Gå til innhold

Noen barn skal tåle vold!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 5/2/2016 at 9.44, Larsern skrev:

For noen er det faktisk skadelig at ikke foreldrene bor sammen eller at kun den ene forelderen får omsorgsrett, hvorfor er ikke det ulovlig?

Fordi det er noe helt annet som ikke påvirker barnets egne rettigheter på samme måte. Dessuten vil det sannsynligvis være enda mer skadelig for barnet med foreldre som tvinges til å bo sammen selv om de ikke klarer å samarbeide, og bare krangler hele tiden.

Men det er lover og regler for å sikre barnet i slike situasjoner også. Så der bommer du stygt.

Poenget er at det er mye som "kan" være, eller "er" skadelig i forskjellig grad. Kjefting "kan" være skadelig det også, selv om mange barnepsykologer faktisk mener at det er helt ok at foreldre innimellom viser frustrasjon og sinne. Dette er et enormt felt av gråsoner.

Irrelevant. Det rettferdiggjør ikke mishandling.

At vold (så var det definisjonen av vold igjen da..) spiller en sentral rolle i oppdragelsen i mange kulturer, herunder vestlige kulturer er ikke en kontroversiell påstand i det hele tatt. Skulle ikke forbause meg om at selv 90% er et lavt tall.

Det stemmer nok, og man ser jo hvor ødelagt folk i mange kulturer er i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden er for meg bevis på hvor dumme folk er på KG som støtter vold mot barn. 

Anonymkode: a6fb6...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vold i oppdragelsen har blitt brukt i flere tusen år.  Det var faktisk ikke før typ. 2010 at vold i oppdragelsen ble tabu.  Nå skal alle dulle med ungene sine.  De i mitt kull som ble dullet mest med av foreldrene endte som regel opp som outsiderne. 

Resultatet er usikre barn med null selvironi.  Dere som oppdrar ungene deres tradisjonelt gjør et klokt valg.  Er en grunn til at det har funket såpass bra til nå. 

Anonymkode: c3b01...42e

Det er faktisk omvendt. Forskningen viser at barn med foreldre som har gitt dem trygghet i stedet for mishandling er de som vokser opp som trygge og med selvinnsikt og selvtillit.

Vold mot barn har slett ikke fungert bra til nå. Det har skapt utallige generasjoner med barn som har fått rettighetene sine trampet på, og som har vokst opp i skrekk og frykt for de personene som skulle vært det tryggeste i livene deres.

Du er ondskapsfull som mener vold mot barn er OK.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Resultatet er usikre barn med null selvironi.

Her tror jeg du forveksler selvironi og selvhat. De som vokser opp med mishandling blir selvhatere. De får et dårlig selvbilde. Ofte prøver de å kompensere utad med f.eks. humor. Komikere selv sier jo at de fleste av dem har hatt en elendig barndom og bruker f.eks. standup for å kompensere.

De "kule, populære" kan være små, utrygge barn som skjelver på innsiden og har det helt jævlig, men som utad holder en fasade for å klare å leve med seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Her tror jeg du forveksler selvironi og selvhat. De som vokser opp med mishandling blir selvhatere. De får et dårlig selvbilde. Ofte prøver de å kompensere utad med f.eks. humor. Komikere selv sier jo at de fleste av dem har hatt en elendig barndom og bruker f.eks. standup for å kompensere.

De "kule, populære" kan være små, utrygge barn som skjelver på innsiden og har det helt jævlig, men som utad holder en fasade for å klare å leve med seg selv.

Nå synes jeg du var slem mot standupkomikere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Det er faktisk omvendt. Forskningen viser at barn med foreldre som har gitt dem trygghet i stedet for mishandling er de som vokser opp som trygge og med selvinnsikt og selvtillit.

Vold mot barn har slett ikke fungert bra til nå. Det har skapt utallige generasjoner med barn som har fått rettighetene sine trampet på, og som har vokst opp i skrekk og frykt for de personene som skulle vært det tryggeste i livene deres.

Du er ondskapsfull som mener vold mot barn er OK.

Det er nesten ikke vits å komme med fornuft eller fakta til disse ur-menneskene her.  Dette er tross alt mennesker som ikke ser forskjell på svart og hvitt ( at man hverken trenger å slå barna eller dulle) og dette er mennesker som ikke aner hvordan man bruker ord, så de slår.

