Gå til innhold

Er skoleflink og intelligent det samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått med deg at  mange av de største geniene som har levd, har vært kunstnere?

Å være kunstner handler ikke om å ha en hobby, men er ofte en livsstil der man lever i tråd med sin natur. De som gjør det, er intelligente. Jeg sier ikke at alle kunstnere er intelligente, men mange er det, fordi de er ikke opptat av  å "passe inn" i et system, om du vil, men vet at de selv har "noe større" i  seg.

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Ikke aller kunstnere er intelligente.

Det finnes intelligente kunstnere. 

Det å ha en livsstil der man lever i tråd men sin natur som du så fint skriver det har heller ikke noe med intelligens å gjøre.

Det å leve i tråd med sin natur er et smart valg hvis det er det som gjør en lykkelig.

Man er heller ikke intelligent fordi man ikke er opptatt av å "passe inn" i et system heller.

Usikker på om du forstår hva begrepet betyr. Lurer på om du blander kreativ med intelligent. Mange intelligente er dog meget kreative. 

Anonymkode: f4acb...c69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke aller kunstnere er intelligente.

Det finnes intelligente kunstnere. 

Det å ha en livsstil der man lever i tråd men sin natur som du så fint skriver det har heller ikke noe med intelligens å gjøre.

Det å leve i tråd med sin natur er et smart valg hvis det er det som gjør en lykkelig.

Man er heller ikke intelligent fordi man ikke er opptatt av å "passe inn" i et system heller.

Usikker på om du forstår hva begrepet betyr. Lurer på om du blander kreativ med intelligent. Mange intelligente er dog meget kreative. 

Anonymkode: f4acb...c69

Kreativitet er den høyeste formen for intelligens, da den har ingen grenser, den går forbi kunnskap.

Veldig kreative mennesker er svært intelligente, men intelligente er ikke alltid kreative.

http://www.freshconsulting.com/creativity-is-the-highest-form-of-intelligence/

.

 

 

 

 

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreativitet er den høyeste formen for intelligens, da den har ingen grenser, den går forbi kunnskap.

Veldig kreative mennesker er svært intelligente, men intelligente er ikke alltid kreative.

http://www.freshconsulting.com/creativity-is-the-highest-form-of-intelligence/

.

 

 

 

 

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Du linker til et konsulentfirma?? :balltre:

 

Det fins ikke ulike former for intelligens. Intelligens og kreativitet er to ulike ting. Men det ser ikke ut til at du forstår begrepene og da kan man heller ikke diskutere. 

Anonymkode: f4acb...c69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du linker til et konsulentfirma?? :balltre:

 

Det fins ikke ulike former for intelligens. Intelligens og kreativitet er to ulike ting. Men det ser ikke ut til at du forstår begrepene og da kan man heller ikke diskutere. 

Anonymkode: f4acb...c69

Kreativtitet og intelligens henger sammen. 

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skoleflinke deler gjerne opp intelligensen i "flere former", mens intelligente vet at å være intelligent, handler om én helhet.

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Det er vel ikke intelligent å kverulere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, stan skrev:

Det er vel ikke intelligent å kverulere. 

Du mener det er intelligent og bare jatte med...?

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kreativtitet og intelligens henger sammen. 

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Ikke nødvendigvis.

Link til seriøs forskning som dokumenterer dette? Ikke fra et konsulentfirma eller kunstnere.no

Anonymkode: f4acb...c69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis.

Link til seriøs forskning som dokumenterer dette? Ikke fra et konsulentfirma eller kunstnere.no

Anonymkode: f4acb...c69

Her kommer problemet mange skoleflinke bruker. Man skal "komme med forskning som dokumenterer det ene og det andre".

Alt kan ikke måles sånn som du vil. Å være intelligent, handler også om å se det som ligger beyond...

Har du sett skissene til Leonardo Da Vinci? Komposisjonene til Grieg? Det handler ikke om forskning og dokumentasjon...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer problemet mange skoleflinke bruker. Man skal "komme med forskning som dokumenterer det ene og det andre".

Alt kan ikke måles sånn som du vil. Å være intelligent, handler også om å se det som ligger beyond...

Har du sett skissene til Leonardo Da Vinci? Komposisjonene til Grieg? Det handler ikke om forskning og dokumentasjon...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Det var det jeg trodde ;) Men takk for din personlige synsing, den lærte jeg mye av :fnise:

Anonymkode: f4acb...c69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg trodde ;) Men takk for din personlige synsing, den lærte jeg mye av :fnise:

Anonymkode: f4acb...c69

Ja, du får finne "seriøs forskning" som mener at Leonardo Da Vinci var intelligent...

Her må alt inn med tesje, skjønner jeg...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du får finne "seriøs forskning" som mener at Leonardo Da Vinci var intelligent...

