Gå til innhold

Hvor lenge sover din mann i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den 30.7.2016 at 12.09, AnonymBruker skrev:

Når dere har avtalt at dere har en sovedag hver, så er det vel rett og rimelig at han får sove? Noen trenger mer søvn enn andre. Da får dere heller endre litt på reglene.

Anonymkode: f6836...675

Poenget her er ungene. Om du har små barn, så er dagen sånn ca 6-19. Om du da står opp klokken 14, så er nesten 2/3 av dagen til barnet over. Og gjør du det en dag pr helg, så blir det ikke mye tid med ungene. Husk at på hverdagene så er man kanskje i lag maks 4 timer. Da er det rart å skulle sove bort halve helgen.

Den 30.7.2016 at 12.19, Feyfeyhey skrev:

Hvorfor står du opp kl 9 på sovedagene dine? Syns det hørtes tidlig ut.
At han bruker sovedagene sine til å sove ut høres jo....helt greit ut? Er det ikke det de er for?

Nei. Får du unger, så er dagene for å bruke de sammen med de. En sovedag, er kanskje ment som et par timer ekstra med søvn, ikke 8 timer ekstra.

Den 30.7.2016 at 12.32, AnonymBruker skrev:

Jeg mener uansett det er en uting å stå opp så sent. Han har små barn, selv om han har sovedag. Han bør få ræva ut av senga før kl 10, så dere kan ta dagen fatt. Er utrolig kjedelig å vente på en som bare sover og sover, når en gjerne skulle ha funnet på noe. Det er kjedelig å alltid måtte gjøre ting alene med barna.

Enig, og ganske innlysende om man har barn etter min mening.

Anonymkode: 3ee7e...d57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Feyfeyhey skrev:

Dere som klager på partner som sover lenge. Dere var vel sammen med disse personene før dere fikk barn..antar jeg?
Folk forandrer seg ikke så veldig etter de er blitt voksne, å forvente at de skal snu på femøringen så fort det kommer unge til verden blir urealistisk.

Greit at dere drømmer dere bort og tror at et barn forandrer alt, men realiteten er at man er den personen man er. Med eller uten unge.

Kvinner må lære seg å være mer egoistisk, enn å være en martyr i eget forhold. Finn dere en som er på bølgelenge FØR dere får barn. Ikke forvent at partneren deres på magisk vis skal bli det ETTER dere får barn.

Du er helt på bærtur. Om man sov til klokken 12 før man fikk barn, so what?

Når man får barn, er det all mulig grunn til å stå opp tidlig, man får jo barn for å være sammen med barna. Og med 5 dager i uka i barnehage/skole så er det jo kun i helgene man kan ha lange dager med de. 

Man er den personen man er???? Du lever i en drømmeverden. Når man har barn kan man ikke velge om man står opp om barnet gråter klokken 0300, man må stå opp. Det er ikke snakk om å være martyr, det er totalt misvisende sammenligning. Når barnet våkner klokken 0600 eller 0700, så er man ikke martyr fordi man står opp, man står opp fordi man må det. 

Anonymkode: 3ee7e...d57

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Typisk kjønnssentrisk og kvinnesjåvinistisk kjønnskrigersvar. Hvorfor er dette egoistisk? De deler jo sovedagene likt. At hun ikke sover like lenge som ham på sovedagene sine er jo hennes problem, ikke hans.

Det er tvert i mot hun som er egoistisk her.

Typisk barnefiendtlig svar.

 

Anonymkode: 3ee7e...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at søvnbehovet er individuelt. Men å sove til lengre enn kl. 11, mener jeg er å ødelegge dagen! Det er ikke slik at jo lengre man sover, jo mer uthvilt blir man. Kroppen når et punkt hvor den er tilstrekkelig uthvilt. Det sies jo at behovet varierer fra 7-9 timer søvn for voksne friske folk. Når han sover til kl. 14, så får han enten alt for mye søvn, ellr legger seg vanvittig sent.

Har han søvnproblemer, helseutfordringer, eller noen sykdom? Det gjør jo i så fall situsjonen annerledes. Men om han ikke har noen helsemessige grunner til å sove så lange, så hadde jeg prøvd å satt en stopper for det. Hadde startet dagen med ungen til vanlig tid, og dratt på badeland, eller finne på hyggelige ting med ungene. Så får han velge om han vil bruke tiden på å sove, eller være  tilstede med barna når de faktisk er våkne :) 

Her i huset står vi opp i 10-tiden i helgene. Vi har ingen barn, så mannen og jeg står opp sammen.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt latterlig at folk skal ha en mening om hva er best for andre familier.  Hva fungert for dere kanskje ikke fungere for andre.  

Hos oss var vi helt UTSLITT foreldre som slitt veldig de første årene med mangel på søvn.  Så, i helgene, vi hadde hver sin dag å sove lengre.  Feks, på lørdag fikk jeg sove til jeg våknet. Var ikke kl 14 selvfølgelig, men om det var kl 10 så fikk jeg null kommentarer.  Når da jeg våknet, gikk mannen min til å ta en velfortjent lur mens jeg da hadde omsorg for barna.  Motsatt på søndager.  Da våknet jeg med mine små og når han stod opp gikk jeg tilbake i sengen for å ta en lur.  


Da hadde våres 2 veldig opplagt og energetisk foreldre som var engasjerte og ivrig hele ettermiddag og kveld frem til de sov.  Dere mødre må SLUTTE med den dritten dere drive med for å se ned på andre mødre.  Nei, barna våres fikk ikke felles frokost i helgene til de var større, men de husker ingenting av tiden når de var så små og de fikk mye sammen tid med oss i ettermiddag og kvelder.   Har 2 fantastiske barn som setter pris på tiden de får med foreldrene sine, ikke bortskjemte barn som må ha foreldrene med seg 24 timer om døgn for å underholde dem. 

 

Anonymkode: 69c64...14b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sove til kl 14 hadde vært helt uaktuelt. Vi praktiserte også annenhver dag når barna var mindre, men har alltid felles frokost kl 09:30, hvis det ikke er noe helt spesielt ( feks et barn som hadde holdt den ene av oss våkne halve natten). Barna elsker disse fellesfrokostene :) 

Hva skal mannen til TS gjøre om et år eller to når barna er så store at de vil ha venner på besøk? Hos oss er det gjerne fullt hus fra kl 11 i helgene. 

Jeg er vokst opp med en far som jobbet masse i helgene. Dvs at vi barna måtte være stille og han var utilgjengelig. Omtrent som en som sover og blir sur om han blir vekket. Mine minner om faren min fra barndommen er dominert av akkurat dette. Vi måtte være stille og han måtte ikke forstyrres. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/31/2016 at 13.33, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Feyfeyhey skrev:

Da finner du deg selvfølgelig en partner som har samme døgnrytme som deg selv. Er du A-menneske, finner du deg ett a-menneske.  Ellers blir det krøll, som opptil flere tråder på dette forumet viser.

Du lever i en drømmeverden om du tror mennesker magisk forandrer seg.

Kjære vene! Ennten er du fryktelig uerfaren og forferdelig ureflektert, ellers så snakker du før du tenker. Tipper det første. Desverre kan ikke alt fortsette slik som før når man får barn. Kjernen i ett forhold går selvfølgelig på å se den andre og ivareta hverandre, ikke endre. Men noen små justeringer må man endre på når barna kommer. Feks søvnrytmen. Du kan ikke beholde B- mennesket i deg mer. B- menneske er ikke en sykdom, det er en innstilling. Du legger deg ikke kl 03 og står opp kl 14 når du har små barn og ellers er mentalt frisk. Du har en helt forvridd syn på den virkelige verden. 

Anonymkode: e9f8d...5a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Feyfeyhey skrev:

Da finner du deg selvfølgelig en partner som har samme døgnrytme som deg selv. Er du A-menneske, finner du deg ett a-menneske.  Ellers blir det krøll, som opptil flere tråder på dette forumet viser.

