Gå til innhold

Leola sin dagbok


Gjest Leola

Anbefalte innlegg

Oisann :o nå har jeg sovnet på sofaen igjen. Tipper mannen er litt sur på meg der han ligger og sover i sengen. Det var jo litt av en avslutning på "kosekvelden" vår, fikk med meg kinamat til Nytt på Nytt - spasertur og litt til TV-titting før jeg planet ut ...

Jeg var steintrøtt og ventet vel egentlig bare på det.

Får lese litt nyheter her før jeg hopper til sengs ...

God natt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sovna på sofaen! Det er nok magen som ble god og mett på kinamat som gjor sitt ja. jeg blir alltid litt sløv når jeg spiser masse god mat :)

Vi har også fått mesterparten unnagjort. Gavene er kjøpt (minus en blomst jeg skal kjøpe til arbeidsgiver til jul, men den må jeg vente med), og det er bare juletre og pepperkakebaking som gjenstår. Og det skal gjøres på søndag :)

Koz deg masse :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, @riel.

Er ikke akkurat noen ivrig dagbok-skriver, nei :ler:

Visse ting er det greit å notere slik at jeg kan gå tilbake og kikke senere ... f.eks. sist jeg sovnet på sofaen, hva jeg spiste i helgene og slike spennende ting :ler:

Begynner å se fram til jul nå - gleder meg til julaften - det ser nemlig ut til at vi skal være hjemme alene - bare vår lille familie - og for å være ærlig så finnes det ikke bedre måter å feire julen på :-) Mangler noen få gaver så er alt i hus ... Har begynt å planlegge maten - det eneste som er spikret nå er pinnekjøtt på julaften og kalkunfilet til nyttår ... Hva skal jeg finne på ellers ?

Så har jeg funnet ut at guttene mine har greid å lure kaker utav kakeboksene mine - og det til tross for at jeg har tapet lokkene fast til boksene :-? Jaja, det er vel slik at julekaker smaker best før jul ?

Nei, får gå og skifte klær - jeg skal ut på et aldri så lite shopping-raid i kveld :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hå :nisse:

Høres ut som det blir en koselig jul på dere i år :)

Når det gjelder julemat kan dere ha koldtbord en dag - med spekemat, rømme potetsalat o.l. Det er veldig godt! Så kan dere ha noe god fisk en annen dag- kanskje laks med godt tilbehør :wink:

De der julekakene er like greit å begynne på før jul fordi i julen er en alltid så mett på mat, at då orker en ikke spise kaker :ler:

Julehilsen fra meg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte faktisk på koldtbord en av dagene - lettvint og godt :-)

Sitter oppe og venter på at tørketrommelen skal bli ferdig - har ikke håndklær til imorgen.

Tror forresten ikke at jeg orker å vente stort lenger - vil heller legge meg og lese litt til i boken min. Holder på med Alkymisten - litt spesiell - men jeg liker den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det siste søndag i advent. Jeg er visst litt sløv med å tenne lysene for det tredje lyset hadde jeg glemt sist søndag og tente det på torsdag istedet :wink:

I natt lå jeg og leste i en bok jeg kjøpte på fredag. "Sukkerbomben" av Jonsson & Nordstrøm. Det gikk noen lys (adventlys :ler: ) opp for meg etterhvert som jeg leste. Den handler om sukkerhunger og hvordan bli kvitt sukkeravhengigheten. Jeg spiser ikke mye rent sukker, men jeg spiser vanvittig mye frukt - sikkert oppi 7-8 frukt pr. dag - nå skal jeg minke det ned til 2 og heller ty til grønnsaker istedet. Jeg har lært mye om hvordan finne skult sukker som gjemmer seg i mange vanlige matprodukter og spesielt i light-produkter hvor fettet ofte blir erstattet med sukker.

