Gå til innhold

Alenemor,økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei

Jeg og samboer skal flytte fra hverandre,og jeg trenger råd. Kommer jeg til greie meg økonomisk hvis jeg flytter fra ham? Nei,jeg har ingen jeg kan flytte til,og det er ikke det denne tråden handler om..

Info om oss: 1 barn på 2år. Et annet på 2mnd

Vi har felles hus. Han vil ikke selge,derfor får jeg ingenting. Vi holder på å komme til enighet om en samværsavtale,deriblant at huset ikke skal selges,han skal bo her fortsatt.men han har ikke råd å betale meg ut heller. Og jeg skal ikke ha pengene selv om han bestemmer seg for å selge,da jeg ikke har bidratt med husleia.han har alltid betalt husleia og forsikringene,mens jeg betaler ALT annet..likevel mener han at jeg ikke har rett til noe..det er en annen historie.. uansett,jeg har sagt at det er greit,jeg skal ikke kreve noe.vi må bli enige før at han ikke skal gå rettens vei.det vil koste oss mye,og jeg blir usikker på hvem som får omsorgsretten,derfor så jeg ja.

Så,da skal jeg og barna flytte ut.Jeg har ikke bil, har 100000kr på konto. Her jeg bor er det dyr leiekostnader. Må ut med 9000kr for bare 50kvm. For oss 3,vil jeg ha minst 50kvm. Da 40kvm blir for smått. Men med strøm så blir vel ca 9500kr i mnd.. derfor tenker jeg å kjøpe en liten leilighet for ca 2.000.000 kr. Da får jeg ca 60-70kvm,men samtidig kaster ikke bort pengene,da jeg betaler ca 10.000kr i måneden. Men med 100.000kr kan jeg ikke få kjøpt et hus for 2 mill.. og med allerede et lån (3,5mill) med ekssambo,vil banken ikke låne mer til meg??? Som sagt,sambo vil ikke selge huset,heller ikke kjøpte meg ut da han sier jeg ikke har betalt husleia. For å slippe rettens vei,har jeg gått med på det.så her er det ingenting å hente..får ikke lån hos familie heller,de sliter selv.har bare en bror. Foreldrene mine er borte..

Jeg har foreldrepenger frem til februar 2017. Usikkerheten er jo hva som skjer etter dette. Bedriften jeg jobber i er konkurs,denne måneden.så je står uten jobb.om jeg ikke får jobb i februar,må jeg gå på dagpenger,som kun er 60% av det jeg har nå.

Nå så greier jeg meg.j eg har utbet 22.000kr +2000kr barnetrygd.s å nå får jeg 24.000 i mnd,og greier meg om jeg klarer å skaffe leilighet og må ut med la oss si ca 12.000kr for leie og strøm. Resten som mat,klær,div som tlf,billån (skal skaffe bil),forsikring osv på 12.000kr.

Men når jeg mister denne foreldrepenger og får kun 60%,v il dette bli 13.000kr+2000kr barnetrygd+1000kr utvidet barnetrygd+1300kr småbarnstillegg. Da blir dette 17.300kr.. hva vil jeg komme til å få i overgangsstønad?hvis vi beregner utifra dagpengesatsen som er ca 18.000kr brutto? For hvis jeg får ca 7000kr i overgangsstønad,vil jeg få totalt ca 24.000kr.og det er tilnærmet det jeg har idag,da vil jeg greie meg.men kommer jeg til å få dette?har jeg beregnet riktig?

Spørsmålet er,hvordan kan jeg få kjøpt meg leilighet?vil vi greie oss etter at foreldrepenger perioden er gått ut og jeg må på dagpenger? Hvilke støtte har jeg rett på,og hvor mye?

Hva får dere andre alenemødre?hvilke støtte får dere og hvor mye i måneden??

Anonymkode: cae00...115

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står huset i ditt navn? Jeg ville ikke gitt meg så lett på det. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Om du er medeier MÅ han kjøpe deg ut, viss ikke blir det salg på åpent marked.

Anonymkode: 0e2cc...61d

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Om du står som medeier og har lån på huset, er halve verdien din. Du skal ikke gi eksen din et halvt hus! Alvorlig talt, du vurderer å sette deg selv i en situasjon der du ikke har råd til å leie/kjøpe egnet bolig fordi du betaler på lån til eksens hus? 

Jeg har ikle ord...

Anonymkode: 87910...3bd

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Han er nødt å selge eller å kjøpe deg ut, så lenge du er medeier.

Anonymkode: 79af7...c3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt,det er viktigere for meg at vi ikke går rettens vei,enn at jeg får huset..for selv om vi selger,kommer vi til å få ca 500.000kr etter alt alt er trukket fra. Hvis vi deler på halv,får jeg 250.000kr. da har jeg råd å kjøpe hus. MEN,da går han rettens vei,og jeg må bruke ca 100000kr på advokat,det må vi begge.og usikkerheten er om jeg får omsorgen eller ikke. Derfor ha jeg gått med på det.mn det er jo ikke det denne tråden handler om..?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du står som medeier og har lån på huset, er halve verdien din. Du skal ikke gi eksen din et halvt hus! Alvorlig talt, du vurderer å sette deg selv i en situasjon der du ikke har råd til å leie/kjøpe egnet bolig fordi du betaler på lån til eksens hus? 