Du lever i en drømmeverden om du tror mennesker magisk forandrer seg.

Hva hvis begge er B-mennesker og de får barn? Skal man bare ligge å sove videre når ungen våkner kl 06 fordi man er B-menneske og dermed MÅ sove lenge?

Anonymkode: e9f8d...5a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/31/2016 at 16.01, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Feyfeyhey skrev:

Det vet du faktisk ingen verdens ting om hvilke erfaringer jeg har og ikke har. Bare fordi jeg ikke er enig med deg gjør meg ikke uerfaren, skal jeg kaste etter deg at du er uerfaren og ikke aner hva du snakker om bare fordi vi er uenige?

Takk for hersketeknikken.

Nei, det vet jeg selvfølgelig ingenting om. Jeg kjenner deg jo ikke, så det sier seg selv. Men ut ifra det du skriver, så må jeg si at du virker utrolig umoden og ureflektert.  Ingen hersketeknikk, bare en mening om dine synspunkter. Og som du sier, man er forskjellig og har ulike meninger. Du får la være å delta på forum om du ikke tåler en sannhetens trøkk uten å bli fornærmet! God helg:-)

Anonymkode: e9f8d...5a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man står opp kl 14, så skal dusje, kle seg, ha frokost - så skal ungene ha middag om et par - tre timer - det blir jo ikke tid til å gjøre noenting annet enn det man gjør en vanlig hverdag.

Luksusen med helger er jo at man har tid nok til å gjøre ting som tar laaaang tid, eller dra utenfor den vanlige lille geografiske sirkelen hjem-bhg/skole-jobb....

Hadde en eks som var den typen ts beskriver, eller noe i nærheten. Følte at vi aldri gjorde noe annet enn hverdag. Gadd ikke ha et så kjedelig liv og gikk min vei fra hele fyren.

Anonymkode: 98615...744

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann sover gjerne til 12 eller 14 han - om han ikke skal noe spesielt!

Ungene våkner av seg selv i åtte-tiden når vi har fri...

Og da må mamma opp :)

Gjeeeeeeesp.Men takk o gud for tv :D så kan jeg ligge og sove litt i sofaen mens de ser barnetv-

For de vil ikke ha frokost med en gang, de vil gjerne våkne litt først da :)

Leker seg fint alene da, så jeg slipper jo å styre så mye med de :)

 

Anonymkode: b863c...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så syns jeg det er deilig at mannen sover lenge...

Stille i huset liksom :)

 

Anonymkode: b863c...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om man står opp kl 14, så skal dusje, kle seg, ha frokost - så skal ungene ha middag om et par - tre timer - det blir jo ikke tid til å gjøre noenting annet enn det man gjør en vanlig hverdag.

Luksusen med helger er jo at man har tid nok til å gjøre ting som tar laaaang tid, eller dra utenfor den vanlige lille geografiske sirkelen hjem-bhg/skole-jobb....

Hadde en eks som var den typen ts beskriver, eller noe i nærheten. Følte at vi aldri gjorde noe annet enn hverdag. Gadd ikke ha et så kjedelig liv og gikk min vei fra hele fyren.

Anonymkode: 98615...744

Dette er din mening. For meg, og sikkert mange andre, betyr helg avslapping, daffe hjemme, hoppe rett i joggebukse uten å dusje eller sminke seg, se tv, ligge på sofaen, spise god mat, ta en rolig handletur uten stress, sitte i hagen med en god bok, se film på kvelden etc. Helg er for meg lading, ikke da jeg bruker opp energien på andre aktiviteter. Ikke skjønner jeg hvilke ting du mener heller, som tar så lang tid. Tusenfryd, Hunderfossen etc er noe vi bruker ferier på, ikke vanlige helger. Helger trenger vi for i det hele tatt holde fortet oppe i hverdagene. Kanskje tar vi en kinotur liksom, ellers foretrekker jeg å ikke pynte meg særlig i helgene, og heller bare nyte tiden sammen med barn og familie. 

