Gå til innhold

Er skoleflink og intelligent det samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å se logiske sammenhenger, som hele skolesystemet er bygget på,  er ikke ensbetydende med å være intelligent. Å se mye større sammenhenger, er å være intelligent!

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Jeg sa aldri at det å se logiske sammenslutninger var hele betydningen av intelligens. Jeg sa at det var den delen av intelligens som sammenfalt med å være skoleflink. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke det samme, men det er nok en korrelasjon, da som flere andre har sagt:

Virkelig uintelligente vil sjeldent være skoleflinke på et visst nivå (men selvsagt, har de tilrettelagt undervisning, går på spesialskole osv, kan de jo være svært skoleflinke på sitt nivå, dvs være pliktoppfyllende, prestere mer enn forventet, prestere bedre enn andre i sin gruppe, ha stor framgang og nytte av undervisningen og være flinke elever på alle mulige måter). Men få gode karakterer jevnt over i alle fag objektivt sammenlignet med gjennomsnittet vil de nok ikke, selv om de kan kalles skoleflinke.

Virkelig (over)intelligente er ofte ikke skoleflinke, de interesserer seg ikke for skolefag, kan være svært lite motiverte for å prestere, eventuelt ha problemer av psykososial art (med å passe inn, ha venner, deprimerte, angst, føler seg annerledes eller gidder ikke).

gjennomsnittlig intelligente kan være skoleflinke eller ikke. Litt over gjennomsnittlig intelligente er vel den gruppen der man finner flest skoleflinke.

Anonymkode: d2265...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En vanlig oppfatning er at skoleflinke er intelligente men er det egentlig sånn? Er det ikke bare at de er hardtarbeidende og gjør som de blir fortalt? 

Anonymkode: d8fb3...de3

Tror intellingente gjerne får dårlige karakterer i fag de interesserer seg null for. Manglende motivasjon gjør jo at man ikke gir sitt alt. Og så har du fag som f eks gym. Har ingenting med intelligens å gjøre om du gjør det dårlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det er intelligent og bare jatte med...?

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Kverulere er når man bruker ubetydelige detaljer i motpartens argumenter, som ikke egentlig har noe med saken, isteden for å komme med skikkelige argumenter i mot. Argumenter som vil bringe diskusjonen videre for begge parter. Kverulering fører bare til avsporinger og ødelegger mange diskusjoner. Trådene her på KG er det beste eksempel på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange smartinger. Så smarte att de vet de må ha siste ordet for dem har helt rett... 

Dere er så smarte.  Her, ta en kjeks:)

O <- kjeks

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det henger sammen på en måte,men så kommer det også litt ann på.

På vgs så holder det å lese pensum og få god karakter,det kreves ikke at du forstår pensum (som det ofte kreves på høyere studier),men at du har lest pensum og kan gjøre det bra.

På høyere studier handler det mer om å forstå teorier,skape gode problemstillinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele poenget mitt er at alt kan ikke måles, dokumenteres og forskes på.

Ser man på skissene til Da Vinci, ser man at denne mannen er intelligent. Man bare ser det. De er ikke bare flotte, men han har diverse formler, han utforsker alt, han går langt forbi kunnskap og forskning. Det er det jeg mener med kreativitet og intelligens. Kreativiteten kjenner ingen grenser, men det gjør forskning og kunnskap. Derfor kan man ikke dokumentere all kreativitet, da den går mye lenger..,og den kan ofte være udefinerbar...

Intelligente vet at der finnes mye mer, mindre intelligente må ha en forskning før de "tror" ...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Med den tankegangen vil jo intelligens være svært subjektivt. Enhver kan jo med din type argumentasjon velge hva de synes er "intelligent" fordi der ikke finnes noe konkret, bare at den er udefinerbar og dyp. 

Jeg vil forresten legge til at jeg synes det er lite kreativt av deg å mene at forskning har grenser. For så lenge man er kreativ nok, så kan man vel forske på hva det skulle være. 

Fantasien derimot, har ingen grenser, men den er vel ikke alltid like intelligent for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste skriver; det er ikke det samme, men det henger ofte sammen. Det er lettere å være skoleflink dersom man er intelligent. Samtidig er det klart det finnes intelligente som ikke er skoleflinke, men da er det gjerne pga manglende motivasjon, problemer hjemme, diagnoser som gjør læring vanskelig (som ADHD eller dysleksi) o.l. 

Jeg mener ikke at det skal settes likhetstegn mellom skoleflinkhet og intelligens, men det er heller ikke til å komme fra at de som gjerne vil skille disse begrepene, er folk som selv ikke var skoleflinke, og leter etter en forklaring som de liker bedre enn at de rett og slett ikke er så smarte :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhetsskolen løfter ikke akkurat fram intelligens. Jeg har inntrykk av at det nesten blir sett som negativt å være mer intelligent enn gjennomsnittet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. juli 2016 at 13.03, Maleficenta skrev:

Enhetsskolen løfter ikke akkurat fram intelligens. Jeg har inntrykk av at det nesten blir sett som negativt å være mer intelligent enn gjennomsnittet..

