Gå til innhold

Er fire barn virkelig mye ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 26. juni 2016 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Vi var akkurat på middag hos svigermor , sa hun sier at vi nå har gjort vårt og at vi ikke trenger flere barn. De aller fleste der som for det meste var en blanding av barnløse og pensjonister var helt enig i dette. Så forårsaket gjøre hele saken litt mer klein sier svigermor at folk mest sannsynlig vil se rart på oss. Vi har jo bare 2 barn sammen, og han har 1 fra før. Hva tenker dere ? Er fire barn rart ? Føder virkelig ikke kvinner flere barn enn to lenger?

Anonymkode: ab87a...876

Nei, ikke rart! Syns det er forferdelig frekt å si sånnt, akkurat som folk også tror deres mening teller i forhold til de som bare får et barn eller ingen. 

En venninne får titt og ofte høre at hun er en stor egoist av sin svigermor fordi hun ikke vil gi jenta si søsken. Men både hun og jenta holdt på å dø da det oppsto preklamsi under svangeskapet og det er store sjansen for at hun kan få det igjen, så skjønner godt at hun ikke vil. Men grunnen burde være uviktig. 

Om man har lyst, overskudd/ressurser nok og økonomi til det er det jo bare gøy med mange barn. Er selv oppvokst med tre søsken og skulle gjerne hatt flere ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har folk råd til så mange barn? Vi har knapt nok råd til ett :P 

Anonymkode: e9ecd...15f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har folk råd til så mange barn? Vi har knapt nok råd til ett :P 

Anonymkode: e9ecd...15f

Man jobber.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo har det jo vært en "vestkanttrend" med mange barn. Rett og slett fordi leiliheter, eneboliger og rekkehus flest ikke er dimensjonert med fem.soverom...eller evt.færre rom, men store nok til å dele. 

En ting jeg tenker på er at man ikke kan ha vanlig bil lenger, men må opp i sjuseter som antagelig er mye dyrere. Og ja, man må vel ha bil og, blir ulønnsomt med kollektivt når man er så mange. Barnevakt og folk som stiller opp når aktiviteter kræsjer er jo et moment som mange over nevner - har man spreke besteforeldre/slekt i nærheten som avlastning er det nok lettere å ha mange barn.

Så er det den store faren for samlivsbrudd da....som øker med mindre penger og mer stress. Det kan være vanskelig å få råd til stor nok bolig på hver sin kant, alene. Neida, sånt skal man jo ikke tenke på midt i lykkerusen, men....likevel.

Økonomi generelt er jo også et poeng - med så mange å forsørge må vel begge foreldre være friske og arbeidsføre i trygg jobb med sikker inntekt. Helst.

Det er nok mange som setter strek for antall barn før de virkelig vil, pga økonomiske og/eller praktiske hensyn. Selv er jeg i svigermoralder selv om jeg bare har yngre barn(sent ute), og kan godt se betenkeligheter med mange barn. Men er jo ikke sikkert jeg hadde gitt uttrykk for det :)

Anonymkode: 2f3a6...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer helt an på hvem man spør. Som foreldre til fire kan man nok synes at livet er flott og fint, men det å skulle forholde seg til en firebarnsfamilie som utenforstående er noe helt annet. Kanskje spesielt om man ikke er vant til såpass mange unger selv. Jeg har et søsken med fire barn og de er i grunnen ikke spesielt utagerende eller mer høylytte enn det unger flest er, men unger gjør vesen ut av seg og kanskje spesielt når de er søsken. For foreldre som går i det hver eneste dag så er det jo naturligvis normalen og da legger man ikke merke til det på samme måte som det andre gjør, men kaffebesøk og familiebursdager hos oss er faktisk ganske slitsomme. Foreldrene mine har knapt bikket 60 men gruer seg fremdeles til hver gang og jeg skjønner dem godt. Det er en evig tirade med småkrangling og konkurranse blandt de to eldste, irettesettelse av den yngste og surving at den mellomste som får beskjed om å ta seg av minstemann fordi foreldrene vil ha litt "voksentid".

Har man fire barn så er man jo gjerne to voksne i tillegg og da er sofaen full. De eldre i familien har sluttet å komme på ettermiddagen men drøyer feiringen til lengre og lengre på kvelden siden de hverken orker, ikke klarer å høre samtalene rundt bordet eller rett og slett ikke får plass. Ikke er det spesielt lett å spørre om de kan komme tidligere på dagen heller for det er jo aldri morro å ekskludere noen fra den resterende familien. Og som noen andre i tråden påpeker, det er vanskeligere å skaffe seg barnevakt. Jeg har jobbet med barn, er godt vant til dem og har to selv men jeg hadde aldri takket ja til å passe alle fire samtidig. Jeg orker ikke rett og slett, dessuten så står man til ansvar om noe skulle skje og det ønsker jeg ikke å ha på meg. 

