Gå til innhold

Er dette vulgær amming?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Sisti skrev:

Det er jo veldig viktig å forstå hvilken kontekst bildet blir postet i. For oss nordmenn, som i stor grad aksepterer offentlig amming uten bruk av ammetelt og whatnot, vil nok bildet fremstå som barnslig og trassig. Men bildet er ikke ment for å provosere nordmenn, det er for å provosere og vekke reaksjoner hos for eksempel amerikanere som er en smule mer hysteriske enn oss på dette med amming. Noen vil mene at det er feil måte å angripe problemet på, andre vil mene det er riktig - jeg har hvertfall ingen problemer med å forstå at noen ønsker å tøye grensa litt for å provosere amerikanerne litt ekstra i denne saken. Det bildet ene og alene vil selvfølgelig ikke endre noen holdninger i USA, men det har hvertfall et ganske klart budskap.

Det blir litt meningsløst at vi nordmenn skal sitte her og krangle om dette bildet, og om dette er riktig eller galt å gjøre i Norge - vi lever faktisk i en helt annen verden når det kommer til amming! Det ville være mye mer fornuftig å diskutere bildet i amerikansk kontekst, der bildet faktisk har et budskap. "Ingen" ammer jo på den måten i Norge, for her har man ikke samme behov for å vise et tydelig standpunkt (og så klart finnes det unntak, noen mennesker, i alle kjønn og alle aldre, gjør ting langt utenfor normalen, eller så langt inni ammetåka at de går rundt med puppen på vift inne på Coop Obs, men hvor interessant er det egentlig å diskutere de sjeldne tilfellene?). 

Selv om det er forskjell på USA og Norge er veldig mye av problemstillingen like aktuell her. Vi beveger oss mot et samfunn med mer ensretting og mindre aksept av de som avviker fra flertallet. Alle former for nakenhet og lettkleddhet blir veldig seksualisert. Toppløshet er mindre vanlig og mindre akseptert. Det er også mer ramaskrik hvis man har møtt noen naken i skogen eller på en øde strand. Man begynner også å blande seg inn hvis noen er toppløse i egen stue

 (http://www.p4.no/det-gode-liv/fra-virkeligheten/cassandra-26-solte-seg-topplos-i-egen-stue---fikk-brev-av-naboene/artikkel/658693/)

Anonymkode: 2de6e...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Sisti skrev:

Det er jo veldig viktig å forstå hvilken kontekst bildet blir postet i. For oss nordmenn, som i stor grad aksepterer offentlig amming uten bruk av ammetelt og whatnot, vil nok bildet fremstå som barnslig og trassig. Men bildet er ikke ment for å provosere nordmenn, det er for å provosere og vekke reaksjoner hos for eksempel amerikanere som er en smule mer hysteriske enn oss på dette med amming. Noen vil mene at det er feil måte å angripe problemet på, andre vil mene det er riktig - jeg har hvertfall ingen problemer med å forstå at noen ønsker å tøye grensa litt for å provosere amerikanerne litt ekstra i denne saken. Det bildet ene og alene vil selvfølgelig ikke endre noen holdninger i USA, men det har hvertfall et ganske klart budskap.

Det blir litt meningsløst at vi nordmenn skal sitte her og krangle om dette bildet, og om dette er riktig eller galt å gjøre i Norge - vi lever faktisk i en helt annen verden når det kommer til amming! Det ville være mye mer fornuftig å diskutere bildet i amerikansk kontekst, der bildet faktisk har et budskap. "Ingen" ammer jo på den måten i Norge, for her har man ikke samme behov for å vise et tydelig standpunkt (og så klart finnes det unntak, noen mennesker, i alle kjønn og alle aldre, gjør ting langt utenfor normalen, eller så langt inni ammetåka at de går rundt med puppen på vift inne på Coop Obs, men hvor interessant er det egentlig å diskutere de sjeldne tilfellene?). 

