AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Okay, mange mener jeg kanskje ikke hører hjemme her men trenger virkelig litt hjelp her (fant ikke dn passende kategori så tok denne) ja.. Jeg er 14, snart 15 år og var hjemme på rommet en dag med noen venner. 2 av dem var et år eldre gutter, han ene er kjæresten min og han andre var bestekompisen. Også var det bestevenninna mi og meg. Så bestekompisen min hadde tatt med seg en vannflaske med noe alcohol. Jeg aner ikke hva det var fordi han hadde blanda bare masse rart i en vannflaske. Jeg hadde allerede drukket 2 øl og dette var mens pappa var hjemme. Så... Jeg drakk litt av denne flaska da men jeg drakk vel kanskje litt for mye og husker ikke mer etter at jeg drakk fra flaska. Jeg våkna midt på natta på et rom i huset på en madrass og fikk panikk og husket INGENTING. Jeg ringte gråtende til kjæresten min dagen etter og han sa at vi ble catcha av faren min. Pappa har gitt meg husarrest (får ikke ha besøk, får ikke gå på besøk, pappa har flytta rommet mitt til etasjen han sover, får ikke være på badet i kjelleren hvor jeg hadde rom) i en uke nå og spørsmålet mitt er bare 1. Hvor lenge kan han holde meg inne i husarrest siden det er sommerferie? Får jo ikke sett venner eller noe på skolen og har ikke fått frisk luft på 7 dager. 2. Er det så ille og bli tatt for å være full som snart 15 åring i forhold til straffen jeg får? 3. Er denne straffen for streng? 4. Er det i det hele tatt lovlig å sperre meg inne i en etasje i over en uke uten å få frisk luft? Anonymkode: 18b35...2b6
Belbus Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 Kan du ikke åpne et vindu for å få frisk luft? Høres ut som passende straff synes jeg. Du får la være å drikke til du er litt eldre 22
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Drakk du og venninna di av denne flaska først? Så du i det hele tatt kompisen og kjæresten din drikke av den? Hadde venninna di også blackout? I såfall, hvor våkna hun igjen? Var du påkledd når du våkna? Var hun? Anonymkode: d2dcf...fe7 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okay, mange mener jeg kanskje ikke hører hjemme her men trenger virkelig litt hjelp her (fant ikke dn passende kategori så tok denne) ja.. Jeg er 14, snart 15 år og var hjemme på rommet en dag med noen venner. 2 av dem var et år eldre gutter, han ene er kjæresten min og han andre var bestekompisen. Også var det bestevenninna mi og meg. Så bestekompisen min hadde tatt med seg en vannflaske med noe alcohol. Jeg aner ikke hva det var fordi han hadde blanda bare masse rart i en vannflaske. Jeg hadde allerede drukket 2 øl og dette var mens pappa var hjemme. Så... Jeg drakk litt av denne flaska da men jeg drakk vel kanskje litt for mye og husker ikke mer etter at jeg drakk fra flaska. Jeg våkna midt på natta på et rom i huset på en madrass og fikk panikk og husket INGENTING. Jeg ringte gråtende til kjæresten min dagen etter og han sa at vi ble catcha av faren min. Pappa har gitt meg husarrest (får ikke ha besøk, får ikke gå på besøk, pappa har flytta rommet mitt til etasjen han sover, får ikke være på badet i kjelleren hvor jeg hadde rom) i en uke nå og spørsmålet mitt er bare 1. Hvor lenge kan han holde meg inne i husarrest siden det er sommerferie? Får jo ikke sett venner eller noe på skolen og har ikke fått frisk luft på 7 dager. 2. Er det så ille og bli tatt for å være full som snart 15 åring i forhold til straffen jeg får? 3. Er denne straffen for streng? 4. Er det i det hele tatt lovlig å sperre meg inne i en etasje i over en uke uten å få frisk luft? Anonymkode: 18b35...2b6 Har din far låst deg inne? Det høres forferdelig ut! Har du snakket med din mor eller andre slektninger eller venner om situasjonen? Anonymkode: b6a28...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 Du kan snakke med barnevernet og/ eller Politiet om dette som du forteller. Anonymkode: b6a28...cb5 1