Mennesker som produserer barn som kaniner,men har ingen evne til å oppdra dem, de ikke tid til å være med barna, så det er lettere å slå.

Anonymkode: a6fb6...eb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Voksne mennesker er ferdig oppdratt, men hvis en voksen mann/ kvinne hadde lagt seg på gulvet og skreket fordi h*n fikk ost på brødskiven i stedet for syltetøy, så hadde jeg nok bedt vedkommende skjerpe seg og hvis det ikke hadde hjulpet kunne jeg nok gitt personen en lusing for å få h*n ut av trassanfallet ;) . Men tilbake til alvoret; det er forbudt å slå barn i Norge og den loven er man pliktig å følge, selv om jeg personlig ikke tror lett fysisk avstraffelse er så skadelig, så spiller mine meninger ikke så stor rolle, er det forbudt så er det forbudt. Det eneste jeg synes er trist er at vi snakker så mye om fysisk avstraffelse og hvor " grusomt" det er, at vi helt glemmer å legge vekt på psykisk mishandling. For hver 20 artikkel om fysisk avstraffelse så kommer det ca 1 om psykisk mishandling, på tross av at psykisk mishandling har vist seg å være langt mer skadelig. I Norge er det nok langt flere foreldre som mobber og trakasserer sine egne barn, enn det er foreldre som slår.

Anonymkode: 0d308...21b

Ferdig oppdratt? Den var god du. Det er så mange ufyselige mennesker som er over 30 år ( husker ikke helt når det ble forbudt å bruke fysisk straff i oppdragelsen) og jeg regner med at de fleste av dem har fått ris på baken som ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jabx skrev:

Det er faktisk omvendt. Forskningen viser at barn med foreldre som har gitt dem trygghet i stedet for mishandling er de som vokser opp som trygge og med selvinnsikt og selvtillit.

Vold mot barn har slett ikke fungert bra til nå. Det har skapt utallige generasjoner med barn som har fått rettighetene sine trampet på, og som har vokst opp i skrekk og frykt for de personene som skulle vært det tryggeste i livene deres.

Du er ondskapsfull som mener vold mot barn er OK.

Unnskyld meg, jeg var barn på 70 og 80-tallet og ble fysisk avstraffet når jeg hadde gjort noe galt, men jeg vokste ikke opp i skrekk og frykt for de som skulle være de tryggeste i livet mitt, så ikke snakk for meg.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brimi skrev:

Ferdig oppdratt? Den var god du. Det er så mange ufyselige mennesker som er over 30 år ( husker ikke helt når det ble forbudt å bruke fysisk straff i oppdragelsen) og jeg regner med at de fleste av dem har fått ris på baken som ung. 

Og alle de snille, vennlige og omsorgsfulle voksne som også vokste opp i en tid da en fikk ris på baken. I 1980 foregikk det fysisk avstraffelse i 51 prosent av norske familier, og det er ikke slik at alle disse barna har vokst opp til nervevrak, den store, store prosenten av disse barna er nok velfungerende voksne, tro det eller ei.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle de snille, vennlige og omsorgsfulle voksne som også vokste opp i en tid da en fikk ris på baken. I 1980 foregikk det fysisk avstraffelse i 51 prosent av norske familier, og det er ikke slik at alle disse barna har vokst opp til nervevrak, den store, store prosenten av disse barna er nok velfungerende voksne, tro det eller ei.

Anonymkode: 0d308...21b

Og det er helt greit at mange ikke ble nervevrak, men skal man godta fysisk avstraffelse av den grunn? Hva med de som ble nervevrak? Jeg synes ihvertfall det er bedre å være på den sikre siden. Jeg klarer virkelig ikke å skjønne at noen klarer å gi smerte til ungen sin. Skrur de av eller ignorerer empatien sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som forherliger og oppfordrer til brudd av norsk lov. 

ninuska_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jabx skrev:

Nei, man må ikke skille noe som helst. Totalforbud mot enhver form for f.eks. fysisk eller psykisk mishandling er den eneste veien å gå.

Ulik grad av mishandling vil nok ha ulik effekt, men det er irrelevant. For det første handler det om prinsipper: Man skal ikke være voldelig mot andre. For det andre handler det om at man vet at mishandling er skadelig, så det er ingen grunn til å ta noen sjanser og tillate mishandling bare fordi det er i litt mildere former.

