Gå til innhold

Hva slags dyr har du?


Tilde

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere dyr - hester, kaniner og katter.

Om jeg en gang blir "etablert", ønsker jeg meg en bikkje. Situasjonen min nå tilsier at det ikke er aktuelt, men om jeg kan skaffe den de trygge omgivelser som den har rett til, håper jeg det blir realiteten om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Sambo ønsker oss en hund. Jeg ønsker oss en baby.

Kanskje blir det begge deler? Ikke med en gang altså, men sånn litt etterhvert. Først må livssituasjonen (les: økonomien) tillate at det er flere enn oss to i husholdningen, enten den ekstra skal ha to eller fire ben.

Jeg har jo sett litt på den hunderasen han hadde som liten... de er jo nydelige da... men krever en del. Noen som har erfaring med dem? Flatcoated retriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fredagsbarn :)

Ja flatter er nydelig hunder - men de er ikke svarte golden retrievere! Dette er en svært livlig og aktiv rase som trenger mye mental stimulering og oppdragelse for å blir rolige og avbalenserte familiehunder. Men dette er i utgangspunktet en livlig rase da .....de hopper og spretter og har lett for å stresse seg opp. Så man må være litt aktive og la dem bruke hodet - det siste er viktig - alle hunder trenger å få bruke hodet til problemløsing (lydighet/søk +++)

Men de er trivelig hunder dersom man bare er forberedt på dette og behandler dem deretter :) Og man ikke tror at de kan være til pynt og ligge i sofaen hele dagen :wink:

Men hvalp og baby ville jeg ikke hatt.

lille Meg 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, jeg vet at de er livlige og krevende. Har jo planer om å gå mye tur, og la den bruke hodet, muligens trene agility (men jeg vet ikke om jeg vil det, for det er konkurranserettet, og jeg vil bare ha en "kosehund") Uansett trene den, selvsagt, og lydighetstrening i massevis (jeg er redd hund, trenger å ha en som lyr)

Og nei, baby og hvalp er ikke planen heller da. "Planen" er vel en hundehvalp, muligens til sommeren. Så kan vi trene den litt (og få den til å tisse ute mens det enda er sommerferie) og jeg kan venne meg til den, og vi kan la den vokse litt, og så få en baby litt etterhvert. (vil ikke ha babyen først, for jeg antar jeg i begynnelsen vil være litt engstelig, og det vil jeg ikke "overføre" til babyen, poenget er jo delvis å la barna vokse opp med hund, så de ikke er redd dem.

Jeg har vært redd hund så lenge jeg har minne om, og ønsker ikke det samme for mine barn. Ønsker for min egen del å venne meg til hund, og ikek være redd dem mere. Innbiller meg at jeg ikke kan være så redd en liten VALP (har blitt mye flinkere med hund etter at mitt søskenbarn fikk en border collie for et par år siden, så jeg trur det skal gå bra)

Vel, dette har vi ikke betemt enda, men jeg liker å høre andres mening om rasen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet kanskje ikke om jeg ville anbefalt en Flat til en førstegangseier med litt redsel.

De krever som tidligere her skrevet mye! Det er veldig livlig rase, og du bør være en aktiv hundeier hvis du vil ha denne rasen.

Og hvis dere planlegger baby sånn etterhvert er det vel ikke så lett å tilfredstille en så livlig unghund?

Sånn rent fysisk er det stor hund som kan være ganske så sterk, hvis du ikke helt kontroll. Da tenker jeg på hvis den ser en hund på den andre siden av veien, klarer du å holde den igjen?

Eller hva gjør du når den stjeler mat av kjøkkenbenken etc.?

Hva med en litt mindre rase? Cavalier King Charles Spaniel synes jeg er en ypperlig hund for førstegangseiere. Kjempesnill med barn, tålmodig til tusen, mye sprekere enn hva størrelsen tilsier. Og faktisk jeg har sett gode Cavalierer i agility!

Eller kanskje en Novia Scotia Duck Toller Retriver? En allsidig rase, medium størrelse. Tror de er ca. 40 cm i skuldehøyde. Litt mer håndterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Fredagsbarn skulle titte litt på de "typiske" familiehundene?

Golden og Labrador for eksempel?

Det eneste som kan være litt skummelt med disse er at de er populære og derfor avlet "ihjæl". Masse dårlige eksemplarer ute og går. Men disse rasene er jo barnavennlige og rolige. Golden er kanskje enda roligere enn Labradoren (som er en skikkelig glad-hund).

Jeg har bedre erfaring med større hunder og barn enn små hunder og barn (Har jo ikke barn selv, men har sett eksempler hos bekjente).

De er ofte roligere enn de små.

Flat er en flott hund, men den er nok ganske livlig og "vimsete". Og det er jo, som nevnt, en jakthund. Har også et inntrykk av at disse hundene er litt smånervøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Trur ikke jeg skal "stjele" denne tråden til en diskusjon om flat.. Vi har slett ikke bestemt oss for om det blir denne rasen heller da... han bare liker dem fordi de hadde sånn da han var liten. Men vi skal nok tenke nøye igjennom det før vi bestemmer oss for rase... ja, om det blir hund i det hele tatt (men det trur jeg nok det blir)

Jeg vil ikke ha en "liten" hund, den skal ha litt størrelse, det er noe jeg mener... Men, nja.. vi får se.... tiden vil vise hvilken hund vi ender opp med, det ligger noe frem i tid uansett...

