Gå til innhold

Leola sin dagbok


Gjest Leola

Anbefalte innlegg

Gjest Leola

Klokken er over 1 på natten - men jeg er ikke trøtt i det hele tatt. La meg til å hvile i ettermiddag - sovnet og sov i 2 timer før mannen vekket meg :o Det har ikke skjedd på mange, mange år. Skulle egentlig vaske badet i ettermiddag, kjøpte et spesialvaskemiddel for bruk på dusjvegger - samt noe som jeg skal polere vaskene og badetkaret med ... Må nok ta det i morgen i stedet - men jeg er litt spent på om dusjveggene blir helt klare og fine ... Har gjennomgått tegningene av huset og hagen vår - og tegnet inn det neste prosjektet mitt. Tror det blir kjempefint - jeg gleder meg til å sette igang. Må bare vente til frosten forsvinner så det går an å grave i jorden ...

Nei, nå skal jeg rydde litt og legge meg å lese i boken min ... kanskje jeg blir litt trøtt allikevel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Leola

Siste påskedagen for i år.

Jeg kunne godt hatt fri noen dager til. Dette har vært en rydde- og ordne-påske uten like. Jeg har gått systematisk til verks og ryddet og vasket skikkelig:

  • Ungene sine rom

Soverommet vårt

Stuen

Badet & toalettene

I tillegg har vi ryddet skikkelig i garasjen. Jeg har tatt hagen en omgang, dvs. klippet rosene og staudene og ryddet litt ellers.

Idag har jeg planer om å sitte på terassen med teppe og lese ferdig boken min. Ungene har heldigvis fri fra skolen i morgen også - det er deilig å kun ha seg selv å tenke på om morgenen.

Gleder meg til eldstemann kommer hjem fra ferie idag. Han har vært på biltur med en kompis hele påsken.

Vi har altså kun hatt ett barn den siste uken - og han har vært ute fra morgen til kveld :-? Litt rart når ungene plutselig blir store og voksne. Har ryddet i bilder i helgen og mimret tilbake da de var små og satt i vogn :wink: Det var litt deilig også når man hadde full kontroll med dem - etter de var lagt i seng på kvelden så kunne vi slappe av i visshet om at de lå trygt i sengene sine. Det har vært en litt vond prosess å slippe taket i dem og la de få prøve livet på godt og vondt.

Hadde aldri trodd at jeg skulle bli sånn en hønemor :ler:

I tillegg så har jeg oftere og oftere tatt meg i å ønske meg et barn til :o Blir helt matt når jeg ser babyer og småbarn... Men mannen streiker :ler: heldigvis, kanskje? Han mener at vi nå har fått det så fritt og godt. Kan jo til dels være enig med ham i det - men jeg kan ikke helt slippe taket i tanken på et nytt barn :-?

Hvis jeg kunne knipset med fingrene og hatt et ferdig barn på null komma null så hadde jeg gjort det. Tanken på 9 måneders graviditet nå når jeg er 40 er ikke fullt så fristende :wink: Får heller vente til jeg forhåpentligvis blir farmor :ler: Da skal jeg stille opp som barnevakt hver helg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leola

Det er visst litt over en måned siden jeg skrev noe her sist... :ler:

Nå er endelig mai her og jeg nyter en etterlengtet fridag fra jobben. Det er ganske deilig å være alene hjemme og gjøre akkurat det jeg vil ... hunden er jo hjemme, men han ligger å sover allikevel :wink:

Har fått unnagjort litt nyttige ting også idag - bl.a. har jeg tatt ut alle hyller i kjøleskapet og vasket hver millimeter av det ... Idag er handledagen min så da er det greit å ha rent kjøleskap. Deretter gikk jeg løs på stekeovnen - vasket den, brett og rist ... det ble gullrent ...

Det får være nok rengjøring for idag .. nå skal jeg bare slappe av og se litt på TV før jeg begynner på middagen.

Tømmermannen har ikke vært her enda - jeg har en jobb han skal gjøre for meg, men det er visst travle tider i den bransjen - håpte at jobben skulle være gjort til 17. mai ... men det blir nok ikke det ... Han regner med å begynne på jobben rett etter 17. mai ...