Jeg har ikle ord...

Anonymkode: 87910...3bd

Ts setter i tillegg sine barn i en dårlig situasjon dersom hun ikke krever pengene sine. Ikke bare seg selv.

Anonymkode: 0e2cc...61d

• Liker 15
Skrevet

SELVFØLGELIG har du rett på å få betalt ut din del av huset! Hva har dere kontrakt på? 50/50 medeiere? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men.utifra tabellen for overgangsstønad,vil jeg nå få ca 4700kr i mnd med en brutto på 360.000 i året.men om jeg mister foreldrepenger og går over på dagpenger,som blir ca 200.000kr i året,vil je få ca 10.000kr i mnd. Blir det riktig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt,det er viktigere for meg at vi ikke går rettens vei,enn at jeg får huset..for selv om vi selger,kommer vi til å få ca 500.000kr etter alt alt er trukket fra. Hvis vi deler på halv,får jeg 250.000kr. da har jeg råd å kjøpe hus. MEN,da går han rettens vei,og jeg må bruke ca 100000kr på advokat,det må vi begge.og usikkerheten er om jeg får omsorgen eller ikke. Derfor ha jeg gått med på det.mn det er jo ikke det denne tråden handler om..?

Om du vinner saken i retten (som du soleklart kommer til å gjøre) så må din ex dekke alle saksomkostninger (både dine og sine egne). Han er dum og prøver å true deg med retten og saksomkostninger? La han smake sin egen medisin.

Anonymkode: c0bd4...b3f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja 50% hver

Skrevet

ikke la han "true" deg til å gå med på dette ! å true med rettsak er bare så patetisk... det er en god del forhandlinger før en kommer dit. Og du har rett på 50/50 av huset. Regner med du har bidratt med mat på bordet osv?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler for mat,alt som barna trenger av leker og bleier osv,og strøm,internett/kabel,

Men jeg synes vi bør holde oss til tema....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet så blåøyd du er. Det blir ikke noe rettssak en gang.

Han må selge huset eller kjøpe deg ut. slik er det bare. Så lenge du ikek er uskikket som mor så kommer han ingen vei med disse truslene.

Anonymkode: 79af7...c3e

• Liker 14
Skrevet

Ok, først og fremst: Han får ikke hovedomsorgen for barna så små som de er. Så han kan true og styre alt han vil. Det skjer ikke (med mindre du driver med narkotika, er voldelig eller på andre måter totalt uegnet som mor). Jeg tror han maks kan håpe på normalt samvær (annenhver helg og en dag i uka) for eldstemann og hyppig dagsamvær (ingen overnattinger) for den yngste sånn som det er per nå. 

En ting til: At han har betalt på huset og forsikringer har INGENTING å si. Dere eier 50/50, han SKAL betale deg ut. Jeg tviler på at dette går til retten, men kontakt advokat, få advokaten til å sende han et brev angående dine rettigheter her. Hvis eksen din da kontakter advokat selv så kommer han til å forstå at han ikke har noen sak, og jeg tror pipa får en annen lyd, for å si det sånn. 

• Liker 17
Skrevet

Om han setter huset foran barna og på den måten truer deg, så har han allerede tapt.

Problemstillingen her blir for dum! Kan du ofre 250 000, så får du selv regne ut hva du har å leve for.

• Liker 11
Skrevet

Du gir vel han ikke 250 000,- bare fordi han truer seg til det? Har du i tillegg planer om å ikke sette lånet over bare på han? Hva om han misligholder? 

• Liker 12
Skrevet

Alle her holder seg til tema.
Du spør om du vil klare deg økonomisk og alle svarer at du må ha det du har rett på først.
Du kan da ikke for alvor mene at han skal bli sittende igjen med huset samtidig som halve lånet skal stå på deg?
Han må løse deg ut (ta over hele lånet) slik at du eventuelt kan låne til egen bolig. 
Det du skisserer der an har betalt hele lånet og du har stått for husholdningen er det vi kaller den klassiske kvinnefella. Til din fordel kan jo sies at du i alle fall har stått på papirene med halve huset. Da skal du ha halve verdien av det også, uavhengig av om pengene dine har gått til mat eller lån.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler for mat,alt som barna trenger av leker og bleier osv,og strøm,internett/kabel,

Men jeg synes vi bør holde oss til tema....

Ingen her gidder å gi deg råd om økonomi som alenemor når du frivillig lar exen din rane deg for en kvart mill..

Anonymkode: c0bd4...b3f

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.heller har han ikke råd til å stå som eier alene,da mister han huset. Jeg gir ikke huset til han,det skal gå til barna senere.jeg stoler på han 100%.han sier huset blir betalt ut om ca 20år,og det går jo til barna.så pengene går ikke til han..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...