Gå til innhold

Fra valmuefrø til vannmelon. Vol 2

Nautika

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Julefeiring med 6 voksne og 4 barn unnagjort. Det var godt å komme hjem til fred og ro i går kveld. Man blir jo litt svett i øra når man går oppå hverandre såpass lenge. 

Veldig fornøyd med de aller fleste julegaver, mange gaver som absolutt kommer til nytte. Av M fikk jeg elektrisk tannbørste, så romantisk! :ler: Jeg hadde ønsket meg det altså! ;) Men det er vel kanskje lov til å bli litt oppgitt over et familiemedlem som alltid gir dilldall som tar plass i skuffer og skap. Gir oss aldri mulighet til å ønske oss noe heller, for julegavene kjøpes inn måneder før jul. Har tidligere år fått servise som absolutt ikke er min smak med utsmykkede vinglass som står i stil, og i år fikk vi jammen noen andre spjåkete vinglass :sjenert: Tanken som teller osv. :plystre:  

I romjula tenker vi å ta livet med så mye ro som mulig med en halvannetåring på slep. Høyt på lista står rydding og sortering av stæsj i kjelleren, slik at vi kanskje kan få begynt arbeidet med innredning og anlegging av bad der nede. Dumt at vi tenkte at T kunne ha fri fra barnehagen hele romjula :fnise: 

Ellers går nå svangerskapet sin gang, jeg er vel 22+3 i dag. Bekkenet klager ganske kjapt, så jeg tror jeg må få litt behandling av det utpå nyåret. Egentlig tror jeg at jeg først og fremst har bekkenlåsning, det er ihvertfall korsryggen og nedover på baksiden på venstre side som er verst. Får også sånn ilende nervesmerte når jeg går hvis jeg har belastet litt mye. 

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å nei, tenk at T fikk tak i dem så de knuste!" :nigo:

Vi har gjort den samme barnehagetabben :fnise: Hun kjeder seg litt med bare oss, merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket prisen på glassene i en nettbutikk i går,  og det var nesten 1000 kroner for de 8 glassene vi fikk :sjenert: Syns ikke akkurat at jeg kan selge de videre heller :fnise:

T var jo syk de siste 4 dagene før ferien også, så da har det jo blitt mer hjemmetid enn det som var planlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferien er over! Jeg innvier arbeidsuka med å våkne kl 3.30 og ikke få sove igjen.  Har vekkerklokka på 7, så jeg håper å få skvist inn en time til med søvn før da. Har time hos jordmor på starten av dagen, så det er derfor jeg må stå opp "tidlig". 

Nå er det under 4 mnd til termin, og i går kjøpte jeg de første små plaggene til lillesøster. Vi har jo det aller meste fra før, men det er jo koselig å kjøpe noe allikevel.  Må finne ut hva vi gjør med vogn også. Storesøster bruker sin vogn i barnehagen, så vi trenger en vogn her hjemme. Trenger vi søskenvogn? Vi har jo også en stokke scoot som vi har hatt liggende i bilen når vi skal på butikken og sånn, men jeg syns ikke jeg kan putte en nyfødt i den heller. Og turer med bikkja (og for å trimme mamma) blir det jo forhåpentligvis litt av også, da funker ikke stokke scoot :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg sjekket klokka var den 6, men jeg hadde tydeligvis sovnet før vekkerklokka kl 7. Det ble tidlig bestemt hjemmedag/gjemmekontor, tør ikke kjøre til og fra jobb med så underskudd på søvn. Nå har jeg fått sovet et par timer, men er fremdeles ganske sliten og trøtt. Vet ikke om det blir noe særlig til jobbing i dag :P 

Jordmortimen gikk veldig fint, puls på 140, sf-mål litt under streken, men det sa hun var normalt på så tidlig tidspunkt. Vi fikk snakket litt om graviditeten nå vs sist, og erfaringer fra fødsel og barseltiden sist gang. Skal se om jeg finner frem fødselshistorien fra sist. :) Jeg er nok veldig godt rustet mot ammeproblemer og dårlig vektøkning denne gangen, da vi hadde en god runde med gule stafylokokker, ingen vektoppgang som resulterte i pumping og morsmelkerstatning etter hvert måltid en periode. Håper det blir litt mindre slitsomt denne gangen! :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2015 den 15.40, Nautika skrev:

