du (mest sannsynlig) aldri vil kunne være i nærheten av.

Så prøv gjerne igjen.

Og hvorfor tror jeg deg ikke? Jeg har også masergrad, i noe så spennende du aldri vil kunne være i nærheten av. Edda bedda.

 

 

 

Anonymkode: 2651e...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De er selvfølgelig like mye verdt som alle andre. Viktigste er at mennesker har en jobb de trives med, som beriker livet deres, er interessant med spennende arbeidsoppgaver, utvikler dem og gir nok penger i kassa til å kunne ha det livet de ønsker å leve.

Anonymkode: c5be9...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI. Butikkansatte har da like samfunnsnyttige jobber som de fleste andre. Kommer på veldig mange yrker med mangedobbelt lønn vi ikke har bruk for, i motsetning til disse! Mange utrolig hyggelige folk i matvarebutikker spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Spiteful skrev:

Eh nei ser ikke ned på noen jobber. Alle jobber (vel de fleste i alle fall) vi har nå er viktige for at samfunnet skal fungere. Uten folk bak kassa, hvordan hadde vi da kjøpt mat? Nei herregud, jobb er jobb. Jeg opplever derimot ofte sure mennesker bak kassa, som får meg i dårlig humør...

Uten folk i kassa, hadde vi kjøpt mat via internett. Firmaer som tilbyr mat på døra, vokser opp som paddehatter. Jeg opplever sjelden sure mennesker, men det har kanskje noe med at jeg selv ikke er så sur. Smil og verden smiler til deg. :-D

Anonymkode: c5be9...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor tror jeg deg ikke? Jeg har også masergrad, i noe så spennende du aldri vil kunne være i nærheten av. Edda bedda.

Herrefred. Du brukte min "manglende utdannelse" som et argument for å få frem verdens mest billige poeng da du antok av en eller annen merkelig grunn at jeg ikke hadde utdannet meg. Da du fant ut at du dreit deg ut, så velger du å fremheve din egen "masergrad" og skryte av profesjonen din uten at det har noen som helst relevans i diskusjonen.

Jeg tviler ikke på at du har en mastergrad, men det var rimelig tydelig å se at du ble tatt litt på sengen. :) Flaut. Så igjen: prøv igjen senere eller hold tett. Flaueste forsøket jeg har sett på KG noensinne, og du har ganske god konkurranse om den tittelen.

Endret av kongenavtys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, kongenavtys skrev:

Herrefred. Du brukte min "manglende utdannelse" som et argument for å få frem verdens mest billige poeng da du antok av en eller annen merkelig grunn at jeg ikke hadde utdannet meg. Da du fant ut at du dreit deg ut, så velger du å fremheve din egen "masergrad" og skryte av profesjonen din uten at det har noen som helst relevans i diskusjonen.

Jeg tviler ikke på at du har en mastergrad, men det var rimelig tydelig å se at du ble tatt litt på sengen. :) Flaut. Så igjen: prøv igjen senere eller hold tett. Flaueste forsøket jeg har sett på KG noensinne, og du har ganske god konkurranse om den tittelen.

Jeg svarte bare i samme stil som deg jeg ;) Enten lyver du om at du har utdannelse (meget sannsynlig) eller så er du en av dem som ser ned på humaniora, og selv er kanskje ingeniør eller advokat. Det er blant disse gruppene det ses mest ned på utdannelse, eller "ikke riktig" utdannelse. Du ser gjerne også ned på sykepleiere og utdannelsen deres. Selvsagt vil du ikke innrømme dette i vår diskusjon her og nå. Faktum er uansett at du ser ned på noen selv. Du ser ned på noen som har høyere utdannelse. Du har en ovenfra-og ned holdning.

Anonymkode: 2651e...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så er du en av dem som ser ned på humaniora, og selv er kanskje ingeniør eller advokat.

Du er rett i at jeg er ingeniørutdannet og mener at svært mange humaniora-fag er sløsing med offentlige ressurser, ja. Der traff du godt for første gang.
 

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser gjerne også ned på sykepleiere og utdannelsen deres.

Så langt unna sannheten som det er mulig å komme. Sykepleiere er fantastiske mennesker som gir mye av seg selv og får lite tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kongenavtys skrev:

Du er rett i at jeg er ingeniørutdannet og mener at svært mange humaniora-fag er sløsing med offentlige ressurser, ja. Der traff du godt for første gang.
 

 

Så langt unna sannheten som det er mulig å komme. Sykepleiere er fantastiske mennesker som gir mye av seg selv og får lite tilbake.

Slike folk som deg, som ser ned på humaniora-fag og som selv har slike utdanninger som deg selv ser også ofte gjerne ned på sykepleiere. Du ser deg og din utdannelse som mer verdt enn andres. Guess what, ingeniør er ikke "all that" heller så du kan komme ned fra din høye hest, mister. Uattraktiv egenskap. Du skal ha lykke til videre i livet med ditt forkastelige syn på mennesker og utdannelser. Forundrer meg ikke om du faktisk ser ned på de som jobber i butikk heller.

Anonymkode: 2651e...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har veldig lav terskel for å bestemme at noen "ser ned på" noe eller noen. Jeg ser ikke ned på noen som velger andre utdannelses- eller yrkesretninger, men jeg er meget bestemt på at offentlige ressurser burde blitt redusert gjennom å strupe antall studenter i antropologi og lingvistikk på Norges universiteter. Men det er en helt annen diskusjon og litt på siden av trådens tema.

I og med at du (igjen) tillegger meg meninger og egenskaper jeg ikke kjenner meg igjen i, så blir jeg på nytt nødt til å forklare at nei, jeg ser ikke ned på verken de som jobber i butikk eller som sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...