Det står om dagens barn som får i seg altfor mye sukker - det kan dreie seg om oppimot 100 kg sukker i året for mange barn :o skremmende for vi aner ikke hvilken virkning dette vil ha på kroppene deres i det lange løp. Mye av det som stod der stemmer på mine sønner, konsentrasjonsproblemer, trøtte og uopplagte om morgenen og mye, mye mer - jeg snakket med ungene igår og forklarte faren med all denne sukker-spisingen - og de var enige i at vi skal legge om kosten og at de skal slutte å spise så mye snop og mat med hvitt hvetemel. En tankevekker var å lese at 2,5 dl. kokt makaroni tilsvarer 10-12 ts. sukker - like mye som en brusboks. Hvis du i tillegg heller på ketchup, som inneholder mer tilsatt sukker enn sjokolade gjør, kunne du like gjerne spise skumbiler med sjokoladesaus til middag :o

Man kan lage utrolig mye god mat uten bruk av sukker og hvetemel - fikk mange tips i boken og jeg skal la det nye kostholdet gli inn sakte men sikkert i hverdagen vår :-) Skal se om jeg får mer overskudd, blir kvitt nesetettheten min (en følge av for mye sukker stod det i boken), bedre søvn ... det handler om avhengighet og hvordan man kan bli kvitt den. Tenker jeg må gjennom det samme som da jeg kuttet røyken for to-tre år siden.

Nå skal jeg inn på web-siden til forfatteren og lese mer. Tiden framover blir tøff, men jeg skal klare det :-) jeg har blitt kvitt en avhengighet og skal klare denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha en god 4 søndag i advent Leola!

Det er skummelt hvor mye sukker det er i ting, men jeg visste ikke at det var så mye i makaroni :o Men det går jo an å kjøpe pasta med durumvete, Den er vel bedre.

Får legge ut noern mattips i dagboka de da Leola :wink:

Jeg har jo Fedonboka, men det er så dyrt å være like sunn som Fedon :roll:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme til deg, @riel :nissekone:

Har så og si alt under kontroll, men blir irritert på meg selv når jeg blir revet med både det ene og det andre i julen. Har vært på handletur i kveld og brukt enda mer penger enn jeg allerede hadde brukt. I morgen må jeg ut og kjøpe pålegg og brød - men da er det slutt - hva sluttregningen kommer på denne julen - det våger jeg ikke regne på engang :-?

Imorgen skal jeg tidlig fra jobb - må hjem og gjøre noe i huset - i det minste litt støvtørking og Ajax-spraying :ler: Skal sette ungene til å støvsuge mens jeg er på jobb *optimist*

Igår pyntet jeg tre og stue, ikveld har jeg pakket og skrevet lapper på alle gavene. De er ferdig sortert i poser alt etter hvor de skal. Ungene sine julestrømper er ferdig fylte - skal bare kjøpe ett par blader og stappe oppi.

Skulle kanskje ha laget en bløtkake til julaften - hører ikke det med ?

Sengene er skiftet på, badet og toaletter må ha seg en kjapp omgang med vaskefillen, arbeidsrommet med PC og symaskin burde absolutt hatt en omgang med noen vaskefiller - men det har jeg ikke tid til ... Det får være til en av dagene i romjulen når jeg har fri :wink:

Pinnekjøttet må legges i vann når jeg kommer fra jobb i morgen - pølser på utav fryseren. Risengrøt må lages ferdig ... Jaja, får nok morgendagen til å gå på et vis også, tenker jeg :ler:

Nei, sengen kaller - skal være på jobb kl. 7 imorgen tidlig - så nok er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg her igjen :wink: imorgen er siste feriedagen min iår - kunne godt tenkt meg fri hele romjulsuken.

Har hatt en usedvanlig hyggelig og avslappende jul - vi har storkost oss alle sammen. Etter at eldstesønn hadde gått på jobb og mann og yngstesønn hadde lagt seg på 2. juledag så gikk jeg systematisk gjennom alle kjøkkenskap og skuffer. Jeg kastet alt jeg fant av julekaker, marsipan og andre søtsaker - det eneste som unnslapp var ungenes julestrømper som lå på rommene deres og kransekaken som jeg frøs ned :wink:

Denne julen har vi ikke hatt gjester - bortsett fra 1. juledag da vi var på besøk hos mannens familie, så har vi vært hjemme alene, kun vi fire - helt perfekt, egentlig.

