Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

Et stykke sengetøy som forbindes med sykehus. Ordet er sammensatt og etterleddet er det samme som et velkjent stykke sengetøy. 

Når det gjelder forleddet: Forsvinn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker på et fremmedord som er meget fremmed. Av en eller annen grunn kjenner jeg til ordet. Ordet er et adjektiv, og betyr at noe ligner på en drue. Jeg aner ikke når en bruker dette ordet, men det står i Fremmedordboka. 

En kan dele ordet i tre deler:

1. Er et synonym for å oppholde seg på et sted over et visst tidsrom, det å leve på et sted.

2. Er et engelsk ord for å prøve/forsøke

3. Er en imperativform av et verb som betyr å hviske eller baksnakke. 

Settes disse tre delene sammen, får en et ord ingen har hørt om eller forstår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Botrytisk? 

Bo - try - tisk(e)

Du har rett! :gratulerer:

Skjermbilde.PNG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Smultring skrev:

Du har rett! 

Skjermbilde.PNG

:sjokk::hakeslepp: Det var bare flaks, ren gjetting, uten å Google/slå opp. Kun basert på ledetråder i oppgaven. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

:sjokk::hakeslepp: Det var bare flaks, ren gjetting, uten å Google/slå opp. Kun basert på ledetråder i oppgaven. 

Nei, du har bevist her i tråden at du er meget intelligent og dyktig når det gjelder å løse språklige oppgaver. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Smultring skrev:

Nei, du har bevist her i tråden at du er meget intelligent og dyktig når det gjelder å løse språklige oppgaver. 

:blomst::takke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett ord. Substantiv.

Ordet er noe de fleste har et større eller mindre forhold til. Det er et fremmedord, kommer fra gresk, og betyr «tegne med lys».

Ordet har forbindelse med 2 adskilte ord som betyr mørkt rom, som kommer fra latinsk. I dag brukes andre metoder, og som oftest digitale.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Fotografi.

Riktig! :blomst:

Om mørkt rom (tok du den også forresten?) : "Camera obscura (latinsk for mørkt rom) eller hullkamera er en enkel form for projeksjonsapparat eller avtegningsmaskin. Innretningen består av et mørkt avlukke med et lite hull der lyset fra omgivelsene foran hullet slipper inn, og dermed avtegner seg som et opp-og-ned-vendt lysbilde på bakveggen inne i avlukket.

Slike innretninger ble tidligere brukt som hjelp for nøyaktig avtegning av utsnitt av den synlige virkeligheten, og danner grunnlag for episkopet og fotografiapparatet. Et fotoapparat kalles fremdeles «kamera», det vil si «kammer»."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig! :blomst:

Om mørkt rom (tok du den også forresten?) : "Camera obscura (latinsk for mørkt rom) eller hullkamera er en enkel form for projeksjonsapparat eller avtegningsmaskin. Innretningen består av et mørkt avlukke med et lite hull der lyset fra omgivelsene foran hullet slipper inn, og dermed avtegner seg som et opp-og-ned-vendt lysbilde på bakveggen inne i avlukket.

Slike innretninger ble tidligere brukt som hjelp for nøyaktig avtegning av utsnitt av den synlige virkeligheten, og danner grunnlag for episkopet og fotografiapparatet. Et fotoapparat kalles fremdeles «kamera», det vil si «kammer»."

"Mørkt rom" husket jeg ikke, men når jeg leser det nå, er det kjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Mørkt rom" husket jeg ikke, men når jeg leser det nå, er det kjent.

Takk for svar! :blomst:  Fint at det var kjent for deg :)

Det er også fint og morsomt  å lage et Camera obskura, ved å dekke et vindu med lystett materiale (og lukk døren til rommet slik at det er mørkt i rommet) og lage et lite hull i det lystette materialet.

