Gå til innhold

Noen barn skal tåle vold!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, jabx skrev:

Slike anekdoter er verdiløse. For det første er det ikke et representativt utvalg, og for det andre er menneskets hukommelse særdeles selektivt. Man ønsker naturligvis ikke å huske foreldrene sine på en dårlig måte, så negative tanker fortenges i veldig mange tilfeller.

Jeg forsvarer ikke fysisk avstraffelse. Jeg sa i det første innlegget at det ikke er bra, men at det er stor forskjell på hvordan den er tenkt og hvordan den kommer.  

Nå er det forsket en del på dette med fysisk avstraffelse og det sier også at den gjør minst skade når den er forutsigbar.  Det beste er selfølgelig å unngå det. Foreldre som bruker denne metoden, men som likevel er foreldre som tar veloverveide avgjørelser, er foreldre som vil lykkes i å snu handlingsmåten sin. Det er ikke slik at alle som utøver slikt er forferdelige mennesker, det er som oftest kunnskapsløshet og at de er inne i en annen oppdragekultur som er årsaken. Når vi ser på hvor mye oppdragerkulturen og syn på barn, har forandret seg de siste 40 årene, her til lands, så er det grunn til å tro at andre mennesker også kan forandre sin kultur mht dette. 

Det er mange foreldre som gjør stor skade på barnet sitt, uten at de noengang tyr til fysisk vold, men at de straffer barnet med taushet , uthengelse, misbilligelse, påpeke tidligere feil eller ting de mener er mangler ved barnet mm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 29. april 2016 at 9.04, AnonymBruker skrev:

I Norge i begynnelsen av 80-tallet var det 51 prosent av familiene som brukte " oppdragervold", altså ris på rumpen, lugging, kniping etc, mener TS at da skulle 51 prosent av familiene her i Norge blitt fratatt sine barn? Vold mot barn er forbudt her i Norge,men legalt i store deler av verden utenom Skandinavia, og dette skal alle innflyttere til Norge bli informert om. Det som må legges vekt på er om det vil føre til et større traume for barna å bli plassert i fosterhjem pga " oppdragervold", eller om det vil være det beste om barna får bo i sin familie mens foreldrene lærer hva som er " korrekt" oppdragelse her i Norge. Nå tenker jeg selvsagt ikke på grov vold hvor foreldrene gjerne har personlighetsforstyrrelser, og ikke evner å se barnas behov.

Anonymkode: 0d308...21b

Ja.. Jeg vokste opp med foreldre som var født på slutten av 40-tallet, så jeg ble typisk klypt i armen, holdt i håret, klypt i øret og sånne ting.

Er helt enig med deg. Det beste er at barna får vokse opp med sine biologiske foreldre, de må bare få vite at vold ikke er OK under noen omstendigheter.

Anonymkode: 784e9...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok som sagt ingen skade av den fysiske straffen jeg mottok som barn,hva du eller andre skriver gjør ingen forskjell på min opplevelse, for jeg er selvsagt den beste til å vite hva jeg føler.

Anonymkode: 0d308...21b

I og med at du ikke vet hvordan du hadde blitt uten fysisk mishandling så er dette en påstand fullstendig uten grunnlag. At du kanskje ikke ble alvorlig skadet betyr ikke at mishandlingen ikke har påvirket deg negativt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, absinthia skrev:

Det er mange foreldre som gjør stor skade på barnet sitt, uten at de noengang tyr til fysisk vold, men at de straffer barnet med taushet , uthengelse, misbilligelse, påpeke tidligere feil eller ting de mener er mangler ved barnet mm. 

Hva så? Hvilken relevans har det for diskusjonen? Er det noen her som har tatt til orde for psykisk mishandling?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok som sagt ingen skade av den fysiske straffen jeg mottok som barn,hva du eller andre skriver gjør ingen forskjell på min opplevelse, for jeg er selvsagt den beste til å vite hva jeg føler.

Anonymkode: 0d308...21b

Og dermed er du representativ for alle barn? Mens jeg holdt på å ta kvelertak på min egen far fordi han slo meg. Er jeg representativ for alle barn jeg også? (Jada, vet det var barnslig av meg).

 

 

 

 

Fordi noen ikke tar skade av vold, skal vi virkelig ta den risikoen på de som tar skade? Jeg mener man har tapt når man må bruke vold for å straffe. Faktisk ser jeg på mennesker som bruker fysisk straff som underutviklet, evnt. kunnskapsløse (men det går vel litt på det samme). For det er mange tusen andre foreldre som klarer å oppdra barn uten å bruke fysisk straff, så det er ingen grunn til at alle ikke skal klare det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brimi skrev:

Og dermed er du representativ for alle barn? Mens jeg holdt på å ta kvelertak på min egen far fordi han slo meg. Er jeg representativ for alle barn jeg også? (Jada, vet det var barnslig av meg).

 

 

 

 

Fordi noen ikke tar skade av vold, skal vi virkelig ta den risikoen på de som tar skade? Jeg mener man har tapt når man må bruke vold for å straffe. Faktisk ser jeg på mennesker som bruker fysisk straff som underutviklet, evnt. kunnskapsløse (men det går vel litt på det samme). For det er mange tusen andre foreldre som klarer å oppdra barn uten å bruke fysisk straff, så det er ingen grunn til at alle ikke skal klare det.

Det var et svar til alle dem som skriver at vold er skadelig..uansett, det stemmer ikke,  i såfall ville ca 90 prosent av verdens befolkning vært skadet og slik er det selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et svar til alle dem som skriver at vold er skadelig..uansett, det stemmer ikke,  i såfall ville ca 90 prosent av verdens befolkning vært skadet og slik er det selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 0d308...21b

For noen så er det faktisk skadelig. Hvis det ikke er skadelig, hvorfor er det ulovlig da? Har du kilde på at 90% av verden driver med fysisk avstraffelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎04‎.‎2016 at 6.44, jabx skrev:

Forskningen er klar og tydelig på dette. Det er skadelig.

Og selv om det ikke var det så ville det fortsatt ikke vært greit å mishandle barn.

Jeg kan ikke se at den er klar og tydelig da hva som menes med "mishandling" i høyeste grad er en definisjonssak. Er knips på hånden mishandling? Er lugging, slag og isolasjon mishandling? Siste er åpenbart mishandling, men er førstnevnte det?

Videre må man skille på hva som er forutsigbar vold og det som er tilfeldig vold: Det er forskjell på at ungen får knips på hånden når han slår mor/far når den blir snakket til, og det at ungen får juling når far kommer hjem og er sliten etter en lang arbeidsdag og finner ut mor har glemt å sette ølet i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Brimi skrev:

For noen så er det faktisk skadelig. Hvis det ikke er skadelig, hvorfor er det ulovlig da? Har du kilde på at 90% av verden driver med fysisk avstraffelse?

For noen er det faktisk skadelig at ikke foreldrene bor sammen eller at kun den ene forelderen får omsorgsrett, hvorfor er ikke det ulovlig?

Poenget er at det er mye som "kan" være, eller "er" skadelig i forskjellig grad. Kjefting "kan" være skadelig det også, selv om mange barnepsykologer faktisk mener at det er helt ok at foreldre innimellom viser frustrasjon og sinne. Dette er et enormt felt av gråsoner.

At vold (så var det definisjonen av vold igjen da..) spiller en sentral rolle i oppdragelsen i mange kulturer, herunder vestlige kulturer er ikke en kontroversiell påstand i det hele tatt. Skulle ikke forbause meg om at selv 90% er et lavt tall.

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så veldig relevant egentlig om det er skadelig på sikt eller ikke. Det er å tråkke på integriteten til barnet, det er ydmykende, det er et overgrep, der og da uansett hvordan han opplever det i ettertid. Deter ikke ok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også slik at det er mindre skadelig å røyke 15 sigaretter daglig enn å røyke 20... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nefarian skrev:

 Det er også slik at det er mindre skadelig å røyke 15 sigaretter daglig enn å røyke 20... 

og hva mener du at røyking egentlig har med vold mot barn å gjøre?

Anonymkode: fecc4...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vold i oppdragelsen har blitt brukt i flere tusen år.  Det var faktisk ikke før typ. 2010 at vold i oppdragelsen ble tabu.  Nå skal alle dulle med ungene sine.  De i mitt kull som ble dullet mest med av foreldrene endte som regel opp som outsiderne. 

Resultatet er usikre barn med null selvironi.  Dere som oppdrar ungene deres tradisjonelt gjør et klokt valg.  Er en grunn til at det har funket såpass bra til nå. 

Anonymkode: c3b01...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

og hva mener du at røyking egentlig har med vold mot barn å gjøre?

Anonymkode: fecc4...b82

Oppdragervold mot barn er mindre skadelig enn uforutsigbar vold mot barn. 

Å røyke 15 sigaretter daglig er mindre skadelig enn å røyke 20 daglig.

Vold mot barn er skadelig, røyking er skadelig... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vold i oppdragelsen har blitt brukt i flere tusen år.  Det var faktisk ikke før typ. 2010 at vold i oppdragelsen ble tabu.  Nå skal alle dulle med ungene sine.  De i mitt kull som ble dullet mest med av foreldrene endte som regel opp som outsiderne. 

Resultatet er usikre barn med null selvironi.  Dere som oppdrar ungene deres tradisjonelt gjør et klokt valg.  Er en grunn til at det har funket såpass bra til nå. 

