Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Faen. Her våkner jeg opp til overskrifter om terror i Nice og hauger av døde mennesker. Da virker det litt meningsløst å drive med ordleker.

Denne har i det minste en viss tilknytning til Frankrike:

Kjent vaktmester + kjent forfatter = kjent ost.

Gorgonzola.

Gorgon fra pommel og pils.

Ja, grusomt med disse handlingene. Blir litt nervøs for å dra på sommerferie. Uansett hvor man vil dra, ja selv hjemme er man strengt tatt ikke trygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Gorgonzola.

Gorgon fra pommel og pils.

Ja, grusomt med disse handlingene. Blir litt nervøs for å dra på sommerferie. Uansett hvor man vil dra, ja selv hjemme er man strengt tatt ikke trygg.

Stemmer, bortsett fra at dukkeserien heter Pompel og Pilt (Pommel og Pils låter mer som en voksenversjon, skjønt mange vil hevde at også originalen egner seg best for voksne). Det er forresten forfatteren Zola som er fransk; osten er italiensk. Kjapt og godt tenkt mens sola ennå stiger, doktor!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Stemmer, bortsett fra at dukkeserien heter Pompel og Pilt (Pommel og Pils låter mer som en voksenversjon, skjønt mange vil hevde at også originalen egner seg best for voksne). Det er forresten forfatteren Zola som er fransk; osten er italiensk. Kjapt og godt tenkt mens sola ennå stiger, doktor!

Autoincorrect slo til igjen, og siden det tidvis er umulig å gjøre endringer her, ga jeg opp og lot det stå. Regnet med du skjønte hva det skulle være (hvilket nå er bekreftet). 

Er ikke så bevandret i litteraturen (typisk verste emne i quiz/kunnskapsspill), men mener det er både en kvinnelig RSA løper, kjent for å løpe barbeint, og en brasiliansk fotballspiller med samme navn. Begge idrettsutøvere nevnt er forresten hvite, selv om de kommer fra land hvor hovedbefolkningen ikke sammenfaller i den kategorien. Har ikke verifisert disse opplysningene, men har forstått du selv besitter en del kunnskap i sportens verden, så du husker vel om jeg har rett eller ei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Autoincorrect slo til igjen, og siden det tidvis er umulig å gjøre endringer her, ga jeg opp og lot det stå. Regnet med du skjønte hva det skulle være (hvilket nå er bekreftet). 

Er ikke så bevandret i litteraturen (typisk verste emne i quiz/kunnskapsspill), men mener det er både en kvinnelig RSA løper, kjent for å løpe barbeint, og en brasiliansk fotballspiller med samme navn. Begge idrettsutøvere nevnt er forresten hvite, selv om de kommer fra land hvor hovedbefolkningen ikke sammenfaller i den kategorien. Har ikke verifisert disse opplysningene, men har forstått du selv besitter en del kunnskap i sportens verden, så du husker vel om jeg har rett eller ei?

Gode, gamle (?) autoincorrect!

Jeg måtte google, og løperen er Zola Budd. Hvis fotballspilleren er Gianfranco Zola, så er han fra samme land som gorgonzolaen, og så vidt jeg vet, er flertallet av den italienske befolkningen temmelig lyse i huden. Begge har forresten lagt opp, og egentlig tror jeg Émil Zola vil bli husket lenger enn dem. Det er iallfall fremdeles slik at hvis du bare sier navnet Zola uten at konteksten gjør det klart hvem det dreier seg om, så vil de fleste tro at du mener forfatteren. Han er for øvrig like kjent for sitt engasjement i Dreyfus-saken som for sine bøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Gode, gamle (?) autoincorrect!

Jeg måtte google, og løperen er Zola Budd. Hvis fotballspilleren er Gianfranco Zola, så er han fra samme land som gorgonzolaen, og så vidt jeg vet, er flertallet av den italienske befolkningen temmelig lyse i huden. Begge har forresten lagt opp, og egentlig tror jeg Émil Zola vil bli husket lenger enn dem. Det er iallfall fremdeles slik at hvis du bare sier navnet Zola uten at konteksten gjør det klart hvem det dreier seg om, så vil de fleste tro at du mener forfatteren. Han er for øvrig like kjent for sitt engasjement i Dreyfus-saken som for sine bøker.