Da vil du få se et opp-ned-bilde av det som er utsikten fra vinduet, på veggen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :blomst:  Fint at det var kjent for deg :)

Det er også fint og morsomt  å lage et Camera obskura, ved å dekke et vindu med lystett materiale (og lukk døren til rommet slik at det er mørkt i rommet) og lage et lite hull i det lystette materialet.

Da vil du få se et opp-ned-bilde av det som er utsikten fra vinduet, på veggen .

Det hørtes interessant, det skal jeg prøve å få til. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hørtes interessant, det skal jeg prøve å få til. :)

Fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kom jeg på hvor jeg har "obscure" ifra. Det er fra filmbransjen, "film obscure". Men der er ikke ordet ment bokstavelig, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kom jeg på hvor jeg har "obscure" ifra. Det er fra filmbransjen, "film obscure". Men der er ikke ordet ment bokstavelig, da.

Kanskje ordet har en annen betydning i den forbindelsen?

Se også her om du er interessert i å lese om Camera Obscura: http://vitensenteret.com/co

"
... om å se verden gjennom et hull
- 16 -
Følgende historie fortelles:
“En dag da jeg som barn satt i mørket på utedoen og konsentrerte meg om
en påtrengende oppgave, oppdaget jeg plutselig et stort lysende bilde på døra
foran meg. Jeg la merke til
at bildet sto på hodet og
at det ikke var statisk,
men at trærne og skyene på himmelen beveget seg. Senere oppdaget jeg at det
hadde falt ut en kvist i panelet på doens bakvegg. Det var fra dette runde
kvisthullet lyset kom og laget levende bilder på dodøra.”
(fritt etter Frode Willmann, Vitensenteret)
Den vesle gutten vi hører om i denne histor
ien opplevde ganske overraskende å befinne
seg inne i et hullkamera. Hvert lyspunkt ba
k doen sendte en lyss
tråle inn gjennom det
lille hullet og tegnet en farget prikk på døra foran. Tilsammen ble alle lyspunktene et

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meget interessant. Neste gang jeg er i Oslotraktene, må jeg oppleve dette, ta med barnebarn og se. For alt jeg vet, kan det hende de kjenner til dette vitensenteret. Spennende! Takk for at du fortalte om dette.

Jeg har lest mer nå og tror jeg kanskje har tatt feil. Jeg tenker på Honnørbrygga i Oslo, men er det tilsvarende i Trondheim, også?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var meget interessant. Neste gang jeg er i Oslotraktene, må jeg oppleve dette, ta med barnebarn og se. For alt jeg vet, kan det hende de kjenner til dette vitensenteret. Spennende! Takk for at du fortalte om dette.

Takk for hyggelig tilbakemelding! :blomst:

Finnes det vitensenter også i Oslo? (Jeg er svært lite kjent der). Brosjyren i linken jeg postet lenngre oppe, er fra Vitensenteret i Trondheim.

Nedenfor finner du Vitensenter flere steder i landet.

"Vitensentrene i Norge

Et vitensenter er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter innen matematikk, naturvitenskap og teknologi hvor de besøkende lærer ved å eksperimentere selv. I et vitensenter kan barn og voksne utforske fenomener knyttet til natur, miljø, helse og teknologi gjennom egen aktivitet og i samarbeid med andre.

Regionale vitensentre

DuVerden - Kontaktinfo Hjemmeside

Inspiria - Kontaktinfo Hjemmeside

Nordnorsk vitensenter - Kontaktinfo Hjemmeside

Teknisk museum - Kontaktinfo Hjemmeside

VilVite - Kontaktinfo Hjemmeside

Vitenfabrikken, Jærmuseet - Kontaktinfo Hjemmeside

Vitensenteret Innlandet - Kontaktinfo Hjemmeside

Vitensenteret Sørlandet - Kontaktinfo Hjemmeside

Vitensenteret i Trondheim - Kontaktinfo Hjemmeside

"

http://www.vitensenter.no/vitensentrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...