Cathrine88 Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Er det så ille og bli tatt for å være full som snart 15 åring i forhold til straffen jeg får? Denne holdningen må du forandre på. Faren din ble sannsynligvis livredd, og tenker på alt som kan skje en tenåringsjente (eller eldre for den saks skyld) som er så full at hun blacker ut. Du må overbevise ham om at du skjønner alvoret, men for å gjøre det må du faktisk, ja, skjønne alvoret. Jeg forstår at du synes han overdriver, men prøv å fokusere på at han gjør det han gjør for å beskytte deg. Og vær glad for at han ikke har et tårn og en drage tilgjengelig, for da ville situasjonen din ha vært enda verre. Neida, men snakk med faren din. 21
Charmander Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 (endret) En uke husarrest er ikke så galt, men i en etasje? Synes det var noe spesielt. Endret 2. juli 2016 av Charmander 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 Du forstår kanskje litt av konsekvensen av det du har gjort nå? Å drikke lenge før du er 18 år angår ikke bare deg men også foreldrene dine. De skal passe på at du ikke gjør noe som får uheldige konsekvenser for deg. Du får være glad du bar efår en ukes husarrest hjemme, og ikke blir sendt på en barnevernsinstitusjon fordi foreldrene dine gir deg opp og ikke vil ta ansvar for deg og din oppførsel. Du får og tenke på dem som sitter i fengsel. De overlever helt fint uten lufting i perioder. Spørsmålet knyttet til straff og passe straff handler mer om du har forstått at det du har gjort er uakseptabelt enn lengden på straffen. Ta straffen din som en kvinne og lær av dine feil. Du kan skade hjernen din med alkoholinntak i sånne mengder og i så ung alder. PS, vær glad du ikke er mitt barn, for da hadde du fått en helt annen straff. Anonymkode: ac4ac...5f3 10
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 Det er ikke ulovlig å gi et barn husarrest eller oppdragelse. Om det hadde vert ulovlig, hva hadde du gjort da? Ringt barneværnet? Og hva vil du oppnå med det? få de straffa eller bytte familie? Prøv heller å snakke med dem når det har gått en stund, og unnskyld deg for hva du gjorde. Forresten burde du ikke drikke ting du ikke en gang veit hva er som har blitt blanda i en flaske av andre. Anonymkode: b0ade...cb6 10
I Grosny Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 (endret) Den 2. juli 2016 at 2.17, AnonymBruker skrev: Okay, mange mener jeg kanskje ikke hører hjemme her men trenger virkelig litt hjelp her (fant ikke dn passende kategori så tok denne) ja.. Jeg er 14, snart 15 år og var hjemme på rommet en dag med noen venner. 2 av dem var et år eldre gutter, han ene er kjæresten min og han andre var bestekompisen. Også var det bestevenninna mi og meg. Så bestekompisen min hadde tatt med seg en vannflaske med noe alcohol. Jeg aner ikke hva det var fordi han hadde blanda bare masse rart i en vannflaske. Jeg hadde allerede drukket 2 øl og dette var mens pappa var hjemme. Så... Jeg drakk litt av denne flaska da men jeg drakk vel kanskje litt for mye og husker ikke mer etter at jeg drakk fra flaska. Jeg våkna midt på natta på et rom i huset på en madrass og fikk panikk og husket INGENTING. Jeg ringte gråtende til kjæresten min dagen etter og han sa at vi ble catcha av faren min. Pappa har gitt meg husarrest (får ikke ha besøk, får ikke gå på besøk, pappa har flytta rommet mitt til etasjen han sover, får ikke være på badet i kjelleren hvor jeg hadde rom) i en uke nå og spørsmålet mitt er bare 1. Hvor lenge kan han holde meg inne i husarrest siden det er sommerferie? Får jo ikke sett venner eller noe på skolen og har ikke fått frisk luft på 7 dager. 