Fødselshistorie

Det første tegnet til at noe var på gang var at deler av slimproppen gikk på fredag 29. mai. Samtidig begynte menssmertene i korsryggen å komme med hyppigere frekvens. Jeg hadde en del kynnere også, men det var vanskelig å kjenne om disse kom samtidig med smertene i korsryggen. Menssmertene og kynnerne fortsatte utover lørdagen, samtidig som jeg hadde små mengder slimete utflod. På søndagen dabbet menssmertene av, så da tenkte jeg at fødselen ikke kom med det første. Litt før kl 20 på kvelden søndag 31. mai begynte jeg å få regelmessige kynnere som kjentes i korsryggen. De kom med 8-9 minutters mellomrom, og varte i rundt 45 sekunder. Jeg var fremdeles i tvil om det var kynnere, maserier eller ”the real deal”, og klokka ble vel rundt 22.30 før jeg forstod at dette kunne være starten på noe. I mellomtiden hadde jeg fått pakket ferdig fødebaggen og barnesetet var blitt montert i bilen. Klokken 23 fikk jeg ringt etter mamma som skulle passe på hunden, og da hun kom for å hente rundt midnatt hadde jeg rier med rundt 6-7 minutters mellomrom. Fremdeles var ikke smertene uutholdelige, så jeg hadde faktisk en ri mens vi snakket sammen som jeg ”skjulte” :ler:

Jeg fikk spist noen knekkebrød, ringte fødeavdelingen for å høre om når de ville jeg skulle reise innover, og så la jeg meg i senga for å prøve og sove (yeah right!). Det tok ikke lange tiden i senga før jeg måtte begynne å puste meg gjennom hver ri, og samtidig gikk jeg vel på do mellom annenhver ri. Kroppen fungerer på merkelige vis altså!

I 2-tiden kom riene med 5 minutters mellomrom, og da fikk jeg endelig ”lov” til å ringe føden igjen. Jeg kunne komme inn når jeg ønsket det selv, så jeg skulle bare ringe når vi hadde satt oss i bilen. Jeg tok meg en dusj før vi dro innover til føden rundt kl 03:30. Der fikk jeg en sjekk med rieregistrering og fosterlyd, og innvendig undersøkelse kl 04:15 viste at jeg hadde 3 cm åpning. På dette tidspunktet hadde riene begynt å ta ganske godt på utsiden av lårene, hva f... er vitsen med å kjenne riene der liksom? :sur: Vi fikk beskjed om at vi skulle gå litt rundt på sykehuset for at fødselen skulle komme skikkelig igang. Rundt kl 6:30 fikk vi tildelt fødestue, og da hadde jeg 4 cm åpning. Jeg fikk da beskjed om å spise litt, men det var nok i seneste laget, for jeg spøy ved synet av brødskiva :ler: Jeg fikk lov å komme opp i badekaret kl 7, og i begynnelsen var det veldig deilig... Så begynte riene å bli helt ekstreme, og jeg ville ut av badekaret for å få lystgass. Det tok litt tid før jordmor kom pga vaktskifte, så i mellomtiden gikk vannet. Da begynte trykketrangen å melde seg! Litt over kl. 8 fikk jeg kommet meg opp av badekaret og fikk supt litt lystgass. Nå hadde jeg 6 cm åpning og riene kom med 3 minutters mellomrom. Jeg vekslet mellom å sitte på sengekanten eller på en slik ball. Etter dette blir det ganske blurry, jeg og lystgassen ble svært gode venner, og jeg fikk knapt tid til å avslutte med lystgassen før jeg fikk ny ri. Kl 9 hadde jeg 8 cm åpning, og nå klarte jeg ikke å holde igjen for pressetrangen. Jeg stod nå på alle 4 i senga over en saccosekk. Det var nok omtrent på dette tidspunktet jeg supte innpå med lystgass på innpust og rautet som ei ku på utpust :skratte: 09:45 hadde jeg fått 10 cm åpning, men hodet hadde fremdeles ikke kommet helt ned til bekkenbunnen. Jordmor sa at nå fikk jeg lov til å presse, og at pressingen sikkert ble mye bedre dersom jeg la fra meg lystgassmaska. Jeg var ikke vanskelig å overtale, så den maska ble ikke rørt noe mer. :ler: Jeg husker jordmor sa til M og medisinstudenten at ”nå har hun bestemt seg!”. Jeg hadde noen rier med trykking i knestående, men så ville jordmor at jeg skulle teste ut en ny stilling, sittende på huk. Det var helt forjævlig! Både fordi jeg måtte balansere på de hovne, slitne føttene mine, og fordi at nå kjente jeg at det begynte å pressse noe helt grasalt nedover. Jeg klarte 2 rier på huk før jeg slang meg skrått ned på senga, og der ble jeg til hun var ute ;) På dette tidspunktet hadde hodet nådd bekkenbunnen også. Jeg husker ikke så mye mer av pressingen enn at det var helt sykt vondt, og at jordmor hele tiden maste på hjelperne om at hun skulle ha mer varmt vann for å forebygge rifter. På slutten av pressingen klarte ikke jordmor å finne hjertelyden, så derfor satte hun bedøvelse i tilfelle det trengtes å klippes. Heldigvis tok det bare et par rier til før hodet endelig kom utenfor åpningen og ble der, så jeg slapp klipp. :hoppe: Jeg kjente på hodet og et lite øre som stakk ut på den ene siden :rodmer: På neste ri fikk jeg beskjed om at jeg kunne dra henne ut selv, og kl 11 kom jenta vår til verden :hjerte:

Etter at lillemor og morkaka var ute tok det en stund før livmora begynte å trekke seg sammen. Jeg er sikker på at jeg hadde blåmerker på magen i flere dager fordi de dreiv og trykket så mye på den. Det at jeg mistet 700 ml blod kombinert med at jeg var totalt utslitt førte til at det tok over 1 døgn før jeg klarte å stå på egne bein uten å besvime. Hell i uhell: jeg måtte ha kateter, og slapp derfor å krøke meg inn på do titt og ofte :fnise:

Dette ble en lang fødselshistorie, så kudos til deg som har lest igjennom hele. ;)

Et lite sammendrag på slutten: kjapp fødsel til å være førstegangsfødende med 4,5 timer i aktiv fødsel. Jeg syns faktisk fødselen gikk veldig greit, og jeg kunne godt tatt 2-3 fødsler til hvis jeg hadde vært forsikret mot å være i dårlig form i etterkant :ler: Men gaven som vi har fått er absolutt verdt ømt underliv, etterrier og såre brystknopper :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, A4-livet skrev:

Åh, nå fikk jeg lyst å føde igjen :fnise: 

Jeg også :nigo: Synd man ikke kan føde når man føler for det. Det blir bare 2 barn hos oss, så jeg har bare 1 fødsel igjen *snufs* 

Jeg vil definitivt be om å få dra barnet ut selv sånn som sist, det var dødskult! Håper at ting ligger til rette for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nautika skrev:

Jeg også :nigo: Synd man ikke kan føde når man føler for det. Det blir bare 2 barn hos oss, så jeg har bare 1 fødsel igjen *snufs* 

Jeg vil definitivt be om å få dra barnet ut selv sånn som sist, det var dødskult! Håper at ting ligger til rette for det :)

Tror vi må få et barn til bare sånn at jeg kan kan prøve badekar og dra ut ungen selv. Eller ikke :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teite halsbrann! :sukk: Har tenkt flere dager at jeg må innom apoteket for å kjøpe flytebde gaviscon æ, men jeg husker det jo bare på kveldstid når den hersens halsbrannen dukker opp :sur: M har fått beskjed om å kjøpe lovehearts på vei hjem fra jobb nå da ;)

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verdande

Det er så typisk med sånne kveldsplager, man glemmer dem helt på dagtid! Du får sette på en reminder eller noe, eller bare bestille fra komplettapotek.no :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heldigvis kjøpt i går :nigo: 

I går ble en lang dag på jobb også, jeg var på et møte 2 timers togtur unna, så da gikk jo hele arbeidsdagen på det. Jeg er ganske sliten i bekkenet etter gårsdagen, og i dag må M rette tentamener. Foreldrene mine kommer på besøk senere da, får kanskje litt avlastning da. 

Barnehagen sier at T er i supert humør om dagen, løper rundt og babler. Her hjemme er hun også i strålende humør, babler og ler!  Her om dagen hadde vi pannekaker til middag. Da vi var ferdig med å spise fikk bikkja noe av restene. M kastet en bit til bikkja og han tok i mot i lufta. Da hylflirte T :hoho: Når M liksom var ferdig med å gi rester til bikkja pekte T på stabelen med pannekaker som var igjen og sa "dæh.. dæh" Stakkars hunden fikk jo altfor lite! :ler: 

Nå er jeg 24+1, og i går var lillesøster på størrelse med en lundefugl :nigo: Nå kan hun faktisk overleve hvis hun finner ut å komme til verden. Matlysten begynner å ta seg opp også, etter å ha spist ost og skinke på brødskivene i kantina de siste 3 månedene var jeg så gæern at jeg valgte leverpostei nå denne uka :hakeslepp: Og det var faktisk godt! Lenge siden jeg har spist noe mat annet enn godis som jeg faktisk kan tenke meg å spise mer av. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin: 1.mai