Det er jammen deilig med dager uten noe spesielt å gjøre ... elsker sånne dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Leola

Er visst som vanlig en god stund siden sist jeg skrev her. Kan vel neppe kalles dagbok lenger :ler: Det er mer en månedsoppdateringsbok :ler:

Endelig er 17. mai over ... og tilhørende russetid. Problemet er bare at for sønnen så fortsetter russetiden enda ... han har rett og slett flyttet sammen med russegjengen sin :-? Jeg var så dum å si at hvis han ikke kom hjem og sov og var opplagt til skolen på 18. mai, så kunne han finne seg en hybel ... Og de gjorde han :oops: Ringte meg en halvtime etterpå og fortalte at han skulle flytte sammen med noen venner ... Siden så har jeg knapt sett ham ... Nå prøver jeg å lokke ham hjem med å innrede rom til ham i kjellerstuen - skal til og med sette lås på døren der så han får seg en egen inngang ... Så skal jeg lage TV- og spillerom for yngstemann på eldstemann sitt gamle rom ... Da får de hvert sitt "paradis" ...

Jeg har gått i to dager med stiv nakke - føler meg skikkelig groggy. Men siden jeg skal over i ny jobb så er det masse kurs som jeg er nødt til å ha med meg ... Derfor sliter jeg meg gjennom dagene ... imorgen er det kurs-fri - kun ett møte - kanskje jeg er hjemme og hviler meg litt ... Men jeg har vel ikke samvittighet til det - når morgenen kommer så hopper jeg nok rett i dusjen og kommer meg på jobb, tenker jeg ...

Min store hobby og lidenskap for tiden er hagen min ... I helgen samlet jeg sammen alle hagebladene mine, leste og fikk masse tips om hva neste prosjekt i hagen skal være. Jeg fant ut at jeg skal lage en bær- og urtehage. Har allerede plantet et plommetre, men i sommer skal jeg kjøpe forskjellige bærbusker, rips, amerikanske blåbær, bjørnebær, bringebær og jordbær .. ved siden av skal jeg plante oregano, basilikum, gressløk, mynte, dill og litt sånn forskjellig ... gleder meg til å se hvordan det blir neste sommer ... Tenk så deilig å kunne gå ut i hagen og hente friske bær og urter til matlagingen :-)

Ellers er det snart på tide å bestemme seg for sommerens reisemål. Tror faktisk jeg skal sette meg ned å søke meg litt fram etter noe informasjon. Skal bare reise med yngstemann i sommer - det blir nok litt kjedelig for ham når ikke broren er med - men vi har bestemt oss for å kjøpe en DVD-spiller til baksetet så han kan underholde seg litt med det på reisen ... Tror faktisk han kan spille Playstation også da ... må ta noen telefoner og undersøke imorgen.

Nei, nå må jeg finne ut hvor vi skal reise i sommer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hei, Leola! Smugleser i dagboken din :) Inspirerende lesing (skriv mer om hagen din!!) du må være utrolig effektiv!

Traumatisk med små barn som blir store.. Men det er jo slik det er..

Hva ble det til på kjøkkenet? Ble det stål over komfyr og på sokkel?

God natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leola

Hei Embla - fikk nesten sjokk, jeg. Det er ikke vanlig med besøkende i dagboken min, ser du ...

Jeg er enda ikke helt sikker om jeg vil ha stål over komfyren, har nemlig også lyst på fliser... Men, men - jeg får tenke en stund til ... Sokkelen har jeg fikset - kjøpte nye klips til bena så nå står den som støpt (nesten, ihvertfall). Tenkte egentlig å få laget en ny sokkel i stål, men det er visst ikke anbefalt med faste sokler i tilfelle lekkasjer, ol...

Når det gjelder hagen så står den litt "på vent". Siste tilskuddet på stammen er 2 rosebusker, 1 lavendel og 1 klematis som jeg skal få til å klatre på pergolaen over terrassen min ... (bare klematisen som skal klatre, altså) Nå ser jeg bare fram til å få begynne på siste del av hagen min ... der hvor jeg skal ha spiselige saker ... forskjellige bær og urter ... Begynner litt i det små, så får jeg se hvordan det går ...

Denne uken får jeg sønnen hjem også - heldigvis så fant han ut at hjemme er best :ler: Litt kjedelig å bo på hybel når ingen av penger og de sitter 4 dager uten å ha råd til mat :ler:

Har enda ikke bestemt oss for hvor vi skal reise i sommer ... Har bestilt ferjen - men det er jo bare en liten del av ferien ... Time will show ...

Er alene hjemme og sitter ved PC`en og spiser middag :ler: Det er nesten bare i helgene vi spiser middag sammen her i huset ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

:ler: Ikke meningen å skremme deg :wink:

Han flyttet hjem igjen ja? :smiler: sikkert fint for ham å se hvor godt han har det, utenfra en stund! (gruer til dette blir aktuelt for meg :( )

Spiselige hager har jeg sans for! Minner meg om hagen til mormor da jeg var liten.. Kjøkkenhage (selvfølgelig! ;) og diverse bærbusker.. Det å kunne gå ut i hagen og hente inn godsaker.. Selv begrenser jeg årets hageprosjekt til å holde plenen lav og bedene ok. Har flytteplaner så da begrenser det seg litt hva jeg bruker ressurser på nå. Men neste år, i ny hage :Drømme: så jeg får heller leve litt gjennom hageprosjektet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leola

Takk for hilsen, Embla. Joda, sønnen har flyttet hjem igjen :wink: Det ble litt for dyrt for ham å bo i kollektiv - vi måtte til og med betale leien for ham - den første og siste :ler:

Igår kjøpte jeg bladet, Eva - for kvinner over 40 - mye interessant lesning. Spesielt artikkelen om tenåringsforeldre ... jeg må si at jeg kjente meg igjen, ja. Som en av mødrene skrev: "De reiser på første klasse, men vet det ikke selv :ler: " Så sant, så sant.

Nå skjer det endelig noe i hagen min - får en tømmermann på besøk idag - da håper jeg det blit vei i vellinga. Det er ikke lett å få tak i håndtverkere for tiden. Spesielt ikke nå så tett oppi ferien ...

Gleder meg til han er ferdig så jeg kan begynne å kjøpe planter, osv ...

Vi har enda ikke greid å bli enige om et feriemål for sommeren ... ikke så lett når mannen jobber døgnet rundt og omtrent står opp når jeg går og legger meg :ler: det var ihvertfall slik i natt. Jeg satt og så film til langt på natt, gikk og la meg og ble liggende og vri meg til klokken hans ringte kl. 3 i natt - da skulle han på jobb :o De to siste gangene jeg har vasket håret så har jeg brukt et spesielt hårskum med farge som skal skylles ut etter å ha virket en stund. Problemet er at jeg har fått en vanvittig kløe i hodebunnen av dette skummet - det endte med at jeg måtte stå opp litt over kl. 3 inatt og vaske håret mitt :ler: Hadde ikke tid til å tørke håret så jeg la meg med klissvått hår - la bare et håndkle på puten. Det sluttet ihvertfall å klø og jeg sovnet omsider og sov til kl. 9:30 idag.

Nå skal jeg dusje, gå ut og luke litt i hagen - så skal jeg ut og kjøpe gave til sønnen min som snart fyller år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Fri imorgen :-) og jeg gleder meg.

Må allikevel stå opp kl 7 og få sønnen avgårde til skolen - tør ikke si hvor gammel han er :ler: men han er klin umulig å få opp om morgenen. Jeg skal få ham opp (hvis han ligger hjemme, da) og så skal jeg rett til sengs igjen og sove lengeeeeeeee.

Har store planer for dagen - den skal ihvertfall IKKE tilbringes foran PC`en - kun en kjapp titt mens jeg spiser frokost :wink:

Imorgen står det luking og husarbeid på arbeidsplanen - og det SKAL gjennomføres. Leste noen dagbøker her inne og fikk gode tips angående det å kaste ting som ikke brukes. Jeg har et stort hus, masse rom og masse skap ... imorgen skal jeg ha med meg en svart sekk og gå kaste alt som ikke brukes. Jeg gjemmer og gjemmer på ting - for jeg kan jo få bruk for det en vakker dag ... håpløst - kast det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Fridagen min er halveis over ... Og jeg har vært flink og ikke tilbragt dagen foran PC`en :wink:

Men jeg har ikke fått gjort alt det jeg hadde planer om. Slapp å stå opp 7 - for sønnen lå over hos kjæresten. Våknet av telefonen kl. 8:30 - det var en kollega som hadde glemt at jeg hadde fri idag :ler: Men det var igrunnen greit å komme seg opp - laget meg frokost, luftet hunden og dusjet. Ringte frisøren og fikk time 10:30 - klippet håret og hadde i en kur for tørt hår ... Kjøpte med meg shampo, voks, spray og en ny hårbørste :) Har hatt kløe i hodebunnen i det siste og måtte skifte ut de produktene jeg brukte ...

