Gå til innhold

Riktig straff??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere helt gærne dere som syns det er rettferdig straff? Husarrest i en uke? Jeg hadde rømt! Jeg er voksen og over 40 år gammel, men dette gjorde da ALDRI foreldrene mine? Har aldri hørt om noen andre som har gjort det heller! Hva gjør de om du bryter husarresten? De kan jo ikke bruke vold så hvordan skal de holde deg inne?

Det er klart faren din er veldig redd for deg, og det var utrolig dumt det du gjorde. Han ser vel for seg at du vil gjøre enda farligere ting i fremtiden om han ikke tar tak i dette nå. Det er mye rart som kan tilsettes drikke, og du bør som andre skriver her, ALDRI drikke noe som andre har blandet og som du ikke vet hva er!

Men jeg syns jammen faren din har fått gjennom poenget sitt nå, han bør slippe deg ut.
Jeg lurer også på om det er lovlig å sperre noen inne slik.

På ung.no som også noen andre forelso, står det noe om husarrest, barneombudet skriver:

"Men husarrest som straff ved å sperre barn inne i huset er ikke greit. Det er for eksempel ikke lov til å låse et barn inne på et rom. Foreldre skal heller ikke utsette barn for psykisk skade, for eksempel skremme, ydmyke eller krenke barnet."
https://www.ung.no/oss/lovogrett/104591.html

De bruker omtrent samme ordlyden på barneombudet sine sider, det er også dem som har skrevet innlegget over. Det er altså IKKE lov å sperre barn inne på et rom, så å sperre noen inne i en etasje er på grensa her: http://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/er-det-lov-a-gi-husarrest/

Anonymkode: 79757...46d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det hadde vært mer fair hvis du hadde feks. måtte være hjemme 5-6 hver dag, slik at du faktisk får ut og bevegd deg litt, og da heller ha straffen over en lengre periode f.eks. en måned. Null mobil eller liknende kunne jeg og støttet. 

At du ikke får bruke badet i den andre etasjen synes jeg er litt spesielt. 

Anonymkode: 2f8d1...9fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere helt gærne dere som syns det er rettferdig straff? Husarrest i en uke? Jeg hadde rømt! Jeg er voksen og over 40 år gammel, men dette gjorde da ALDRI foreldrene mine? Har aldri hørt om noen andre som har gjort det heller! Hva gjør de om du bryter husarresten? De kan jo ikke bruke vold så hvordan skal de holde deg inne?

Det er klart faren din er veldig redd for deg, og det var utrolig dumt det du gjorde. Han ser vel for seg at du vil gjøre enda farligere ting i fremtiden om han ikke tar tak i dette nå. Det er mye rart som kan tilsettes drikke, og du bør som andre skriver her, ALDRI drikke noe som andre har blandet og som du ikke vet hva er!

Men jeg syns jammen faren din har fått gjennom poenget sitt nå, han bør slippe deg ut.

På ung.no som også noen andre forelso, står det noe om husarrest, barneombudet skriver:

"Men husarrest som straff ved å sperre barn inne i huset er ikke greit. Det er for eksempel ikke lov til å låse et barn inne på et rom. Foreldre skal heller ikke utsette barn for psykisk skade, for eksempel skremme, ydmyke eller krenke barnet."

De bruker omtrent samme ordlyden på barneombudet sine sider, det er også dem som har skrevet innlegget over. Det er altså IKKE lov å sperre barn inne på et rom, så å sperre noen inne i en etasje er på grensa her: http://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/er-det-lov-a-gi-husarrest/

Husarrest er ikke så unormalt og heller ikke skadelig. Straffen her er å ikke få gå ut og treffe venner, i en uke. Man må være hjemme. 

Anonymkode: cab30...f52

• Liker 3
Skrevet

Argumentasjonen til enkelte her er følgende: Faren din ble veldig redd for deg, og som en konskevens av at det tross alt gikk bra vil han påføre deg en straff for å vise hvor glad han er i deg. Tror jeg har lest samme argumentasjon i det gamle testamentet. Vi lærer relativt lite av straff, eller vi lærer jo noe, mest sannsynlig vil vedkommende her neste gang inntaket av alkoholen blir for stort - ikke ringe etter sin far etter hjelp. Straffen har ingen hensikt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes straffen er for mildt jeg da. Hadde du vært min datter så hadde jeg indratt telefon, pc og internet hele sommeren og avlyst all ferie. Så hadde jeg meldt deg opp på diverse foredrag om rusmidler. 