(angående det med kontroll... det er jo derfor jeg vil ha den gjennom masse ludighetstrening og dessur da, rett og slett for at den i det minste skal være lydig... Jeg er nok ikke verdens STERKESTE person dersom noen bestemmer ser for å dra meg over gata... men jeg kan være ganske så BESTEMT likevel (og ja, jeg vet at jeg som småredd antakelig ikke er den beste til å kontrollere noe som helst, men dette er noe jeg er klar over, og jobber med, og vil ta alvorlig, så jeg trur vi skal takle dette, uansett hva vi ender opp med)

Kanskje det bare blir en pus? Huff, nei jeg vil heller ha en hund....

----

Nå ser jeg det kom et svar til mens jeg skrev mitt, og legger til litt her... Ja, vi skal som sagt tenke på rase, vi har slett ikke bestemt oss.... Hva det blir, det har vi ikke bestemt oss for. Ikke 100% OM det blir engang. Jeg synes kanskje det er litt dårlig gjort ovenfor en slik aktiv hund når vi bor i leilighet i en by... Men vi har jo ikke tenkt å bo her i alle evighet heller... så vi får nå se hva det blir til. Vi er uansett ikke så naive at vi går hodestups inn i dette, og bare ser etter en "søt valp". Innen det nærmer seg tid for å realisere noe som enda bare er løse tanker, så vil vi vurdere nærmere valget av rase.. definitivt. Men klart han tenker på denne rasen.. som han vokste opp med fra han var en 6-7 år, og begge hans søstre er født mens de hadde denne hunden. Deres eksemplar var en snill familiehund som han gikk tur med, uten at den dro ham over gata på jakt etter noe (i alle fall gikk han tur med den....)

Men, dette ligger langt inn i fremtiden, og jeg synes det er dumt å "stjele tråden" på denne måten, og beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på lydighetskurs med hunden min og trener agility. ( da er det jo meningen å kunne ha kontroll på hunden)

Men likevel om jeg mener jeg har god kontroll på hunden min, må jeg faktisk slite med holde igjen muskelbunten av en engelsk springer spaniel på 20 kg. :D To hender og all styrke tilbake!

Så uannsett er det ikke lett å holde igjen en stor hund var det jeg skulle fram til.

Det er faktisk noe jeg har innsett selv også. Jeg ville ikke vært sterk nok til å ha en større hund, uannsett hvor mye kurs jeg ville gått på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Altså (jeg lovde meg selv å ikke skrive flere innlegg om dette her, men måtte svare en gang til) jeg mener jo ikke at et kurs kontrollerer musklene til hunden da, det vet jeg. Det jeg mente var at dette nok kunne kontrollere MEG (altså, fordi jeg trenger å venne meg til å bestemme over en hund, fordi jeg aldri har hatt en hund, derfor mener jeg at kurs er viktig, for meg like mye som for hunden)

Sterk, det er jo slike dyr ja. Jeg mener ikke å påberope meg stor kraft eller masse kunnskap.... bare fornuft nok til å mene at vi skal klare å gjøre et valg vi etterpå kan stå for :) Hva vi nå enn velger.

Videre diskusjoner om dette tar jeg gjerne, men da helst ikke i denne tråden, da jeg rett og slett føler at det ikke hører hjemme her... (er jeg overfølsom da?)

Vel, uansett.... nå vet jeg ikke mer å skrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi akvarium og rotte. Dessverre bare en rottegutt for tida :/

Og etter jul så har samben lovet meg at vi skal få kattepus!

Er litt spent på om det er katta eller rotta som blir mest redd :P

For om vi skulle hatt hund, så skulle vi hatt Berner Sennenhund, som er verdens nydeligste hunder!!! Men nå har vi egentlig ikke plass til sånn stor hund. Og da blir det heller kattepus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for tida adoptivmor til Arne Katt, mellom 3 og 5 år.

Har vakse opp på gard, der eg hadde kjæledyr som hund, kalvar, kyr , stutar og periodevis katt.

Hadde også marsvinet Nico året før eg flytta til Oslo. Han hadde eg "arva" av lillebroren min, for far min hadde vorte allergisk og kunne ikkje ha han i hus. Då eg flytta austover, vart han adoptert av søskenborna mine, som hadde kanin. Då fekk Nico endeleg ein besteven!

Drøymer om å ha både hund og gris, men det spørs om og når det kan skje. Arne likar i alle fall ikkje å dela heimen med andre dyr;)

Han skal sjølvsagt vera med på flyttelasset til Danmark, for me kan jo ikkje reisa frå gudlabarnet vårt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi akvarium med noen fisker i.

Tidligere hadde vi en hund og den savner vi alle. Barna har fått seg hver sine hamstere. De passer, steller og koser med de.

Vi har også en periode vær dyrepassere for to Chinchillaer. Det var fine dyr men ganske mye jobb for å holde de tamme. Veldig koselig da de krøp opp i fanget og la seg til for kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...