Tror jeg blandet navn på den italienske fotballspilleren med sin sportsfrende fra Latin-amerika med det liknende navnet Zico. Så da gjelder ikke det jeg skrev om fotballspilleren, slik du påpeker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hiver vi oss på en fredagsoppgave.

Ordet er sammensatt av to er abstrakt, i likhet med siste delord. Første delord finnes i mineralriket.

Hovedordet er foruten å være et egennavn assosiert med munntlige formidlertradisjoner, også et ord som beskriver noe som oppleves før og etter en hendelse som finner sted i en institusjon der stilarten til egennavnet har sine italienske røtter.

Ordet brukes også om en opplevelse som finner sted blandt dyr på fribeite, samt en mer humoristisk variant rundt forplantningsorganer og når disse står i fare for å ikke fungere lenger.

I tillegg til selve hovedordet, vil jeg gjerne ha stilarten til egennavnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være applaus?

(I forbindelse med opera?)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være applaus?

(I forbindelse med opera?)

Anonymkode: a95ed...74e

Det er feil. Jeg kjenner ikke til at applaus også er et egennavn. Og hvordan knytter du applaus til dyr på beite?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Det er feil. Jeg kjenner ikke til at applaus også er et egennavn. Og hvordan knytter du applaus til dyr på beite?

Takk for svar! :)

Jeg ser jo nå at det ikke kan være rett ord.

Har du flere hint?

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Jeg ser jo nå at det ikke kan være rett ord.

Har du flere hint?

Anonymkode: a95ed...74e

Delord to beskriver en lyd/et lydbilde. Delord en beskriver den fysiske gjenstanden som lager lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Da hiver vi oss på en fredagsoppgave.

Ordet er sammensatt av to er abstrakt, i likhet med siste delord. Første delord finnes i mineralriket.

Hovedordet er foruten å være et egennavn assosiert med munntlige formidlertradisjoner, også et ord som beskriver noe som oppleves før og etter en hendelse som finner sted i en institusjon der stilarten til egennavnet har sine italienske røtter.

Ordet brukes også om en opplevelse som finner sted blandt dyr på fribeite, samt en mer humoristisk variant rundt forplantningsorganer og når disse står i fare for å ikke fungere lenger.

I tillegg til selve hovedordet, vil jeg gjerne ha stilarten til egennavnet.

Bjelleklang!(?) :)

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bjelleklang!(?) :)

Anonymkode: a95ed...74e

Oppgaven er delvis løst. Klarer du resten også?

:blomst: 

Anonymkode: ca731...f35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Da hiver vi oss på en fredagsoppgave.

Ordet er sammensatt av to er abstrakt, i likhet med siste delord. Første delord finnes i mineralriket.

Hovedordet er foruten å være et egennavn assosiert med munntlige formidlertradisjoner, også et ord som beskriver noe som oppleves før og etter en hendelse som finner sted i en institusjon der stilarten til egennavnet har sine italienske røtter.

Ordet brukes også om en opplevelse som finner sted blandt dyr på fribeite, samt en mer humoristisk variant rundt forplantningsorganer og når disse står i fare for å ikke fungere lenger.

I tillegg til selve hovedordet, vil jeg gjerne ha stilarten til egennavnet.

Det må jo da være klokkeklang eller bjelleklang i Kirke el.l

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siteringstull

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo da være klokkeklang eller bjelleklang i Kirke el.l

Anonymkode: a95ed...74e

Gruppen Bjelleklang regnes for å synge "a capella", som har italiensk opprinnelse med betydningen "i kirkestil".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

 

Gruppen Bjelleklang regnes for å synge "a capella", som har italiensk opprinnelse med betydningen "i kirkestil".

Det tenkte jeg ikke på :)

Tusen takk for fin oppgave! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nattoppgave:

Gud + Gud= Bråk

Hva er ordet?

 

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nattoppgave:

Gud + Gud= Bråk

Hva er ordet?

 

Anonymkode: a95ed...74e

Rabalder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Rabalder.

Riktig! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

Kjemisk symbol for et grunnstoff + etteretningsorganisasjon= et navn avledet fra lys.

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...