Gå til innhold

Riktig straff??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært inne i en uke nå og slipper ut den 14 juli. Det er dagen etter vi kommer hjem fra ferie som vi drar på den 7. juli. Kan godt hende jeg må sitte lenger inne enn til 14 juli

Jeg syns dette er altfor lenge, og syns det er svært betenkelig å sperre noen inne i det hele tatt.

Anonymkode: 79757...46d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skriver ts her om hun er fratatt all elektronikk? 

Anonymkode: 864e2...b3c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, konsekvenser er jo bare tull.. 

Hva foreslår du er riktig reaksjon? En prat om at alkohol ikke er lov i den alderen og hva det kan medføre, hvordan det påvirker kroppen? Den praten bør man ha uansett. Og handlingen bør få en konsekvens, det kalles oppdragelse og grensesetting. 

Hilsen ei som fikk konsekvenser , men likevel kunne ringe hjem fordi foreldrene mine var klare på at de alltid ville hente meg uansett og var glad i meg uansett. 

Det trenger ikke være så svart hvitt ;) 

Anonymkode: cab30...f52

Konsekvenser er som oftest tull fordi de blir brukt ineffektivt, og at man stort sett bruker konsekvenser som enten; (a) truende virkemidler, hvis ikke du gjør det, osv. og (b) man benytter det stort sett etter at man ikke har overholdt "grensene" eller gjort som man får beskjed om. Altså, man har lett for å tenke konsekvenser når vi skal få noen til å gjøre noe, eller straffe. Vi tenker svært sjeldent at vi faktisk skal gi konsekvenser for det som anses som "bra". Mennesker som har blitt utsatt for en konsekvens tenkning (intenst og hyppig) (a og b) viser blant annet ofte unngåelses atferd, og er svært rigide i tankegangen. Dvs. de viser lite fleksibilitet, og er lite utforskende. Det er som regel det de lærer. 

Hva er riktig reaksjon? Vel, det kommer litt ann på forhistorien her, men la oss si at dette er en ideel situasjon, dvs. at det er typisk utforskning som tenåringer gjør. Vel, da ville jeg latt henne sove ut, lagd en veldig god frokost til henne, og spørt henne om det var noe hun ville snakke om. Hvis ikke, ville jeg tatt opp emnet, og sagt at hun er for ung til å drikke alkohol og forsøkt å hatt en samtale om dette. Jeg ville spurt henne om det var et stort alkoholpress i det miljøet hun vanket, osv. Hvis jeg ikke allerede hadde gjort det ville jeg avtalt et belønningssystem hvor vi ble enig om et beønningssystem for å gjøre noe annet enn å drikke alkohol - slik sett kunne jeg gitt konsekvenser til en atferd som er uforenlig med å drikke alkohol. Dette måtte forekomme hyppig - det klassiske at man får påspandert lappen ligger altfor langt frem i tid. Det måtte vært noe ukentlig, og selvfølgelig måtte dette være noe hun ønsket seg sterkt. Ser du, her bruker jeg konsekvenser.

Oppdragelse er et forholdsvis bredt emnet, men det handler om noe mer substansielt enn konsekvenser. Selv om det på folkemunne stort sett blir forbindet med dette. Allikevel, det er riktig at oppdragelse også inneholder et element av å kultivere barnet, eller å gjøre det klar til samfunnet, og tradisjonelt har jo tukt og straff vært en meget vel anvendt metode. Heldigivs har vi kommer lenger i dag, og har en rekke vitenskapelig funderte metoder som fremmer barnet og samfunnet i en mye mer positiv retning, enn da folkemunne, bibelen og metafysikken regjerte. Når det gjelder grensesetting er vel det noe som foreligger før overtredelesen, og straff er som nevnt en meget hyppig måte å gjenopprette grensene. Det eneste problemet er at det som oftest fungerer svært dårlig - den straffende lærer ikke ny atferd, i tillegg kommer unngåelse, rigid atferd, osv. I så fall snakker vi her rett og slett om hevn.

