Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 1.10.2016 den 17.11, Skywalker skrev:

Med tanke på alle advarsler og risiko, HVORDAN VÅGER DERE??

Hvordan våger dere å sette dere over fagfolks advarsler og tar sjansen på at dere ikke ødelegger for alle som er glade i sine norske, friske kjæledyr? Hvordan våger dere å ta den sjansen? Hvem vil ta ansvaret dersom det går galt? Du?

..og da sier vi takk til alle dere som mener dere vet bedre enn Mattilsynet, veterinærer m.m.
 

Sitat

Hunden kom til Norge fra et senter for gatehunder i Spania. En privatperson i Kristiansand kjøpte hunden av en kommersiell importør forrige uke. Den hadde gyldig pass, rabiesvaksine og behandling mot revens dvergbendelorm.


Farlig hjerteorm funnet hos hund




 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten så må tollere bli kvikkere I hodet og sjekke hunder bedre,  ellers må det jo blI ulovlig da! På trynet at Mattilsynet syns der er så  ille  men ikke ulovlig?? Det henger ikke på greip!.  Det er en enkelt vaksine I året mot hjerteorm.  Og hunder som tragisk nok har det kan enkelt få behandling om det ikke har gått for langt. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten så må tollere bli kvikkere I hodet og sjekke hunder bedre,  ellers må det jo blI ulovlig da! På trynet at Mattilsynet syns der er så  ille  men ikke ulovlig?? Det henger ikke på greip!.  Det er en enkelt vaksine I året mot hjerteorm.  Og hunder som tragisk nok har det kan enkelt få behandling om det ikke har gått for langt. 

Anonymkode: 9182a...c56

Tollere har ingen veterinærmedisinsk kompetanse. Det eneste de kan sjekke er om papirene er i orden og, etter alt å dømme, var de det i tilfellet som blir nevnt her fra Kristiansand. Og grunnen til at det ikke er ulovlig er at Norge er medlem av EØS og må følge de retningslinjene som følger av det. Norge få rett og slett ikke lov til å ha egne regler.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2016 den 8.33, AnonymBruker skrev:

.......jeg gjentar igjen - det er LOVLIG så om vi skal beskyttes mot  all  denne grufulle pesten så må myndighetene gjør det ulovlig. 

Anonymkode: 9182a...c56

Det er lovlig å forsøke å gå på vannet også, men jeg vil ikke anbefale det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Tollere har ingen veterinærmedisinsk kompetanse. Det eneste de kan sjekke er om papirene er i orden og, etter alt å dømme, var de det i tilfellet som blir nevnt her fra Kristiansand. Og grunnen til at det ikke er ulovlig er at Norge er medlem av EØS og må følge de retningslinjene som følger av det. Norge få rett og slett ikke lov til å ha egne regler.

Jeg vet tollere ikke har kompetansen på dette. Men alikevel rart at det er helt umulig å få gått tilbake på lengre karantene,  at tester må utføres også I Norge som eier må betale.  Hjerteorm vaksine obligatorisk etc.  Dette er en stygg sykdom om eier ikke vaksinerer .Om  dette hadde vært mulig så hadde man vært skånet for de få kriminelle som forfalsker papirer. De som gjør det må fengsles.

Tragisk om folk aldri skal kunne flytte tilbake feks til Norge om de har anskaffet hund I utlandet. Noe må det vel være mulig å gjøre til tross for EØS avtale....? Kan ikke ha det slik at folk nærmest tar loven I hånd. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble plutselig stille på de som hevdet at motstanderne av slik import lider av paranoia..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig standard i andre land å ta årlige hjerteorm vaksine.   Ingen som har noe forståelse for de som forfalsker uansett. Jeg er veldig glad for at ihvertfall andre land bruker ressurser på å redde hunder fra Sør-Korea etc der hunder reddet fra grytene. Det vil aldri noensinne skje i Norge. 

Anonymkode: 9182a...c56

Det finnes ingen "årlig hjerteorm-vaksine." Det finnes forebyggende medisiner som tas hver måned. Problemet er jo selvsagt at oj - ingen gjør det til gatehunder. Og har hunden vel blitt smittet, er behandling svært komplisert. Det er IKKE bare å gi en ormekur da, da bør hunden til spesialist.

Det er ikke noe krav til testing eller forebyggende behandling mot hjerteorm ved import. De eneste kravene er relatert til rabies og echinococcus. Legg til hvor mye juksing det er med de to stakkars kravene som allerede eksisterer... 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet tollere ikke har kompetansen på dette. Men alikevel rart at det er helt umulig å få gått tilbake på lengre karantene,  at tester må utføres også I Norge som eier må betale.  Hjerteorm vaksine obligatorisk etc.  Dette er en stygg sykdom om eier ikke vaksinerer .Om  dette hadde vært mulig så hadde man vært skånet for de få kriminelle som forfalsker papirer. De som gjør det må fengsles.

Tragisk om folk aldri skal kunne flytte tilbake feks til Norge om de har anskaffet hund I utlandet. Noe må det vel være mulig å gjøre til tross for EØS avtale....? Kan ikke ha det slik at folk nærmest tar loven I hånd. 

Anonymkode: 9182a...c56

EØS gir ikke adgang til dette. Per i dag er dette lovlig import. Derfor må folk få kunnskap, slik at de skjønner at de må la være å importere disse hundene selv om det er lovlig! Du kjøper deg ikke en billett til himmelen selv om du adopterer en gatehund, slik noen ser ut til å tro.

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å virkelig sjekke hunder som ankommer Norge? Hjerteorm test er enkelt test å ta feks. Er tollere så lettlurte ofre for kriminelle? Utfordringen må være fri flyt i Europa, for er ikke  vanskelig å virkelig teste for alt av potensielle farlige sykdommer. Når USA/Australia mottar nye hunder er det strengt regime som gjelder.   Tydeligvis altfor enkelt og slepphendt Norge og det må hunder i nød lide for. 

Anonymkode: 9182a...c56

Det er umulig å teste for alle sykdommer som finnes! Dette sier seg selv! Det er heller ikke tollernes oppgave, og de har ikke kompetanse til å gjøre det. Det eneste se kan og skal gjøre, er å sjekke hundens identitet, og se at papirene til hunden dokumenterer vaksinasjon/ormebehandling ihht regelverket. Det er umulig for dem å avdekke en falsk veterinærunderskrift (noe som er veldig vanlig!), og det er også helt vanlig med chipper som ikke kan spores til opprinnelsesland, slik at det er ENKELT å få en hund som er smuglet inn til EU fra Marokko eller Ukraina til å framstå som en "spansk gatehund." Selv om den skulle være chippet i opprinnelseslandet (noe den oftest ikke vil være). Dette handler ikke om at tollere er "lettlurte," det handler om at det er så utrolig lett å jukse uten at det er mulig for tollerne å finne ut.

USAs regime er ikke spesielt strengt, men det er veldig strengt til Australia. De er en øy, har lite sykdommer - og de bestemmer importreglene selv. Det gjør ikke vi! 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen "årlig hjerteorm-vaksine." Det finnes forebyggende medisiner som tas hver måned. Problemet er jo selvsagt at oj - ingen gjør det til gatehunder. Og har hunden vel blitt smittet, er behandling svært komplisert. Det er IKKE bare å gi en ormekur da, da bør hunden til spesialist.

Det er ikke noe krav til testing eller forebyggende behandling mot hjerteorm ved import. De eneste kravene er relatert til rabies og echinococcus. Legg til hvor mye juksing det er med de to stakkars kravene som allerede eksisterer... 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Nei,  vaksine taes hvert år. Det er standard i enkelte andre land. Helt vanlige veterinærer har kompetanse til behandling,  men det har de garantert ikke I Norge. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  vaksine taes hvert år. Det er standard i enkelte andre land. Helt vanlige veterinærer har kompetanse til behandling,  men det har de garantert ikke I Norge. 

