Kara W Skrevet 25. august 2016 #1 Skrevet 25. august 2016 Jeg tror aldri jeg har sett en god forklaring fra noen som bruker hijab på hvorfor de gjør det. Jeg har sett mange motargumenter om ekstremisme, tvang og seksualisering, og vage argumenter om friheten til å velge selv eller bare "på grunn av religion", og ev alle tingene de ikke lenger kan gjøre dersom det blir forbud mot hijab. Så er det noen som kan forklare meg hvorfor det er viktig for dem å bruke dette? Hva mener brukerne selv? 1
Arwen35 Skrevet 25. august 2016 #2 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Kara W skrev: Jeg tror aldri jeg har sett en god forklaring fra noen som bruker hijab på hvorfor de gjør det. Jeg har sett mange motargumenter om ekstremisme, tvang og seksualisering, og vage argumenter om friheten til å velge selv eller bare "på grunn av religion", og ev alle tingene de ikke lenger kan gjøre dersom det blir forbud mot hijab. Så er det noen som kan forklare meg hvorfor det er viktig for dem å bruke dette? Hva mener brukerne selv? Jeg syns muslimske kvinner må få velge selv om de vil bruke hijab eller ikke. Hvis de blir tvunget, er det jo en helt annen sak 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #3 Skrevet 25. august 2016 De vil dekke til hår og hals for andre. På samme måte skal menn i Islam også dekke til f.eks ankler og håndledd. I Kristendommen er det jo sånn at kvinner også skal dekke til håret, men det er for Gud og bare når kvinnene ber (det står i Bibelen) men de aller fleste har gått bort fra dette og mye annet som og står i GT. Det er dog litt strengere med sånt hvis du er ortodoks og ikke protestantisk. Jeg er protestantisk og ber uansett hva jeg har på meg. Anonymkode: a72c5...764 1
Kara W Skrevet 25. august 2016 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, Arwen35 skrev: Jeg syns muslimske kvinner må få velge selv om de vil bruke hijab eller ikke. Hvis de blir tvunget, er det jo en helt annen sak Dette er nettopp slike intetsigende svar jeg ikke var ute etter. I de aller fleste situasjoner finnes det en eller annen form for kleskode man skal følge, men akkurat hijab skal liksom ikke følge disse reglene. Retten til å bære hijab er tydeligvis noe annet enn retten til å gå med høyhelte sko. 5
Kara W Skrevet 25. august 2016 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vil dekke til hår og hals for andre. På samme måte skal menn i Islam også dekke til f.eks ankler og håndledd. Anonymkode: a72c5...764 Men hvorfor? Hvorfor er det viktig å dekke til hår og hals? 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #6 Skrevet 25. august 2016 Hva slags svar er du egentlig ute etter? Du vet vel at muslimske jenter/damer skal bruke hijab (liksom ikke sminke, ikke tettsittende klær etc), for å ikke friste eller forlokke mannen? Hår er vakkert. Derfor må det tildekkes. Anonymkode: 952b1...45e 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #7 Skrevet 25. august 2016 Det skyldes i stor grad vane, mote eller ønske om tilhørighet. Hvorfor brukte norske kvinner skaut tidligere? Selv når du ser innen norsk kultur har motene svingt mye i løpet av de siste hundre år og hele tiden med en overbevisning om at det man mener akkurat da er bedre og riktigere enn alle tidligere moter. Når det gjelder klær så er det eneste fornuftige at man tar på seg klær når man skal beskytte seg mot vær og vind og kle av seg når det er varmt. Er det varmt nok er det fornuftig å være naken. Alt annet er følelser. Anonymkode: 2ff71...aef 1
Attami Skrevet 25. august 2016 #8 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, Kara W skrev: Men hvorfor? Hvorfor er det viktig å dekke til hår og hals? Og hvorfor er det så viktig å dekke til småjenter på barneskolen med hijab? Det er helt sykt. 3
Kara W Skrevet 25. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 25. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags svar er du egentlig ute etter? Du vet vel at muslimske jenter/damer skal bruke hijab (liksom ikke sminke, ikke tettsittende klær etc), for å ikke friste eller forlokke mannen? Hår er vakkert. Derfor må det tildekkes. Anonymkode: 952b1...45e Er det den faktiske grunnen? Tror de virkelig at dersom de tar av seg hijaben vil de få masse uønsket oppmerksomhet fra gutter? Jeg er ute etter velbegrunnede svar på hvorfor det er så utrolig viktig for dem å få lov til å bruke dette plagget til en hver tid. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #10 Skrevet 25. august 2016 6 minutter siden, Kara W skrev: Men hvorfor? Hvorfor er det viktig å dekke til hår og hals? Det handler vel om at de ikke skal vise så mye fordi de ikke skal ha sex før ekteskap, sånn at det å dekke seg til kanskje gjør at de ikke synder så lett når de ikke er lettkledd. Både for menn og kvinner altså. Håret blir vel sett på som mer feminint og seksuelt på kvinner enn på menn. Jeg ser jo her i Norge at endel menn f.eks tenner på kvinner med langt pent hår, så det er jo noe i det. Hvis du dekker til håret er du kanskje mindre attraktiv som kvinne? Jeg vet ikke. Det er bare tanker jeg har om det. I kristendommen er det jo også en synd med begjær, så dette er ikke en ting forbeholdt Islam. Anonymkode: a72c5...764
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #11 Skrevet 25. august 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Hijab Anonymkode: 5ee6f...9fc 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #12 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Kara W skrev: Er det den faktiske grunnen? Tror de virkelig at dersom de tar av seg hijaben vil de få masse uønsket oppmerksomhet fra gutter? Jeg er ute etter velbegrunnede svar på hvorfor det er så utrolig viktig for dem å få lov til å bruke dette plagget til en hver tid. Har man pent og langt hår blir man mer attraktiv. Du får prøve å ha langt hår og sminke deg og så gå på byen og se hvor mye oppmerksomhet du får. Så prøver du det samme med hijab eller hvis du barberer av deg alt håret. Så kan du se at hår faktisk spiller en rolle! Ikke at det er noe galt i det i mine øyne, men du må liksom prøve å forstå religionen også, og ikke bare argumentere mot det. Anonymkode: a72c5...764 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #13 Skrevet 25. august 2016 Men hvorfor bruker jenter med hijab ofte masse sminke? De fleste jentene jeg ser som har på hijab er som regel ekstremt flinke til å bruke sminke, men jeg ser ikke helt logikken. Anonymkode: eae74...102 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #14 Skrevet 25. august 2016 Det er uniformering og markering av tilhørighet religiøst og politisk. Det en svært efffektiv måte å ta religion ut til det offentlig rom. Hvor det er særlig det religiøst baserte konservativet synet på moral, nærmere bestemt seksualmoral og kyskhet, som får sin markering. Problemet med dette er at fraværet av dette standpunktet blir tolket som motsatsen til de verdiene som hijaben representerer. Mer konkret vil det over tid uvtikle seg en norm hvor de som ikke bruker hijab representerer det motsatte. Altså umoral, seksuell promiskiutet og urenhet. Les prostituert. Den gruppen som er lavest på rangstigen i muslimske samfunn er prosituerte. De er fullstendig uten rettslig og moralsk beskyttelse. De er udyr som ikke fortjener annet enn å bli behandlet som slaver og ting. Å bli asosiert med prostitusjon er katastrofalt for enhver muslimsk familie. Det sosiale presse og dertil normer utvikles som et resultat av dette. Svært uheldig. Anonymkode: ba992...1c2 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #15 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor bruker jenter med hijab ofte masse sminke? De fleste jentene jeg ser som har på hijab er som regel ekstremt flinke til å