Det er selvfølgelig ikke svart hvitt, men om jeg hadde fått hele livshistorien din kunne jeg forklart i detalj hvorfor du oppfører deg slik som du gjør:)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Iddy skrev:

Konsekvenser er som oftest tull fordi de blir brukt ineffektivt, og at man stort sett bruker konsekvenser som enten; (a) truende virkemidler, hvis ikke du gjør det, osv. og (b) man benytter det stort sett etter at man ikke har overholdt "grensene" eller gjort som man får beskjed om. Altså, man har lett for å tenke konsekvenser når vi skal få noen til å gjøre noe, eller straffe. Vi tenker svært sjeldent at vi faktisk skal gi konsekvenser for det som anses som "bra". Mennesker som har blitt utsatt for en konsekvens tenkning (intenst og hyppig) (a og b) viser blant annet ofte unngåelses atferd, og er svært rigide i tankegangen. Dvs. de viser lite fleksibilitet, og er lite utforskende. Det er som regel det de lærer. 

Hva er riktig reaksjon? Vel, det kommer litt ann på forhistorien her, men la oss si at dette er en ideel situasjon, dvs. at det er typisk utforskning som tenåringer gjør. Vel, da ville jeg latt henne sove ut, lagd en veldig god frokost til henne, og spørt henne om det var noe hun ville snakke om. Hvis ikke, ville jeg tatt opp emnet, og sagt at hun er for ung til å drikke alkohol og forsøkt å hatt en samtale om dette. Jeg ville spurt henne om det var et stort alkoholpress i det miljøet hun vanket, osv. Hvis jeg ikke allerede hadde gjort det ville jeg avtalt et belønningssystem hvor vi ble enig om et beønningssystem for å gjøre noe annet enn å drikke alkohol - slik sett kunne jeg gitt konsekvenser til en atferd som er uforenlig med å drikke alkohol. Dette måtte forekomme hyppig - det klassiske at man får påspandert lappen ligger altfor langt frem i tid. Det måtte vært noe ukentlig, og selvfølgelig måtte dette være noe hun ønsket seg sterkt. Ser du, her bruker jeg konsekvenser.

Oppdragelse er et forholdsvis bredt emnet, men det handler om noe mer substansielt enn konsekvenser. Selv om det på folkemunne stort sett blir forbindet med dette. Allikevel, det er riktig at oppdragelse også inneholder et element av å kultivere barnet, eller å gjøre det klar til samfunnet, og tradisjonelt har jo tukt og straff vært en meget vel anvendt metode. Heldigivs har vi kommer lenger i dag, og har en rekke vitenskapelig funderte metoder som fremmer barnet og samfunnet i en mye mer positiv retning, enn da folkemunne, bibelen og metafysikken regjerte. Når det gjelder grensesetting er vel det noe som foreligger før overtredelesen, og straff er som nevnt en meget hyppig måte å gjenopprette grensene. Det eneste problemet er at det som oftest fungerer svært dårlig - den straffende lærer ikke ny atferd, i tillegg kommer unngåelse, rigid atferd, osv. I så fall snakker vi her rett og slett om hevn.

Det er selvfølgelig ikke svart hvitt, men om jeg hadde fått hele livshistorien din kunne jeg forklart i detalj hvorfor du oppfører deg slik som du gjør:)

Belønne en 14 åring for å ikke drikke? 

........

Konsekvenser? "Beklager liselotta, siden du ble dritings i går blir det ikke restaurantbesøk og kino i kveld. Du får nøye deg med en take out pizza mens vi snakker om hvor fælt alkohol er" 

Anonymkode: 3db44...4ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Iddy skrev:

Nå har jeg heldigvis såpass innsikt i eget liv at jeg vet jeg kunne ringe foreldrene mine uansett fordi jeg var trygg på at vi kunne snakke om alt og at de var glad i meg, selv om det kanskje vanket en husarrest. Jeg ser du lar være å svare på akkurat den biten hva gjelder åpenhet og trygghet i relasjon foreldre / barn. Videre må jeg si at jeg synes du fortsatt diskuterer dette veldig svart hvitt, uten å ta høyde for at de fleste foreldre bruker en eller annen form for "straff". Hadde dette vært så inneffektivt og fungert så dårlig som du fremlegger det her så hadde det vært mange flere barn og unge ute å kjøre enn hva man ser i dag. 