Her må alt inn med tesje, skjønner jeg...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Hva må inn med teskje? Jeg tror at Da Vinci var svært intelligent, har dessverre ikke noen dokumentasjon på det, han levde for lenge siden. 

Anonymkode: f4acb...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva må inn med teskje? Jeg tror at Da Vinci var svært intelligent, har dessverre ikke noen dokumentasjon på det, han levde for lenge siden. 

Anonymkode: f4acb...c69

Du kalte det synsing fordi jeg ikke kunne dokumentere det.

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolesystemet gjør folk mindre intelligente. Alle barn er født med frie tanker, men skolesystemet presser dem til å "passe inn i systemet"...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kalte det synsing fordi jeg ikke kunne dokumentere det.

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Det var du som dro Da Vinci inn i bildet. Du driver å synser om sammenhengen mellom intelligens og kreativitet. Denne sammenhengen er noe du personlig er overbevist om at er til stede om jeg har forstått deg riktig. Utifra definisjonen på hva intelligens er og forskningen jeg har lest om temaet har jeg konkludert med det jeg har skrevet tidligere. Jeg får ikke noe ut av å høre om din personlige mening, derfor spør jeg deg om du har noen objektiv fakta/forsknings artikler som bekrefter meningene dine? Nei det holder ikke å si at Da Vinci kunstverker er flotte, noe jeg er helt enig i. ;) 

p.s jeg leste akkurat på forskning.no at man har funnet en korrelasjon på kreativitet og intelligens fram til en IQ på 120. Syns det hørtes sannsynlig ut. 

Anonymkode: f4acb...c69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det er ikke det samme. 

Jeg ser på meg selv som en ganske gjennomsnittlig person i forholdt til inntligens, men absolutt skoleflink. Har også dysleksi. Har derfor måtte jobbe ekstra hardt for utdannelsen og karakterene mine. 

Anonymkode: 3928a...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var du som dro Da Vinci inn i bildet. Du driver å synser om sammenhengen mellom intelligens og kreativitet. Denne sammenhengen er noe du personlig er overbevist om at er til stede om jeg har forstått deg riktig. Utifra definisjonen på hva intelligens er og forskningen jeg har lest om temaet har jeg konkludert med det jeg har skrevet tidligere. Jeg får ikke noe ut av å høre om din personlige mening, derfor spør jeg deg om du har noen objektiv fakta/forsknings artikler som bekrefter meningene dine? Nei det holder ikke å si at Da Vinci kunstverker er flotte, noe jeg er helt enig i. ;) 

p.s jeg leste akkurat på forskning.no at man har funnet en korrelasjon på kreativitet og intelligens fram til en IQ på 120. Syns det hørtes sannsynlig ut. 

Anonymkode: f4acb...c69

Hele poenget mitt er at alt kan ikke måles, dokumenteres og forskes på.

Ser man på skissene til Da Vinci, ser man at denne mannen er intelligent. Man bare ser det. De er ikke bare flotte, men han har diverse formler, han utforsker alt, han går langt forbi kunnskap og forskning. Det er det jeg mener med kreativitet og intelligens. Kreativiteten kjenner ingen grenser, men det gjør forskning og kunnskap. Derfor kan man ikke dokumentere all kreativitet, da den går mye lenger..,og den kan ofte være udefinerbar...

Intelligente vet at der finnes mye mer, mindre intelligente må ha en forskning før de "tror" ...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele poenget mitt er at alt kan ikke måles, dokumenteres og forskes på.

Ser man på skissene til Da Vinci, ser man at denne mannen er intelligent. Man bare ser det. De er ikke bare flotte, men han har diverse formler, han utforsker alt, han går langt forbi kunnskap og forskning. Det er det jeg mener med kreativitet og intelligens. Kreativiteten kjenner ingen grenser, men det gjør forskning og kunnskap. Derfor kan man ikke dokumentere all kreativitet, da den går mye lenger..,og den kan ofte være udefinerbar...

Intelligente vet at der finnes mye mer, mindre intelligente må ha en forskning før de "tror" ...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

:bond:

Anonymkode: f4acb...c69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere former for intelligens. Man kan for eksempel en høy logisk intelligens (typ mattegeni) og mangle sosial intelligens. En forfatter scorer gjerne høyt når det gjelder språklig intelligens, men ha en lav logisk intelligens. En kunster har som oftest en høy kreativ intelligens + musikalsk intelligens.

Min logiske intelligens er ikke den beste, men jeg vil da påstå at jeg er intelligent på mange andre områder.

Etter min mening er den viktigste intelligensen, sosial intelligens. Du kan komme langt selv om du er ræva i matte og grammatikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...