Dessverre ser jeg mange som ammer på en slik måte i Norge. Og som nevnt, det er jo helt unødvendig. Det skaper bare enda mer negativitet ift offentlig amming. 

Anonymkode: a14fd...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er forskjell på USA og Norge er veldig mye av problemstillingen like aktuell her. Vi beveger oss mot et samfunn med mer ensretting og mindre aksept av de som avviker fra flertallet. Alle former for nakenhet og lettkleddhet blir veldig seksualisert. Toppløshet er mindre vanlig og mindre akseptert. Det er også mer ramaskrik hvis man har møtt noen naken i skogen eller på en øde strand. Man begynner også å blande seg inn hvis noen er toppløse i egen stue

 (http://www.p4.no/det-gode-liv/fra-virkeligheten/cassandra-26-solte-seg-topplos-i-egen-stue---fikk-brev-av-naboene/artikkel/658693/)

Anonymkode: 2de6e...3fe

Det er jeg enig i, men den problemstillingen kommer ikke godt frem i denne debatten, fordi denne debatten ber om meninger omkring et bilde som er ment for å provosere omkring en helt annen problemstilling enn den du legger frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre ser jeg mange som ammer på en slik måte i Norge. Og som nevnt, det er jo helt unødvendig. Det skaper bare enda mer negativitet ift offentlig amming. 

Anonymkode: a14fd...91b

Og jeg har aldri sett det, så... Og noen uhell må man da tolerere (ikke alle førstegangsfødende er ammeeksperter med full kontroll på pupp og baby fra dag 1, og noen er såpass i ammetåka at de faktisk ikke VET at puppen plutselig er synlig for alle). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sisti skrev:

Og jeg har aldri sett det, så... Og noen uhell må man da tolerere (ikke alle førstegangsfødende er ammeeksperter med full kontroll på pupp og baby fra dag 1, og noen er såpass i ammetåka at de faktisk ikke VET at puppen plutselig er synlig for alle). 

 

Jeg tenker ikke på de. Jeg tenker på de som drar utringninga på toppen sin ned, og dermed viser hele brystet. Og ammer på den måten. Som nevnt flere ganger, hvis man istedet for å dra toppen ned, drar den opp, så skjuler man absolutt alt. Så ekstremt enkelt. Dessverre er det mange som heller vil vise seg frem (hvilken annen grunn kan finnes for å gjøre det på den måten??) og også provoserer mer slik at vi får flere motstandere mot offentlig amming. De ødelegger for alle andre som faktisk vil ta hensyn.

Anonymkode: a14fd...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er aldri vulgært. Det jeg reagerer på med bildet, er at det er tydelig at det er tatt bare for å provosere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor går grensa da?

Flere i tråden her mener jo at man skal finne seg en benk og sitte for seg selv. Flere her ville sikkert reagert på at du har ammet gående, rundt barn, rundt mat osv. Leser du svarene i tråden så ser du at det ikke kun handler om dekket pupp / full pupp. 

De aller aller fleste ville nok ikke gjort som dama i HI, men på samme måte så er det nok av folk som ville ment at det du gjorde var over streket, og sånn burde det ikke være. En ting er kvinner som er selvsikre og trygge på ammingen og kjører på, men hva med de som er redd for reaksjoner og stenger seg inne på do for å amme? Det er direkte trist å tenke på.

Anonymkode: ef0cf...b09

Jeg er enig med deg at det er drøyt å reagere på all form for offentlig amming. Det er kun de som ikke er diskret jeg reagerer på som også flere her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle noen form for amming for "vulgær"... Men jeg ammer selv mitt barn, og jeg klarer å gi barnet mitt mat når det er sultent uten å havne i slike situasjoner som på bildet. Jeg ammer offentlig om jeg må, men får dette til uten å ha puppen min på visning. Kan jo være jeg har et tålmodig barn, som faktisk aksepterer at jeg må bruke et par minutter på å sette meg ned før ammingen er igang....? 

