Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

25 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ghetto 

Jeg ser i ordboka at det ordet kommer fra italiensk. Ordet jeg er ute etter, er mindre kjent, selv om en hører det på nyhetene av og til, av og til i forbindelse med et virus som kan gi skader på nyfødte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg gjetter på favela (portugisisk).

Det var ordet jeg tenkte på. :gratulerer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fremmedord vi alle har hørt om. Det handler om å streve og anstrenge seg. Det finnes i en "stor" og en "liten" utgave, selv om vi fra media nesten bare hører om den "lille" varianten. Her bruker jeg anførselstegnene til å markere at ordene i anførselstegn inngår i faste uttrykk med det ordet jeg er ute etter. Ordet kan også få hektet "-isme" på seg. 

Kulturkretsen ordet kommer fra, har blant annet gitt oss et kjent ord for forsøket på å lage gull av andre metaller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Smultring skrev:

Et fremmedord vi alle har hørt om. Det handler om å streve og anstrenge seg. Det finnes i en "stor" og en "liten" utgave, selv om vi fra media nesten bare hører om den "lille" varianten. Her bruker jeg anførselstegnene til å markere at ordene i anførselstegn inngår i faste uttrykk med det ordet jeg er ute etter. Ordet kan også få hektet "-isme" på seg. 

Kulturkretsen ordet kommer fra, har blant annet gitt oss et kjent ord for forsøket på å lage gull av andre metaller. 

Jeg tenker høyt nå. Alkymi falt meg først i tankene, men det faste uttrykket er jeg usikker på. Gull og gråstein?

Anonymkode: 8ee3d...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker høyt nå. Alkymi falt meg først i tankene, men det faste uttrykket er jeg usikker på. Gull og gråstein?

Anonymkode: 8ee3d...a40

Jeg tror ikke uttrykkene er særlig kjente. Ved å finne ordet "alkymi" vet du hvilken kulturkrets jeg snakker om. Da er det ikke så mange ord å velge mellom. Så er det bare å prøve å hekte -isme på ordet. Her må en nok gjette litt, kanskje. Opplysningen om hva ordet betyr, er neppe særlig til hjelp, og kanskje mer villedende enn veiledende, selv om opplysningen er riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tror ikke uttrykkene er særlig kjente. Ved å finne ordet "alkymi" vet du hvilken kulturkrets jeg snakker om. Da er det ikke så mange ord å velge mellom. Så er det bare å prøve å hekte -isme på ordet. Her må en nok gjette litt, kanskje. Opplysningen om hva ordet betyr, er neppe særlig til hjelp, og kanskje mer villedende enn veiledende, selv om opplysningen er riktig. 

Her står det stille. Nå har jeg googlet og lest, men er like (lite) klok. Hva betyr ordet, kan du fortelle det? Om jeg fremdeles står fast, har jeg i det minste lært noe annet.

Anonymkode: 8ee3d...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her står det stille. Nå har jeg googlet og lest, men er like (lite) klok. Hva betyr ordet, kan du fortelle det? Om jeg fremdeles står fast, har jeg i det minste lært noe annet.

Anonymkode: 8ee3d...a40

En kan vel si at ordet kan bety "krig for troen". 

Ordboka opplyser: ETYMOLOGI: arabisk ’anstrengelse på veien’

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Smultring skrev:

En kan vel si at ordet kan bety "krig for troen". 

Ordboka opplyser: ETYMOLOGI: arabisk ’anstrengelse på veien’

Dette må være det mest utfordrende spørsmålet som er presentert her. Du er virkelig oppfinnsom!

Jeg forsøker igjen: Ordet er islamisme. "Den lille" og "den store" jihad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Arabella skrev:

Dette må være det mest utfordrende spørsmålet som er presentert her. Du er virkelig oppfinnsom!

Jeg forsøker igjen: Ordet er islamisme. "Den lille" og "den store" jihad.

Godt å se du er på igjen @Arabella.

Jeg stjeler løsningen din og svarer islam.

Siden svaret ikke skal ha -isme i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Godt å se du er på igjen @Arabella.

Jeg stjeler løsningen din og svarer islam.

Siden svaret ikke skal ha -isme i seg.

Så hyggelig av deg :). Jeg fikk en knekk. I tillegg lever jeg med stadig bekymring på hjemmefronten.

Denne gåten var neimen ikke lett å knekke, synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg forsøker igjen: Ordet er islamisme. "Den lille" og "den store" jihad.

Det var "jihad" jeg tenkte på. Av og til kan en lese om "jihadisme". Jeg godtar svaret ditt. Ordet "islam" betyr vel noe sånt som underkastelse. Men jeg ser at "islamisme" og "jihad" kan være synonymer. Jeg er ingen ekspert på islam. 

Skjermbilde.PNG

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette sammensatte ordet står verken i Bokmålsordboka eller i min utgave av Tanum, og det brukes utvilsomt mest av spesielt interesserte. Første ledd er en plante. Andre ledd er et verb i presens, et synonym til kjefte, ofte brukt sammen med et annet verb som rimer på det første. Når man setter leddene sammen, betegner ordet en variant av menneskets beste venn, men det er ikke en rase vi skal fram til. Det er snarere bruksområdet som beskrives, og blant annet er det mange støvere som egner seg til denne “jobben”.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Dette sammensatte ordet står verken i Bokmålsordboka eller i min utgave av Tanum, og det brukes utvilsomt mest av spesielt interesserte. Første ledd er en plante. Andre ledd er et verb i presens, et synonym til kjefte, ofte brukt sammen med et annet verb som rimer på det første. Når man setter leddene sammen, betegner ordet en variant av menneskets beste venn, men det er ikke en rase vi skal fram til. Det er snarere bruksområdet som beskrives, og blant annet er det mange støvere som egner seg til denne “jobben”.

Denne var hjernevridende. Jeg antar det er skjelling (skjelle og smelle) det dreier seg om. Verbet blir da "skjeller" i presens, men hva planten er, er en gåte. :)

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Denne var hjernevridende. Jeg antar det er skjelling det dreier seg om. Verbet blir da "skjeller" i presens, men hva planten er, er en gåte. :)

Skjeller er riktig. Så var det første del … Hvis du vil "jukse" litt, har jeg gitt et hint om hvor på Wikipedia du kan finne ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Skjeller er riktig. Så var det første del … Hvis du vil "jukse" litt, har jeg gitt et hint om hvor på Wikipedia du kan finne ordet.

Nå har jeg funnet ordet, men skal la være å røpe det i tilfelle andre også funderer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Nå har jeg funnet ordet, men skal la være å røpe det i tilfelle andre også funderer. :)

He, he. De finner det hvis de leter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg jeg også har funnet ordet. 

Har lagt det i skjul slik at PH kan bekrefte, mens andre kan lete videre.

Spoiler

Treskjeller

 

Endret av Dr. A. Kula
Lagt inn "spoiler"
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Da tror jeg jeg også har funnet ordet. 

Har lagt det i skjul slik at PH kan bekrefte, mens andre kan lete videre.

  Vis skjult innhold

Treskjeller

 

Det er helt riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...