På vei: 24+1

Igjen til termin:  16+2, 114 dager

Kjønn:  Jente♥

Navn:  Jeg har skrevet en liste med forslag som pappaen kan stryke ut etterhvert :ler: 

♥ Aktivitet innenfra:  Ganske aktiv, jeg kjenner bevegelse gjennom hele dagen (og natta)

Babyens søvnmønster: Kan ikke si jeg har merket noe mønster

♥ Leie: All over the place, sparkes som regel nedover eller mot høyre side

Vann i kroppen/hevelser: Nei, heldigvis ikke enda

♥ Søvn: Gleder meg til ordentlig søvn når ungen er ute! :hoho: 

♥ Humør: Relativt greit, men blir ekstra sliten de dagene jeg har sovet ekstra dårlig. 

Utstyr:  
Har ikke handlet noe enda, men i dag har vi vært på Babyshop og sett etter vogn

♥ Utstyr som manglervogn/søskenvogn. Litt mer klær. En sprinkelseng?

Vektøkning: -2 kg

♥ Neste kontroll: En eller annen gang i begynnelsen av februar

♥ Melk i brystene: Tror jeg lekker litt, men ikke mye

♥ Plager: Bekkenet klager med mye aktivitet, sover dårlig, trøtt uansett hvor mye jeg sover, dårlig matlyst

♥ Strekkmerker: Ingen nye

♥ Kynnere: Kjenner at det strammer seg av og til, spesielt hvis jeg er sliten

♥ Barnerom: Blir nok liggende på vårt rom det første året uansett :ler: 

♥ Om fødselen: Gleder meg! :P

♥ Oppegående: joa

♥ Sulten: Alt annet enn sulten, kan skippe et helt måltid hvis jeg ikke finner noe som frister :sjenert: 

♥ Dilla på: ikke noe enda

♥ Høygravid:  Nope

♥ Utålmodig: Neitida går jo fort!

♥ Hode festet: Nei, not yet!

Sykehusbaggen: Trenger vel ikke tenke på den helt enda

♥ Tungt: Ikkr fysisk, men hvis jeg har sovet dårlig flere netter på rad er lunta ganske kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått meg vill i vognjungelen! Vi har bestemt oss for at vi antakelig ikke trenger søskenvogn, ihvertfall ikke noe så råflott som bugaboo donkey :fnise: Vi prøver oss med søskenbrett og bæresele i starten. T bruker sin vogn i barnehagen, vi har en Stokke scoot V2 som er en kjempefin kjøpesentervogn fra 6mnd ca, så det vi trenger er en vogn som først og fremst brukes hjemme på tur (jeg har jo forhåpninger om masse turer denne permisjonen :ler: ) og ute på vift det første halve året. Håper lillesøster trives litt bedre i vogna enn storesøster i starten. :engel:

Kriteriene mine er 4 hjul, med svingbare foran, vendbar sportsdel, lun og god bag og helst også sportsdel. Skal helst kunne få den inn i bilen sammen med hundeburet :sjenert: 

Vi var på babyshop og så på vogner i går, og det som var mest aktuelt der var emmaljunga Edge duo combi (enten outdoor eller lounge navy). Jeg må finne ut hvor stor plass den tar i bilen bare. Jeg frykter det ikke blir plass... 

Andre alternativer er muligens bugaboo buffalo eller Stokke trailz. Jeg syns sportsdelene til begge virker litt lite lune da :sjenert: 

Hjelp? :goodbye: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar også sjansen på søskenbrett og bæretøy til å begynne med. Så får vi eventuelt revurdere hvis det skulle vise seg å være en feilvurdering. Vognjungelen er jo virkelig til å gå seg vill i. Vi har Buffalo og er veldig fornøyd med den. Synes sportsdelen er helt OK og sitter ikke med inntrykk av at den oppleves som lite lun; men nå har ikke vi så bred erfaring heller. Vi har en Emmaljunga Scooter i barnehagen, den sover han kjempegodt i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også veldig fornøyde med vår buffalo. Da mini-m fremdeles var i stand til å sovne på tur i vogn, sov hun godt i sportsdelen (hun sover ikke i vogn i barnehagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fornøyd med vår edge duo, men understellet tar en god del plass i bilen. Bagen også, forsåvidt, men vi har alltid et ekstra sete å stappe den inn i. Vi har stasjonsvogn og et gedigent bikkjebur som tar store deler av plassen der bak, 65 cm bredt, tror jeg. Ellers digger jeg vogna vår, veldig kjekt med stor og lun vogn i trøndersk møkkavær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...