Jeg er for amming. Jeg er for amming offentlig. Jeg er for at babyer skal få mat. Men personlig ville jeg ikke ammet slik. For det første handler det om kosen mellom mor og barn. For det andre handler det om at når ammer slik må man faktisk også akseptere at noen, enten det er barn, menn eller andre kvinner, kan stirre og ta bilder (som vi ser i denne tråden), og det er jeg ikke komfortabel med - så da utgår denne typen amming :) 

Anonymkode: 78528...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge menn får gå rundt i bar overkropp så mye de vil, må vel kvinner få lov til å amme barna sine så mye de vil. Det er ikke akkurat sånn at mennene skjuler brystvortene sine bak et babyhode heller, så det kan jo argumenteres for at det er verre.

Anonymkode: dc7c7...9b7

Hæ? Menn har da ikke pupper

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll

Hva er forskjellen på denne dama og dama som ammer sitt barn da? Hvorfor er ikke amming greit mens lettkledde horer springer rundt halvnaken hele sommeren? 

Amming er det kvinner har bryst til, begynn å innse det. Og nei, det er ikke en "ekstra funksjon" som noen skrev her om dagen. Det at enkelte ser på bryst som på noe sexuelt er bare tull. Voks opp!

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Netttroll skrev:

Hva er forskjellen på denne dama og dama som ammer sitt barn da? Hvorfor er ikke amming greit mens lettkledde horer springer rundt halvnaken hele sommeren? 

Amming er det kvinner har bryst til, begynn å innse det. Og nei, det er ikke en "ekstra funksjon" som noen skrev her om dagen. Det at enkelte ser på bryst som på noe sexuelt er bare tull. Voks opp!

image.jpeg

Hvem er det som er mot vulgær amming som samtidig synes dette er greit? Jeg synes ikke det er det. 

Anonymkode: a14fd...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere virkelig så dumme at dere tror at "det er naturlig" er et gyldig argument kvinner?

Det er også naturlig og urinere, eller naturlig og onanere, men du ser ikke menn kle seg naken og gjøre det midt på gata foran alle.

Og nei en unge har ikke akutt behov for å bli matet på sekundet... Ta dere en realitets sjekk. 

Anonymkode: 10678...41f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger griner babyer fordi de har bæsja på seg når mamma er i butikken også. Så kanskje mamma bare skal skifte bærsjebleia der også?

Anonymkode: 4b08c...424

Spiser du bæsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

personlig blir jeg litt støtt av dette. jeg hadde ihvertfall forlatt stedet. men det er mitt valg... å si noe til henne er jo forbudt.. 

Anonymkode: 7379b...15a

Det er ikke forbudt, bare idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
12 timer siden, stan skrev:

Så lenge det er greit at jeg stopper opp å ser på. Prøver noen diskret å amme ser jeg bort, men når noen ønsker å vise frem ammingen, da må det være greit at jeg ser på. 

Hver sin hobby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
12 timer siden, Silfen skrev:

Ser ikke poenget med å flashe pupper når man ammer når man ikke ville flashet pupper ellers. Dersom man liker å gå toppløs i gatene kan man fint gå toppløs når man ammer, ellers tar man vel hensyn både til seg selv og til andre.

Nei, man tar hensyn til babyen. At du ikke takler at noen tar frem puppen og ammer babyen sin fordi den er sulten, er utelukkende ditt eget problem. Du kan ikke be alle du synes er stygge gå med burka heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badebuksa
11 timer siden, stan skrev:

Hvor har du det fra at jeg blir kåt? Hvorfor er det ugreit å se på amming? 

Litt som at det er ugreit å stå og glo på en gammel dame fordi hun velger å sitte på en benk så alle kan se henne. At noen synes, betyr ikke at det er ok å se på dem. Eller, glo, som du beskriver. 

