Gå til innhold

Er skoleflink og intelligent det samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En vanlig oppfatning er at skoleflinke er intelligente men er det egentlig sånn? Er det ikke bare at de er hardtarbeidende og gjør som de blir fortalt? 

Anonymkode: d8fb3...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan være det ene uten det andre, men det er klart det finnes mange skoleflinke som også er intelligente.

Anonymkode: 8e57c...2ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det samme, men lettere å være skoleflink med høyere intelligens.

Ikke la denne tråden ende opp med at alle dere som ikke fikk gode karakterer på skolen klappe dere selv på ryggen og påberopere dere høyere intelligens enn de streberene som fikk gode karakterer.

Anonymkode: e9bed...fb0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv 5,5 pluss realfagspoeng så synes ikke jeg hører hjemme i "dårlige karakterer"-kategorien. Men merker jo at flere av mine medstudenter ikke har så mange tanker og mål utenom skole

Anonymkode: d8fb3...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Nei, ikke nødvendigvis, men ofte henger det vel sammen. Tror det er flere som er skoleflinke og intelligente, enn mindre skoleflinke og intelligente.

Edit: er du skoleflink får du også flere muligheter til å utnytte potensialet ditt i form av videre studier, i motsetning til de som får dårligere karterer og ikke kommer inn på studier/dropper ut. Man kan selvsagt lese en del på egenhånd, sette seg inn i emner og så videre, men jeg tror nok det krever mer om man ikke har et studie å lene seg på. 

 

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jo dette litt an på hvordan man definerer intelligens.

Men er det ikke et tegn på intelligens å ønske å tilegne seg mest mulig kunnskap?

Er det ikke et tegn på intelligens å ønske å få gode karakterer slik at man har alle muligheter senere i livet jobbmessig? 

Endret av Emilia123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er intelligent men karakterene mine var bare rett over gjennomsnittet tror jeg. Dog var jeg fryktelig lite motivert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det samme, men de overlapper ofte.

En intelligent person tar lett til seg ny informasjon og ser logiske sammenhenger uten problemer. Det er derfor lettere for en intelligent person å gjøre det bra på skolen.

Like fullt kan en intelligent person være demotivert, lat, distrahert eller annet. En mindre intelligent person som jobber hardt kan derfor gjøre det bedre.

Ofte handler det vel også om at intelligens i stor grad er genetisk og sannsynligheten er stor for at ens intelligente foreldre også er ressurssterke og har visse forhåpninger til hva man kan oppnå. Og det er det sosiale presset som dytter en i en viss retning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg er lærer, og de smarteste elevene jeg har hatt er skulkere, bråkmakere, de som gir fingeren til hele systemet og de som sitter stille i en krok og nærmest går i ett med pulten. Mange av dere dropper ut, og det er synd. Jeg skulle gjerne oppsøkt hver og en av dere og fortalt dere hvor inderlig systemet trenger dere, hvor stort behov det er for at dere møter opp og hvor stor pris jeg setter på deg. 

Men ingen regel uten unntak, det er også noen stjerneskudd blant de skoleflinke.

Anonymkode: e6cf7...009

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Gode karakterer trenger ikke å bety at man er intelligent, samtidig som at dårlige karakterer ikke betyr at man er dum. Jeg mener karakterene dine kan settes slik: intelligens * innsats. Er du intelligent(la oss si 120+ IQ) trenger du mindre tid til å forstå et nytt konsept enn en person med lavere intelligens. Dette betyr at en med "lavere intelligens" må jobbe mer med det konseptet for å før han/hun får den samme forståelsen. Det betyr også at du kan kompensere med å jobbe mye. En gjennomsnittlig intelligent person som jobber 5 timer hver dag med skolearbeid kan lett oppnå toppkarakterer på vgs, mens en intelligent person som jobber 1 time annenhver dag "bare" får 3 eller 4.

Jeg tviler på at en med 70 i IQ kan oppnå toppkarakterer, samtidig som jeg tviler på at en med 120+ IQ bare får 2-3 selv med null innsats. Men en person med 100 IQ kan få toppkarakterer om han/hun jobber nok, og en intelligent person kan få 3/4 hvis han/hun gir null innsats.