Da jeg kom hjem så hadde jeg kylling og nøttesalat til lunsj - etter lunsj så har jeg jobbet i hagen. Det har vært deilig med en fridag hvor jeg har kunnet gjøre akkurat hva jeg ville ... Skal gjemme en uke av ferien min så jeg kan dele den opp og ha en sånn en dag innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

For en helg det har vært. Frustrerende å være mor til tenåringer som gir fullstendig blaffen i alt. La meg kl. 00:30 igår og sov til 03:30 da jeg våknet og så at han ikke hadde greid å komme seg hjem til tross for at jeg sendte med ham penger til taxi for at han skulle klare å komme seg på jobb idag. Jeg var kjempefrustrert og prøvde å ringe ham flere ganger - telefonen var avslått. Til slutt sendte jeg ham en mildt sagt hissig melding - ingen reaksjon. Jo lenger tiden gikk, jo sintere ble jeg. I 6:30-tiden fant jeg ut at jeg skulle gi blaffen i hele gutten, jeg gikk og la meg for å lese helt til jeg sovnet. Så hørte jeg det kom en bil og at han låste seg inn i huset. Tenkte at jeg skal klare å holde meg i sengen - men da jeg hørte han stod på kjøkkenet og varmet mat, stod jeg opp og gikk ned til ham. Fyren var mildt sagt ikke edru, til tross for at han skal på jobb idag - sånn en oppførsel irriterer meg grenseløst - enkelte ungdommer idag har ikke tanker for annet enn seg selv og at de lever her og nå ... Jeg ble sittende og snakke med ham til kl. var 8:00 - men å snakke fornuft med en full 19-åring er ikke helt enkelt ... eller smart for den saks skyld :ler: Fortalte ham at jeg hadde sendt ham en mindre pen melding som han ikke trengte å lese ... "Ok", sa han - "jeg skal slette den" :ler:

Kl. 8 kom jeg meg i seng, leste litt før jeg sovnet og sov helt til over 12:00. Ganske frustrerende å være vitne til at ungen din er mega-sløv og befinner seg i omgangskretser hvor det brukes stoff og festes over en lav sko. Skal snakke mer med ham idag - jeg har ikke tenkt å sitte å se på at han ødelegger livet sitt - han er egentlig en veldig intelligent gutt som kan gjøre det bra her i livet ... Oppdaget en annen ting ved ham imorges - han har fått psoriasis ... Det begynte med skorper og utslett i hodebunnen .. så fikk han masse prikker/små sår på armene ... I morges så jeg at han hadde fått enda mer utslett bak på armene og et digert skorpe-sår på kneet. Han må komme seg til legen imorgen og få sjekket det opp nærmere.

Deilig med søndag idag selvom de to siste nettene har vært helt pyton. Tenker mange ganger på hvor deilig det var da ungene var små og man kunne legge dem for natten og få roen over seg ... Sånn er det ikke lenger - det er nesten som jeg gruer meg til helgene.

Det er faktisk tålig bra vær her idag .. Til en forandring så skal jeg hverken gjøre hus- eller hagearbeid. Jeg skal rett og slett ta med meg boken min ut i hagen og lese til jeg er ferdig med den. Har en haug med bøker i bokhyllen som venter på å bli lest :-) Kanskje jeg til og med kan få litt farge på kroppen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leola

Har ikke vært i humør til å skrive noe her på en god stund. Problemene med sønnen min har vist seg å være ganske mye større enn hva jeg først trodde. Den siste tiden har vært utrolig vanskelig å komme gjennom - og jeg vet at det er stor sjanse for at han kommer til å få tilbakefall i nærmeste framtid. Jeg tar en dag om gangen. Mandag reiser vi på ferie - jeg gleder meg :) . Hunden leveres til passerne søndag ettermiddag - vi reiser mandag morgen.