Men hvis du er nogenlunde som han på profilbildet ditt kan jeg forstå at du ikke skjønner allverden av sosiale koder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt at barna skal sulte. Ungen sulter neppe uhjel hvis hu:

1. Setter seg ned, så ungen! får fred når den spiser og slipper alle skuelystne blikk på mammas pupper.

2. Finner seg et hyggeligere sted 5 minutter senere.

Og hvis ungen trenger å non-stop tilgang på melk som om den var en trakt og ikke et barn? Da kan hun binde ungen til puppen med et sjal, så folk slipper lure på om Mamma liker oppmerksomhet og flasha pupp, eller er ei veldig, veldig redd og oppofrende mor som tro at barn dør på 5 minutter uten mat.

Anonymkode: 4b08c...424

Det er ikke overalt det er benker, dessuten så kommer DU sist. Ja, nettopp, du som menneske kommer aller, aller sist.

Først kommer babyen, så moren og så helt til slutt kommer lille deg. Jeg ser at det er et kjempeproblem for deg, vant til å komme først eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
11 timer siden, mjauritz skrev:

Tenk at i 2016 så er det fremdeles folk som blir støtt av at en mor ammer barnet sitt. Føler det er samme innsnerva gjengen som mener at smårollinger skal ha bikini. Slutt å seksualiser ting som ikke er seksuelt.

Jeg er førstegangsmor og ammer babien når hun er sulten. Jeg presser ikke puppene mine i ansiktet på tilfeldig forbipasserende, men setter meg rolig på en benk eller en litt skjermet plass. Reagerer noen eller stopper å stirrer så får de fingern av meg, for jeg kommer aldri til å gjemme meg eller skamme meg for å amme barnet mitt. 

Og hva vil dere helst, egentlig? At jeg sitter og får amme i fred eller en skrikende unge som er sulten?

Bra! Blir så glad av å lese sånt. Stå på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der ville jeg aldri reagert på. Men hvis noen laga kø i en matbutikk fordi baby skal ha mat? Ville jeg blitt dritirritert. På lik linje med at jeg irriterer meg grønn over hvordan foreldre gir blanke faen i hele verden og skifter bæsjebleier i sofaer på restauranter fremfor å ta ungen inn på en do å gjøre det der og alt sånt herk. Jeg blir ikke en plukk støtt av at babier ammes, men jeg har null behov for å ha andres melkesprengte pupper som del av matvarehandlinga mi. Melkesprengte pupper er rett og slett for babyer. Og som folk flest tror jeg babyer har godt av litt ro når de spiser framfor litt pupp i farta! De fleste mammaene har jo også permisjon! og nok av tid til å finne seg en benk tenker jeg.

Anonymkode: 4b08c...424

 

11 timer siden, Purple Basil skrev:

Jeg skjønner ikke behovet enkelte har for å markere på sosiale medier at de ammer. Helt tåpelig spør du meg. Ja, du ammer offentlig. Og så da? 

Behovet er der fordi det er så mange som er imot amming. Hadde alle synes at amming var ok og ikke løftet et øyenbryn engang hvis noen ammet, så hadde det ikke vært en sak engang. Da hadde ikke slike bilder blitt postet. JA - det er for å provosere. "Se her, jeg gir langt f. i hva du mener om at jeg ammer". 

11 timer siden, Maleficenta skrev:

Jo når hun bruker bevisst en trang topp og står i en sånn fuck all of you jeg gjør hva faen jeg vil positur så er det vulgært. Det der er ikke for babyens skyld

Korrekt, det er for å vise verden at hun tør å amme. Vulgært er det kun for de som seksualiserer bryster. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at man tåler er større "hot" utringning til vanlig enn man tåler å se noe av puppen ved amming. Jeg forstår ikke hvorfor de som er plaget ganske enkelt bare kan se en annen vei.

Anonymkode: 2de6e...3fe

Nettopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...