Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, det kan rett og slett ikke baseres på hvor hunden har bodd. Jo det er absolutt hunder som lever på shelter lenge , med håp om adopsjon før drept.  Det kan  kun baseres på vaksiner , alt annet er uansvarlig og legger opp til svindel.  Enten får hunder komme eller ei, det kan ikke baseres på noe så ulogisk, utflytende og enkelt å svindle- "bor i hjem". Ingen lovgivende forsamling vil opptre så ulogisk. 

 

Anonymkode: 9182a...c56

Det svindles med vaksiner. Dette er dokumentert. Det er kjempelett å gjøre det. Ethvert system kan lures/utnyttes, men vi må i alle fall gjøre det vanskeligere å svindle enn det er i dag. 

Og ja, selvsagt er det stor forskjell på smittepresset på en familiehund i forhold til en hund som bor på shelter! Hvis du ikke skjønner det, bør du sette deg ned og lese litt mikrobiologi og parasittologi. 

Regelverket ble ikke laget for å adoptere shelterhunder fra utlandet. Dette er egentlig kommersiell import - de selges og bytter eier i forbindelse med transporten til Norge. Men pga måten definisjonen av "kommersiell transport" (som har strengere regler) defineres på, har disse hundene dessverre fått mer eller mindre fritt fram til å transporteres til Norge. Selv om de bor i fosterhjem i stedet for på shelter, vil det fremdeles være et salg involvert i forbindelse med transporten. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det svindles med vaksiner. Dette er dokumentert. Det er kjempelett å gjøre det. Ethvert system kan lures/utnyttes, men vi må i alle fall gjøre det vanskeligere å svindle enn det er i dag. 

Og ja, selvsagt er det stor forskjell på smittepresset på en familiehund i forhold til en hund som bor på shelter! Hvis du ikke skjønner det, bør du sette deg ned og lese litt mikrobiologi og parasittologi. 

Regelverket ble ikke laget for å adoptere shelterhunder fra utlandet. Dette er egentlig kommersiell import - de selges og bytter eier i forbindelse med transporten til Norge. Men pga måten definisjonen av "kommersiell transport" (som har strengere regler) defineres på, har disse hundene dessverre fått mer eller mindre fritt fram til å transporteres til Norge. Selv om de bor i fosterhjem i stedet for på shelter, vil det fremdeles være et salg involvert i forbindelse med transporten. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Du vet vist lite om shelters , foster,  adopsjon osv.

Om det forbudt vil det selvsagt  gjelde alle !   idioti å tro at om en hund som kan ha blitt tatt rett fra gaten(!),  som nå bor med 5 andre hunder og katter  (ja det er rimelig vanlig for ressurssterke/folk med penger ),bodd der kort tid men kan kalles "familiehund " skal skli igjennom!  Syns jeg ser dokumentasjon I så måte, slenge med noen bilder fra FB og håpe på det beste. .? Et hundeliv, dens veier,  er rimelig ulikt I endel andre land så umulig å sammenligne med Norge.  

Synd dere ikke klarer å endre lovverket slik det var da, om det var mer sikkert med lengre karantene etc.   Må  være sto andel berme I Europa som svindler så ufattelig mye som du mener.  Spesielt de grufulle øst- europeerne  skjønner jeg. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det svindles med vaksiner. Dette er dokumentert. Det er kjempelett å gjøre det. Ethvert system kan lures/utnyttes, men vi må i alle fall gjøre det vanskeligere å svindle enn det er i dag. 

Og ja, selvsagt er det stor forskjell på smittepresset på en familiehund i forhold til en hund som bor på shelter! Hvis du ikke skjønner det, bør du sette deg ned og lese litt mikrobiologi og parasittologi. 

Regelverket ble ikke laget for å adoptere shelterhunder fra utlandet. Dette er egentlig kommersiell import - de selges og bytter eier i forbindelse med transporten til Norge. Men pga måten definisjonen av "kommersiell transport" (som har strengere regler) defineres på, har disse hundene dessverre fått mer eller mindre fritt fram til å transporteres til Norge. Selv om de bor i fosterhjem i stedet for på shelter, vil det fremdeles være et salg involvert i forbindelse med transporten. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Hva annet enn fullstendig stopp er det realistisk å gjøre da? Var det tryggere med tidligere regelverk? 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk tenkte med fornuften og ikke følelsene så hadde problemet forsvunnet for da hadde det jo ikke vært noe import av gatehunder.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2016 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å virkelig sjekke hunder som ankommer Norge? Hjerteorm test er enkelt test å ta feks. Er tollere så lettlurte ofre for kriminelle? Utfordringen må være fri flyt i Europa, for er ikke  vanskelig å virkelig teste for alt av potensielle farlige sykdommer. Når USA/Australia mottar nye hunder er det strengt regime som gjelder.   Tydeligvis altfor enkelt og slepphendt Norge og det må hunder i nød lide for. 

Anonymkode: 9182a...c56

Det stemmer ikke. Det eneste man trenger for å ta med en hund til USA er rabiesvaksine og hundepass som attesterer at hunden er ikke er syk.

Anonymkode: 43356...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Det eneste man trenger for å ta med en hund til USA er rabiesvaksine og hundepass som attesterer at hunden er ikke er syk.

Anonymkode: 43356...e5f

I Australia er det adskillig mer fru Blom. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig nysgjerrig på om det tidligere regelverket var trygt? (*nok også for de som trakasserer folk på gata idag)

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Australia er det adskillig mer fru Blom. 

Anonymkode: 9182a...c56

Jeg har heller ikke nevnt noe om Australia. Utsagnet stemmer uansett ikke når det påstås at det er lett å ta med hund til både USA og Australia, så stfub!

Anonymkode: 43356...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig nysgjerrig på om det tidligere regelverket var trygt? (*nok også for de som trakasserer folk på gata idag)

Anonymkode: 9182a...c56

Det var i hvert fall tryggere. Om ikke annet så hindret i hvert fall kostnadene og ulempene ved å la hundene sitte i karantene i flere måneder de fleste fra å importere hunder.

Og å unngå å la egne hunder omgås importerte hunder/gatehunder har ingenting med trakassering å gjøre. Bl.a. hjerteorm er svært smittsomt. Hvis eierne av hundene ikke forstår det, må man si fra. På samme måte som man sier fra til småbarn og foreldrene deres som ikke forstår at noen hunder ikke vil hilse. Trakassering ville ha vært hvis jeg for eksempel gikk etter det jeg antok var tidligere gatehunder og deres eiere og ropte ukvemsord, men det gjør jeg ikke.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva annet enn fullstendig stopp er det realistisk å gjøre da? Var det tryggere med tidligere regelverk? 

Anonymkode: 9182a...c56

Tidligere var det krav om rabiesvaksine, og så måtte man ta blodprøve for å se om vaksinen hadde hatt effekt 120-365 dager etter siste vaksinering. Fordelen med det var for det første at det ble dokumentert at dyret faktisk hadde blitt vaksinert, og for det andre gjorde det importprosessen såpass langvarig at det ikke var særlig vanlig at shelterhunder ble solgt til Norge. Tror dessuten det var betydelig strengere krav til tredjeland, uten at jeg husker detaljene. Så ja, jeg vil si det var noe tryggere før. Men hovedproblemet - etter min mening - er at det som i realiteten er SALG av et større antall hunder (og kommersiell import), fra et høyrisikomiljø, skjer pga det som i realiteten er et smutthull i loven. Og gatehundfolket nekter å ta inn over seg realitetene når det gjelder dyrehelse, også human helse. Igjen og igjen ser jeg at folk kommer med påstander om ting som er faglig riv ruskende galt, og de er sjelden villige til å korrigere påstandene sine i møte med faglig dokumentasjon. Da henfaller som regel diskusjonen til personangrep, samt angrep på både Mattilsynet og norske veterinærers kunnskap. Her vil jeg presisere at dette gjelder IKKE bare i denne tråden, selv om det absolutt gjelder også her.

Det jobbes med å få til et forbud mot import av gatehunder, uten at dette vil gå ut over reising og flytting til landet med familiehunder. La oss håpe at det lar seg gjøre juridisk. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mammabamma skrev:

Om folk tenkte med fornuften og ikke følelsene så hadde problemet forsvunnet for da hadde det jo ikke vært noe import av gatehunder.

Der har du egentlig beskrevet hele problemstillingen i denne tråden i en setning! 👍🏽

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vist lite om shelters , foster,  adopsjon osv.

Om det forbudt vil det selvsagt  gjelde alle !   idioti å tro at om en hund som kan ha blitt tatt rett fra gaten(!),  som nå bor med 5 andre hunder og katter  (ja det er rimelig vanlig for ressurssterke/folk med penger ),bodd der kort tid men kan kalles "familiehund " skal skli igjennom!  Syns jeg ser dokumentasjon I så måte, slenge med noen bilder fra FB og håpe på det beste. .? Et hundeliv, dens veier,  er rimelig ulikt I endel andre land så umulig å sammenligne med Norge.  

Synd dere ikke klarer å endre lovverket slik det var da, om det var mer sikkert med lengre karantene etc.   Må  være sto andel berme I Europa som svindler så ufattelig mye som du mener.  Spesielt de grufulle øst- europeerne  skjønner jeg. 

Anonymkode: 9182a...c56

Jeg vet en hel del om shelter og smittsomme sykdommer. Noe du gjentatte ganger har vist at du ikke har.

Og jeg skulle ønske det ble slutt på å kalle det adopsjon, det er dessverre et uttrykk vi har fått fra USA, hvor til og med diverse poo-valper til 1500 dollar+, rett fra oppdretter, blir "adopted." Det er snakk som SALG av hunder til Norge. 

Jeg har aldri sagt noe om "kort tid," det kommer kun fra deg. Ellers får dine kommentarer om "berme" og Øst-Europa stå for din regning, og din regning alene, for det er ingen andre som har brukt slike uttrykk annet enn du. 

 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet en hel del om shelter og smittsomme sykdommer. Noe du gjentatte ganger har vist at du ikke har.

Og jeg skulle ønske det ble slutt på å kalle det adopsjon, det er dessverre et uttrykk vi har fått fra USA, hvor til og med diverse poo-valper til 1500 dollar+, rett fra oppdretter, blir "adopted." Det er snakk som SALG av hunder til Norge. 

Jeg har aldri sagt noe om "kort tid," det kommer kun fra deg. Ellers får dine kommentarer om "berme" og Øst-Europa stå for din regning, og din regning alene, for det er ingen andre som har brukt slike uttrykk annet enn du. 

 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Kommer tydelig frem da man leser innleggene, at kunnskapene ikke er så sterke som h*n vil ha det til. 

Til og med katter som blir funnet på gata her i Norge, blir satt i karantene rom hos fosterhjem og kattehusene da de ankommer. Fordi man vet aldri hva de har med seg av sykdommer eller kryp i pelsen. 

Å det har dessverre vist seg at det ikke er så dumt. For en noen har med seg dødelige sykdommer som FIV, Felv osv. Noen man vil unngå smitte av for alt i verden. 

Mark og lus er heller ikke noe artig å få over på resten av gjengen selv om det ikke er farlig. 

Føler virkelig med disse stakkars dyrene, men vil ikke at vi ofrer våre og dyrene våres helse. Hjelp de der de er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet en hel del om shelter og smittsomme sykdommer. Noe du gjentatte ganger har vist at du ikke har.

Og jeg skulle ønske det ble slutt på å kalle det adopsjon, det er dessverre et uttrykk vi har fått fra USA, hvor til og med diverse poo-valper til 1500 dollar+, rett fra oppdretter, blir "adopted." Det er snakk som SALG av hunder til Norge. 

Jeg har aldri sagt noe om "kort tid," det kommer kun fra deg. Ellers får dine kommentarer om "berme" og Øst-Europa stå for din regning, og din regning alene, for det er ingen andre som har brukt slike uttrykk annet enn du. 