Startet ferien min igår - sov til klokken var over 10 - følte meg som et vrak når jeg våknet :forvirret: . Dagen ble brukt til sull og dull - ingenting fornuftig. Jeg fant fram alt jeg skal handle på Ikea når jeg kommer hjem fra ferien - har enda ett par uker fri da og skal bruke tiden til å freshe opp rommene til ungene og plante ferdig i hagen. I tillegg skal jeg kjøpe meg en bærbar PC som jeg skal ha helt for meg selv ... Masse planer ... men idag skal jeg gjøre hagen klar til ferie-modus - så der skal være klart til å plante i når jeg kommer hjem.

Det ene stedet skal jeg plante følgende:

Amerikanske blåbær

Rips

Bringebær

Bjørnebær

Stikkelsbær

Diverse urter

Sukkererter

Sted nr. to skal kun bestå av grønne planter:

Store bregner

Prydgress

Diverse Hosta

Mulig at jeg finner noen større grønne planter til å ha i bakgrunnen - så har jeg bregner, prydgress og Hosta foran ...

Nei, nok av dagen har gått til surr - må komme meg ut i hagen nå :):tommelsmil: ( for å vise mine grønne fingre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Er inne i den siste ferieuken min. Like trist hver sommer, det :forvirret:

Det føles knapt som sommer idag - men så lenge det er litt sol så sitter jeg ute på terassen ;) Har installert meg ute med min nye bærbare PC, kaffe og Farris og nyter dagen. Snart skal jeg ut og handle - yngstemann skal ha ny skolesekk, eldstemann ny PC-skjerm, jeg skal ha ett par småting selv, bl.a. shampo, hårspray, sykkelolje, leppepomade, sykkelklær, osv ...

Har fått lagt inn alle regningene som lå da vi kom fra ferie, så nå er alt ajour der i gården.

Ferien har gått som en drøm - ungene er storfornøyde. Vi har opplevd masse og shoppet enda mere ... Masse nye klær og sko til hele familien - jeg har fått kjøpt meg en flott veske og masse kosmetikk. I tillegg kjøpte vi noen julegaver (?!), masse vin, masse mat, gaver til nieser og nevøer, gave til de som passer hunden - bilen var temmelig tungt lastet på vei hjem ... Takk og pris for takboksen - en flott oppfinnelse ;)

Vel hjemme gjorde vi ferdige hagen og ryddet garasjen - imorgen har de meldt stygt vær så da skal jeg ta huset innvendig. Men de siste feriedagene skal brukes til sene kvelder med TV, PC`en min og rødvin ...

Nei, nå må jeg vekke sønn, komme meg i dusjen og klærne og ut av døren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hei, skjønner at du har/har hatt(?) en veldig tøff tid og vil gi deg en imaginær og oppmuntrende klem. Håper det går godt for ham.

Ellers liker jeg å lese (de altfor sjeldne) hage-tanker her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende å lese om deg som har nesten voksne sønner, jeg har en på 2 1/2, og er veldig spent på hvordan det skal bli å følge ham i oppveksten. :-D

Håper det går bra med eldste nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Endelig er livet mitt på rett vei, igjen. Sønnen min har vist at han for alvor har kuttet ut stoff og miljøet rundt stoffet. Jeg føler at jeg har fått tilbake den gode gamle sønnen min - glimtet i øyet og humøret er tilbake :)

Har tatt meg fri fra jobben idag - jobbet masse overtid sist uke, så det skal bli greit med en dag å ta seg inn igjen på. Men hovedgrunnen til at jeg avspasserer idag er at jeg venter arbeidsfolk - har litt kluss med antennene til noen av TV`ene våre.

Dagens planer er som følger:

Stemme ved valget (har lovt å dra opp min eldste sønn slik at han får avlagt stemme før han går på jobb - han er førstegangsvelger)

Handle diverse dagligvarer

En tur til Ikea (nytt sengtøy til guttene + ekstra puter til dem)

Ellers har jeg såvidt begynt å planlegge min yngste sønn sin konfirmasjon neste år. Eldstemann skal lage en film/presentasjon/tale om lillebroren sin - han skal selv framføre "talen" - jeg er skikkelig spent på resultatet. Min oppgave er bare å finne fram bilder ol. som skal brukes i presentasjonen. Har så smått begynt å tenke på å leie et telt slik at vi kan ha selskapet i hagen.

Må snart lage meg en liste over hva som skal gjøre i den forbindelse.

På tide å dusje og komme meg avgårde til valglokalet - må være hjemme igjen til 13 for da kommer the cable-guy for å sjekke kabler og antenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...