Gå til innhold

Psykisk syk - lyst på barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er egoistisk, da tenker man ikke på barnet,kun at man selv vil ha barn.

Anonymkode: 7ee71...868

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, svært uansvarlig. Mange av oss sliter med livslange problemer og psykiske sykdommer som følge av psykisk syke foreldre. Moren min slet selv med en upålitelig, bipolar far, og konen hans slet og sliter fortsatt veldig. Er vanskelig for hele familien å forholde seg til denne personen, for uansett hvor hardt de prøver vil humørsvingningene og uforutsigbarheten i en psykisk syk person være inkompatibelt med barn som krever stabilitet.

Har forøvrig venninner som har vokst opp med mor med spiseforstyrrelse. De sliter med det samme. Du vil ikke utsette et barn for samme lidelser som deg selv.

Anonymkode: 71940...698

Hvis du er redd for å gå på buttikken. Nei barn er uansvarlig. Jeg er selv autist. Men det der regner jeg som barnemat.

Anonymkode: c2343...e89

Jeg personlig hadde aldri fått barn hvis jeg hadde hatt psykiske problemer. Vet alt for godt hvordan barn påvirkes av psykisk syke omsorgspersoner. Og slikt går jo og ofte i arv. Utrolig mange barn innenfor baren og ungdomspsykiatrien som er barn av psykisk syke, det er ikke tilfeldig.

Man kan ikke bli foreldre for at andre skal ta seg av barna i dårlige perioder. Og hva med barnet, det vil jo merke hvordan du sliter periodevis. Vil du utsette barnet for det? Er du klar over at mange barn tror det er deres feil at en eller begge foreldrene er syke. Hva gjør du hvis du blir verre under svangerskapet? Når du allerede sliter psykisk så er det ennå større sjanse for svangerskapsdepresjon. Det er ikke alle som skal ha barn.

Anonymkode: 23f25...d3d

Enig.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er egoistisk, da tenker man ikke på barnet,kun at man selv vil ha barn.

Men gjør ikke de fleste det? Alle som vil ha barn vil jo ha barn for sin egen del...? Hvis folk bare vil ha barn for barnas del hadde jo alle adoptert?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er rundt 30 år gamle. Jeg har en samboer som er frisk, har fast jobb som også har lyst barn. Bor i leilighet som vi eier. Jeg får uføretrygd. Har foreldre som er oppegående som kan hjelpe hvis det skulle bli vanskelige dager/perioder.

Sliter med angst og svingniger i humør. Har ikke vært sucidal på mange år og har ikke hatt psykoser. Lenge siden jeg har vært innlagt.

Går på medisiner som funker bra, har dager der jeg syns det er vanskelig å gå ut alene (f.eks på butikken). Går hos psykolog 1 gang i uken.

Anonymkode: 82253...ad5

Du skriver at du går på medisiner; hvordan vil livet bli hvis du ikke kan ta dem under svangerskapet? Har du snakket med behandler om en mulig graviditet?

Anonymkode: 3b3a4...01c

• Liker 9
Gjest Vevila
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nevn 1.

Bipolar og schizofreni er arvelige. Faktisk i ganske stor grad. Les deg opp om du ikke tror på det. :)

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, PaperFlower skrev:

Men gjør ikke de fleste det? Alle som vil ha barn vil jo ha barn for sin egen del...? Hvis folk bare vil ha barn for barnas del hadde jo alle adoptert?

Det ble spurt om min mening, og den har jeg gitt, og synes det blir ekstra uansvarlig og egoistisk å bringe ett barn inn verden når man er psykisk syk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Bipolar lidelse.

Enig. De som regnes som å ha høy arvelighet er Bipolar 1 og schizofreni. Og tildels rusrelaterte lidelser.

Depresjon, angstlidelser og personlighetsforstyrrelser regnes å være knyttet til miljøforhold hovedsaklig og ikke arv.

Anonymkode: 22307...424

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vevila skrev:

Bipolar og schizofreni er arvelige. Faktisk i ganske stor grad. Les deg opp om du ikke tror på det. :)

Som sagt jeg tror ikke noe på det. Jeg har vært mange år innom psykatrien og til å med tatt medisiner som gjorde meg værre.

Jeg fikk masse feile diagnoser. Jeg har sett alt og alle knep psykiatere kommer med.

Gjest Vause
Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke noe på. Diagnoser blir jo satt i hytt og pine. Så fordi jeg er trist en dag så er jeg syk?

virker som det sånn de holder på. Sykdommer som alzheimers eller downs syndrom. er arvelig.

Da bør du åpne hodet litt og skaffe deg kunnskap. Det er mange psykiske lidelser som er arvelige, deriblant bipolar lidelse, schizofreni og ADHD. Du er ikke syk fordi du er trist en dag og det vet du nok selv også. 

Selv mener jeg at man bør være tildels frisk før man setter et barn til verden. Jeg har selv en psykisk lidelse og kunne aldri tenke meg å sette et barn til verden slik det er nå. Ting bør være lagt ordentlig til rette til barnet kommer slik at man kan ta best mulig vare på det og utøve den beste omsorgen. 

Endret av Badass
  • Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Det er vanskelig for oss på et forum å svare på om det er ansvarlig for deg å få barn eller ikke. Har du tatt det opp med behandler? Når du mener svingninger i humør; hvor mye svinger du? Husk at forhold kan ryke, vil du da kunne klare å ta deg av barnet i dine perioder alene? Ellers fører jo barn til mer stress i hverdagen, hvordan vil du håndtere dette? 

