Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes to av de som var med virket veldig lite syke, egentlig 😅 Men de hadde kanskje veldig høy feber? Eller fikk de begge behandling som gjorde at de virket såpass friske? Dexameethasone ble jo nevnt, men det har vel ikke så veldig stor effekt, eller? 

Anonymkode: 49629...7b8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes to av de som var med virket veldig lite syke, egentlig 😅 Men de hadde kanskje veldig høy feber? Eller fikk de begge behandling som gjorde at de virket såpass friske? Dexameethasone ble jo nevnt, men det har vel ikke så veldig stor effekt, eller? 

Arzun klarte jo så vidt å puste og hadde mistet mye av stemmen.. 

Jeg syntes det er syk nok jeg 😅

Anonymkode: c1b68...cb2

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, men det var kun noen dager det stod på. Og legene sa jo, til og med når han var på sitt sykeste, at han hadde masse friskt lungevev. Så fra legens synspunkt var han stabil og i grei form.

Anonymkode: c3fb7...236

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Les det du siterer.  Jeg sa «to av de». Og da tenker jeg selvsagt ikke på Arzun.

Jeg benekter ikke at man kan bli veldig syk av coronaviruset, men ble i all min naivitet litt overrasket av «hvor lite som skal til» for å bli innlagt på sykehus i flere døgn - med mindre de har fått effektiv behandling som bedrer formen betraktelig. 

• Liker 5
Skrevet

Medisinen kunne forkorte sykdomsforløpet. 

Anonymkode: e9113...554

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke akkurat veldig lav terskel for å bli lagt inn på sykehus i Norge, så du kan være sikker på at de har blitt innlagt pga. diverse undersøkelser som viser at det er behov for å overvåkes på sykehus.

Hun som ble skrevet ut og ikke var så glad for å bli sendt hjem,, sa vel at hun hadde hatt over 40 i feber da hun ble innlagt, og at hun aldri hadde hatt så høy feber noen gang i sitt liv.

Ellers har de nok målt oksygenmetningen blant annet, og den har nok vært på et nivå som tilsier at man bør legges inn på sykehus og passe på. De har nok kriterier å gå utifra.

Dessuten så er det ikke sånn at man faktisk kan se på folk hvor syke de faktisk er. Jeg har faktisk fått høre fra en lege: "Du ser ikke så syk ut", når jeg har følt meg elendig.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Og gjennomsittsalderen på døde er 84 år. Synes ikke vi skal glemme det.

Gjennomsnittalderen på de som havner på intensiven på norske sykehus med Covid-19 er rundt 50-60 år. Mange av de som dør, dør på sykehjemavdelinger som er omgjort til Covid-avdelinger og blir ikke fraktet til sykehus. 

Død er ikke eneste målestokk for alvorlighetgraden av viruset. Havner man på intensiven, og i verste fall i respirator, så har man mange måneder med opptrening foran seg og mulige ettervirkninger for resten av livet, dette er ikke spøk.

• Liker 13
Skrevet

Jeg leste at noen kan virke oppegående selv om de er alvorlig syke. At de sitter og scroller på mobil like før de legges i respirator. Så man kan ikke måle hvor syke de er bare utifra hvordan de er utad. 

Anonymkode: 9288c...270

• Liker 17
Skrevet

Jeg leste at noen kan virke oppegående selv om de er alvorlig syke. At de sitter og scroller på mobil like før de legges i respirator. Så man kan ikke måle hvor syke de er bare utifra hvordan de er utad. 

Nei men det sier ganske mye om sykdommsopplevelsen. Jeg klarer ikke å sitte eller skrolle på mobil når jeg har influensa fek.

• Liker 3
Skrevet
missmcbeal skrev (1 time siden):

---

Hun som ble skrevet ut og ikke var så glad for å bli sendt hjem,, sa vel at hun hadde hatt over 40 i feber da hun ble innlagt, og at hun aldri hadde hatt så høy feber noen gang i sitt liv.

---

Hun ble også lagt inn igjen på sykehuset i en uke (sto det helt på slutten av episoden).

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei men det sier ganske mye om sykdommsopplevelsen. Jeg klarer ikke å sitte eller skrolle på mobil når jeg har influensa fek.

Jeg avholdt praktisk eksamen på et kjøkken med lungebetennelse, influensa og med høy feber. 
Ble hasteinnlagt dagen etter å ha besvimt av oksygenmangel. Alt etter det er helt svart, husker så vidt at jeg var innlagt. 

Ingen så på meg hvor syk jeg egentlig var. Jeg sa jo at jeg hadde influensa, på grunn av smittefare. Måtte avlyse eksamen en gang på grunn av en operasjon. Så jeg nektet å avlyse en gang til for da måtte jeg vente til over sommeren, og det var bare meg og sensor på kjøkkenet. Så jeg fikk avholde den, men jeg var ikke ærlig om hvor syk jeg faktisk var og ingen så det heller.
Lang historie kort; legeskrekk på grunn av traumer i barndommen (var sykehusbarn). Sitter langt inne å bli innlagt og å oppsøke legevakten. 

Er ikke alle som er tydelige når de er syke. Mens andre igjen får ikke til å dusje av så lite som en forkjølelse. Bare fordi du ikke klarer å se på mobilen når du har influensa, så betyr det ikke at alle andre er slik. 

Anonymkode: b2a96...92e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, men det var kun noen dager det stod på. Og legene sa jo, til og med når han var på sitt sykeste, at han hadde masse friskt lungevev. Så fra legens synspunkt var han stabil og i grei form.

Jeg hadde motsatt inntrykk. At han til covid å være virket i fin form sammenlignet med hvor ille det kan bli. Og at ja han var stabil og i fin form, men likevel (i mine øyne) så dårlig. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg avholdt praktisk eksamen på et kjøkken med lungebetennelse, influensa og med høy feber. 
Ble hasteinnlagt dagen etter å ha besvimt av oksygenmangel. Alt etter det er helt svart, husker så vidt at jeg var innlagt. 

Ingen så på meg hvor syk jeg egentlig var. Jeg sa jo at jeg hadde influensa, på grunn av smittefare. Måtte avlyse eksamen en gang på grunn av en operasjon. Så jeg nektet å avlyse en gang til for da måtte jeg vente til over sommeren, og det var bare meg og sensor på kjøkkenet. Så jeg fikk avholde den, men jeg var ikke ærlig om hvor syk jeg faktisk var og ingen så det heller.
Lang historie kort; legeskrekk på grunn av traumer i barndommen (var sykehusbarn). Sitter langt inne å bli innlagt og å oppsøke legevakten. 

Er ikke alle som er tydelige når de er syke. Mens andre igjen får ikke til å dusje av så lite som en forkjølelse. Bare fordi du ikke klarer å se på mobilen når du har influensa, så betyr det ikke at alle andre er slik. 

Du var nok dårlig ja, men er man skikkelig ordentlig dårlig klarer man ikke sitte oppreist og besvare en eksamensoppgave eller noen annen oppgave. 

Akkurat det er ikke noe å diskutere. Det er fysisk umulig, skjønner du ikke det har du bare aldri vært dårlig nok.

Det sier seg selv at en som er istand til det er friskere enn en som er så dårlig at det ikke går. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du var nok dårlig ja, men er man skikkelig ordentlig dårlig klarer man ikke sitte oppreist og besvare en eksamensoppgave eller noen annen oppgave. 

Akkurat det er ikke noe å diskutere. Det er fysisk umulig, skjønner du ikke det har du bare aldri vært dårlig nok.

Det sier seg selv at en som er istand til det er friskere enn en som er så dårlig at det ikke går. 

Tro meg, med ibux og viljestyrke, så får man til veldig mye ;)  Tror ikke du helt forstår hva vi snakker om her. Alt er ikke så svart/hvit som du skal ha det til. Det er faktisk ikke alltid slik at de som roper høyest, er de som lider mest eller har det verst. 

• Liker 5
Skrevet

Dersom man skal følge din logikk så skal man vente at man blir så dårlig at man faller om. For et forbilde du. Det er da bedre at man kommer til sykehus når man er ved bevissthet enn at man venter helt til man kollapser og man utløser full alarm. 

Det alt for mange som tenker som deg og at man ikke er syk nok før man ikke klarer å stå. Dette gjør til at unødvendig mange venter til sykdommen har utviklet seg til et alvorlig forløp og dermed mer krevende behandling, i stedet om mange hadde gått tidlig nok til legen kunne man stoppet det før det hadde rukket å utvikle seg.

• Liker 13
Skrevet

Så episoden igår og det som irriterte meg var når Helene sa at Lovisenberg er lokalsykehuset til bydelene øst i Oslo, det stemmer jo ikke :P

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 18.05):

Covid-19 smitter ved dråpesmitte, ikke luftsmitte, så så lenge en holder avstand er det ufarlig (pasienter med luftsmittesykdommer isoleres på egne rom med lufttrykksforskjell).

Det stemmer vel ikke at det ikke er luftsmitte. Ventilasjon er veldig viktig, for viruset kan henge veldig lenge i lufta. Men ved god ventilering så vil luften sirkuleres slik at viruset fjernes fra luften og konsentrasjonen av det blir lavere slik at smitte blir mye mindre sannsynlig.

Men hvis du sitter i et lukket rom uten ventilasjon med en med viruset så vil du sannsynligvis bli smittet selv om du ikke blir hostet eller på andre måter direkte pustet på.

• Liker 5
Skrevet

Det jeg reagerte mest på var at to av pasientene hostet rett ut i luften og i hendene sine. Og at han musikeren bare måtte dra til Tyskland, men var veldig opptatt av at alle skulle følge helsemyndighetenes oppfordringer? Kan ikke huske at Tyskland var grønt på det tidspunktet akkurat...

Anonymkode: 41c8d...8b5

• Liker 7
Skrevet

Jeg har nå sett første episoden av hvor Helene møter igjen de hun har laget program om. Igjen får jeg den samme kleinhetsfølelsen. Det blir litt sånn «øvre middelklasse er over seg av undring om hvordan folk kan leve et helt annerledes og mindre priviligert liv». Og han i programmet har helt rett, hun skjønner ikke dette. 

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har nå sett første episoden av hvor Helene møter igjen de hun har laget program om. Igjen får jeg den samme kleinhetsfølelsen. Det blir litt sånn «øvre middelklasse er over seg av undring om hvordan folk kan leve et helt annerledes og mindre priviligert liv». Og han i programmet har helt rett, hun skjønner ikke dette. 

Jeg har ikke orket å se hverken Corona-episoden eller denne, nettopp på grunn av det du beskriver.
Kjipt, for jeg liker egentlig sånne programmer, når de gjøres på en god måte for de som medvirker.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...