Anonymkode: c3b01...42e

Problemet er at folk tenker altfor svart/hvitt med oppdragelsen. Enten skal de dulles med eller så skal de bli slått. Jeg kjenner et par som har barn som er godt oppdratt helt uten å bruke vold. Mange barn blir godt oppdratt selv om foreldrene ikke bruker vold. Det vil alltid finnes ekstreme tilfeller alle veier, sånn er verden med alt. Det betyr ikke at det er greit hverken den ene eller den andre veien. Jeg lurer på en ting. De som mener at det er greit å bruke vold i oppdragelse , hvorfor er det ikke greit å bruke vold for oppdragelse av voksne mennesker? Voksne gjør feil de også, skal de bli slått pga det? Er barn mindre verdt enn voksne?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den ‎01‎.‎05‎.‎2016 at 17.02, Brimi skrev:

 

 

22 minutter siden, Brimi skrev:

Problemet er at folk tenker altfor svart/hvitt med oppdragelsen. Enten skal de dulles med eller så skal de bli slått. Jeg kjenner et par som har barn som er godt oppdratt helt uten å bruke vold. Mange barn blir godt oppdratt selv om foreldrene ikke bruker vold. Det vil alltid finnes ekstreme tilfeller alle veier, sånn er verden med alt. Det betyr ikke at det er greit hverken den ene eller den andre veien. Jeg lurer på en ting. De som mener at det er greit å bruke vold i oppdragelse , hvorfor er det ikke greit å bruke vold for oppdragelse av voksne mennesker? Voksne gjør feil de også, skal de bli slått pga det? Er barn mindre verdt enn voksne?  

Voksne mennesker er ferdig oppdratt, men hvis en voksen mann/ kvinne hadde lagt seg på gulvet og skreket fordi h*n fikk ost på brødskiven i stedet for syltetøy, så hadde jeg nok bedt vedkommende skjerpe seg og hvis det ikke hadde hjulpet kunne jeg nok gitt personen en lusing for å få h*n ut av trassanfallet ;) . Men tilbake til alvoret; det er forbudt å slå barn i Norge og den loven er man pliktig å følge, selv om jeg personlig ikke tror lett fysisk avstraffelse er så skadelig, så spiller mine meninger ikke så stor rolle, er det forbudt så er det forbudt. Det eneste jeg synes er trist er at vi snakker så mye om fysisk avstraffelse og hvor " grusomt" det er, at vi helt glemmer å legge vekt på psykisk mishandling. For hver 20 artikkel om fysisk avstraffelse så kommer det ca 1 om psykisk mishandling, på tross av at psykisk mishandling har vist seg å være langt mer skadelig. I Norge er det nok langt flere foreldre som mobber og trakasserer sine egne barn, enn det er foreldre som slår.

Anonymkode: 0d308...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/1/2016 at 14.54, AnonymBruker skrev:

Det var et svar til alle dem som skriver at vold er skadelig..uansett, det stemmer ikke,  i såfall ville ca 90 prosent av verdens befolkning vært skadet og slik er det selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 0d308...21b

Hvordan vet du det? Hvordan vet du hvordan det ville sett ut hvis alle ikke ble mishandlet?

Det meste av verdens befolkning er jo uansett skadet. Bare se på hvordan samfunn med stor grad av mishandling av barn ser ut? Mishandling av barn henger tett sammen med ufyselig kultur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/1/2016 at 17.02, Brimi skrev:

For noen så er det faktisk skadelig.

Det er skadelig for alle. Bare fordi en person ikke er fullstendig vrak så betyr ikke det at vedkommende ikke hadde vært bedre hvis han/hun ikke hadde blitt mishandlet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/2/2016 at 9.35, Larsern skrev:

Jeg kan ikke se at den er klar og tydelig da hva som menes med "mishandling" i høyeste grad er en definisjonssak. Er knips på hånden mishandling? Er lugging, slag og isolasjon mishandling? Siste er åpenbart mishandling, men er førstnevnte det?

Videre må man skille på hva som er forutsigbar vold og det som er tilfeldig vold: Det er forskjell på at ungen får knips på hånden når han slår mor/far når den blir snakket til, og det at ungen får juling når far kommer hjem og er sliten etter en lang arbeidsdag og finner ut mor har glemt å sette ølet i kjøleskapet.

Nei, man må ikke skille noe som helst. Totalforbud mot enhver form for f.eks. fysisk eller psykisk mishandling er den eneste veien å gå.

Ulik grad av mishandling vil nok ha ulik effekt, men det er irrelevant. For det første handler det om prinsipper: Man skal ikke være voldelig mot andre. For det andre handler det om at man vet at mishandling er skadelig, så det er ingen grunn til å ta noen sjanser og tillate mishandling bare fordi det er i litt mildere former.

Knips på hånden er mishandling ja. Det er fysisk avstraffelse som innebærer smerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...