Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Arabella skrev:

Dette var meget interessant. Neste gang jeg er i Oslotraktene, må jeg oppleve dette, ta med barnebarn og se. For alt jeg vet, kan det hende de kjenner til dette vitensenteret. Spennende! Takk for at du fortalte om dette.

Ja, nå ser jeg at dette http://www.vitensenter.no/tekniskmuseum

er i Oslo :)

Håper at dere får fine opplevelser der! :hjerte:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå ser jeg at dette http://www.vitensenter.no/tekniskmuseum

er i Oslo :)

Håper at dere får fine opplevelser der! :hjerte:

Anonymkode: a95ed...74e

Jeg fant ut dette jeg også. Der har jeg vært mange ganger. Her hvor jeg bor, i Sarpsborg, har vi Inspiria, som er ganske nytt. Der er det også mye spennende for både små og store, men om de har noe "Camera obscure" vet jeg ikke, men det er jo verd å undersøke. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg fant ut dette jeg også. Der har jeg vært mange ganger. Her hvor jeg bor, i Sarpsborg, har vi Inspiria, som er ganske nytt. Der er det også mye spennende for både små og store, men om de har noe "Camera obscure" vet jeg ikke, men det er jo verd å undersøke. :)

Så fint at de har vitensentere flere steder. Det er veldig fint for barn å være på slike vitensentere :)

Jeg håper at de har et slikt Camera Obscura der. Men hvis ikke, så kan du lage et hjemme sammen med barnebarna :)

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at de har vitensentere flere steder. Det er veldig fint for barn å være på slike vitensentere :)

Jeg håper at de har et slikt Camera Obscura der. Men hvis ikke, så kan du lage et hjemme sammen med barnebarna :)

Anonymkode: a95ed...74e

Det går an. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

Vi skal frem til en planteslekt. Ett ord.

Odet består av to ord. Ikke hundepenger, men ordet ligner (og består av et annet dyr + et annet ord for penger)

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Kan det være kattmynte?

Ja! :blomst:

(eller Kattemynter, som slekten heter. Kattemynte er i denne slekten)

Svaret er godkjent :blomst:

Jeg synes det var interessant å lese om den her https://no.wikipedia.org/wiki/Kattemynte

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

Ett ord. Består av 2 ord: Mann eller beholder + ikke din.

Ordet er en farge, og brukes til farging av kosmetikk, godteri, leskedrikker og lignende, og til farging av tekstiler.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Karmin :)

Riktig! :blomst:

 

Det jeg leste i linken under, synes jeg at er bekymringsverdig:

" Karmin gir rødfargen kalt campari i mat og har E-nummer: E120. Bruken har vært omstridt i en rekke land fordi den kan forårsake alvorlige allergiske reaksjoner, og i verste fall anaphylaktisk sjokk. Karmin har også vært sitert i astmapatologi. "

https://no.wikipedia.org/wiki/Karmin

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Huffda, det hørtes ikke bra.

Du har rett i det. Jeg vet for lite om alle de forskjellige e-stoffene i mat, men det er rart at det er lov til å bruke helseskadelige stoffer i mat.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Huffda, det hørtes ikke bra.

For oss damer som bruker sminke, er det også mye vi må være oppmerksom på. For eksempel leste jeg nå på wikipedia at luseegg, som er en bestanddel i karmin, også brukes i lebestift. 

Nå tror jeg at jeg skal innta horisontalen snart. Jeg er susete i hodet, har godgjort meg med Tia Maria en stund. :tongue:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Arabella skrev:

For oss damer som bruker sminke, er det også mye vi må være oppmerksom på. For eksempel leste jeg nå på wikipedia at luseegg, som er en bestanddel i karmin, også brukes i lebestift. 

Nå tror jeg at jeg skal innta horisontalen snart. Jeg er susete i hodet, har godgjort meg med Tia Maria en stund. :tongue:

Jeg håper at du får sove godt :hjerte:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "nøtt" fra meg. Et grunnstoff sammen med en farge utgjør noe som blir brukt som legemiddel og som også malere bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at du får sove godt :hjerte:

Anonymkode: a95ed...74e

Takk  for det, og likeså til deg når du gjør det samme. :sovne:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Takk  for det, og likeså til deg når du gjør det samme. :sovne:

Tusen takk! :)  :klem:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

En "nøtt" fra meg. Et grunnstoff sammen med en farge utgjør noe som blir brukt som legemiddel og som også malere bruker.

Sinkhvitt. Sink er, i motsetning til bly (cerusitt, blyhvitt), ikke giftig og kan brukes både i salver og som pigment i oljemaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Sinkhvitt. Sink er, i motsetning til bly (cerusitt, blyhvitt), ikke giftig og kan brukes både i salver og som pigment i oljemaling.

Riktig. :)

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen. Her våkner jeg opp til overskrifter om terror i Nice og hauger av døde mennesker. Da virker det litt meningsløst å drive med ordleker.

Denne har i det minste en viss tilknytning til Frankrike:

Kjent vaktmester + kjent forfatter = kjent ost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...