Disse er noen av spørsmålene du bør stille deg selv før du setter barn til verden. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke klarer å ta vare på deg selv i denne verden, så kan jeg ikke se at du kan ta vare på et annet menneske og lære bort det å fungere i et samfunn. 

Anonymkode: 43e43...ad4

• Liker 5
Gjest Snuppi
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke noe på. Diagnoser blir jo satt i hytt og pine. Så fordi jeg er trist en dag så er jeg syk?

virker som det sånn de holder på. Sykdommer som alzheimers eller downs syndrom. er arvelig.

Da må du kunne vise til hvorfor du mener at psykisk lidelse ikke kan gå i arv. Arv og miljø har mye å si for barnets fysiske og psykiske helse. Bipolar lidelse for eks kan bli videreført.

Når er redd for å gå ut døren vil hun videreføre dette til barnet. Barnet vil forbinde det å gå ut døren som farlig. Angsten til mor blir videreført til barnet. Høres dette ut som en sunn oppvekst?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Snuppi skrev:

Da må du kunne vise til hvorfor du mener at psykisk lidelse ikke kan gå i arv. Arv og miljø har mye å si for barnets fysiske og psykiske helse. Bipolar lidelse for eks kan bli videreført.

Når er redd for å gå ut døren vil hun videreføre dette til barnet. Barnet vil forbinde det å gå ut døren som farlig. Angsten til mor blir videreført til barnet. Høres dette ut som en sunn oppvekst?

Nei. Jeg skrev og at hun absolutt ikke burde få barn.

Men jeg tror ikke barnet blir født med angst bare pågrunn av at moren har det.

Hun kan ikke ta vare på seg selv. Så hun vil ikke kunne ta vare på en unge.

Gjest Snuppi
Skrevet

Nei. Jeg skrev og at hun absolutt ikke burde få barn.

Men jeg tror ikke barnet blir født med angst bare pågrunn av at moren har det.

Hun kan ikke ta vare på seg selv. Så hun vil ikke kunne ta vare på en unge.

Mor vil videreføre angsten til barnet. Barnet blir ikke født med angst, men tar etter mors atferd. Jeg er helt enig at hun at hun ikke må få barn. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er rundt 30 år gamle. Jeg har en samboer som er frisk, har fast jobb som også har lyst barn. Bor i leilighet som vi eier. Jeg får uføretrygd. Har foreldre som er oppegående som kan hjelpe hvis det skulle bli vanskelige dager/perioder.

Sliter med angst og svingniger i humør. Har ikke vært sucidal på mange år og har ikke hatt psykoser. Lenge siden jeg har vært innlagt.

Går på medisiner som funker bra, har dager der jeg syns det er vanskelig å gå ut alene (f.eks på butikken). Går hos psykolog 1 gang i uken.

Anonymkode: 82253...ad5

Et barn trenger noen som er der for de 24/7. De trenger noen som følger de opp feks fotballtreninger, kan du dette ? Når du synes det er vanskeligt å gå på butikkene alene.

Hvordan vil barnet ha det når du har vanskelige dager/perioder? Hvordan vil barnet ha det når du svinger ? Hvordan vil barne ha det dersom du blir sucidal?

• Liker 3
Gjest Snuppi
Skrevet

Hva sier psykologen din om dette, TS?

Gjest Snuppi
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt jeg tror ikke noe på det. Jeg har vært mange år innom psykatrien og til å med tatt medisiner som gjorde meg værre.

Jeg fikk masse feile diagnoser. Jeg har sett alt og alle knep psykiatere kommer med.

Da må du vise til hvorfor nettopp du mener at psykisk sykdom ikke kan videreføres! Å si at du ikke tror på det er ikke et godt argument. Kunnskapen om psykisk sykdom sier nemlig noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Snuppi skrev:

Ts sier hun har humørsvingninger og angst. Hun hadde sikkert skrevet at hun var bipolar om humørsvingningene skyldtes noe sånt. 

DERFOR HAR HUN ANTAGELIG  IKKE ARVELIG PSYKISK SYKDOM. Uansett om andre psykiske sykdommer er arvelig.

Angst regnes heller ikke som tung psykisk sykdom. Hun har ikke vært innlagt på lenge, er ikke suicidal og går til psykolog 1 gang i uken. Da går det ganske bra med henne og hun har vært stabil over tid tydeligvis.

Jeg ser ikke at dette gir grunnlag for å dømme henne som usikket som mor overhodet. Og helt ærlig syns jeg det det er sjokkerende hvor stigmatiserende folk er bare ordet psykisk nevnes.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts sier hun har humørsvingninger og angst. Hun hadde sikkert skrevet at hun var bipolar om humørsvingningene skyldtes noe sånt. 

DERFOR HAR HUN ANTAGELIG  IKKE ARVELIG PSYKISK SYKDOM. Uansett om andre psykiske sykdommer er arvelig.

Angst regnes heller ikke som tung psykisk sykdom. Hun har ikke vært innlagt på lenge, er ikke suicidal og går til psykolog 1 gang i uken. Da går det ganske bra med henne og hun har vært stabil over tid tydeligvis.

Jeg ser ikke at dette gir grunnlag for å dømme henne som usikket som mor overhodet. Og helt ærlig syns jeg det det er sjokkerende hvor stigmatiserende folk er bare ordet psykisk nevnes.

Hvis man er ufør grunnet angst og svingninger vil jeg tro disse er av ganske invalidiserende grad...

Anonymkode: 5dfbb...f39

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...