Jeg hadde blitt så livredd og mistet så tillit til at du kunne være fornuftig at jeg hadde hatt store problemer med å tørre å stole på deg igjen, så innetider hadde blitt hardt strammet inn i overskuelig fremtid også.

En i klassen min når jeg var rundt din alder døde av å helle i seg ukritisk giftig sprit. Han var hverken den første, eller den siste som tar kvelden av det. Ha det i bakhodet når du ikke skjønner hvorfor faren din ble redd og ga deg husarrest.

Anonymkode: 864e2...b3c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva. Det nytter ikke hva vi voksne sier. Vær 15 åring vet jo at de er smartest av alle! Alkohol er jo ikke farlig. Bli dopet? Nei det går så fint at. Voldtekt? Går bra så lenge jeg er full nok. Hasj? Det er jo bare en uskyldig plante. Ukjente piller, kan da ikke være så farlig det vell, kan ikke være farligere enn ibux vell. 

Du kan banke fakta inni hodet på en 15 åring, du kommer ingen vei. Du får mer utbytte av å slå av en prat med en murvegg.

Jeg håper foreldrene dine fortsetter å pushe på med husarrest. Tar ifra deg mobil og pc. Jeg håper, for din skyld, at de holder ut kampen. 

Den dagen du er 20 år, så finner du ut hva "ung og dum" betyr. 
En dag våkner du opp og innser hvor ukult det er å ligge å spy i grøftekanten, men miniskjørt og g-strengen til'a mor. 
En dag innser du hvor patetisk det er å stå ved hjørnet og sutte på en sigarett. 
En dag så innser du hvor takknemlig du er for foreldrene dine. Og alle de dagene inne på rommet ditt som straff. 

Jeg sier ikke at foreldre skal tvinge ungdommen til å være avholds. Men de skal i det minste forvente at ungdommen er forsvarlig! Du kan ikke tvinge noen til å ikke ha sex, men du kan forvente at din datter bruker p-piller. Foreldre skal oppdra barna sine. Lære dem om sex og alkohol. De skal også sette grenser, som det å kun drikke av din egen drikke. Aldri ta imot fra andre. Aldri gå ifra glass. etc.
Du kan ikke stole på noen. Venninnen min ble dopet og voldtatt, på en hjemmefest med kun folk hun kjente. 
Du kan ikke stole på noen, bortsett fra deg selv. 

Det du gjorde viser dårlig dømmekraft. Det viser at faren din ikke stoler på deg. Jeg hadde heller reagert om han ikke gjorde noe! For du dreit deg ut, og du skal da lære av det og aldri gjøre det igjen. Men, du er bare 15. Så ingen forventer at du skal ta til deg kritikk og lære fra det. 

Anonymkode: ea943...8ae

• Liker 2
Gjest 2Bhonest
Skrevet

I følge barneloven, så er det forbudt å bruke tvang...

Om en ukes husarrest er så smertefull, don't do the crime if you can't do the time....

Skrevet

Du gjorde et dumt valg som skadet deg selv, ingen andre. Det er derfor ikke rettferdig å straffe deg.

Hadde jeg vært faren din ville jeg tatt en alvorlig prat med deg rundt skadevirkningene og risikoen ved bruk av rusmidler, og understreket at du ikke må nøle med å kontakte han hvis du noen sinne skulle drite deg ut på samme måte igjen. Ville selvfølgelig uttrykt at det ikke er greit det du gjorde, men ville aldri straffet deg i så stor grad at du ville blitt redd for å komme til meg hvis du skulle havne i en liknende situasjon igjen. 

De som prøver å rettferdiggjøre en straff her mener også at å straffe deg vil forhindre deg fra å gjøre liknende ting senere.

Rimelig sikker på at straff aldri har hindret en tenåring fra å drikke med vennene sine, da foregår bare drikkingen mer i det skjulte.

Man ender opp med å lyve til foreldrene sine når man skal drikke, si at man skal overnatte hos noen eller liknende. Når man da ikke har noen å overnatte hos, ender mange opp med å sove ut istedet for å komme hjem beruset i frykt for å bli straffet.

Jeg hadde et familiemedlem som nesten døde fordi han ikke turte å ringe foreldrene sine eller dra hjem da han var full, så han sovnet ute i snøen. Det var bare flaks at noen fant han. Hans foreldre praktiserte straff.

Den primitive tilnærmingen de fleste har i denne tråden er på lik linje med tilnærmingen vi har til alle rusmisbrukere, også voksne. Vi straffer f.eks. heroinmisbrukere i stedet for å hjelpe dem, og sitter igjen med den verste overdosestatistikken i Europa. Flere dør av heroinoverdose enn i trafikken hvert år i Norge. Noe å tenke på?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okay, mange mener jeg kanskje ikke hører hjemme her men trenger virkelig litt hjelp her (fant ikke dn passende kategori så tok denne)

ja.. Jeg er 14, snart 15 år og var hjemme på rommet en dag med noen venner. 2 av dem var et år eldre gutter, han ene er kjæresten min og han andre var bestekompisen. Også var det bestevenninna mi og meg. Så bestekompisen min hadde tatt med seg en vannflaske med noe alcohol. Jeg aner ikke hva det var fordi han hadde blanda bare masse rart i en vannflaske. Jeg hadde allerede drukket 2 øl og dette var mens pappa var hjemme. Så... Jeg drakk litt av denne flaska da men jeg drakk vel kanskje litt for mye og husker ikke mer etter at jeg drakk fra flaska. Jeg våkna midt på natta på et rom i huset på en madrass og fikk panikk og husket INGENTING. Jeg ringte gråtende til kjæresten min dagen etter og han sa at vi ble catcha av faren min. Pappa har gitt meg husarrest (får ikke ha besøk, får ikke gå på besøk, pappa har flytta rommet mitt til etasjen han sover, får ikke være på badet i kjelleren hvor jeg hadde rom) i en uke nå og spørsmålet mitt er bare 

1. Hvor lenge kan han holde meg inne i husarrest siden det er sommerferie? Får jo ikke sett venner eller noe på skolen og har ikke fått frisk luft på 7 dager.

2. Er det så ille og bli tatt for å være full som snart 15 åring i forhold til straffen jeg får?

3. Er denne straffen for streng?

4. Er det i det hele tatt lovlig å sperre meg inne i en etasje i over en uke uten å få frisk luft?

Anonymkode: 18b35...2b6

Jeg har ikke barn i den alderen ennå, så hvorvidt straffen er passende klarer jeg ikke bestemme meg for. En side av meg hadde lett inndratt ymse privilegier, og du hadde måttet vise at du har lært at dette var dumt gjort. På den annen side har en del i tråden her et poeng; straff blir jo bare for straffens skyld hvis man ikke lærer noe annet enn at neste gang må man sørge for å ikke bli busta.

Så jeg vil heller snu på det, og spørre deg om noe: Hvilke erfaringer og tanker sitter du igjen med etter dette? Da du ringte til kjæresten din, med panikk i brystet dagen etter, hva var du mest redd for at han skulle svare da?

Anonymkode: 47e62...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du skjønner tydeligvis ikke alvoret i situasjonen. Du drakk på rommet ditt, du drakk noe du ikke visste hva var og du fikk en blackout!! Du var heldig, du var hjemme og ble ferska! Hadde dette vært et annet sted kunne betydelig verre ting ha skjedd med deg, jeg lover deg at ikke noe av det hadde vært særlig kjekt for deg. 

Hadde du vært min datter så hadde du mistet retten til privatliv og rom i kjelleren. Du hadde heller ikke fått omgås disse vennene dine (og foreldrene deres hadde nok også fått en telefon fra meg...) og du hadde fått begrensa mobil og nettprivilegier. Du har vist at du ikke evner å ta vare på deg selv, da må foreldrene dine ta ansvar. 

Det du burde spurt om er hva du kan gjøre for å vise deg tilliten verdig, men det har du ikke gjort. Du er mer opptatt av at du føler deg urettferdig behandlet, mens du egentlig slapp billig unna.

