Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig :blomst:

Jeg beklager at jeg laget oppgave med et ord som du allerede hadde brukt i oppgave i denne tråden. Jeg sliter med både konsentrasjon og hukommelse.

Anonymkode: a95ed...74e

Det er vel ikke til å unngå at noen oppgaver gjentas etter nesten 60 sider med oppgaver. Bærer ingen nag, bare så det er sagt. Lettere for meg å huske oppgaver jeg selv har laget enn de jeg hverken har laget eller løst. Og har du vært med helt fra starten av da? Denne oppgaven står på side 17. Nesten oppsiktsvekkende at ikke flere oppgaver har blitt gjentatt. :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Det er vel ikke til å unngå at noen oppgaver gjentas etter nesten 60 sider med oppgaver. Bærer ingen nag, bare så det er sagt. Lettere for meg å huske oppgaver jeg selv har laget enn de jeg hverken har laget eller løst. Og har du vært med helt fra starten av da? Denne oppgaven står på side 17. Nesten oppsiktsvekkende at ikke flere oppgaver har blitt gjentatt. :blomst:

Det er fint at du ikke bærer nag. Takk for det! :blomst:

Jeg var med fra ganske tidlig i tråden.

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver en ny oppgave:

Det finnes i kåper og frakker, men ordet i en annen betydning spises :)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Fôr

Riktig! :blomst:

Har du en oppgave på lager? :)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne burde ikke være altfor vanskelig. Sammensatt ord med to ledd, det første kan du sy med, det andre kan du se med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Det er helt riktig!

Jeg tenkte på "fiskebeinlorgnett". Men jeg hadde en følelse av at det ikke kunne være korrekt. 

Jeg synes det er helt uproblematisk at en lager oppgaver om ord som har vært laget oppgave om tidligere. Hvis en vil være leken, kan en jo lage flere oppgaver på rad hvor løsningen er det samme ordet. 

En ny oppgave:

Mekanisme for å regulere ferdsel fra og til en bygning. Mekanismen kan heises opp og ned. Når den er senket, ligger den ofte over en vannfylt grøft. Ordet refererer vel først og fremst til eldre tider, og jeg ser for meg riddere, lanser og slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på en bro over en vollgrav, men jeg vet ikke hva den kalles. :)

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tenker på en bro over en vollgrav, men jeg vet ikke hva den kalles. :)

Ja, det er det som er vanskelig. Jeg lærte ordet nettopp. 

aaaaaa.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Vindebro.

Ja, det heter visstnok det. Jeg har sikkert hørt det på engelsk uten å internalisere det. De roper sikkert "lower the drawbrige" eller noe sånt på filmer og serier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Smultring skrev:

Ja, det heter visstnok det. Jeg har sikkert hørt det på engelsk uten å internalisere det. De roper sikkert "lower the drawbrige" eller noe sånt på filmer og serier. 

Jepp, det heter "drawbridge" på engelsk. Det er litt vanskeligere å gjette seg til at fallgitter er "portcullis".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Jepp, det heter "drawbridge" på engelsk. Det er litt vanskeligere å gjette seg til at fallgitter er "portcullis".

Det har jeg aldri hørt før. En burde tilbringe noen måneder i en borg for å lære slike ord.

Ny oppgave:

Ordet er nesten likt et bilmerke som betyr "jeg ruller". Men den siste vokalen må byttes ut med en annen slik at betydningen blir en kvinne som driver med spådom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Smultring skrev:

Det har jeg aldri hørt før. En burde tilbringe noen måneder i en borg for å lære slike ord.

Ny oppgave:

Ordet er nesten likt et bilmerke som betyr "jeg ruller". Men den siste vokalen må byttes ut med en annen slik at betydningen blir en kvinne som driver med spådom. 

Volve :)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Volve :)

Anonymkode: a95ed...74e

Det er riktig! :gratulerer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Det er riktig! :gratulerer:

Takk for fin oppgave! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...