PC`en har jeg ikke brukt siden bitte-lille-julaften, jeg har kun laget mat, lest og sett TV, føler jeg :wink:

Imorgen skal jeg sove lenge, stå opp og tenne på peisen, vaske håret og sette meg i sofaen og se litt mer TV før jobben kaller på onsdag. Problemet er at jeg har blitt hektet på en serie på TV2 - "Perfekt", og siste episode sendes på torsdag ca. kl. 15 - hvilket betyr at jeg må begynne tidlig på jobb den dagen slik at jeg kommer meg hjem og får med slutten :ler:

Utrolig tragisk og lese om flomkatastrofen i Asia :cry: leste nettopp om folk som har mistet sine barn - de ble revet utav armene deres - nesten ufattelig for oss som sitter trygt og godt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!

Høres ut som dere har hatt en rolig og koselig jul! Det har vi også :)

Vi får håpe at Tivo kommer til Norge snart, så vi kan ta opp de der yndlings seriene våre uten problemer :wink:

Det er skikkelig fælt det som har skjedd. Igår kveld fikk jeg den SMS'en om å tenne lys, så da sendte jeg den videre og tente lys i vinduet mitt! Har også ringt inn til givertelefonen til Røde kors. Er kanskje ikke allverdens med en 100 lapp men alt hjelper i en slik nødens stund.

Ha en god dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @riel - hva er Tivo ?

Jeg fikk med slutten av serien - var en litt overraskende slutt. Denne dagen har vært en god dag ... syklet til jobben og fikk trimme litt etter julens utskeielser, på kontoret fikk jeg ryddet og ommøblert litt :ler: - nå ble det så fint at jeg nesten gleder meg til mandag morgen :ler:

Imorgen er det nyttårsaften - en dag jeg egentlig kunne tenkt meg å hoppe rett over - synes det er et slit når ungene skal ut og drikke - eldstegutten min, altså. Han er jo gammel nok så jeg kan ikke nekte ham - heldigvis så har han vett til å holde seg unna fyrverkeri når han drikker. Nyttårsaften står det kalkun, fløtesaus, rosenkål og waldorfsalat på menyen - til dessert er det is med kjeks og sjokolade - enkelt og greit.

Nå er det nyheter, peis og sofa på meg ett par timer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Tivo er en slags opptaksmaskin som duprogrammerer til å ta opp favorittprogrammene dine. Den får digitale info om TV-programmet, så den holder styr på alt for deg. Selvfølgelig foreløbig bare ute på det amerikanske markedet :roll:

Titter innom med ønske om et godt og spennende nyttår!

Kos deg masse imorgen :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttår :rosasmil:

Har masse planer om forbedringer i 2005.

Bla. standard-forsettet om å fortsette en sunn livsstil både når det gjelder mat og trim.

Et viktigere forsett er det at jeg skal hisse meg ned overfor ungene - jeg må lære meg å telle til 10 før jeg tenner på alle plugger - så angrer jeg etterpå :-?

Måtte nettopp sende en SMS til eldstesønnen og beklage at jeg var så sint på telefonen - fordi han hadde brukt noen av pengene jeg hadde gitt ham til nytt busskort på andre ting. Istedet for å glede meg over at han hadde vært og kjøpt seg ny bukse, skjorte, belte, hårvoks og ny sveis på håret så kjeftet jeg på ham fordi han hadde gått utover den grensen han hadde på gavekortet og lagt til av busspengene slik at han ikke hadde nok til nytt ungdomskort. Herremin, det er jo en bagatell og jeg beklaget meg overfor ham samtidig som jeg skrev at jeg gleder meg til han kommer hjem fra jobb ikveld slik at jeg får sett de nye klærne og hvordan frisyren ble. Jeg kjeftet på ham og mannen kjeftet på meg fordi han mener at jeg må slutte å kjefte på ungene for bagateller - og han har jo helt rett.

I 2005 lover jeg meg selv at jeg skal bli mye mer tolerant, jeg skal skille det uvesentlige fra det vestentlige. Jeg skal begynne å se hvor flotte gutter jeg har vært heldig å få, og høre på de som kommer til meg og sier at jeg har to fantastisk kjekke, snille, omtenksomme og intelligente sønner :-)

For det er jo det de er ...