bruke sminke, men jeg ser ikke helt logikken. Anonymkode: eae74...102 Hvis du mener at de flinke til å sminke seg, er jeg uenig. De er som regel veldig hardt sminket, såpass at det kan sammenlignes med ansikter fulle av botox. Anonymkode: ba992...1c2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #16 Skrevet 25. august 2016 5 minutter siden, Kara W skrev: Men hvorfor? Hvorfor er det viktig å dekke til hår og hals? Fordi nå er det en forestilling om at akkurat det er seksuelt attraktivt. Det er som med kvinnebryster. Er kvinner toppløse til vanlig når det er varmt nok vil man reagere mindre på de. Dekker kvinnene alltid til brystene så blir de seksualisert og menn blir lettere opphisset av de. Det er en selvforsterkende effekt. Hadde kvinner gått toppløse men dekket til håret ville menn blitt mest opphisset av å se håret. I dag er f.eks. kvinnelige brystvorter veldig seksualisert og må skjules. Burkinier og de heldekkende badedraktene man hadde for hundre år siden viste brystvortene gjennom tøyet mens dagens vestlige badetøy ikke viser det. Så du kunne se oldemors brystvorter men ikke hennes mage. For oldebarnet er det motsatt. Det er som sagt mote uten fornuft. Et mer interessant spørsmål er vel hvorfor vi har et så sterkt behov for de skiftende motene og hvorfor vi engasjerer så mye følelser i forhold til de. Pynting og signalering av status, tilhørighet og signalering med smykker, kroppsmaling og klær har alltid fulgt mennesket og er eldre enn vårt behov for å dekke oss til av bluferdighet. Anonymkode: 2ff71...aef 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #17 Skrevet 25. august 2016 Hijab har ingenting med religion å gjøre. Det kom etter taliban og terrorisme. Trist. Men man blir jo vant til ting, hjernevaska og manipulert.. La oss si du har trodd på julenissen hele livet. Du bruker han hvert år, du pynter med han, får han til å komme med gaver, kjøper forskjellige versjoner av han. Han har ingenting med religion å gjøre, noen har dratt han inn i religionen, og nå er julenissen en tradisjon i kristendommen for mange. Men dette stemmer jo ikke. Bytt ut hijaben med julenissen, og du har samme konflikt. Hvis du skjønner. Tenkt utrolig mye på dette, har ca 1000 teorier til Anonymkode: 408f8...104 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #18 Skrevet 25. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags svar er du egentlig ute etter? Du vet vel at muslimske jenter/damer skal bruke hijab (liksom ikke sminke, ikke tettsittende klær etc), for å ikke friste eller forlokke mannen? Hår er vakkert. Derfor må det tildekkes. Anonymkode: 952b1...45e Hvis det er slik at man ikke kan gå forbi kvinner pga HÅR og man føler seg nødt til å sperme de i håret bør man gå til psykolog. For det er ikke normalt. Anonymkode: ca26a...30f 2
Gjest antbug Skrevet 25. august 2016 #19 Skrevet 25. august 2016 For å ikke vekke mannens begjær. Det står vel ikke i koranen at kvinner skal dekke til håret(?), men at bra kvinner skal gjøre det de kan for å ikke vekke begjæret hos de stakkars mennene som jo er fullstendig i sine lysters vold. En ting jeg synes er litt artig i disse tider når hijab er blitt så populært er at mange av de unge jentene som snakker varmt om å kle seg i dette religiøse plagget ofte er mye og omhyggelig sminket. De dekker altså håret for å unngå å vekke begjær, og sminker seg for... å vekke begjær? Eller er hijab egentlig mest et kulturelt moteplagg for en del av bærerne?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #20 Skrevet 25. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er slik at man ikke kan gå forbi kvinner pga HÅR og man føler seg nødt til å sperme de i håret bør man gå til psykolog. For det er ikke normalt. Anonymkode: ca26a...30f Det var jo slik med ankler før i tiden. Anonymkode: ef40c...2da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå