AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1061 Skrevet 17. desember 2020 Må faktisk si meg litt enig med dere i at episoden med Michael ikke var det beste Helene har laget. Synes kanskje ikke de var helt på bølgelengde? Vet ikke om Helene rett og slett misforstod humoren hans. Men synes han sa en del interessante ting om dette med selvstendighet og assistenter, men synes Helene burde fulgt opp dette med flere spørsmål. Skulle veldig gjerne sett mer om Michael, bilens hans og den assistent-kameraten han hadde med seg i bilen. Synes det lille han assistenten rakk å si var interessant, for det er sikkert ikke så lett å være assistent for noen og måtte bryte inn i hans intimsfære. Kunne ønske programmet hadde brukt mer tid på dette, og heller kuttet ut det intetsigende telefon-intervjuet med eks-dama. Anonymkode: c6166...baa 18
Prelunia Skrevet 17. desember 2020 #1062 Skrevet 17. desember 2020 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/caroline-fra-_helene-sjekker-inn_-far-ikke-flere-sjanser-i-psykiatrien-1.15259446 Sterk artikkel som handler om en som Helene besøkte på RASP. 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1064 Skrevet 17. desember 2020 Prelunia skrev (3 timer siden): https://www.nrk.no/dokumentar/xl/caroline-fra-_helene-sjekker-inn_-far-ikke-flere-sjanser-i-psykiatrien-1.15259446 Sterk artikkel som handler om en som Helene besøkte på RASP. Det er tragisk 😕 husker også hovedpersonen i Selvportrett sa det at absolutt alle hadde gitt opp på henne, men hun hadde ikke gitt opp på seg selv. Det er ganske brutalt at det er sånn! Ja, så klart er de vanskelig å ha med å gjøre, men det er fordi de har en sykdom. Om behandlingen ikke fungerer burde de heller prøve på en annen måte. Tror ikke tvang nødvendige is er tingen men de trenger i det minste noen de kan snakke med. Anonymkode: 36d8b...bc8 6
Pipaluk Skrevet 17. desember 2020 #1065 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Må faktisk si meg litt enig med dere i at episoden med Michael ikke var det beste Helene har laget. Synes kanskje ikke de var helt på bølgelengde? Vet ikke om Helene rett og slett misforstod humoren hans. Men synes han sa en del interessante ting om dette med selvstendighet og assistenter, men synes Helene burde fulgt opp dette med flere spørsmål. Skulle veldig gjerne sett mer om Michael, bilens hans og den assistent-kameraten han hadde med seg i bilen. Synes det lille han assistenten rakk å si var interessant, for det er sikkert ikke så lett å være assistent for noen og måtte bryte inn i hans intimsfære. Kunne ønske programmet hadde brukt mer tid på dette, og heller kuttet ut det intetsigende telefon-intervjuet med eks-dama. Anonymkode: c6166...baa Hva vet du om råmaterialet i denne episoden? Tror du at spørsmålene som kom på tv er de eneste spørsmålene som ble stilt? Tror du at Helene har sterk innvirkning på hva som skal vises og klippes bort? Dette er miniepisoder. De kan ikke få med alt de ønsker. Det kan heller ikke bli for ensformig. Det jeg vil frem til er at nrk har mange krav til hva som er gode episoder. Scener med bilkjøring er ikke nødvendigvis det som fanger mest. Jeg ble utelatt fra en dokumentar om en klassevenninne da jeg var liten, det var vondt å stille opp i scener som ikke ble brukt. Men jeg lærte mye om prossessen bak arbeidet, og hvor lite de faktisk viser med tanke på hvor mye de filmer. 7