Ja janteloven lenge leve :opplyser:

Anonymkode: f4acb...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er intelligens? Det betyr å se sammenhenger.

Man kan være skoleflink uten å se sammenhenger. Det finnes nok av studenter som aldri reflekterer noe særlig over fagstoffet, men som bare pugger svarene til det sitter. Når skoleflinke deretter kommer ut i arbeidslivet, så kan de få problemer fordi det av og til kreves at man reflekterer. Men mange skoleflinke gjør det også bra i arbeidslivet. Derfor er det en vis sammenheng.

 

Anonymkode: e053f...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. juni 2016 at 1.17, stan skrev:

Det er vel ulike former for intelligens. De skoleflinke besitter nok flere former, samt en god porsjon selvdisiplin. 

Det er mange som er intelligente, men som ikke gjør det veldig bra i skolen. 

Så kan man diskutere hva som som er mest intelligent, å skape seg en framtid, eller nyte nå. 

Her oppfatter jeg at du beveger deg litt fra hva intelligens vil si og over mot hva det vil si å være smart.
Intelligens er et mål på evnen til å løse komplekse oppgaver.
Smart sier noe om evnen til å fatte beslutninger med heldig utfall.
Ens nivå innenfor hver av disse to egenskapene henger ikke nødvendigvis helt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er intelligens? Det betyr å se sammenhenger.

Man kan være skoleflink uten å se sammenhenger. Det finnes nok av studenter som aldri reflekterer noe særlig over fagstoffet, men som bare pugger svarene til det sitter. Når skoleflinke deretter kommer ut i arbeidslivet, så kan de få problemer fordi det av og til kreves at man reflekterer. Men mange skoleflinke gjør det også bra i arbeidslivet. Derfor er det en vis sammenheng.

 

Anonymkode: e053f...b99

Hvis du bare er en pugger vil det synes i karakterene. En virkelig skoleflink student med toppkarakterer har det nettopp på grunn av evnen til å reflektere selvstendig og skape nye sammenhenger. Slik jeg ser det er det på universitetet man merker forskjellen på de som bare pugger og de som er intelligente. At arbeidsgivere legger mer vekt på frivillige verv enn karakterer, får de ta på sin egen kappe. 

Anonymkode: 8e57c...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intelligens og skoleflinket er ikke det samme kanskje, men over et visst læringsmessig nivå, nytter det ikke bare å være arbeidsom for å få løst oppgavene som blir vanskeligere etterhvert. I slutten av videregående og over på universitet, skilles nok de faktisk intelligente og de skoleflinke ad..

Anonymkode: dd149...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at mange later til å tro at intelligent og smart er synonymer. De er tilstøtende begreper, ja. Men ikke synonymer. De beskriver to forskjellige egenskaper. Det er ikke nødvendigvis noen større sammenheng mellom det å være intelligent og smart enn det å være intelligent og skoleflink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrelasjon mellom skoleresultater og IQ, som jo er et mål på intelligens. Når man måler IQ i dag tester man blant annet visuell persepsjon, arbeidshukommelse, prosesseringshastighet. Har man god hukommelse og tar ting raskt, så ligger det til rette for å gjøre det bra på skolen. Det er derfor naturlig at de som er intelligente jevnt over gjør det bedre på skolen.

Når det gjelder hva som gjør deg skoleflink, så er nok det en kombinasjon av flere ulike personlighetstrekk. Personer har ulike mål og holdninger. Men hvis man har lavere IQ, så må man nok kompensere med hardt arbeid. Andre gjør det veldig bra på skolen uten å jobbe så mye for det. 

Anonymkode: 0a352...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 1. juli 2016 at 9.36, lilla_orkide skrev:

Det finnes flere former for intelligens. Man kan for eksempel en høy logisk intelligens (typ mattegeni) og mangle sosial intelligens. En forfatter scorer gjerne høyt når det gjelder språklig intelligens, men ha en lav logisk intelligens. En kunster har som oftest en høy kreativ intelligens + musikalsk intelligens.

Min logiske intelligens er ikke den beste, men jeg vil da påstå at jeg er intelligent på mange andre områder.

Etter min mening er den viktigste intelligensen, sosial intelligens. Du kan komme langt selv om du er ræva i matte og grammatikk.

Så spørs det hvor riktig det er å dele inn intelligens i forskjellige former. Mensa Norge skriver følgende om sosial intelligens: "Det er en utbredt misforståelse at det er noe som heter sosial intelligens. Den riktige betegnelsen er sosial kompetanse. Det er heller ingen direkte sammenheng mellom intelligens og sosial kompetanse."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lav IQ vil man gjøre det dårlig på skolen. Har man normal/litt høy IQ kan man gjøre det bra og bli sett på som skoleflinke dersom man jobber. Elever med SVÆRT høy intelligens faller dessverre ofte utenom. De kjeder seg på skolen, får beskjed om å tegne eller lese bøker som ekstraoppgaver og slutter å jobbe. For mer informasjon om dette kan du gå inn på mensa sine hjemmesider, lykkeligebarn.no eller bruke google. Mane artikler å lese

Endret av Frostrose
Manglet et ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...