Anonymkode: 9182a...c56

Det finnes ikke en vaksine mot hjerteorm. Det finnes dog en injeksjon som kan gis to ganger i året, men den forebyggende behandlingen som er mest sikker er en tablett hver måned (og selv da kan hunden smittes av hjerteorm om tabletten ikke tas VELDIG regelmessig og ikke spyr den opp eller har diare).

 

Screenshot_2016-10-09-10-29-29.png

Anonymkode: 69df6...64e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  vaksine taes hvert år. Det er standard i enkelte andre land. Helt vanlige veterinærer har kompetanse til behandling,  men det har de garantert ikke I Norge. 

Anonymkode: 9182a...c56

Kan du ikke lenke opp til produsenten av vaksinen?

Dette er nemlig hva som sies i statene på spørsmål om det finnes en vaksine mot hjerteorm: Lenke

Anonymkode: e1ff5...f07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å teste for alle sykdommer som finnes! Dette sier seg selv! Det er heller ikke tollernes oppgave, og de har ikke kompetanse til å gjøre det. Det eneste se kan og skal gjøre, er å sjekke hundens identitet, og se at papirene til hunden dokumenterer vaksinasjon/ormebehandling ihht regelverket. Det er umulig for dem å avdekke en falsk veterinærunderskrift (noe som er veldig vanlig!), og det er også helt vanlig med chipper som ikke kan spores til opprinnelsesland, slik at det er ENKELT å få en hund som er smuglet inn til EU fra Marokko eller Ukraina til å framstå som en "spansk gatehund." Selv om den skulle være chippet i opprinnelseslandet (noe den oftest ikke vil være). Dette handler ikke om at tollere er "lettlurte," det handler om at det er så utrolig lett å jukse uten at det er mulig for tollerne å finne ut.

USAs regime er ikke spesielt strengt, men det er veldig strengt til Australia. De er en øy, har lite sykdommer - og de bestemmer importreglene selv. Det gjør ikke vi! 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Det er rimelig strengt I USA og Australia har jeg erfaring med - meget strengt. Vet da for pokker at tollere ikke har stort med kompetanse men er  utrolig spesielt at det er helt umulig å få til bedre sjekk mens folk her skriker opp I full paranoia??

Så tafatt nekter jeg å tro norske systemet er. 

Å gå rundt å tro at alle andre hunder enn de fra innalvs oppdretteren er syke og drevet av beinharde kriminelle? En smule overdrevet. 

Nei , Vi får ikke vaksinert for millioner av potensielle farer, det gjør ikke vi heller! Kanskje folk bør droppe å reise så mye selv. Der er farer med det også. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rimelig strengt I USA og Australia har jeg erfaring med - meget strengt. Vet da for pokker at tollere ikke har stort med kompetanse men er  utrolig spesielt at det er helt umulig å få til bedre sjekk mens folk her skriker opp I full paranoia??

Så tafatt nekter jeg å tro norske systemet er. 

Å gå rundt å tro at alle andre hunder enn de fra innalvs oppdretteren er syke og drevet av beinharde kriminelle? En smule overdrevet. 

Nei , Vi får ikke vaksinert for millioner av potensielle farer, det gjør ikke vi heller! Kanskje folk bør droppe å reise så mye selv. Der er farer med det også. 

Anonymkode: 9182a...c56

Kanskje folk uten fungere hjerne ikke bør skrike over seg over alle de stakkars hundene de ser når de er ute og reiser, og ta dem med seg hjem?

Kanskje folk bør lese og lytte til det miljøet her hjemme som kommer i kontakt med sykdommer som de importerte dyrene bringer med seg. Kanskje folk flest ikke bør mene de vet bedre enn norske vetrinærmyndigheter?

Kanskje folk bør lære seg å ta ansvar for sine handlinger og impulsive ønsker på ferie?

Anonymkode: e1ff5...f07

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke lenke opp til produsenten av vaksinen?

Dette er nemlig hva som sies i statene på spørsmål om det finnes en vaksine mot hjerteorm: Lenke

Anonymkode: e1ff5...f07

Beklager jeg trodde det var en av de 7 vaksinene hunder må ta hvert år. Så  javel, norske myndigheter får gjøre fullstendig stopp I ALL import av hund, katt...etc.....

Er  ikke det eneste alternativet om vi ikke skal brenne opp innvendig hele hurven?  Kanskje nordmenn burde droppe sine egne reiser også.  Og surpompene her får bruke de pengene på å fø hunder I andre land. Eller, nei det gidder de ikke,  vil heller kjøpe botox og fransk syk bulldog.  Ferdig I denne tråden,  god dag.

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteorm oppdaget på importert gatehund i  Norge, ja, det var jo bare et tidsspørsmål. Jeg har aldri fattet hva i helvete som er poenget med å dra gatehunder fra sydeuropa hit, og det er mange grunner til det. Den første er selvsagt faren for smitte av sykdommer som vi foreløpig ikke har trengt å bekymre oss for her (inntil nå). Vi vet at det jukses med papirer. Det andre er hvordan denne hunden vil fungere, både pga omveltningen ved å komme hit, hva den har opplevd av traumer tidligere, og hvordan de eventuelt vil komme til syne. Det tredje er påkjenningen ved en flyreise hit, og hvordan den vil påvirke den stakkars hunden.

Kan dere ikke bare hjelpe hundene der de er? Hvis det er det å få vist fram hjertegodheten som er så viktig, så er det fullt mulig å poste månedens donasjon i status på Facebook, altså.

Nevøen min har en importert gatehund fra ett eller annet sydeuropeisk land. Kommer jeg dit forlanger jeg at bikkja er i underetasjen, uten mulighet til å komme opp til oss. Det lyser dårlig psyke av den lang vei, og den har forsøkt å bite faren min to ganger. For nevøen men er den selvsagt "verdens beste hund". Idiot. Han kunne helt fint ha skaffet seg "verdens beste hund" hos FOD også.

Anonymkode: db930...21d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager jeg trodde det var en av de 7 vaksinene hunder må ta hvert år. Så  javel, norske myndigheter får gjøre fullstendig stopp I ALL import av hund, katt...etc.....

Er  ikke det eneste alternativet om vi ikke skal brenne opp innvendig hele hurven?  Kanskje nordmenn burde droppe sine egne reiser også.  Og surpompene her får bruke de pengene på å fø hunder I andre land. Eller, nei det gidder de ikke,  vil heller kjøpe botox og fransk syk bulldog.  Ferdig I denne tråden,  god dag.

Anonymkode: 9182a...c56

Du har jo tydeligvis ikke peiling og likevel hevder du å vite bedre enn alle faginstanser. Og hva jeg bruker pengene mine på vet du i hvert fall ikke! Men jeg kan fortelle deg at jeg ikke har brukt en krone på verken Botox eller fransk bulldog. Og hvem som er surpompen her er vel rimelig åpenbart... ;)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Du har jo tydeligvis ikke peiling og likevel hevder du å vite bedre enn alle faginstanser. Og hva jeg bruker pengene mine på vet du i hvert fall ikke! Men jeg kan fortelle deg at jeg ikke har brukt en krone på verken Botox eller fransk bulldog. Og hvem som er surpompen her er vel rimelig åpenbart... ;)

Javel. Så SÅ tafatte er altså norske myndigheter. Og giid , du får fortsette å løpe over på den andre siden av gaten om du ser noe ukjent,  som en skvetten liten spurv inntil videre. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...