Anonymkode: 4c99c...403

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt passende straff jeg. Hadde tatt fra deg internett i tillegg jeg. Lett.
Frisk luft burde du derimot få, så faren din burde ta deg med på en gåtur. At du ikke får se vennene dine i sommerferien er ditt eget valg. Du valgte å drikke. Dette er konsekvensen av det.

Anonymkode: eb421...390

Syns du hun skal gå i bånd da eller?

Vet ikke om dere har fått med dere at det er ikke snakk om å være inne på kvelden, men hele dagen. Hele dagen i en uke. Forhåpentligvis har hun sluppet ut siden hun ikke poster. Hvordan går det med deg, TS?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du hun skal gå i bånd da eller?

Vet ikke om dere har fått med dere at det er ikke snakk om å være inne på kvelden, men hele dagen. Hele dagen i en uke. Forhåpentligvis har hun sluppet ut siden hun ikke poster. Hvordan går det med deg, TS?

Har vært inne i en uke nå og slipper ut den 14 juli. Det er dagen etter vi kommer hjem fra ferie som vi drar på den 7. juli. Kan godt hende jeg må sitte lenger inne enn til 14 juli

til dere som syntes all elektronikk burde bli inntatt: jeg ble fratatt all elektronikk i 1 dag. Dere mener at hvis ungen deres hadde gjort som meg så hadde dere tatt fra han eller henne all elektronikk i tilleg til innestraff. Men tenk å sitte hver dag i 3 uker innelåst i en etasje og se i veggen. Altså kanskje 12 timer om dagen skal du sitte på et rom hver dag i 3 uker og se i veggen. Det blir litt for drøyt. Jeg skjønner at jeg fikk straff. Er bare fordi pappa er glad i meg og han er redd for meg og at jeg skal gjøre det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært inne i en uke nå og slipper ut den 14 juli. Det er dagen etter vi kommer hjem fra ferie som vi drar på den 7. juli. Kan godt hende jeg må sitte lenger inne enn til 14 juli

til dere som syntes all elektronikk burde bli inntatt: jeg ble fratatt all elektronikk i 1 dag. Dere mener at hvis ungen deres hadde gjort som meg så hadde dere tatt fra han eller henne all elektronikk i tilleg til innestraff. Men tenk å sitte hver dag i 3 uker innelåst i en etasje og se i veggen. Altså kanskje 12 timer om dagen skal du sitte på et rom hver dag i 3 uker og se i veggen. Det blir litt for drøyt. Jeg skjønner at jeg fikk straff. Er bare fordi pappa er glad i meg og han er redd for meg og at jeg skal gjøre det samme. 

Se i veggen? Finn deg ei bok, få deg en ny hobby, rydd på rommet ditt og kast ting du ikke trenger. Ikke vær så hjelpeløs. Har du ikke noe lesbart hjemme, så få noen til å skaffe noen bibliotekbøker til deg.

Anonymkode: 589da...d20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Iddy skrev:

Argumentasjonen til enkelte her er følgende: Faren din ble veldig redd for deg, og som en konskevens av at det tross alt gikk bra vil han påføre deg en straff for å vise hvor glad han er i deg. Tror jeg har lest samme argumentasjon i det gamle testamentet. Vi lærer relativt lite av straff, eller vi lærer jo noe, mest sannsynlig vil vedkommende her neste gang inntaket av alkoholen blir for stort - ikke ringe etter sin far etter hjelp. Straffen har ingen hensikt.

Ja, konsekvenser er jo bare tull.. 

Hva foreslår du er riktig reaksjon? En prat om at alkohol ikke er lov i den alderen og hva det kan medføre, hvordan det påvirker kroppen? Den praten bør man ha uansett. Og handlingen bør få en konsekvens, det kalles oppdragelse og grensesetting. 

Hilsen ei som fikk konsekvenser , men likevel kunne ringe hjem fordi foreldrene mine var klare på at de alltid ville hente meg uansett og var glad i meg uansett. 

Det trenger ikke være så svart hvitt ;) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes andre ting å sysle med enn elektronikk ;) Les en bok eller fem. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han er glad i deg og vil at du skal lære av feilene dine. Jeg har tatt i fra mine barn all elektronikk i en uke etter ekstrem dårlig oppførsel i tillegg til husarrest i en uke, det fungerte det.

Å snakke med en 14 åring som tror hun vet alt er håpløst, det er som å snakke til veggen. 

Anonymkode: a01dd...a36

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, urlm skrev:

Du gjorde et dumt valg som skadet deg selv, ingen andre. Det er derfor ikke rettferdig å straffe deg.

Hadde jeg vært faren din ville jeg tatt en alvorlig prat med deg rundt skadevirkningene og risikoen ved bruk av rusmidler, og understreket at du ikke må nøle med å kontakte han hvis du noen sinne skulle drite deg ut på samme måte igjen. Ville selvfølgelig uttrykt at det ikke er greit det du gjorde, men ville aldri straffet deg i så stor grad at du ville blitt redd for å komme til meg hvis du skulle havne i en liknende situasjon igjen. 

De som prøver å rettferdiggjøre en straff her mener også at å straffe deg vil forhindre deg fra å gjøre liknende ting senere.

Rimelig sikker på at straff aldri har hindret en tenåring fra å drikke med vennene sine, da foregår bare drikkingen mer i det skjulte.

Man ender opp med å lyve til foreldrene sine når man skal drikke, si at man skal overnatte hos noen eller liknende. Når man da ikke har noen å overnatte hos, ender mange opp med å sove ut istedet for å komme hjem beruset i frykt for å bli straffet.

Jeg hadde et familiemedlem som nesten døde fordi han ikke turte å ringe foreldrene sine eller dra hjem da han var full, så han sovnet ute i snøen. Det var bare flaks at noen fant han. Hans foreldre praktiserte straff.

Den primitive tilnærmingen de fleste har i denne tråden er på lik linje med tilnærmingen vi har til alle rusmisbrukere, også voksne. Vi straffer f.eks. heroinmisbrukere i stedet for å hjelpe dem, og sitter igjen med den verste overdosestatistikken i Europa. Flere dør av heroinoverdose enn i trafikken hvert år i Norge. Noe å tenke på?

Altså.. Husarrest av en tenåring.. Vanlig husarrest i en uke. Ikke låst inne i et kott uten mat og drikke. Du overdriver. Foreldre kan fint praktisere konsekvenser for barna med åpenhet i hjemmet. Klarer man ikke det får man plukke opp en bok eller to. 

Tenåringer er tenåringer, de kommer til å gjøre mye galt uansett. De som ikke ringer hjem er de som ikke har åpenhet med foreldrene sine. Den åpenheten og vissheten om at foreldrene er der for deg uansett, det er DEN som er livsviktig. At barnet/ungdommen lærer at dårlig oppførsel og dårlige valg får konsekvenser er en del av å forberede dem på voksenlivet. 

Skrevet (endret)

Jeg syns egentlig ikke husarrest har noe for seg, men faren din er nok ufattelig redd for deg og så skuffet at han reagerer på det han tror er den beste måten. Og siden det ikke virker som om du helt skjønner hvor gale det kan gå når man drikker for mye eller noe man ikke vet hva er, kan jeg forstå reaksjonen hans. Egentlig burde "straffen" din vært å lese dette brevet skrevet av ei som ble utsatt for et overgrep mens hun var for full til å gjøre motstand. Dette er bare en av mange grusomme ting som kan skje med deg dersom du mister kontrollen når du drikker, og det er nok bare en av tingene faren din er redd for og forsøker å beskytte deg mot!

Endret av Thorn
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel bare kjelleren hun ikke får bruke? Hvor mange etasjer huset har, vet vi ingen ting om. 

Så om det er i en leilighet, kan man ikke gi ungen husarrest da?

Selv har jeg aldri hatt husarrest, og kommer ikke til å bruke det som straff selv. Jeg ser rett og slett ikke nytteverdien i det, annet enn å skape mer konflikter. Men innetider, eller innskrenket frihet, det kan jeg forstå. 

AnonymBruker
Skrevet

Don't do the crime if you can't do the time. Du dreit deg ut, lev med det. Personlig, så syns jeg straffen du fikk er veldig mild. 

Anonymkode: e8b31...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...