Anonymkode: 854b1...594

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er din mening. For meg, og sikkert mange andre, betyr helg avslapping, daffe hjemme, hoppe rett i joggebukse uten å dusje eller sminke seg, se tv, ligge på sofaen, spise god mat, ta en rolig handletur uten stress, sitte i hagen med en god bok, se film på kvelden etc. Helg er for meg lading, ikke da jeg bruker opp energien på andre aktiviteter. Ikke skjønner jeg hvilke ting du mener heller, som tar så lang tid. Tusenfryd, Hunderfossen etc er noe vi bruker ferier på, ikke vanlige helger. Helger trenger vi for i det hele tatt holde fortet oppe i hverdagene. Kanskje tar vi en kinotur liksom, ellers foretrekker jeg å ikke pynte meg særlig i helgene, og heller bare nyte tiden sammen med barn og familie. 

Anonymkode: 854b1...594

Ja, enig med deg i det. Men som du. Sier til slutt, det viktigste er å nyte tiden med familien. Det er opp til hver enkelt hva det innebærer, trenger ikke være fart og spenning. Men det innebærer gjerne at alle har lyst å delta og være tilstede i livene til hverandre, og det gjør ikke far ved å ville sove til 14 annenhver dag i ferien deres.

Anonymkode: e9f8d...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er din mening. For meg, og sikkert mange andre, betyr helg avslapping, daffe hjemme, hoppe rett i joggebukse uten å dusje eller sminke seg, se tv, ligge på sofaen, spise god mat, ta en rolig handletur uten stress, sitte i hagen med en god bok, se film på kvelden etc. Helg er for meg lading, ikke da jeg bruker opp energien på andre aktiviteter. Ikke skjønner jeg hvilke ting du mener heller, som tar så lang tid. Tusenfryd, Hunderfossen etc er noe vi bruker ferier på, ikke vanlige helger. Helger trenger vi for i det hele tatt holde fortet oppe i hverdagene. Kanskje tar vi en kinotur liksom, ellers foretrekker jeg å ikke pynte meg særlig i helgene, og heller bare nyte tiden sammen med barn og familie. 

Anonymkode: 854b1...594

Ikke Tusenfryd og Hunderfossen akkurat :) Men en tur i skogen, ut til en strand om sommeren, til en akebakke på vinteren, eller bare til en lekeplass eller park litt lenger unna enn utenfor huset. Med barnehagebarn var det sjelden det ble tid til noe sånt en vanlig hverdag. Med skolebarn som har fritidsaktiviteter mange dager og lekser hver dag er det heller ikke så lett å få til. 

Men jeg er vant til å være fri og frank, før jeg fikk familie pleide jeg aldri å dra hjem fra jobb og lage middag, liksom.... Trenger avbrekk i helgene for å orke hverdagsrutinen!

Anonymkode: 98615...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja Ts du har iallefall fått høre mange meninger om denne saken! For meg virker det som mange ikke forstår hva saken egentlig dreier seg om da. Håper du og mannen din finner en løsning som begge er fornøyde med. Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 014c0...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaja Ts du har iallefall fått høre mange meninger om denne saken! For meg virker det som mange ikke forstår hva saken egentlig dreier seg om da. Håper du og mannen din finner en løsning som begge er fornøyde med. Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 014c0...cce

Ja, det er mange som ikke reflekterer godt nok over kjernen i denne saken. Altså barna. Jeg står ikke opp kl 09 fordi jeg ikke har lyst å sove lenger, eller jeg unner mannen min å sove... Men jeg ønsker å tilbringe tid med barna mine, med mannen min, spise frokost sammen en gang i blandt og finne på litt sammen iallefall ett par ganger i uka. Litt for vår skyld, litt for barnas skyld, men aller mest for vår families skyld. Ta vare på flokken din som Fuggeli sier😊

Anonymkode: e9f8d...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...