Jeg tror mye ligger i relasjonen foreldre barn, i tydelighet, trygghet på at man er elsket uansett, i både positive og negative reaksjoner på ønsket/uønsket atferd. 

Jeg ville nok aldri foreslått et belønningssystem for å ikke drikke alkohol ovenfor en tenåring, det er faktisk ikke er noe å belønne, da det for det første ikke er lov og for det andre bør være en selvfølge at forelderens standpunkt er at dette ikke er greit. Skal man også belønne for å ikke stjele dersom man har et barn som blir tatt for butikktyveri? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg heldigvis såpass innsikt i eget liv at jeg vet jeg kunne ringe foreldrene mine uansett fordi jeg var trygg på at vi kunne snakke om alt og at de var glad i meg, selv om det kanskje vanket en husarrest. Jeg ser du lar være å svare på akkurat den biten hva gjelder åpenhet og trygghet i relasjon foreldre / barn. Videre må jeg si at jeg synes du fortsatt diskuterer dette veldig svart hvitt, uten å ta høyde for at de fleste foreldre bruker en eller annen form for "straff". Hadde dette vært så inneffektivt og fungert så dårlig som du fremlegger det her så hadde det vært mange flere barn og unge ute å kjøre enn hva man ser i dag. 

Jeg tror mye ligger i relasjonen foreldre barn, i tydelighet, trygghet på at man er elsket uansett, i både positive og negative reaksjoner på ønsket/uønsket atferd. 

Jeg ville nok aldri foreslått et belønningssystem for å ikke drikke alkohol ovenfor en tenåring, det er faktisk ikke er noe å belønne, da det for det første ikke er lov og for det andre bør være en selvfølge at forelderens standpunkt er at dette ikke er greit. Skal man også belønne for å ikke stjele dersom man har et barn som blir tatt for butikktyveri? 

Åpenhet og trygghet angående relasjonen mellom foreldre/barn er ikke noe som bare er der, tvert imot, det er et resultat av konkrete handlinger (erfaringer med sine omgivelser). Jeg håper du er enig i det? I likhet med at kjærlighet bare er et oppsamlede begrep på en rekke konkrete handlinger. Man kan si at man elsker noen, men man må vise det, og den eneste måten den andre parten kan vite det, er i gjennom konkrete handlinger. Dvs. man kjøper gaver, kysser vedkommende, kjærtegner, holder rundt sin partner når den er trist og lei seg, osv. Hyppig, intens og kraftig bruk av straff er også konkrete handlinger - indiviet tilpasser seg sine omgivelser. Og vi vet hvordan. 

Ja, det stemmer, men selv om det blir mye brukt er ikke ensbetydende med at det er effektivt. Før ble elevene slått over hendende, man fikk kanskje øyeblikkelig ro, men det var svært få som fikk et positivt forhold til skolen. De lærte ingenting. Barn er også ganske robuste skapninger, og de tåler ganske mye. Gir foreldrene masse kjærlighet (altså konkrete handlinger) vil det tåle adrenalinstraff en gang i blant, men kan vi ikke bedre? Kloke foreledre går sjeldent rundt å skryter av hvor god jobb de har gjort. For det første er jobben aldri over, og for det andre fortjener barna rosen - om bare for å ha overlevd foreldrene sine feil.