Pipaluk Skrevet 18. desember 2020 #1066 Skrevet 18. desember 2020 Jeg må også legge til at hendelser vi ser i en dokumentar ikke alltid følger samme rekkefølge som den vi ser på skjermen. Det trenger ikke å være tilfellet at Helene først snakket med Mikael om livet som singel, for så å trekke opp en video med frieriet fra Sunnås, som fremsto veldig brutalt. Så gikk hun ut for å ta praten med eksen. Det kan like gjerne være tilfellet at de satt ved PC'en ved flere anledninger. Første gangen bare for å prate løst og fast. Så gikk de ut en tur. Andre kom på besøk, så snakket de om frieriet på Sunnås. Siden jeg ikke har sett råmaterialet, så er det vanskelig å ha en mening om hvordan Helene har opptrådt i denne episoden. 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1067 Skrevet 18. desember 2020 On 12/15/2020 at 8:50 PM, AnonymBruker said: Så mye dritt det skrives vedr. person. Det må være slitsomt å påta seg rollen Helene har i dette programmet, -hun får pes for absolutt alt. «Hun ser ustelt ut, grå i håret, stiller dumme spørsmål, uetisk, mangler sosial kompetanse, på tide hun går av skjermen» m.m. Skjerpings. Journalister skal stille «dumme» spørsmål slik at resten av oss (idioter) kan få innsikt i ulike samfunnsprosesser. Hun er heller ingen fagperson, - kommunikasjon og samhandling blir dermed lik hvermannsen ( som er hele poenget). Syns hun viser hjertevarme, - og hun er en fin person. Anonymkode: 8592d...779 Det er jo ikke sånn at vi mener dette om alle journalister/alle TV-verter. Vi mener dette om Helene, og flere steder i tråden sammenligner vi hennes oppførsel med andre kjente fjes, som håndterer situasjonene langt bedre enn Helene. Anonymkode: 20aa5...4c9 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #1068 Skrevet 18. desember 2020 Cleo88 skrev (På 15.12.2020 den 22.51): Digger programmet og temaene som tas opp der. Kult å få innblikk i de forskjellige miljøene og institusjonene, litt om menneskene bak. Får derimot litt "cringe" av måten Helene stiller spørsmålene sine på - noen ganger stusser jeg over valg av formuleringer og bare kroppsspråket... Se og lær av Louis Theroux ❤️ Stålkontroll. Mer enig kunne jg ikke blitt!👍😊 Liker godt selve programmene, men enkelte ganger blir jeg flau over henne når det tross alt er mennesker det handler om! Kan da virke litt korttenkt og lite fintfølende! Har masse å lære av Louis Theroux! Anonymkode: 13bdb...a1a 9
Pipaluk Skrevet 18. desember 2020 #1069 Skrevet 18. desember 2020 (endret) Prelunia skrev (19 timer siden): https://www.nrk.no/dokumentar/xl/caroline-fra-_helene-sjekker-inn_-far-ikke-flere-sjanser-i-psykiatrien-1.15259446 Sterk artikkel som handler om en som Helene besøkte på RASP. Vanskelige saker psykiatrien står overfor. Det krever mye ressurser å styre en hel avdeling med én pasient. Og hvordan vet de hva som er god nok motivasjon, til at de velger å ta sjansen med å innvilge plass? Kanskje elektrosjokk og hjernestimulering er bedre behandling enn det hun får nå? Endret 18. desember 2020 av Pipaluk 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1070 Skrevet 19. desember 2020 Pipaluk skrev (14 timer siden): Jeg må også legge til at hendelser vi ser i en dokumentar ikke alltid følger samme rekkefølge som den vi ser på skjermen. Det trenger ikke å være tilfellet at Helene først snakket med Mikael om livet som singel, for så å trekke opp en video med frieriet fra Sunnås, som fremsto veldig brutalt. Så gikk hun ut for å ta praten med eksen. Det kan like gjerne være tilfellet at de satt ved PC'en ved flere anledninger. Første gangen bare for å prate løst og fast. Så gikk de ut en tur. Andre kom på besøk, så snakket de om frieriet på Sunnås. Siden jeg ikke har sett råmaterialet, så er det vanskelig å ha en mening om hvordan Helene har opptrådt i denne episoden. Men produksjonen vil vel ha en anelse om hvordan dette vil fremstå? Uansett hvordan rekkefølgen egentlig var. Anonymkode: f1096...d93 6
Pipaluk Skrevet 19. desember 2020 #1071 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men produksjonen vil vel ha en anelse om hvordan dette vil fremstå? Uansett hvordan rekkefølgen egentlig var. Anonymkode: f1096...d93 Kanskje de regner med at publikum forstår at det er klipping involvert? Men det er meget mulig at de overvurderer sine seere. 4
Gulvplanke Skrevet 19. desember 2020 #1072 Skrevet 19. desember 2020 On 12/17/2020 at 7:43 PM, Prelunia said: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/caroline-fra-_helene-sjekker-inn_-far-ikke-flere-sjanser-i-psykiatrien-1.15259446 Sterk artikkel som handler om en som Helene besøkte på RASP. Uff, det var sterkt å lese, husker den episoden godt. Har ikke hatt spiseforstyrrelser selv, men syns det virker som en av de vanskeligste sykdommene å behandle. Er jo helt forferdelig at unge jenter påfører seg selv hjertesvikt fordi kroppen over mange år har fått for lite næring. Husker jeg i den episoden tenkte at de egentlig ikke virket så veldig "friske" når de skulle skrives ut, men da var de sikkert blitt bedre enn da de kom. Men så leser man om Caroline nå, og hvor dårlig det har gått. 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1073 Skrevet 19. desember 2020 Gulvplanke skrev (1 time siden): Uff, det var sterkt å lese, husker den episoden godt. Har ikke hatt spiseforstyrrelser selv, men syns det virker som en av de vanskeligste sykdommene å behandle. Er jo helt forferdelig at unge jenter påfører seg selv hjertesvikt fordi kroppen over mange år har fått for lite næring. Husker jeg i den episoden tenkte at de egentlig ikke virket så veldig "friske" når de skulle skrives ut, men da var de sikkert blitt bedre enn da de kom. Men så leser man om Caroline nå, og hvor dårlig det har gått. Enig med deg. Jeg syns kanskje hun spesielt så veldig alvorlig syk ut, men det er jo ingenting i forhold til det som kommer frem i artikkelen. Jeg får enorm respekt for denne sykdommen. Anonymkode: 59e12...3c6 2
MalloryK Skrevet 19. desember 2020 #1074 Skrevet 19. desember 2020 Det er litt off topic, men saken om Caroline. Hun vil ikke ha hjelp, men hun vil bli frisk. Så, skjønner at hun blir kastet ut. Det er jo en grense for hvor mye man kan gjøre. Det er ikke håp for alle 15
Silva Pluvialis Skrevet 19. desember 2020 #1075 Skrevet 19. desember 2020 Jeg så akkurat episoden om Michael nå, og jeg er enig med dere i at programmet fremstår ufølsomt. Hjerterått å dra opp akkurat det klippet. "Var nå det nødvendig da?", satt jeg og tenkte. Tenker at programleder burde ha utelatt det og forstått at det var en sår situasjon for han fremfor å strø salt i såret. Kritikkverdig. 10
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1076 Skrevet 19. desember 2020 1 minutt siden, Uatskillelig said: Jeg så akkurat episoden om Michael nå, og jeg er enig med dere i at programmet fremstår ufølsomt. Hjerterått å dra opp akkurat det klippet. "Var nå det nødvendig da?", satt jeg og tenkte. Tenker at programleder burde ha utelatt det og forstått at det var en sår situasjon for han fremfor å strø salt i såret. Kritikkverdig. Føyer seg inn i rekken med situasjoner der programlederen oppfører seg ufølsomt/ikke klarer å sette seg inn i situasjonen til intervjuobjektene. Blir tidvis ordentlig flaut, hun kan være rimelig usensitiv i fremtoningen. Anonymkode: 20aa5...4c9 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1077 Skrevet 19. desember 2020 Cleo88 skrev (På 15.12.2020 den 22.51): Digger programmet og temaene som tas opp der. Kult å få innblikk i de forskjellige miljøene og institusjonene, litt om menneskene bak. Får derimot litt "cringe" av måten Helene stiller spørsmålene sine på - noen ganger stusser jeg over valg av formuleringer og bare kroppsspråket... Se og lær av Louis Theroux ❤️ Stålkontroll. Eller Thomas Selzers ❤ Anonymkode: df0d4...99a 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1078 