2. Er det så ille og bli tatt for å være full som snart 15 åring i forhold til straffen jeg får? 3. Er denne straffen for streng? 4. Er det i det hele tatt lovlig å sperre meg inne i en etasje i over en uke uten å få frisk luft? Anonymkode: 18b35...2b6 Jeg vil bare kommentere pkt 2. Uansett alder er det helt ubrukbart å bli så full at man mister oversikten. Det skal ikke skje. Den mystiske flaska du drakk av skulle du ikke ha rørt. Jeg synes forresten at du kan foreslå for pappa å kjøpe ett alkometer slik at han kan ha kontroll. Når han får kontroll over ditt alkoholforbruk, så er det ingen grunn til å stenge deg inne lenger. Du skal ikke drikke alkohol i det hele tatt. Så enkelt er det, og du har bevist at du har ett livsfarlig uansvarlig forhold til alkohol. Du kan ikke stole på at de flaskene som vandrer i ditt vennemiljø eller andre steder er trygge. Endret 4. juli 2016 av I Grosny 8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 Synes det er helt passende straff jeg. Hadde tatt fra deg internett i tillegg jeg. Lett. Frisk luft burde du derimot få, så faren din burde ta deg med på en gåtur. At du ikke får se vennene dine i sommerferien er ditt eget valg. Du valgte å drikke. Dette er konsekvensen av det. Anonymkode: eb421...390 8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Drakk du og venninna di av denne flaska først? Så du i det hele tatt kompisen og kjæresten din drikke av den? Hadde venninna di også blackout? I såfall, hvor våkna hun igjen? Var du påkledd når du våkna? Var hun? Anonymkode: d2dcf...fe7 Veninna mi smakte bare på denne flaska og det samme gjorde de andre, men jeg drakk mest. Jeg er ganske liten og tynn i tilleg til at jeg er ganske ung så jeg tåler ikke så mye. Veninna min hadde bare stukket hjem når jeg hadde blitt catcha Anonymkode: 18b35...2b6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 Hva mener du med at du ikke får frisk luft? Du har da ett eller flere vinduer, går jeg ut fra? Hadde du vært min datter, hadde jeg gjort det samme. Jeg hadde ikke stolt på verken deg eller vennene før du hadde bevist at du er verdig min tillit. Vil du ha miljøforandring, så foreslå for faren din at dere tar dere en tur ut, du og han. Anonymkode: 589da...d20 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 Hadde du vært min datter hadde du fått enda strengere straff, jeg hadde bla tatt fra deg telefon/nettbrett/data. Du skal ikke drikke, det er livsfarlig å drikke noe du ikke aner hva er! Du er 14 år! Jeg synes du skal være glad for at straffen din er såpass mild. Faren din har ansvaret for deg, han er redd for deg, derfor denne reaksjonen. Anonymkode: a01dd...a36 3
Mari Y Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Okay, mange mener jeg kanskje ikke hører hjemme her men trenger virkelig litt hjelp her (fant ikke dn passende kategori så tok denne) ja.. Jeg er 14, snart 15 år og var hjemme på rommet en dag med noen venner. 2 av dem var et år eldre gutter, han ene er kjæresten min og han andre var bestekompisen. Også var det bestevenninna mi og meg. Så bestekompisen min hadde tatt med seg en vannflaske med noe alcohol. Jeg aner ikke hva det var fordi han hadde blanda bare masse rart i en vannflaske. Jeg hadde allerede drukket 2 øl og dette var mens pappa var hjemme. Så... Jeg drakk litt av denne flaska da men jeg drakk vel kanskje litt for mye og husker ikke mer etter at jeg drakk fra flaska. Jeg våkna midt på natta på et rom i huset på en madrass og fikk panikk og husket INGENTING. Jeg ringte gråtende til kjæresten min dagen etter og han sa at vi ble catcha av faren min. Pappa har gitt meg husarrest (får ikke ha besøk, får ikke gå på besøk, pappa har flytta rommet mitt til etasjen han sover, får ikke være på badet i kjelleren hvor jeg hadde rom) i en uke nå og spørsmålet mitt er bare 1. Hvor lenge kan han holde meg inne i husarrest siden det er sommerferie? Får jo ikke sett venner eller noe på skolen og har ikke fått frisk luft på 7 dager. 