Gå til innhold

Er fire barn virkelig mye ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jorden er overbefolket..det er bare ikke bærekraftig i lengden!

Det bør overgå et hvert annet argument når det kommer til barne produksjon! 

Anonymkode: 32ddd...03a

Jeg klarer ikke en gang begynne å forstå hvorfor du mener vi skal ta den kostnaden? For oss, som land og samfunn, er det et kjempeproblem at norske kvinner har en for lav fødselsrate.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi jobber da vi og begge to. 

Anonymkode: e9ecd...15f

Da gjør dere et eller annet merkelig enten på inntekts eller utgiftssiden hvis dere knapt har råd til ett barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at overbefolkningskortet var allerede motbevist i media. Altså,jorden er ikke overbefolket men befolkningen er skjevt fordelt. Det verste er egentlig med maten som også er sterkt skjevt fordelt. Det er land som har stor fedme problem og der mat kastes og land der de ikke har nok mat. Så nei,jorden er ikke overbefolket men vår del av verden er grådig.

Anonymkode: 04b01...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn, eldste 13 og yngste 7. Før kunne jeg ikke tenkt meg flere barn - men nå ser jeg at et barn til ikke hadde gjort noe fra eller til. Men jeg kunne heller tenkt meg et fosterbarn - litt innenfor alderen til barna. Har ikke lyst til å "begynne på nytt" med baby. Kjenner flere familier med 4 barn (og faktisk 5!) Men felles for disse er at eldste barna er store. Ungdomsskole eller vgsalder - så har de fått et "nytt kull"  med samme mann- og har 1 eller 2 barn på 3-4 år. Man trenger da kun barnevakt til de minste og ofte stiller søsknene som barnevakt. 

Anonymkode: 3fac6...0cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke poenget med mer enn 2 barn. De skal følges opp og aller helst bør foreldrene ha en økonomisk sikkerhet så de kan hjelpe barna ut i boligmarkedet også. Jeg tviler på at foreldre klarer det med mer enn 2 barn.

Anonymkode: 9b109...6e3

 

Da kan man like godt spørre seg hva som er poenget med barn i det hele tatt. :roll:

Og ellers tar du heldigvis feil. :) Men det er ikke verre enn at du stopper ved to hvis det er det som er maksgrensen din og så kan vi som har lyst på, råd til og evne til å følge opp flere få det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har lyst og overskudd til det, så kjør på! Tenker det kun er svigermor som kommer til å se rart på dere. Med mindre hun blir presset til å sitte barnevakt støtt og stadig, eller at hun ser dere ikke greier de 3 dere allerede har, så har hun ingenting å klage over. Det er også forskjell på hvor spredt disse er i alder. Kan eldstemann passe de minste? Eller er alle småbarn? Uansett så er det dere som bestemmer, og vennene til svigermor var ikke nødvendigvis enig med henne selv om de sa det.

Anonymkode: 5f007...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, fire barn er da ikke all verden. Svigermor har født 9 barn, da snakker vi mange.

At noen mener norske kvinner ikke skal føde mer enn et par barn på grunn av overbefolkning er det dummeste jeg har hørt. Norske kvinner føder tvert i mot alt for få barn! 

Anonymkode: 97204...347

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Her er det både plass og overskudd. Eldste jenta er 13 og de to yngste er 2 og 5. Sånn sett så har vi litt hjelp fordi eldste jenta er ansvarsfull og liker å hjelpe til mot en liten sum eller god opplevelse. Svigermor er veldig konservativ og bryr seg altfor mye om hva andre tenker . Selv har hun en datter og en sønn og det er det ALLE andre bør ha. En av hver kjønn, så stopp 

Anonymkode: ab87a...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, fire barn er da ikke all verden. Svigermor har født 9 barn, da snakker vi mange.

At noen mener norske kvinner ikke skal føde mer enn et par barn på grunn av overbefolkning er det dummeste jeg har hørt. Norske kvinner føder tvert i mot alt for få barn! 

Anonymkode: 97204...347

9 er da faktisk heller ikke så fryktelig mange barn. Det er bare uvanlig mange i Norge i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer svigermor barna veldig mye? 

For eneste grunnen til at jeg kan tenke meg at hun har noe hun skulle sagt er hvis hun har de mye pga at det ellers ikke går opp i familien AS og da forstår jeg at hun synes dere ikke burde få flere.

Hvis dere selv klarer å få alt til å gå rundt med 4 barn, altså både økonomi, plass og tid til å følge opp så er det vel null problem. Men om derimot dere ikke får tiden ril å strekke til og må ha hjelp til barnepass mye osv så synes jeg det er på tide å stoppe. 

Jeg har en svigerinne som har to barm og har mye barnevakt, enda skal hun visst ha flere barn. Og da forstår jeg ikle det valget, da klarer de jo i utgangspunktet ikke å få hverdagen til å gå opp med to, hvorfor få flere da?

Anonymkode: 53c0a...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Passer svigermor barna veldig mye? 

For eneste grunnen til at jeg kan tenke meg at hun har noe hun skulle sagt er hvis hun har de mye pga at det ellers ikke går opp i familien AS og da forstår jeg at hun synes dere ikke burde få flere.

Hvis dere selv klarer å få alt til å gå rundt med 4 barn, altså både økonomi, plass og tid til å følge opp så er det vel null problem. Men om derimot dere ikke får tiden ril å strekke til og må ha hjelp til barnepass mye osv så synes jeg det er på tide å stoppe. 

Jeg har en svigerinne som har to barm og har mye barnevakt, enda skal hun visst ha flere barn. Og da forstår jeg ikle det valget, da klarer de jo i utgangspunktet ikke å få hverdagen til å gå opp med to, hvorfor få flere da?