Jeg tenkte på VGS når jeg skriver dette. Når man kommer til høyere utdanning vil ikke nok jobbing nødvendigvis være nok for å klare gode karakterer. Her må man være intelligent også. Det kommer selvsagt an på hva man studerer, men jeg tror ikke 100 i IQ er nok til å få A-snitt på en master i fysikk selv med mye jobbing. Her vil man måtte være intelligent kombinert med mye jobbing. USA, og mange andre land inkluderer standariserte tester(evnenivå/IQ - SAT) sammen med karakterer når universiteter vurderer kandidater. Her veier ofte SAT-skåren(IQ) din mer enn dine faktiske karakterer - noe som betyr at de "luker" unna folk som ikke er intelligente nok, selv om de har gode karakterer. Som sagt, å få toppkarakterer på VGS er noe nesten alle kan klare med nok jobbing. På høyere utdanning derimot må man ved enkelte emner ha et evnenivå utover det gjennomsnittlige for å gjøre det bra.

Anonymkode: df997...d96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skoleflink er ikke ensbeydende med intelligent, men det som  er synd er at samfunnet får oss til å tro at skoleflinke er de mest intelligente. Har en person fått best karakterer, kommer h*n inn på det og det studiet, gjerne et prestisjestudie, men personen trenger overhode ikke være spesielt intelligent. 

Intelligent rommer mer, er et dypere begrep enn skoleflink. Å være skoleflink handler ofte om å forstå teorier, skrevet av andre. Det handler mye om å huske, å pugge hva andre har skrevet, sagt , gjort osv. Det er innenfor en ramme, et skjema om du vil. 

En virkelig intelligent person, evner å tenke selv, ser sammenhenger på ryss og tvers av samfunn, kultur, systemer, vet at det ofte finnes ingen fasit, der er alltid spørsmål... Intelligente skaper noe unikt selv, de følger sin egen vei, de er ikke opptatte av å referere hva andre har sagt og gjort før dem ( som skoleflinke gjerne gjør ). Skoleflinke tenker innen bestemte rammer, intelligente tenker helt uavhengig, er fri i sine tanker. 

Husker selv noen som fikk de beste karakterene i nesten alle fag. De hadde pugget ja, men å føre en dyp samtale med dem om f.eks eksistensielle spørsmål, om kunst...Nei, da faller de dessverre ofte til kort. Derfor er det veldig synd at skolesystemet legger opp til at karakterer liksom er et mål på intelligens, for det er det ikke. Det er de som er gode på å følge systemet som får kred, ikke fritt tenkende kunstersjeler...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det samme,nei. Svært intelligente havner ofte utenfor.

Anonymkode: 80c90...cd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg er lærer, og de smarteste elevene jeg har hatt er skulkere, bråkmakere, de som gir fingeren til hele systemet og de som sitter stille i en krok og nærmest går i ett med pulten. Mange av dere dropper ut, og det er synd. Jeg skulle gjerne oppsøkt hver og en av dere og fortalt dere hvor inderlig systemet trenger dere, hvor stort behov det er for at dere møter opp og hvor stor pris jeg setter på deg. 

Men ingen regel uten unntak, det er også noen stjerneskudd blant de skoleflinke.

Anonymkode: e6cf7...009

Veldig bra svar!

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Marie90 skrev:

Ikke det samme, men de overlapper ofte.

En intelligent person tar lett til seg ny informasjon og ser logiske sammenhenger uten problemer. Det er derfor lettere for en intelligent person å gjøre det bra på skolen.

Like fullt kan en intelligent person være demotivert, lat, distrahert eller annet. En mindre intelligent person som jobber hardt kan derfor gjøre det bedre.

Ofte handler det vel også om at intelligens i stor grad er genetisk og sannsynligheten er stor for at ens intelligente foreldre også er ressurssterke og har visse forhåpninger til hva man kan oppnå. Og det er det sosiale presset som dytter en i en viss retning. 

Å se logiske sammenhenger, som hele skolesystemet er bygget på,  er ikke ensbetydende med å være intelligent. Å se mye større sammenhenger, er å være intelligent!

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ulike former for intelligens. De skoleflinke besitter nok flere former, samt en god porsjon selvdisiplin. 

Det er mange som er intelligente, men som ikke gjør det veldig bra i skolen. 

Så kan man diskutere hva som som er mest intelligent, å skape seg en framtid, eller nyte nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, stan skrev:

Det er vel ulike former for intelligens. De skoleflinke besitter nok flere former, samt en god porsjon selvdisiplin. 