2. Er det så ille og bli tatt for å være full som snart 15 åring i forhold til straffen jeg får? 3. Er denne straffen for streng? 4. Er det i det hele tatt lovlig å sperre meg inne i en etasje i over en uke uten å få frisk luft? Anonymkode: 18b35...2b6 At foreldrene dine gir deg straff, synes jeg er passende, men dette virker nærmest på grensen. Du burde kanskje skrive inn til Ung.no, uansett. For det første har jo foreldrene dine lov til å forby alkohol i hjemmet, da det er deres hjem, og for det andre er du ikke i myndig alder, så det kan jeg skjønne. Men jeg synes likevel Ung.no er verdt å oppsøke. Har selv skrevet inn der, da jeg var yngre, og fått gode råd fra de som jobber i spørretjenesten.
Gjest NotNaomi Skrevet 2. juli 2016 #16 Skrevet 2. juli 2016 Godt å se at foreldre fremdeles tar tak i ting Dette gjør faren din fordi han bryr seg veldig mye om deg. Du dør ikke av ei uke inne. Det kunne du derimot gjort når du drikker noe du ikke aner hva er. Du føler dette urettferdig nå,men du vil som eldre være glad og stolt over faren din.
Kittykat Skrevet 2. juli 2016 #17 Skrevet 2. juli 2016 (endret) Jeg har en datter på 16 år. Ja, ungdommer vil drikke alkohol uansett om de ikke får lov til hjemme. Men, og et stort men, du drakk av en flaske uten å vite hva det var i den. Og det var tydeligvis sterkt nok til at du fikk black out. Din far har lov til å gi deg straff for å begå et lovbrudd. Du skal være glad for at dette skjedde hjemme og ikke ute. Det hadde vært tusen ganger verre hvis politiet måtte ha kjørt deg hjem. Pluss at jeg er 100% sikker på at din far ble redd og bekymret for deg. Snakk med han etter en stund. Det er faktisk kjempeviktig at dere snakker sammen om det som har skjedd. Jeg hadde sikkert gjort det samme hvis min datter hadde gjort dette. Hun hadde neppe fått husarrest da pga alderen, men en viktig prat om alkohol og aldergrense, hva som kunne ha skjedd og at man skal aldri drikke av en mystisk flaske. Man vet ikke hva som er i den. Og jeg hadde innført sjekking av jakkelommer, poser, sekker m.m. for å være sikker på at hun ikke hadde lurt inn noen flasker. Men ja, det er ille at en 15-åring drikker av en umerket flaske og egentlig drikker alkohol i det hele tatt. Og dine foreldre har lov til å reagere og straffe deg. Jeg ser egentlig ikke problemet med det så lenge du får gå rundt om i huset, utenom etasjen du har. Endret 2. juli 2016 av Kittykat 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #18 Skrevet 2. juli 2016 Er du sperret I etasjen hvor stue og kjøkken er? Får du ikke gå på terrassen heller? Anonymkode: 2d718...141
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #19 Skrevet 2. juli 2016 Politi og barnevern for en ukes husarrest? Virkelig? Anonymkode: cab30...f52 9
Gjest Becky48 Skrevet 2. juli 2016 #20 Skrevet 2. juli 2016 Høres ut som en ok straff. Husarrest + at du ikke får bo nede i kjelleren lenger. Du får åpne vinduet så får du frisk luft, skolen har skoleferie så det er ikke noe problem. Så tenker du kanskje over konsekvensene av å drikke ting du ikke vet hva er. Er man voksen nok til å drikke må man være påpasselig med hva man inntar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå