Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Synes ikke noe om Helenes opptreden i episoden om barna fra Villa Habibi.

Ganske mange scener de kunne fjerna i klippen. Synes ikke barna blir ivaretatt i måten deres privatliv blir eksponert på.

Anonymkode: da1ba...463

Privatliv...på tv? Er du egentlig klar over hva slags program du ser på?

Hvordan hun formulerte seg i møte med foreldrene til Ali f eks. Jeg hadde ikke vært komfortabel hvis jeg var foreldrene. Hun sier mellom linjene at han ikke har et godt liv, og burde være mer følsom på hvordan hun omtaler situasjonen. Moren svarer «vi gjør så godt vi kan». Det siste de foreldrene trenger er guilt trip.

Å være så funksjonshemmet er IKKE et godt liv, og hvem er du til å tale på vegne av de?

Skjønner at det er følelsesladet å se barn som er såpass trengende, men jeg synes også hun kunne tørket av seg det medlidende ansiktsuttrykket. Bli så medfølende at det blir ovenfra og ned, alle blir satt i så ekstrem offerrolle. Noe jeg har reagert på i flere episoder. 

Kanskje du skal skrive en bok om hvordan mine man skal ha i forskjellige situasjoner. Du kan kalle den "Korrekte ansiktsuttrykk for programledere i uvante situasjoner".

skulle ønske det var mer fokus på hvor utrolig god jobb de som jobber der gjør, og hvor godt tilbud disse barna har.

De fleste som ser på programmet og som ikke henger seg opp i programlederen forstår veldig godt at disse menneskene gjør en god jobb. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
3 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

Reagerer på at de sier, «Hun er autist». Nei, hun er ikke autist. Hun er et menneske med autisme. Synes det er en uting å stemple andre som om de VAR sykdommen sin. 

En person med autisme er autist 🙄

Skrevet
9 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Reagerer på at de sier, «Hun er autist». Nei, hun er ikke autist. Hun er et menneske med autisme. Synes det er en uting å stemple andre som om de VAR sykdommen sin. 

Ingen kan vel si noe om hun har autisme eller ikke da ingen vet. Bare noen som synser og mener ting de ikke har greie på  

Anonymkode: 40fe3...468

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hun er irriterende naiv og stiller lite gjennomtenkte spørsmål. Jeg liker konseptet, men av og til kan hun være ganske irriterende. Når man stiller alvorlige spørsmål tenker jeg også at man må ta den konsekvensen det er å få et alvorlig svar tilbake. Jeg synes ofte hun blir helt stille og ser ned i bakken etter at de som stiller opp på dette programmet deler åpenhjertet om sine opplevelser. 

Jeg liker imidlertid mange av de som stiller opp på programmet. Flere av deltakerne kommer med interessante perspektiver som er reflekterte og gjennomtenkte. 

Anonymkode: d9ee6...da8

• Liker 14
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
6 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

En person med autisme er autist 🙄

Nei. En person med autisme ER ikke autist. Man er ikke diagnosen sin. Man burde aldri definere seg selv utfra en diagnose. Man har en diagnose med vanskene det medfører, men man ER et menneske, ikke et stempel.

Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nei. En person med autisme ER ikke autist. Man er ikke diagnosen sin. Man burde aldri definere seg selv utfra en diagnose. Man har en diagnose med vanskene det medfører, men man ER et menneske, ikke et stempel.

Hva er da en autist?

Anonymkode: cb6e8...360

• Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er da en autist?

Det finnes ikke autister, bare mennesker med autisme.

Skrevet
2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

De med sterk grad av autisme, infantil autisme, er faktisk diagnosen sin. Det dominerer "personligheten" deres fullstendig.

Anonymkode: 7ede0...23e

• Liker 20
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De med sterk grad av autisme, infantil autisme, er faktisk diagnosen sin. Det dominerer "personligheten" deres fullstendig.

De er likevel bare mennesker, og nei, de er ikke diagnosen sin. 

Skrevet
4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det finnes ikke autister, bare mennesker med autisme.

Altså autister. Case closed.

• Liker 15
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså autister. Case closed.

Uenig. Jeg virkelig hater konseptet om å definere mennesker utfra sykdommer. Det er å sette de i bås fremfor å se at de faktisk er mennesker som oss.

Skrevet

Uenig. Jeg virkelig hater konseptet om å definere mennesker utfra sykdommer. Det er å sette de i bås fremfor å se at de faktisk er mennesker som oss.

Ok. Du får ha lykke til med det videre.

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det blir rart å pålegge andre til å holde seg til formuleringer du mener er godkjent. Jeg har hørt den samme argumentasjonen før med demens. Tenker at man som helsepersonell kan velge ordene litt mer med omhu, men den vanlige mannen i gata mener da ikke noe vondt med å bruke ord som dement, autist eller schizofren. 

Anonymkode: d9ee6...da8

• Liker 20
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
13 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

autist

autist 
substantiv
BØYNINGen; autisten, autister 
UTTALEETYMOLOGI
avledet av autisme med suffikset -ist
BETYDNING OG BRUK
MEDISIN, PSYKIATRI
 person som lider av autisme
SITAT
  • noen autister kan regne kvadratrøtter i hodet
     (Jo Nesbø: Hodejegerne LBK)
Skrevet
49 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nå må du slutt å heng deg opp i unødvendige ting. Autist vs autsime er samme greia 🙄

Anonymkode: b2a96...92e

• Liker 14
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bekrefte. 

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Privatliv...på tv? Er du egentlig klar over hva slags program du ser på?

Å være så funksjonshemmet er IKKE et godt liv, og hvem er du til å tale på vegne av de?

Kanskje du skal skrive en bok om hvordan mine man skal ha i forskjellige situasjoner. Du kan kalle den "Korrekte ansiktsuttrykk for programledere i uvante situasjoner".

De fleste som ser på programmet og som ikke henger seg opp i programlederen forstår veldig godt at disse menneskene gjør en god jobb. 

Haha! Ja, den boken hadde vært noe. Louis Therox kunne vært eksempel på hvordan det kan gjøres: han er imponerende «nøytral» og stiller gode spørsmål, også kritiske, på en måte som gjør at menneskene/institusjonene kommer i fokus og ikke han selv. 

Helene er ikke mannen-på-gata, hun er en journalist som har valgt å lage en dokumentarserie hvor hun besøker spesielle steder med spesielle mennesker ofte med spesielle historier og jeg synes man kan forvente mer av henne av den grunn.

At de fleste vil ønske å ikke ha en funksjonshemning kontra å ha det, er selvfølgelig greit nok. Men disse foreldrene har to barn som krever oppfølging. Hva mener Helene de skal gjøre liksom? Mener å huske at hun spør typ «mener dere dette er et godt liv?» og med fortvilet mine understreker at det bare er hvile og medisiner helt fram til leggetid for gutten deres. Altså, det vet de nok. Jeg skjønner ikke hva hun vil med å kverne om det. Hva er alternativet når de sitter der i den situasjonen?

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Ja, den boken hadde vært noe. Louis Therox kunne vært eksempel på hvordan det kan gjøres: han er imponerende «nøytral» og stiller gode spørsmål, også kritiske, på en måte som gjør at menneskene/institusjonene kommer i fokus og ikke han selv. 

Helene er ikke mannen-på-gata, hun er en journalist som har valgt å lage en dokumentarserie hvor hun besøker spesielle steder med spesielle mennesker ofte med spesielle historier og jeg synes man kan forvente mer av henne av den grunn.

At de fleste vil ønske å ikke ha en funksjonshemning kontra å ha det, er selvfølgelig greit nok. Men disse foreldrene har to barn som krever oppfølging. Hva mener Helene de skal gjøre liksom? Mener å huske at hun spør typ «mener dere dette er et godt liv?» og med fortvilet mine understreker at det bare er hvile og medisiner helt fram til leggetid for gutten deres. Altså, det vet de nok. Jeg skjønner ikke hva hun vil med å kverne om det. Hva er alternativet når de sitter der i den situasjonen?

Jeg har ikke sett episoden enda, men tenker at det er et godt spørsmål å stille. Etikken rundt det. 

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

pinar, adm.

Skrevet
5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Seriøst, hvor hårsår skal man egentlig være? Greit, jeg ER ikke en nordmann. Jeg er FRA Norge. Ikke søren om det skal definere meg som person 🤦🏻‍♀️ Jeg ER heller ikke svaksynt, jeg har bare synsproblemer, men ikke kall meg svaksynt! Jeg er ikke diabetiker, jeg har bare diabetes. Jeg har også brunt hår, men ikke kall meg brunette, takk!

Her kan man jo tydeligvis bli fornærmet for absolutt alt, hvis man bare ønsker det nok 🙄 Alt er virkelig ikke angrep, altså. 

Anonymkode: e9b89...905

• Liker 43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...