 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Det er selvsagt enorm forskjell på å ADOPTERE og å KJØPE fra oppdretter, det kan overhodet ikke sammenlignes. Det ene er når pengene går rett i lomma på en (grådig oppdretter som ofte driver innalv og skaper syke hunder),det andre er OVERFLØDIGE hunder som er i desperat situasjon  (!)og der pengene man betaler går til kastrering, redningsaksjoner, veterinærutgifter til andre hunder. Man  gjør virkelig noe godt der I motsetning til å KJØPE skapte hunder, som er produkter.     Jeg hører hva du skriver, men det vil bli helt umulig å dokumentere opphav, hva du kaller fam.hunder osv og det vil ihvertfall legge til rette for svært enkel svindel.   Det må være rettferdig, basert på vaksinasjoner, helse osv ikke hvor man tilfeldigvis har vært siste tja par mnd.  

Det høres ut som om det gamle systemet var bedre, men usikker på om det fins vei tilbake

 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet en hel del om shelter og smittsomme sykdommer. Noe du gjentatte ganger har vist at du ikke har.

Og jeg skulle ønske det ble slutt på å kalle det adopsjon, det er dessverre et uttrykk vi har fått fra USA, hvor til og med diverse poo-valper til 1500 dollar+, rett fra oppdretter, blir "adopted." Det er snakk som SALG av hunder til Norge. 

Jeg har aldri sagt noe om "kort tid," det kommer kun fra deg. Ellers får dine kommentarer om "berme" og Øst-Europa stå for din regning, og din regning alene, for det er ingen andre som har brukt slike uttrykk annet enn du. 

 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Det er ingen med vettet i behold som kaller det å adoptere å kjøpe fra oppdretter i USA og betaler 1500$ for det.   

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen med vettet i behold som kaller det å adoptere å kjøpe fra oppdretter i USA og betaler 1500$ for det.   

Anonymkode: 9182a...c56

Joda. Og det er ikke så absurd som det kanskje først virker. Noen her borte mener det er feil å si at man "eier" en hund, ettersom den er et fullverdig familiemedlem. Derfor sier man også adoptere, snarere enn å kjøpe, selv om det er penger involvert. Jeg tenker det viktigste er hva man gjør, ikke hvilke ord man bruker, men det er nå i alle fall forklaringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Joda. Og det er ikke så absurd som det kanskje først virker. Noen her borte mener det er feil å si at man "eier" en hund, ettersom den er et fullverdig familiemedlem. Derfor sier man også adoptere, snarere enn å kjøpe, selv om det er penger involvert. Jeg tenker det viktigste er hva man gjør, ikke hvilke ord man bruker, men det er nå i alle fall forklaringen.

Vel, nå er det enkelte stater at en hund er ikke å anse som eiendom. Det i loven, dvs at de har rett til beskyttelse, i en grad jeg ikke har sett eks i Norge. Og nei det er ikke vanlig å si adoptere om man kjøpet fra oppdretter. Det er alltid penger involvert, det skulle da bare mangle!  Ps det er der når barn blir adoptert også.....

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Joda. Og det er ikke så absurd som det kanskje først virker. Noen her borte mener det er feil å si at man "eier" en hund, ettersom den er et fullverdig familiemedlem. Derfor sier man også adoptere, snarere enn å kjøpe, selv om det er penger involvert. Jeg tenker det viktigste er hva man gjør, ikke hvilke ord man bruker, men det er nå i alle fall forklaringen.

Jeg har aldri støtt på noen som kaller kjøp hos breeder å adoptere, men de fins nok som du sier. Dette er bare ord uansett som du sier, så ok.

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen med vettet i behold som kaller det å adoptere å kjøpe fra oppdretter i USA og betaler 1500$ for det.   

Anonymkode: 9182a...c56

Vel, les på sidene til amerikanske oppdrettere av diverse "designhunder." Jeg trodde heller ikke mine egne øyne, men det er sant. Høres vel finere ut enn at de selger hunder? 

Uansett, poenget mitt var at salg av "gatehunder" (noen er faktisk oppdrettet for å selges som tidligere gatehund!) ER business for noen (men sikkert ikke alle organisasjoner). Det er en enkel måte å tjene penger på for kyniske bakmenn som gir katta i dyrene. Uansett om organisasjonen er seriøs eller ikke, er poenget med reisen eierbytte, penger skifter hender, og organisasjonen driver med organisert salg av hunder. Da burde dette vært definert som kommersiell import, og da er vel regelverket i alle fall litt strengere.

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...