Nå skal jeg ta årets siste klesvask, samtdig årets siste vask av gulver, bad og toaletter, jeg skal rydde og ommøblere kjellerstuen og PC-rommet. Grundig rengjøring skal vente til jeg fjerner juletre og julepynt neste år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2005

Like rart og vanskelig hver gang vi begynner et nytt år - tipper jeg kommer til å skrive 2004 uansett de første ukene på jobben :-?

Hadde en rolig og fin nyttårsfeiring igår. Kjempegod kalkun med alt tilbehør, kaffe, is med kransekake og masse godt etterpå :rosasmil:

Merkelig med hunden vår - den er så rolig og avslappet at jeg begynner å lure på om han er døv hver nyttårsaften. De eneste gangene han åpnet øynene for å se ut vinduet var når han hørte barn utenfor - han elsker barn :-)

Har lagt noen planer for de neste ukene - det første jeg skal gjøre er å trekke om sofaen og den ene stolen i kjellerstuen. Skal ta meg en tur på Ikea og finne et tøft stoff - så skal jeg gå på Claes Olsson og kjøpe meg en skikkelig stiftemaskin og sette igang - det kan vel ikke være så veldig vanskelig, vel ? Må bare finne ut om jeg skal holde det i naturfarger eller om jeg skal velge noe litt "sprekere" - det er jo barna sin "hule" dette :wink:

Mandag starter det store salget på kjøpesenteret - og jeg sitter med et gavekort som jeg fikk av mann og barn til jul :-) kan nesten ikke vente :ler: Mannen sjokkert over at jeg ikke har brukt det opp enda

:oops:

Idag har jeg hatt yndlingsfrokosten min - grovt brød med kalde rosenkål og majones :ler: Like godt hver gang - men har har det som regel bare en gang i året - rosenkål er fast følge til kalkun og det er nyttårsmaten vår :) Så kokte jeg kaffe og måtte selvsagt hive i meg noen M&M`s som lå i en skål fra igår kveld :-? Blir så sur på meg selv fordi jeg ikke kan la ting ligge uten å smake på dem.

Vel, vel ... imorgen skal jeg gjenoppta min sunne matvaner - jeg blir sur på meg selv når jeg skeier ut.

Hvorfor kan jeg ikke lære meg å huske det neste gang jeg får lyst på noe godt :veldigsur:

Nå har jeg satt på året første klesvask. Eldstesønnen var på fest igår og jakken hans stinket røyk - etter at jeg sluttet å røyke selv så klarer jeg ikke klær med røykelukt.

Hva skal jeg finne på idag ? Er gift med en "arbeidsnarkoman" som jobber enten det er julaften, nyttårsaften, 1. nyttårsdag, 17. mai ... Han har maks 2 uker ferie i året, ikke en eneste dag med sykefravær - han er sjefens yndling - og det er ikke rart :o Innimellom kan han ta seg fri ett par timer så han kan være med meg å gå tur el. - men det er også maks :ler: Men jeg gir blaffen - det er bedre han er på jobb og er glad enn å være hjemme, stresset og sur. Dessuten tjener han penger :wink: Ungene våre er store nå - hadde de vært små så hadde jeg ikke akseptert å være så mye alene med dem. Nå synes jeg faktisk det er litt deilig med tid for meg selv - og ekteskapet vårt blir ikke akkurat kjedelig med sånn en livsførsel :ler: Jeg går tur når jeg vil, sitter på PC`en når jeg vil, ser på TV når jeg vil, går på handletur når jeg vil, sover når jeg vil :ler:

Har vel egentlig det beste av alt når jeg tenker meg om :hoho:

Godt nyttår til meg selv og de som eventuelt måtte gidde å lese hva jeg skriver :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er julen 2004 over i huset mitt :-)

Idag ryddet jeg bort alt sammen. Tidligere år er det mannen som har ryddet av juletreet - iår var jeg alene hjemme og gjorde det selv. Det var kjekt å få pakket alt skikkelig ned - mannen er ikke så nøye på slikt.

Nå er alt stuet fint i 4 esker i kottet - på toppen står juletrefoten i en svart sekk.

Synes det er trist å fjerne juletre og -pynt - men når det er gjort og huset er støvsugt og vasket så er det jammen herlig og. Gidder ikke vente til 13. dag jul når det er en travel arbeidsuke foran meg - da er det greit å få det unna.

Imorgen er det tid for å bruke gavekortet mitt på salget. Ser fram til det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Leola!

Jeg venter til 13 dag jul jeg. Ikke bare for at det er tradisjon, men fordi det er de hellige 3 kongerst dag, og det må jeg nesten feire siden jeg er halvt spansk :)

Så om morgenen 6. januar skal det ligge pakke i skoene våre ( I Spania er ikke julen tiden for gavene, men 13. dag jul- da kommer de tre hellige konger og legger gaver i/under skoene)

Vi skal bare kjøpe en liten opmerksomhet til hværandre, men vi må jo ha litt pynt på den dagen da, så tar jeg pynten ned på kvelden (støvsuging får la vente på seg en dag og to til).

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @riel - da er det ikke så rart at du venter til 13. dag jul. Er egentlig vant til det jeg også - hjemmefra - men min mor var husmor og hadde all verdens tid til å følge tradisjonene. Litt trist at ting går i glemmeboken bare fordi vi har det så travelt bestandig.

Idag har jeg vært ute og brukt gavekortet som jeg fikk til jul fra mann og barn. Fikk ganske mye, synes jeg:

1 sort bluse

1 sort bukse

1 beige bukse

2 skjerf

1 smykke (litt sånn indianeraktig - røft)

1 øyenskygge

I tillegg var jeg på salg og kjøpte meg juleservietter og juletrepynt som skal brukes neste jul.

Det regner ute og jeg satser på å sykle til jobben i morgen - idag var det snø på bakken og da tok jeg bena fatt heller.

Eldstesønnen er ute enda - jeg hadde håpet og trodd på litt mer fokus på skolearbeid nå etter jul - akkurat det ser litt dårlig ut :-? Han hadde vært hos rådgiver idag og fått informasjon angående studier til høsten. Han vil visst satse på studier innen økonomi og ledelse - tror han gjør lurt i det. Greit å ta de første årene her i byen, så kan han heller reise ut og ta ett år eller to senere.

Nei, nå skal jeg legge meg og lese litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg - men denne helgen kommer til å bli en prøvelse. Jeg gjennomgår noen alldeles forferdelige dager med min eldste sønn, rett og slett så gleder jeg meg bare til søndag kveld ... for å få vite om alt er gått bra.

Igår var jeg nær ved å få nervøst sammenbrudd - nå kjenner jeg at det blir en like ille kveld idag ... fader, igår angret jeg for første gang at jeg har satt unger til verden :cry: Hadde egentlig tenkt å holde meg hjemme fra jobb idag - men da jeg våknet i morges så fant jeg ut at det er bedre å være på jobb - da har jeg noe annet å tenke på. At unger som egentlig er utrolig intelligente og voksne i tankegangen kan være så tankeløse og "dumme" noen ganger. Jeg forbanner meg på enkelte av hans kamerater - og hvis det går fint i helgen så skal jeg gi klar beskjed om at disse såkalte "vennene" hans trenger aldri sette sine ben i vår gård så lenge jeg lever - ALDRI - føler at jeg hater dem.

Og hvis min sønn ikke klarer å leve etter mine retningslinjer så skal han rett og slett få lov til å flytte ut herfra - finne seg en hybel og klare seg selv - dette orker jeg rett og slett ikke mer.

Moren min hadde ihvertfall veldig rett når barna var små og jeg klaget over noe - hun sa: "små barn, små problemer, store barn, store problemer". Og gjett om hun hadde rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med sønnen i telefonen :-) han hørtes forholdsvis klar ut - lovet å ikke drikke for mye, ringe hvis det var noe og ellers være forsiktig :-)

Jeg føler meg 5 kg lettere og kan legge vekk rugsprø-pakken som jeg har sittet her og tygget i meg. Kanskje jeg klarer å slappe av i kveld allikevel ?

Kjenner angstklumpen i brystet uansett - den som kunne spole fort gjennom helgen og bli ferdig med den på null komma null :-? Jeg som vanligvis elsker helgene og har trengt de fridagene for å hente meg inn etter en travel uke på jobben ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...