Augustin sa noe sånt som at for å kunne synde var det en forutsetning å ha fri vilje. Og siden det er åpenbart at vi synder, har vi følgelig fri vilje. Dette er litt den klasiske logikken som følger oss, og som vi har vanskelig å kvitte oss med. Men igjen; hvorfor er det mer naturlig å straffe handlinger, enn å belønne handlinger? Er det en dyd i seg selv å være god? Vi vet jo - på bakrgunn av menneskehetens erfaringer - at ungdomstiden er en fase hvor man eksperimenter og utforsker. Vi vet også at jevnaldrende betyr som oftest mer for de i den fasen, og mye bruk av straff og den moralske pekefingeren driver ungdommen enda lengre unna sine foreldre. En bedre måte er faktisk å lytte på ungdommene, tilrettelegge omgivelsene slik at de får en motvekt/en grunn til å ikke begynne å eksperimentere, enn å stadig bedrive noe som sjeldent fungerer særlig hensiktsmessig. Man signaliserer også tydelig sitt eget standpunkt.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Belønne en 14 åring for å ikke drikke? 

........

Konsekvenser? "Beklager liselotta, siden du ble dritings i går blir det ikke restaurantbesøk og kino i kveld. Du får nøye deg med en take out pizza mens vi snakker om hvor fælt alkohol er" 

Anonymkode: 3db44...4ce

Hvorfor skal du ikke belønne, men straffe?

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Iddy skrev:

Hvorfor skal du ikke belønne, men straffe?

Man belønner da virkelig ikke en unge som burde vite bedre for å helle i seg noe som kan være giftig å sette sitt eget liv i fare.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man belønner da virkelig ikke en unge som burde vite bedre for å helle i seg noe som kan være giftig å sette sitt eget liv i fare.

Man belønner jo ikke det, man belønner en annen atferd. Voksne gjør jo dette hele tiden; man drikker alkohol, man røyker, man snuser, man spiser for mye salt, man får i seg for mye sukker - hvorfor skal et barn være mer opplyst enn voksne? Hvorfor klarer ikke voksne å la være å gjøre det som er skadelig på lang sikt? La meg gjette ditt svar, de har svak vilje. Men hvorfor skal vi straffe?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Iddy skrev:

Man belønner jo ikke det, man belønner en annen atferd. Voksne gjør jo dette hele tiden; man drikker alkohol, man røyker, man snuser, man spiser for mye salt, man får i seg for mye sukker - hvorfor skal et barn være mer opplyst enn voksne? Hvorfor klarer ikke voksne å la være å gjøre det som er skadelig på lang sikt? La meg gjette ditt svar, de har svak vilje. Men hvorfor skal vi straffe?

For det første belønner man en adferd som er vanskelig å kontrollere, eller skal foreldrene kjøpe alkometer? For det andre lærer ungdommen at belønningen er målet og så snart målet er nådd er man sannsynligvis tilbake til start, spesielt hvis det innebærer edruløfter.. Idiotisk adferd har som regel konsekvenser, det lærer de fleste av oss. Drikker vi for mye blir vi fyllesjuke, det er en konsekvens, men ikke en straff. Drikker 15-åringen seg til blackout hjemme i kjelleren og blir ferska, så vanker det konsekvenser, ikke løfter om belønning. 

Anonymkode: 4c99c...403

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har foreldrene dine noengang snakket med deg om alkohol/rusmidler, grensesetting og slikt? Hvis ikke, hvordan kan man da forvente at en fjortenåring skal oppføre seg anerledes? Tenåringer klarer ikke selv tenke konsekvenser, de bare gjør det de andre tenåringene gjør. At foreldrene dine straffer deg når det er deres egen feil at de ikke har lært deg dette er idiotisk. 

Anonymkode: 7de42...b4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har foreldrene dine noengang snakket med deg om alkohol/rusmidler, grensesetting og slikt? Hvis ikke, hvordan kan man da forvente at en fjortenåring skal oppføre seg anerledes? Tenåringer klarer ikke selv tenke konsekvenser, de bare gjør det de andre tenåringene gjør. At foreldrene dine straffer deg når det er deres egen feil at de ikke har lært deg dette er idiotisk. 