Jeg er enig i at vedkommende i TS sitt tilfelle ikke har noe med hvor mange barn de eventuelt velger å få, men jeg har full forståelse for synspunktet. Jeg holder meg til mine to og har nok med det. Dessuten tror jeg det ville vært en kjip følelse å sitte med om vi skulle fått to til og samtidig vite at folk synes vi er slitsomme å ha i huset. Men samtidig så bør man kanskje ha den forståelsen også? 

Anonymkode: bf52d...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at det er vanskelig å forholde seg til en firebarnsfamilie kan bare snakke for dere selv. Jeg har flere firebarnsfamilier blandt venner og familie og det er virkelig ikke stor forskjell på dem og de som bare har to barn. Jeg synes ikke de samlet sett er hverken mer støyende eller vanskeligere å ha på besøk og har ikke inntrykk av at andre synes det heller. De har flust av familie og venner (blandt annet meg selv) som gjerne sitter barnevakt, tar dem med på tur eller inviterer dem på besøk. Jeg har aldri tenkt at de er slitsomme og det tror jeg ikke andre har heller. Tvert i mot er det bare en glede med familiesammenkomster med mange barn som koser seg.

Du siste anonyme som sier at folk drøyer feiringer og gruer seg til besøk, jeg synes det er helt hårreisende at voksne mennesker tenker og oppfører seg slik. Dere skulle skamme dere, virkelig. Jeg er så inderlig glad jeg ikke har venner og familie som dere.

Anonymkode: 619f6...47e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fem. Nå er den yngste over 20, men vi ordnet oss på en måte som gjorde at vi sjeldent følte noe stress ved å ha så mange barn. Mannen min tjente godt, jeg var hjemmeværende i mange år mens barna var små, vi hadde familie som naboer som kunne avlaste litt hvis det trengtes, mannen min er veldig nevenyttig og handy og flink til å fikse og lage smarte løsninger hjemme. Ungene syklet på trening og aktiviteter fra de var ganske små, ellers hadde vi avtale med andre foreldre hvor vi byttet på å kjøre. Alle ble oppdratt til å hjelpe til hjemme fra de var små, rydde opp etter seg og ha faste oppgaver hjemme. Alle er de dag flinke og ansvarsfulle voksne og søsknene har et godt samhold seg i mellom og de ringer hjem flere ganger i uka. De mener selv at de hadde en flott oppvekst.

Anonymkode: fea45...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at det er vanskelig å forholde seg til en firebarnsfamilie kan bare snakke for dere selv. Jeg har flere firebarnsfamilier blandt venner og familie og det er virkelig ikke stor forskjell på dem og de som bare har to barn. Jeg synes ikke de samlet sett er hverken mer støyende eller vanskeligere å ha på besøk og har ikke inntrykk av at andre synes det heller. De har flust av familie og venner (blandt annet meg selv) som gjerne sitter barnevakt, tar dem med på tur eller inviterer dem på besøk. Jeg har aldri tenkt at de er slitsomme og det tror jeg ikke andre har heller. Tvert i mot er det bare en glede med familiesammenkomster med mange barn som koser seg.

Du siste anonyme som sier at folk drøyer feiringer og gruer seg til besøk, jeg synes det er helt hårreisende at voksne mennesker tenker og oppfører seg slik. Dere skulle skamme dere, virkelig. Jeg er så inderlig glad jeg ikke har venner og familie som dere.

Anonymkode: 619f6...47e

Uff,enig med deg. 

Anonymkode: b5d8b...852

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire barn er over gjennomsnittlig mye, men når det er en kombinasjon av mine/dine/våre er det da ikke så unormalt. 

Selv ville jeg aldri fått så mange barn. Jeg grøsser ved logistikken. Man kan ikke ha vanlig bil, ferier blir grisedyre, for ikke å snakke om å klare å følge opp skoleavslutninger, fotballkamper, kjøring hit og dit, osv. Nei, max 2 på meg. 

Anonymkode: f1f3b...ad4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at det er vanskelig å forholde seg til en firebarnsfamilie kan bare snakke for dere selv. Jeg har flere firebarnsfamilier blandt venner og familie og det er virkelig ikke stor forskjell på dem og de som bare har to barn. Jeg synes ikke de samlet sett er hverken mer støyende eller vanskeligere å ha på besøk og har ikke inntrykk av at andre synes det heller. De har flust av familie og venner (blandt annet meg selv) som gjerne sitter barnevakt, tar dem med på tur eller inviterer dem på besøk. Jeg har aldri tenkt at de er slitsomme og det tror jeg ikke andre har heller. Tvert i mot er det bare en glede med familiesammenkomster med mange barn som koser seg.

Du siste anonyme som sier at folk drøyer feiringer og gruer seg til besøk, jeg synes det er helt hårreisende at voksne mennesker tenker og oppfører seg slik. Dere skulle skamme dere, virkelig. Jeg er så inderlig glad jeg ikke har venner og familie som dere.

Anonymkode: 619f6...47e

Enig med deg! Det lages så mye drama rundt så mange barn og da glemmes det fort at alle fire barn ble heller ikke født på samme dag,men over mange år. De trenger ikke barnevakt for de har det eldste barnet som kan passe på feks. Fetteren min har 4 gutter. Den yngste er 2 år men den eldste er 16. Det er jeg som trenger barnevakt,ikke fetteren og jeg har 2 barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre søsken, og jeg kan ikke huske at det noen gang var stress hjemme hos oss eller at jeg ikke ble fulgt opp godt nok. Jeg har derimot hørt foreldrene mine si at de egentlig ville ha fem, men ga seg på fire fordi et av barna trengte mye oppfølging pga sykdom. Vi hadde en-to fritidsaktiviteter hver, blant annet spilte en av oss fotball med flere treninger i uka. På 90-tallet var det nok ikke like forventet at foreldrene skulle være med på treningene, så vi var på sånt alene og det var veldig fint. Vi hadde busskort, sykkel, føtter eller ble kjørt alt etter vær og hvor aktivitetene var hen, men stort sett var foreldrene mine hjemme hos de barna som ikke var på aktivitet da. Det var alltid noen som tar med på avslutninger og forestillinger, og jeg hadde en god barndom. Det er kjekt med mange søsken, synes jeg. Har også fått høre at vi var trivelige, veloppdratte barn å ha på besøk. 

Hvis dere vil ha fire, gå for fire. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye. Hva jeg mener er jo uansett ganske likegyldig. Det som betyr noe er hva dere ønsker og hvor godt dere klarer å følge opp barna. Uansett hva dere gjør er det nok en eller annen som kommer til å sette et spørsmålstegn angående deres valg angående barn, enten det er hvor mange dere har, oppdragelse, muligheter etc. 

Anonymkode: 1be76...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, asterix skrev:

Man jobber.

Vi jobber da vi og begge to. 

Anonymkode: e9ecd...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎26‎.‎06‎.‎2016 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Vi var akkurat på middag hos svigermor , sa hun sier at vi nå har gjort vårt og at vi ikke trenger flere barn. De aller fleste der som for det meste var en blanding av barnløse og pensjonister var helt enig i dette. Så forårsaket gjøre hele saken litt mer klein sier svigermor at folk mest sannsynlig vil se rart på oss. Vi har jo bare 2 barn sammen, og han har 1 fra før. Hva tenker dere ? Er fire barn rart ? Føder virkelig ikke kvinner flere barn enn to lenger?

Anonymkode: ab87a...876

For norske kvinner er fødselsraten faretruende langt under 2, så jeg vil si at du med dine fire barn skårer veldig høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med mer enn 2 barn. De skal følges opp og aller helst bør foreldrene ha en økonomisk sikkerhet så de kan hjelpe barna ut i boligmarkedet også. Jeg tviler på at foreldre klarer det med mer enn 2 barn.

Anonymkode: 9b109...6e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke poenget med mer enn 2 barn. De skal følges opp og aller helst bør foreldrene ha en økonomisk sikkerhet så de kan hjelpe barna ut i boligmarkedet også. Jeg tviler på at foreldre klarer det med mer enn 2 barn.

Anonymkode: 9b109...6e3

Med en fødselsrate under 2 klarer ikke befolkningen å opprettholde seg selv. Hvis du ikke skjønner eller forstår problemet med det, vil jeg si at vi egentlig ikke har mer å snakke om. Snakk heller mer med meg når du skal ha pensjon.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Med en fødselsrate under 2 klarer ikke befolkningen å opprettholde seg selv. Hvis du ikke skjønner eller forstår problemet med det, vil jeg si at vi egentlig ikke har mer å snakke om. Snakk heller mer med meg når du skal ha pensjon.
 

Hvor mange bidrar du med ? 

Anonymkode: 61cfc...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange bidrar du med ? 

Anonymkode: 61cfc...dff

Dessverre færre enn de to som er nødvendig for å opprettholde befolkningen og betale de fremtidige pensjonsutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 4 barn er veldig mange barn, jeg får litt sånn sekt følelse av så store familier!

Og jeg synes folk som insisterer på å få så mange barn er svært egoistiske. Kloden vår er allerede overbefolket! 

Anonymkode: 32ddd...03a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Med en fødselsrate under 2 klarer ikke befolkningen å opprettholde seg selv. Hvis du ikke skjønner eller forstår problemet med det, vil jeg si at vi egentlig ikke har mer å snakke om. Snakk heller mer med meg når du skal ha pensjon.
 

Jorden er overbefolket..det er bare ikke bærekraftig i lengden!

Det bør overgå et hvert annet argument når det kommer til barne produksjon! 

Anonymkode: 32ddd...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...