Anonymkode: 53c0a...bf2

Hun passer dem 1 tirsdag ettermiddag i måneden og 1 helg hver sommer😊 Hun er leder i jobben sin så vi er vant til å klare det meste selv. Jeg jobber deltid og følger opp barna pluss alt det praktiske. 

Anonymkode: ab87a...876

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun passer dem 1 tirsdag ettermiddag i måneden og 1 helg hver sommer😊 Hun er leder i jobben sin så vi er vant til å klare det meste selv. Jeg jobber deltid og følger opp barna pluss alt det praktiske. 

Anonymkode: ab87a...876

Skjønner godt at svigermor ikke ønsker at du skal gå i kvinnefella. Sparer du ekstra pensjon? Har mannen din skikkelig livsforsikring? Betaler du bare pynteputene på huset eller faktisk avdragene til banken også?

Anonymkode: 1a1df...531

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at svigermor ikke ønsker at du skal gå i kvinnefella. Sparer du ekstra pensjon? Har mannen din skikkelig livsforsikring? Betaler du bare pynteputene på huset eller faktisk avdragene til banken også?

Anonymkode: 1a1df...531

Huset kjøpte vi sammen og pusset opp, noe som betyr at vi har tjent godt på den. Jeg sparer til pensjon og vi har god forsikring. Som sagt , mye er tenkt på , men svigermor vil at vi skal følge moten. 

Anonymkode: ab87a...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye, spesielt med tanke på logistikk/økonomi. Å måtte opp til en 7-seter er nokså dyrt, vil jeg tro. 

Likevel er det dere som må avgjøre hva dere vil. Verken jeg eller 'a svigermor kan legge oss oppi hva dere mener er best for familien deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26 June 2016 at 21.42, AnonymBruker skrev:

Det er vel 1, ett eller annet som er gjennomsnittet her til lands? Mener jeg har lest i et dameblad nå nylig at enebarn blir mer populært også.

 

Men sånn seriøst: gjør deg selv en bjørnetjeneste og ikke hør på det svigermor sier om dette. Det er kun du og din mann som bestemmer hvor mange barn dere skal ha.

 

Jeg kjenner kun et par familier som har fire barn. Så det er jo ikke det som skjer oftest. 

Anonymkode: 1b909...d94

Tror du mener tjeneste og ikke bjørnetjeneste, som betyr en tjeneste som gjør mer skade enn nytte. (Bjørnen som skulle slå ihjel en flue som satt på sin eiers hode, slo ihjel eieren sin også - ergo bjørnetjeneste). 

Anonymkode: f4bc9...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26 June 2016 at 22.13, AnonymBruker skrev:

Haha, det er virkelig mange i dag som ikke vet hva en "bjørnetjeneste" faktisk er og bruker uttrykket i hytt og pine :fnise:

 

Litt morsomt :P

Anonymkode: fee9f...3ec

Og hytt og pine er en blanding av hytt og vær og død og pine. 

Anonymkode: f4bc9...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.6.2016 at 22.47, AnonymBruker skrev:

Kvalitet fremfor kvantitet. Masseproduksjon senker ofte standarden fordi man ikke klarer å følge alle barna like godt opp.

Anonymkode: 8f8d7...03f

Nja.. Vil vel heller påstå at i dagens Norge har de aller fleste av oss gode muligheter for selv å regulere antall barn vi vil ha, og at det som regel vil være foreldre som takler å ha flere barn godt, som prioriterer tid med familien og som virkelig ønsker barn sterkt, som også får flere.

Jeg kjenner ganske mange familier med 4-5 og til og med 6 barn. Og jo flere barn i en familie, jo mer oppofrende og interessert i barn har foreldrene vært, dette er i alle fall min erfaring.

Studier viser at kvinner som er utdannet som jurister og økonomer i gjennomsnitt får få barn, mens kvinnelige leger, sykepleiere og hjelpepleiere får mange. Kvinner som jobber i grunnskolen får også i gjennomsnitt ganske mange barn. Dette gir en indikasjon på at kvinner med interesse for omsorg, barn, mennesker og mellommenneskelige relasjoner får flere barn, de som jobber med tall og paragrafer er sannsynligvis ikke så interessert i barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire stykker, og det er helt herlig, synes jeg. Fikk tvillinger først, så kan være at jeg ble litt herda allerede fra starten av! Men virkelig, har dere tid, overskudd og økonomi, ville jeg virkelig bare kjørt på. :)

Anonymkode: 73b49...1a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jorden er overbefolket..det er bare ikke bærekraftig i lengden!

Det bør overgå et hvert annet argument når det kommer til barne produksjon! 

Anonymkode: 32ddd...03a

Det er ikke (den synkende) befolkningsveksten som er problemet til jorda, men forbruket og fordeling. Absolutt alle analyser viser at jo bedre levevilkår, jo færre barn fødes. Bangladesh er et godt eksempel. Dette landet er fremdeles fattig men har hatt en rivende utvikling når det gjelder helse, velferd, utdanning og likestilling de siste 20 årene. Og fertilitetsraten har falt fra 6,2 fødsler per kvinne i 1980–85 til 2,2 i 2014. 

Norge kan jo selvfølgelig satse på en stor innvandring de neste årene for å veie opp mot lave fødselstall, men dette blir i grunnen bare tullete. Hvis du skal gjøre en innsats for jorda kan du f.eks bidra med miljøarbeid og bistandsarbeid. Du kan trappe ned ditt personlige forbruk. Og hvis du synes det er verdifullt og meningsfylt å få barn, og har tid og interesse for de, vil du sannsynligvis bidra til at det vokser opp en ny generasjon gode samfunnsborgere som bidrar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...