Knips på hånden er mishandling ja. Det er fysisk avstraffelse som innebærer smerte.

Jo, for man må skille for å kunne nyansere og man må nyansere for å forstå. Å hengi seg til absolutter er forresten en utbredt hersketeknikk.

Eksempelvis som jeg nevnte, mange pedagoger mener at å gi ungene kjeft -innimellom- er helt greit, fordi det å skjule frustrasjon er unaturlig og barn har godt av å relatere seg til det. Det er en naturlig refleks. Samtidig så vet vi at kjeft kan være krenkende og mentalt nedbrytende det også, så uten å ville nyansere må man nesten konkludere med at å gi ungene kjeft er mishandling det også, eller hva?

Knips på hånden er mishandling fordi det er en fysisk avstraffelse som innebærer smerte? Hva med avstraffelser som ikke innebærer smerte, som f.eks bortvisning, isolasjon, avvisning, ignorering, er de mindre skadelige?

Dersom du har fått unger selv så tror jeg du skal lete lenge etter å finne noen i din generasjon eller dine foreldres generasjon som ikke har blitt knipset, vil du si at de derfor har blitt mishandlet eventuelt tatt skade? Vil de si det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Larsern skrev:

Knips på hånden er mishandling fordi det er en fysisk avstraffelse som innebærer smerte? Hva med avstraffelser som ikke innebærer smerte, som f.eks bortvisning, isolasjon, avvisning, ignorering, er de mindre skadelige?

Dette er jo ulovlig det også. 

§ 219. Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt mishandler

a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer,
b) sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg

straffes med fengsel inntil 4 år.

 

http://www.reddbarna.no/forstyrr/ulike-typer-vold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Sariou skrev:

Dette er jo ulovlig det også. 

§ 219. Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt mishandler

a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer,
b) sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg

straffes med fengsel inntil 4 år.

 

http://www.reddbarna.no/forstyrr/ulike-typer-vold

Det står at å begrense bevegelsesfriheten er straffbart, da vil husarrest og time-out være straffbart. Regner med at mange vil protestere på at time-out kan være straffbart, men det vil jo være å begrense bevegelsesfriheten, på samme måte som noen av dere kaller å knipse noen på hånden er mishandling.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sariou skrev:

Dette er jo ulovlig det også. 

§ 219. Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt mishandler

a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer,
b) sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg

straffes med fengsel inntil 4 år.

 

http://www.reddbarna.no/forstyrr/ulike-typer-vold

Er bortvisning, isolasjon, avvisning eller ignorering ulovlig det også? Jeg kan godt innrømme at jeg flere ganger har brukt ignorering (ignorere trassig oppførsel) og isolasjon/avvisning (type. "timeout" eller nekte barnet å sitte sammen med andre ved trassig oppførsel inntil det oppfører seg). Fortell meg, har jeg mishandlet mine barn?

Slike sanksjoner vil jeg påstå at er glimrende hvis man bruker situasjonen til å snakke om det med barnet i ettertid. Barn har faktisk god evne til å forstå konsekvenser og aksjon-reaksjon, men det forutsetter at barnet er mottakelig og det er det ikke under et raserianfall. 

Litt avsporing, men bortvisning og isolasjon var jo flittig praktisert da jeg gikk på barneskolen og ungdomskolen også, noe det antagelig ikke er lenger, men jeg kan ikke på noe vis forstå at noen tok skade av dette. Snarere tvert i mot. Fortellingene om lærere som må bruke mesteparten av undervisningstiden på å roe ned bråkmakere, eller enda verre: nedverdige seg med å rasjonalisere med bråkmakere (la bråkmakerne ta styringen) er muligens noe av det mest destruktive som skjer i norsk skole. Send dem ut sier jeg, selv om det er barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.5.2016 at 23.34, AnonymBruker skrev:

Vold i oppdragelsen har blitt brukt i flere tusen år.  Det var faktisk ikke før typ. 2010 at vold i oppdragelsen ble tabu.  Nå skal alle dulle med ungene sine.  De i mitt kull som ble dullet mest med av foreldrene endte som regel opp som outsiderne. 

Resultatet er usikre barn med null selvironi.  Dere som oppdrar ungene deres tradisjonelt gjør et klokt valg.  Er en grunn til at det har funket såpass bra til nå. 

Anonymkode: c3b01...42e

Virker som du setter likhetstegn mellom fravær av vold og "dulle med". Eller hva mener du med "dulle med"? At foreldrene ikke sier barna imot og ikke setter grenser, er ikke det eneste andre alternativet til vold vet du.

Det barn lærer av å bli slått er gjerne å løse konflikter med fysisk vold. Ikke noen god verdi å ta med seg videre i livet.

Anonymkode: ad1b4...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 2.5.2016 at 9.35, Larsern skrev:

Jeg kan ikke se at den er klar og tydelig da hva som menes med "mishandling" i høyeste grad er en definisjonssak. Er knips på hånden mishandling? Er lugging, slag og isolasjon mishandling? Siste er åpenbart mishandling, men er førstnevnte det?

Satt på spissen minner du meg litt om diverse galninger nedi Saudi Arabia som gir råd om hvordan man skal slå kona for å disiplinere henne. Er vi virkelig ikke kommet lenger enn at vi rangerer alvorlighetsgrader av vold mot barn? Bør ikke diskusjonen dreie seg om hvorfor bruk av vold er hemningsløst galt?

Anonymkode: ad1b4...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satt på spissen minner du meg litt om diverse galninger nedi Saudi Arabia som gir råd om hvordan man skal slå kona for å disiplinere henne. Er vi virkelig ikke kommet lenger enn at vi rangerer alvorlighetsgrader av vold mot barn? Bør ikke diskusjonen dreie seg om hvorfor bruk av vold er hemningsløst galt?

Anonymkode: ad1b4...546

Jeg har aldri oppfordret til vold eller sagt at det er positivt, men at jeg stiller meg kritisk til at det er så skadelig som det påstås. Når knipsing på hånden sammenlignes med grov vold og trusler (du selv trekker frem disiplinering av kona) så er det på tide å ta en reality check og se seg rundt.

Norge er ganske dyktig på barns rettigheter tross alt, men vi troner høyt på statistikken over psykiske problemer hos barn/unge og eksempelvis selvmord og rus. Dette i kombinasjon med at disiplinering som en del av oppdragelsen er fullstendig vanlig stort sett i alle kulturer, også i den norske for bare en generasjon siden forteller meg at sammenhengen mellom knipsing på hånden og psykiske skader ikke er så direkte som enkelte fremstiller det som. Når ungdommen faller utenfor i ungdomstida, sliter med depresjoner/selvskading, usikkerhet, tyr til rus og voldskriminalitet (slik om statistisk sett mange gjør) så er det en skjør antagelse å legge skylden på knipsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for avsporing, identifisering av privatpersoner og oppfordring til vold

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Larsern skrev:

Jeg har aldri oppfordret til vold eller sagt at det er positivt, men at jeg stiller meg kritisk til at det er så skadelig som det påstås. Når knipsing på hånden sammenlignes med grov vold og trusler (du selv trekker frem disiplinering av kona) så er det på tide å ta en reality check og se seg rundt.

Norge er ganske dyktig på barns rettigheter tross alt, men vi troner høyt på statistikken over psykiske problemer hos barn/unge og eksempelvis selvmord og rus. Dette i kombinasjon med at disiplinering som en del av oppdragelsen er fullstendig vanlig stort sett i alle kulturer, også i den norske for bare en generasjon siden forteller meg at sammenhengen mellom knipsing på hånden og psykiske skader ikke er så direkte som enkelte fremstiller det som. Når ungdommen faller utenfor i ungdomstida, sliter med depresjoner/selvskading, usikkerhet, tyr til rus og voldskriminalitet (slik om statistisk sett mange gjør) så er det en skjør antagelse å legge skylden på knipsing.

Vi driver kanskje ikke med fysisk vold, men vi er " flinke" til å skille oss, utsette barn for diverse kjærester, nye samboere," mine, dine og våres barn", "50 % hos far og 50 % hos mor" osv. I tillegg er vi " flinke" til å drikke, og mener ofte at barn har godt av å se at foreldrene kan " nyte" alkohol, med nyte mener vi selvsagt ikke bare ett glass med vin, men gjerne en 3-dunker. Ikke rart at mange barn og unge sliter psykisk, mange av oss utsetter dem for et rent kaos.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...