Anonymkode: 7de42...b4e

Nei, foreldrene mine har aldri tatt en prat med meg om verken alcohol, rusmidler eller sex noen gang i mitt liv. Noe jeg syntes vi burde, men jeg mener det er foreldrene mine som burde ta initiativet til å snakke om dette og ikke jeg. Straffen jeg mener jeg egt burde fått er å kanskje at i en god stund må jeg komme hjem til middag i 6 tiden og en skikkelig prat om alcohol og rusmidler.

Anonymkode: 18b35...2b6

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Iddy skrev:

Det er stor forskjell på teite valg voksne mennesker tar og at ett barn uten skrupler potensielt drikker metanol. Som mest sannsynlig er dødelig eller ødelegger store deler av kroppen for godt. Straff er definitivt på sin plass for å forhindre slik tankeløshet i fremtiden. Heller en sur unge enn en død unge.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første belønner man en adferd som er vanskelig å kontrollere, eller skal foreldrene kjøpe alkometer? For det andre lærer ungdommen at belønningen er målet og så snart målet er nådd er man sannsynligvis tilbake til start, spesielt hvis det innebærer edruløfter.. Idiotisk adferd har som regel konsekvenser, det lærer de fleste av oss. Drikker vi for mye blir vi fyllesjuke, det er en konsekvens, men ikke en straff. Drikker 15-åringen seg til blackout hjemme i kjelleren og blir ferska, så vanker det konsekvenser, ikke løfter om belønning. 

Anonymkode: 4c99c...403

Vanskelig å kontrollere? Jeg kan ikke forstå at dette er vanskelig å kontrollere. Jenta er 14 år, hun har sikkert bestemte tidspunkter hun må foholde seg til, og jeg antar at foreldrene sitter oppe når hun kommer tilbake. Ligger hun over til noen veninner antar jeg at foreldrene har kontakt med vedkommendes foreldre. I verste fall drikker vedkommende såpass lite at hun ikke drikker seg fra sans og samling, og da har man i det minste oppnådd noe.

Jenta fikk her en naturlig ubehagelighet, og mest sannsynlig lærer hun mye mer av den enn den straffen hun fikk. Hvis belønning er målet? De meste vi gjør inneholder en eller annen form for belønning. Vi sjekker opp jenter/ gutter fordi det ultimate målet er sex, vi klør oss selv fordi det fjerner en ubehagelighet, vi trener på grunn av de fysiologiske reaksjonene, og ikke minst all den belønningen som følger med en veltrent kropp. Eller for å omformulere: Er det bedre at ungdommer ikke drikker fordi det medfører en form for straff, eller er det bedre at ungdom får positive tilbakemeldinger for å utføre en atferd som er ufornelig med å drikke alkohol? Hvor tror du ungdommen lærer mest av? Og igjen: hun får ikke belønning for å drikke seg full - hun får belønning for alternativ/uforenlig atferd til nettopp dette. 

Skjemaet må natuligvis fases ut, dvs. kravene for å oppnå belønning må øke. Jeg har ingen illusjoner om at dette vil være nok for å holde (alle) ungdommer unna alkohol, men jeg tror det vil være med å utsette det.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, foreldrene mine har aldri tatt en prat med meg om verken alcohol, rusmidler eller sex noen gang i mitt liv. Noe jeg syntes vi burde, men jeg mener det er foreldrene mine som burde ta initiativet til å snakke om dette og ikke jeg. Straffen jeg mener jeg egt burde fått er å kanskje at i en god stund må jeg komme hjem til middag i 6 tiden og en skikkelig prat om alcohol og rusmidler.

Så du har aldri lært å ikke drikke salmiakk, klorin, rødsprit eller spise maling? For å drikke godtroende umerket sprit går ut på akkurat det samme å det er du gammel nok til å forstå.

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har aldri lært å ikke drikke salmiakk, klorin, rødsprit eller spise maling? For å drikke godtroende umerket sprit går ut på akkurat det samme å det er du gammel nok til å forstå.

Var det noen som presenterte henne for dette? Jeg tror hun forstår at hun ikke skal drikke maling, klorin, osv.  Her var det vel en kamerat som hadde med seg litt sprit, og vi vet heller ikke om det var noe annet enn sprit, eller vet du?   

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Iddy skrev:

Var det noen som presenterte henne for dette? Jeg tror hun forstår at hun ikke skal drikke maling, klorin, osv.  Her var det vel en kamerat som hadde med seg litt sprit, og vi vet heller ikke om det var noe annet enn sprit, eller vet du?   

Ligger jo i menneskets natur å ikke spise maling eller drikke klorin. Men en flaske med noe forskjellig sprit som de andre vennene mine også drakk av er jo noe annet mener jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Følg med på fotball EM. Lær deg å strikke. Les mange bøker. Be faren din om å følge deg til biblioteket slik at du kan låne noen spennende bøker, lydbøker kanskje, så kan du fargelegge eller strikke eller tegne eller sy., lån filmer på fremmedspråket ditt du kan se (tysk, fransk, spansk), gjør noe positivt ut av det som din far vil sette pris på. . Bak. Syng. Dans. Har du ingen hobbyer?

Anonymkode: fe73e...061

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎02‎.‎07‎.‎2016 at 22.36, AnonymBruker skrev:

Har vært inne i en uke nå og slipper ut den 14 juli. Det er dagen etter vi kommer hjem fra ferie som vi drar på den 7. juli. Kan godt hende jeg må sitte lenger inne enn til 14 juli

til dere som syntes all elektronikk burde bli inntatt: jeg ble fratatt all elektronikk i 1 dag. Dere mener at hvis ungen deres hadde gjort som meg så hadde dere tatt fra han eller henne all elektronikk i tilleg til innestraff. Men tenk å sitte hver dag i 3 uker innelåst i en etasje og se i veggen. Altså kanskje 12 timer om dagen skal du sitte på et rom hver dag i 3 uker og se i veggen. Det blir litt for drøyt. Jeg skjønner at jeg fikk straff. Er bare fordi pappa er glad i meg og han er redd for meg og at jeg skal gjøre det samme. 

Du skal jo på ferie i en uke, så du skal da ikke bare sitte å se inn i veggen. Hvordan klarer du å skrive her inne uten noe elektronikk? Tror du virkelig overdriver hvor fælt du har det. Og du vet heller ikke om du får gå ut 14 juli, eller om straffen fortsetter.

Har selv en 15 åring, og hadde hun drukket til hun fikk blackout, så hadde hun fått en veldig streng straff og.

Anonymkode: 5d6ac...d6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg helt uenig med foreldrene dine, og enig med deg. Å gi husarrest bare sånn helt uten videre blir feil. Det kan tenkes at de ble litt "tatt på senga"(tenkt at det er et par år igjen enda til de trenger å ta den praten med deg), men like fullt burde de jo snakke med deg om dette. Hva rusmidler kan gjøre med kroppen, hva andre kan komme til å gjøre i beruset tilstand, viktigheten av å sette grenser for seg selv, og sånne ting.

Jeg er enig med deg i at det er foreldrene dine som burde ta initiativet til å snakke om dette. Men, hvis de ikke har gjort det etter at husarresten er over, lurer jeg på om du kanskje kan ta initiativet likevel? Jeg tror i alle fall at det er bedre at du tar det opp selv om det egentlig ikke skal være nødvendig, enn at foreldrene dine "løser problemet" ved å bare gi deg husarrest hver gang og forvente at du skal forstå på egen hånd hva du burde ha gjort. Jeg syns i alle fall det er lettere å akseptere hvis jeg vet hvorfor, og ikke bare "Du får ikke lov, ferdig med den saken!".

Anonymkode: 47e62...4f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...