Det er mange som er intelligente, men som ikke gjør det veldig bra i skolen. 

Så kan man diskutere hva som som er mest intelligent, å skape seg en framtid, eller nyte nå. 

Det finnes bare en form for intelligens ;) og det er intelligens!

Anonymkode: 80c90...cd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skole er pugging, man trenger ikke så mye forståelse. Dette vet jeg veldig godt, for jeg har vært på begge sider. På ungdomsskolen og vgs pugget jeg og svarte riktig på prøver, men jeg forstod ikke skikkelig hva alt betydde. Det var bare å gjenta det jeg hadde lest, bruke modeller for hvordan en oppgave skulle løse løses. Når jeg faktisk gadd å gjøre en innsats fikk jeg gode karakterer, selv om alt var glemt dagen etterpå.

Det ironiske var at jeg var interessert i å lære nye ting, utforske og forstå, men jeg brukte aldri den evnen i skolen. Utenfor skolen leste jeg filosofi, psykologi osv og syntes det var interessant. Jeg prøvde å forstå hvordan ting hang sammen. I skolen pugget jeg mekanisk og prøvde aldri å forstå. Så for meg var det å utforske og lære noe separert fra skolen. Skole var plikt og pugging. Fritidsinteresser var forståelse og utforsking av nye perspektiver.

Anonymkode: 0f0f7...1c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stan skrev:

Det er vel ulike former for intelligens. De skoleflinke besitter nok flere former, samt en god porsjon selvdisiplin. 

Det er mange som er intelligente, men som ikke gjør det veldig bra i skolen. 

Så kan man diskutere hva som som er mest intelligent, å skape seg en framtid, eller nyte nå. 

Skoleflinke deler gjerne opp intelligensen i "flere former", mens intelligente vet at å være intelligent, handler om én helhet.

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, skoleflink er ikke ensbeydende med intelligent, men det som  er synd er at samfunnet får oss til å tro at skoleflinke er de mest intelligente. Har en person fått best karakterer, kommer h*n inn på det og det studiet, gjerne et prestisjestudie, men personen trenger overhode ikke være spesielt intelligent. 

Intelligent rommer mer, er et dypere begrep enn skoleflink. Å være skoleflink handler ofte om å forstå teorier, skrevet av andre. Det handler mye om å huske, å pugge hva andre har skrevet, sagt , gjort osv. Det er innenfor en ramme, et skjema om du vil. 

En virkelig intelligent person, evner å tenke selv, ser sammenhenger på ryss og tvers av samfunn, kultur, systemer, vet at det ofte finnes ingen fasit, der er alltid spørsmål... Intelligente skaper noe unikt selv, de følger sin egen vei, de er ikke opptatte av å referere hva andre har sagt og gjort før dem ( som skoleflinke gjerne gjør ). Skoleflinke tenker innen bestemte rammer, intelligente tenker helt uavhengig, er fri i sine tanker. 

Husker selv noen som fikk de beste karakterene i nesten alle fag. De hadde pugget ja, men å føre en dyp samtale med dem om f.eks eksistensielle spørsmål, om kunst...Nei, da faller de dessverre ofte til kort. Derfor er det veldig synd at skolesystemet legger opp til at karakterer liksom er et mål på intelligens, for det er det ikke. Det er de som er gode på å følge systemet som får kred, ikke fritt tenkende kunstersjeler...

Anonymkode: 3bc7c...d8e

Kunstnersjeler? Kunst er enten en hobby/noe en setter pris på eller et levebrød- har ingenting med intelligens å gjøre. Å ha dype samtaler om kunst bevitner ikke om høyere intelligens.

Anonymkode: f4acb...c69

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunstnersjeler? Kunst er enten en hobby/noe en setter pris på eller et levebrød- har ingenting med intelligens å gjøre. Å ha dype samtaler om kunst bevitner ikke om høyere intelligens.

Anonymkode: f4acb...c69

Har du ikke fått med deg at  mange av de største geniene som har levd, har vært kunstnere?

Å være kunstner handler ikke om å ha en hobby, men er ofte en livsstil der man lever i tråd med sin natur. De som gjør det, er intelligente. Jeg sier ikke at alle kunstnere er intelligente, men mange er det, fordi de er ikke opptat av  å "passe inn" i et system, om du vil, men vet at de selv har "noe større" i  seg.

Anonymkode: 3bc7c...d8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...