Skrevet 20. desember 2020 Jeg har sett flere episoder i en jafs nå i kveld, så kommenterer mer generelt Angående de demente, så er det klart en etisk balansegang. Noe ble i overkant nærgående. Samtidig: Hvor mye kan man vise fram av folk som ikke er i stand til samtykke? Ingenting? Kan man egentlig vise noe av en dements ufiltrerte realitet, uten at man krysser en grense? Og hva skjer om vi dermed aldri får innsikt i denne realiteten? Kanskje behovet for å opplyse folk og løfte fram de sårbares behov for hjelp trumfer deres samtykke noen ganger. Gjensynet med Michael gjorde meg litt trist, syntes også gnisten var borte fra øynene hans. Kanskje litt invaderende å snakke så mye om Jeanine, men samtidig synes jeg det var et viktig aspekt. Ofte får vi suksesshistorier om funksjonshemmede som sykler Birken to år etter ulykken. Her syntes jeg bildet ble nyansert, og det kom fram at livskvaliteten ofte ER veldig redusert. De mister langt mer enn den fysiske funksjonen, de mister også kjærlighetsforhold, framtidsplaner, blir ensomme og deprimerte. At forholdet til forloveden smuldret opp, er jo et veldig sterkt bilde på dette. Helene som person synes jeg også dømmes hardt til tider. Er hun verdens beste intervjuer? Nei. Men det er faktisk ikke så lett. Hun er besøker ikke institusjonen en times tid, hun bor der i en uke og blir innvevd i alt. Ingen har kontroll på alle ansiktsuttrykk eller spontane formuleringer i dagesvis. Alle som besøker en anoreksi-avdeling og må omgås disse folka kontinuerlig i 5 dager, innta alle måltider, være med på møter osv kommer til å si noe feil på et tidspunkt. Jeg tenker at de kleine øyeblikkene er prisen man betaler for at hun også får trenge så dypt inn i institusjonen, som faktisk er nybrottsarbeid i tv-sammenheng. Jeg synes også det blir feil å skulle sammenligne med Louis Theroux hele tiden. Han er kjempeflink, men dokumentarene hans er også annerledes. Han sover der ikke, han lever ikke så tett på folka, han er mer "inn og ut". Dermed har han også kontroll på seg selv og sin intervjustil hver gang kamera er på. Jeg synes også det er et tankekors at vi alltid trekker fram mannlige programledere som Theroux, Seltzer etc som idealet. Det er noe med damers væremåte som gjør folk mer irriterte og kritiske, det er tydelig. Dette ble langt, men det var de tankene jeg gjorde meg i hvert fall. Anonymkode: 647cb...e24 24
Gulvplanke Skrevet 20. desember 2020 #1079 Skrevet 20. desember 2020 14 hours ago, MalloryK said: Det er litt off topic, men saken om Caroline. Hun vil ikke ha hjelp, men hun vil bli frisk. Så, skjønner at hun blir kastet ut. Det er jo en grense for hvor mye man kan gjøre. Det er ikke håp for alle Men det er jo en psykisk lidelse. Hun er for syk til å vite sitt eget beste. Men hvis du leser hele artikkelen så ser du at hun virkelig ber om hjelp, og har prøvd å snu før det er for sent. Jeg tenker man aldri skal gi opp et ungt menneske, som fremdeles kan ha livet foran seg. 6
missLynch Skrevet 20. desember 2020 #1080 Skrevet 20. desember 2020 Jeg synes Helene Sandvig er drivende flink. Hun tør å spørre og snakke om så mye som jeg ikke hadde turt å sette ord på 🙏. Hun er ikke psykolog, men en journalist som genuint bryr seg om de hun møter- og da vil det nødvendig vis komme et og annet spørsmål som kanskje blir litt utidig. Hun klarer å representere oss som ikke har førstehånds kjennskap til de ulike livssituasjonene; en slags mild versjon av «Ikke spør om det» på samme kanal NRK. Det må være vanskelig å ordlegge seg riktig, ikke trå feil; men samtidig være tett på. Jeg leste artikkelen om Caroline, og synes det var tungt å lese. Håper virkelig hun greier seg. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå