Gå til innhold

Makedonia stanset asylsøkere fra å ta seg inn i landet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Makan til generaliserende tullball!

Tror du virkelig at samtlige nordmenn har minst en Canada Goose-jakke, samt minst en smart-telefon, nettbrett og andre elektroniske duppeditter?

Anonymkode: 1ad61...a93

De aller fleste har dette, ja. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal tilby dette til alle som kommer til Norge. Så de som flykter hit, skal selvsagt også få disse mulighetene. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Så det du mener er at vi skal lokke til oss alle de MILLIARDER i verden som har dårligere standard enn oss? Mener du Norge har kapsitet til å ta i mot 6-7 milliarder som gjerne skulle hatt bil og egen bolig og som ikke får dette i hjemlandet?

Anonymkode: 6e720...016

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du mener er at vi skal lokke til oss alle de MILLIARDER i verden som har dårligere standard enn oss? Mener du Norge har kapsitet til å ta i mot 6-7 milliarder som gjerne skulle hatt bil og egen bolig og som ikke får dette i hjemlandet?

Anonymkode: 6e720...016

Herregud som du overdramatiserer. Selvsagt kommer ikke MILLIARDER av mennesker til Norge. Det skjønner du også. Og vi er pliktet til å ta godt vare på alle som kommer hit, den klarer du ikke å ro deg unna ;)  

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste har dette, ja. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Feil. Høres ut som du kommer fra et sossedistrikt, og ikke skjønner at mange har det annerledes enn deg. Tror det kan være greit å trø ut av bobla di en gang i blant og se hvordan andre mennesker lever og har det. Perspektiv er viktig.

84.300 barn i Norge, ja Norge, lever under fattigsdomsgrensa. Hvor mange iPhones og Canada Goose-jakker tror du disse har?

http://www.nrk.no/norge/6100-flere-barn-ble-fattige-i-norge-1.12201866

Kan jeg spørre om hva du gjør i praksis for å hjelpe andre mennesker i vanskelige situasjoner? Har du meldt deg som flyktningguide? Andre ting? Eller føler du at det holder å sitte på ræva og skrive horder av "nordmenn er idioter alle som en"-innlegg på et forum? 

Anonymkode: 8395c...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Høres ut som du kommer fra et sossedistrikt, og ikke skjønner at mange har det annerledes enn deg. Tror det kan være greit å trø ut av bobla di en gang i blant og se hvordan andre mennesker lever og har det. Perspektiv er viktig.

84.300 barn i Norge, ja Norge, lever under fattigsdomsgrensa. Hvor mange iPhones og Canada Goose-jakker tror du disse har?

http://www.nrk.no/norge/6100-flere-barn-ble-fattige-i-norge-1.12201866

Kan jeg spørre om hva du gjør i praksis for å hjelpe andre mennesker i vanskelige situasjoner? Har du meldt deg som flyktningguide? Andre ting? Eller føler du at det holder å sitte på ræva og skrive horder av "nordmenn er idioter alle som en"-innlegg på et forum? 

Anonymkode: 8395c...b1b

Jada, jeg vet at det finnes "fattigdom" i Norge. Men det er jo ingen som dør av sult eller kulde i Norge, så den "fattigdommen" er ingenting i forhold til SKIKKELIG fattigdom i u-land. Fattigdom i u-land er å dø av sult. "Fattigdom" i Norge er å måtte kjøpe klær på fretex og å ikke spise seg stappmett på dyr merkemat hver dag. Har desverre liten sympati med "fattige" i Norge. 

Jeg gjør masse for å hjelpe til. Har levert flere poser med klær og leker til asylmottaket i nærheten. Har gitt penger. Og kanskje det viktigste - jeg SMILER og er kjempehyggelig og positiv til asylsøkerne jeg treffer ute. Er dere klar over hvor mye forskjell det faktisk utgjør? De lyser opp av et smil og føler seg godt mottatt. Det er sånn man integrerer dem, ikke ved å skule surt på dem som dere gjør. 
Jeg føler forøvrig ikke at jeg skal måtte gjøre unormalt mye for å hjelpe, for dette er noe ALLE i Norge skal gjøre. Det er urimelig å be noen få ruinere seg selv for å hjelpe til, mens alle egoistene sitter og feiter seg opp foran tv. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg vet at det finnes "fattigdom" i Norge. Men det er jo ingen som dør av sult eller kulde i Norge, så den "fattigdommen" er ingenting i forhold til SKIKKELIG fattigdom i u-land. Fattigdom i u-land er å dø av sult. "Fattigdom" i Norge er å måtte kjøpe klær på fretex og å ikke spise seg stappmett på dyr merkemat hver dag. Har desverre liten sympati med "fattige" i Norge. 

Jeg gjør masse for å hjelpe til. Har levert flere poser med klær og leker til asylmottaket i nærheten. Har gitt penger. Og kanskje det viktigste - jeg SMILER og er kjempehyggelig og positiv til asylsøkerne jeg treffer ute. Er dere klar over hvor mye forskjell det faktisk utgjør? De lyser opp av et smil og føler seg godt mottatt. Det er sånn man integrerer dem, ikke ved å skule surt på dem som dere gjør. 
Jeg føler forøvrig ikke at jeg skal måtte gjøre unormalt mye for å hjelpe, for dette er noe ALLE i Norge skal gjøre. Det er urimelig å be noen få ruinere seg selv for å hjelpe til, mens alle egoistene sitter og feiter seg opp foran tv. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Nå har vi et demokrati i Norge og du alene kan ikke bestemme hva Norge skal gjøre.

Anonymkode: 34867...d88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal tilby dette til alle som kommer til Norge. Så de som flykter hit, skal selvsagt også få disse mulighetene. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Logisk nok trenger vi ikke gjøre dette hvis vi ikke får hele verden hit, ikke sant? Kom igjen, hvem flykter til Norge i Europas ende? ... De krysser flere trygge land. De migrerer til Norge, de flykter ikke. Svaret på spørsmålet om vi er forpliktet/må/forventes å ta imot alle fattige som ønsker et bedre liv og gi dem asyl og flyktningstatus er NEI.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi et demokrati i Norge og du alene kan ikke bestemme hva Norge skal gjøre.

Anonymkode: 34867...d88

Heldigvis er vi mange mange mange nordmenn igjen med hjertevarme :) 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Drizzt skrev:

Logisk nok trenger vi ikke gjøre dette hvis vi ikke får hele verden hit, ikke sant? Kom igjen, hvem flykter til Norge i Europas ende? ... De krysser flere trygge land. De migrerer til Norge, de flykter ikke. Svaret på spørsmålet om vi er forpliktet/må/forventes å ta imot alle fattige som ønsker et bedre liv og gi dem asyl og flyktningstatus er NEI.

Hvem er du til å dømme andre mennesker? Tror du at du er bedre enn flyktningene? 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er du til å dømme andre mennesker? Tror du at du er bedre enn flyktningene? 

Anonymkode: 1f438...6cb

Å beskrive realiteten er ikke å dømme, heller ikke å være bedre enn noen. Du har et problem med begrepene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Å beskrive realiteten er ikke å dømme, heller ikke å være bedre enn noen. Du har et problem med begrepene. 

Jo du dømmer. Selvsagt flykter de til nord-europa. Det er bare her de får human behandling. Hvis du ikke har fått det med deg, så blir de behandlet helt fryktelig nedover i Europa. Bare i denne tråden vi disukterer nå, som handler om at Makedonia bruker tåregass på dem! 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo du dømmer. Selvsagt flykter de til nord-europa. Det er bare her de får human behandling. Hvis du ikke har fått det med deg, så blir de behandlet helt fryktelig nedover i Europa. Bare i denne tråden vi disukterer nå, som handler om at Makedonia bruker tåregass på dem! 

Anonymkode: 1f438...6cb

Som jeg skrev, du har et problem med begrepene. Det er viktig å kalle spaden for en spade, ellers skaper du stråmenn og løgn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg vet at det finnes "fattigdom" i Norge. Men det er jo ingen som dør av sult eller kulde i Norge, så den "fattigdommen" er ingenting i forhold til SKIKKELIG fattigdom i u-land. Fattigdom i u-land er å dø av sult. "Fattigdom" i Norge er å måtte kjøpe klær på fretex og å ikke spise seg stappmett på dyr merkemat hver dag. Har desverre liten sympati med "fattige" i Norge. 

Jeg gjør masse for å hjelpe til. Har levert flere poser med klær og leker til asylmottaket i nærheten. Har gitt penger. Og kanskje det viktigste - jeg SMILER og er kjempehyggelig og positiv til asylsøkerne jeg treffer ute. Er dere klar over hvor mye forskjell det faktisk utgjør? De lyser opp av et smil og føler seg godt mottatt. Det er sånn man integrerer dem, ikke ved å skule surt på dem som dere gjør. 
Jeg føler forøvrig ikke at jeg skal måtte gjøre unormalt mye for å hjelpe, for dette er noe ALLE i Norge skal gjøre. Det er urimelig å be noen få ruinere seg selv for å hjelpe til, mens alle egoistene sitter og feiter seg opp foran tv. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Tror du at et SMIL er det VIKIGSTE? Du er jo helt blåst. De vil ha PENGER, PENGER gir mat på bordet. De er ikke interessert i å bli integrert, de vil ha PENGER. Gå bort til noen og spør om de vil ha et smil eller en hundrelapp så får du se selv

Anonymkode: 6e720...016

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Som jeg skrev, du har et problem med begrepene. Det er viktig å kalle spaden for en spade, ellers skaper du stråmenn og løgn.

Det er du og dine likesinnede som skaper hat. Dere må slutte å være så krampeaktig opptatt av å beskytte ALT norsk, og være redd for alt fremmed. Aksepter at vi må ta vare på alle som kommer. Og tenk over alt det positive de fører med seg. Alle kulturer er i konstant forandring, og det er faktisk helt greit. Vær positiv, så skal du se at livet ditt blir mye bedre :) 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og kanskje det viktigste - jeg SMILER og er kjempehyggelig og positiv til asylsøkerne jeg treffer ute. Er dere klar over hvor mye forskjell det faktisk utgjør? De lyser opp av et smil og føler seg godt mottatt. Det er sånn man integrerer dem, ikke ved å skule surt på dem som dere gjør. 
Jeg føler forøvrig ikke at jeg skal måtte gjøre unormalt mye for å hjelpe, for dette er noe ALLE i Norge skal gjøre. Det er urimelig å be noen få ruinere seg selv for å hjelpe til, mens alle egoistene sitter og feiter seg opp foran tv. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Her mener jeg du tar feil. Det holder ikke å smile. Det første som må til, er å lære dem språket. Det er utrolig viktig at de lærer seg norsk språk, og fører dette videre til barna. Jeg bor selv i Oslo, og hører ca ukentlig på t-banen hvor dårlige innvandrerbarn er til å snakke norsk. Det er faktisk et problem her i Oslo at mange barn nesten ikke kan norsk når de begynner på skolen. Noe av grunnen til dette er fordi foreldrene ikke kan norsk, fordi de aldri har hatt en jobb. Disse barna blir skoletapere, og barn av ikke-vestlige dropper mye oftere ut av skolen. Det er ikke nok å smile, vi må få de ut i samfunnet.

Du snakker om hjertevarme og empati, men du virker fryktelig dømmende. Hvorfor tror du at vi skuler surt på dem? Hva skulle det tjene noen? Det virker som du er fylt opp til randen av fordommer. Hvis du er så empatisk og klarer å sette deg inn i andres situasjon, så burde det ikke være noe problem for deg å skjønne at man kan ha plenty av hjertevarme selv om man ikke ønsker ikke-vestlig innvandring. 

Og hvorfor skal du bestemme at alle i Norge skal hjelpe til? Hvorfor holder det ikke at dere med "hjertevarme" tar dere av personene som ikke er med på spleiselaget? Og hvorfor kaller du alle for egoister? Det er mange i Norge som ikke har så god råd. Det er mange som er syke, og som dør i helsekø fordi Norge ikke prioriterer å hjelpe dem. Psykisk syke barn blir ikke tilbudt hjelp fordi kapasiteten er sprengt. Det er mye elendighet her i Norge også, mange som ikke får hjelp. 

Anonymkode: 44bfb...141

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at et SMIL er det VIKIGSTE? Du er jo helt blåst. De vil ha PENGER, PENGER gir mat på bordet. De er ikke interessert i å bli integrert, de vil ha PENGER. Gå bort til noen og spør om de vil ha et smil eller en hundrelapp så får du se selv

Anonymkode: 6e720...016

Så hvis jeg går bort til DEG og spør om du vil ha et smil eller en hundrelapp, er du da en perfekt engel og vil ha smilet? Hvis ikke, så kan du ikke dømme andre for at de ville tatt hundrelappen. Snakk om å møte seg selv i døra. 

Og jo, 99% er interssert i å bli integrert og ønsker en framtid i Norge for seg selv og barna sine. Men ingen kan integrere seg selv, og vi har en stor jobb foran oss. Og alt begynner med et smil :)  

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her mener jeg du tar feil. Det holder ikke å smile. Det første som må til, er å lære dem språket. Det er utrolig viktig at de lærer seg norsk språk, og fører dette videre til barna. Jeg bor selv i Oslo, og hører ca ukentlig på t-banen hvor dårlige innvandrerbarn er til å snakke norsk. Det er faktisk et problem her i Oslo at mange barn nesten ikke kan norsk når de begynner på skolen. Noe av grunnen til dette er fordi foreldrene ikke kan norsk, fordi de aldri har hatt en jobb. Disse barna blir skoletapere, og barn av ikke-vestlige dropper mye oftere ut av skolen. Det er ikke nok å smile, vi må få de ut i samfunnet.

Du snakker om hjertevarme og empati, men du virker fryktelig dømmende. Hvorfor tror du at vi skuler surt på dem? Hva skulle det tjene noen? Det virker som du er fylt opp til randen av fordommer. Hvis du er så empatisk og klarer å sette deg inn i andres situasjon, så burde det ikke være noe problem for deg å skjønne at man kan ha plenty av hjertevarme selv om man ikke ønsker ikke-vestlig innvandring. 

Og hvorfor skal du bestemme at alle i Norge skal hjelpe til? Hvorfor holder det ikke at dere med "hjertevarme" tar dere av personene som ikke er med på spleiselaget? Og hvorfor kaller du alle for egoister? Det er mange i Norge som ikke har så god råd. Det er mange som er syke, og som dør i helsekø fordi Norge ikke prioriterer å hjelpe dem. Psykisk syke barn blir ikke tilbudt hjelp fordi kapasiteten er sprengt. Det er mye elendighet her i Norge også, mange som ikke får hjelp. 

Anonymkode: 44bfb...141

Men innvandrerbarna lærer jo norsk når de begynner på skolen, så jeg kan ikke se problemet med at små innvandrerbarn er dårlig i norsk? Passer de norske foreldrene på at barna deres leker med innvandrerbarna? 

Jeg har ikke fordommer mot noen, men jeg ser da med egne øyne hver dag sure nordmenn som kikker stygt på utlendinger. Og leser stygge innlegg på nettet. Og jeg mener at dere må skjerpe dere, for dere hindrer integrering. Ingen vil integrere seg i et samfunn hvor de ikke er likt. Og vi har det største ansvaret siden det er vi som kan språket, normene og alt. VI må invitere dem til å delta i samfunnet og være en pådriver for at de skal føle seg hjemme. 

Og jeg har fortsatt desverre lite sympati med norsk "fattigdom" og "lidelse"... Ja kanskje noen dør i helsekø her. Men i andre land dør folk av sykdom uten engang å ha mulighet til å stå i en helsekø. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, 99% er interssert i å bli integrert og ønsker en framtid i Norge for seg selv og barna sine. Men ingen kan integrere seg selv, og vi har en stor jobb foran oss. Og alt begynner med et smil :)  

Anonymkode: 1f438...6cb

Har du noen kilder på dette? Siden sysselsettingsstatistikken er så dårlig for enkelte ikke-vestlige etnisiter, så virker det som at du tar feil. Det har vært olje-boom i Norge med veldig lav arbeidsledighet i mange år. Likevel er sysselsettingen lav blant enkelte grupper. Det er jo rart hvis man har bodd i Norge en stund, og har et så stort ønske om å være en del av samfunnet, at ikke flere har klart å skaffe seg jobb.

Man selvsagt integrere seg selv i stor grad. Man kan lære seg språk på egenhånd, spørre hvordan arbeids-søker-prosessen fungerer... Vi ser at enkelte grupper er flinke til dette, blant annet kvinner fra Etiopia. Mens kvinnelige somaliere er ikke flinke til å jobbe og delta i samfunnet, kun 1 av 5 er i arbeid. 

Det begynner kanskje med et smil. Altså, ett smil. Deretter må det skje noe mer. Du må lære dem språket, lære dem norske skikker, skaffe dem et sted å bo, skaffe dem arbeid, osv. Dette er en stor jobb, og jeg ser ikke mange hjelpe til med dette frivillig. Mange er dessverre av ditt kaliber, og tror at ting ordner seg med en pakke bleier og et smil. Deretter må myndighetene overta, og vi vet allerede at kapasiteten der er sprengt, og at jobben med å integrere dem kommer til å bli forsømt og dårlig. 

Det hjelper ikke å sitte foran TVen å være smørblid og positiv fordi du smilte til en asylsøker på butikken. Du må gjerne føle at du gjør noe stort, men i realiteten betyr det forsvinnende lite i forhold til utfordringene disse asylsøkerne står ovenfor.

Anonymkode: 44bfb...141

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men innvandrerbarna lærer jo norsk når de begynner på skolen, så jeg kan ikke se problemet med at små innvandrerbarn er dårlig i norsk? Passer de norske foreldrene på at barna deres leker med innvandrerbarna? 

Jeg har ikke fordommer mot noen, men jeg ser da med egne øyne hver dag sure nordmenn som kikker stygt på utlendinger. Og leser stygge innlegg på nettet. Og jeg mener at dere må skjerpe dere, for dere hindrer integrering. Ingen vil integrere seg i et samfunn hvor de ikke er likt. Og vi har det største ansvaret siden det er vi som kan språket, normene og alt. VI må invitere dem til å delta i samfunnet og være en pådriver for at de skal føle seg hjemme. 

Og jeg har fortsatt desverre lite sympati med norsk "fattigdom" og "lidelse"... Ja kanskje noen dør i helsekø her. Men i andre land dør folk av sykdom uten engang å ha mulighet til å stå i en helsekø. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Ser du virkelig ikke problemet? Når man begynner på skolen så kan som regel barna snakke norsk, og skrittet videre er å lære og lese. Problemet er da at lærere må bruke masse ressurser på å lære norsk-fødte barn å snakke norsk. Det er et enormt hinder at barna ikke kan norsk når de starter. Jeg bor som sagt selv i Oslo, og ser stort sett at innvandrerbarn leker med innvandrerbarn. Noe av grunnen til dette tror jeg er at de ofte har mange søsken de leker med. De har ofte mange unger, gjerne 4-5 barn på lik alder som leker sammen. De holder seg også veldig tett, og fremstår som mindre åpne enn norske barn, eller barn med opprinnelse fra Thailand/Vietnam. 

Det er mange som skriver mye stygt. Men enkelte ting er fakta. Mange av de som kommer til Norge, rømmer ikke fra krig, men er lykkejegere. Det må man få lov til å si. Det er også lov å si at man ikke ønsker å ta inn flere innvandrere pga økonomi. Det er hverken stygt eller slemt.

Ja, det er en ærlig sak. Men da burde man kanskje ikke rope så høyt om empati og hjertevarme, for det virker som du ikke har så mye mer av det enn oss andre. Et liv er et liv. Ikke noe gøy å ligge døende i 5-6 uker med 20 kg vann og morfin i kroppen fordi du fikk behandling for kreften for sent, eller fordi du ble behandlet med umoderne utstyr ved norske sykehus. Det er heller ikke noe gøy å være barn med psykose og muskelrykninger, men ikke få hjelp hos norsk psykiatri. 

Anonymkode: 44bfb...141

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men innvandrerbarna lærer jo norsk når de begynner på skolen, så jeg kan ikke se problemet med at små innvandrerbarn er dårlig i norsk? Passer de norske foreldrene på at barna deres leker med innvandrerbarna? 

Jeg har ikke fordommer mot noen, men jeg ser da med egne øyne hver dag sure nordmenn som kikker stygt på utlendinger. Og leser stygge innlegg på nettet. Og jeg mener at dere må skjerpe dere, for dere hindrer integrering. Ingen vil integrere seg i et samfunn hvor de ikke er likt. Og vi har det største ansvaret siden det er vi som kan språket, normene og alt. VI må invitere dem til å delta i samfunnet og være en pådriver for at de skal føle seg hjemme. 

Og jeg har fortsatt desverre lite sympati med norsk "fattigdom" og "lidelse"... Ja kanskje noen dør i helsekø her. Men i andre land dør folk av sykdom uten engang å ha mulighet til å stå i en helsekø. 

Anonymkode: 1f438...6cb

Hvorfor er det bedre å hjelpe innvandrere enn å betale for at våre egne får hjelp og ikke dør i helsekø? Hvorfor er brune liv mer verdt enn hvite? Folk som har betalt skatt hele livet må dø i kø for å hjelpe snyltere? Hvorfor har du ingen empati for folk som dør i helsekø? Hva er forskjellen mellom å stå i kø og dø og å ikke stå i kø? Resultatet blir det samme. Det er verre å gå med forhåpninger om at man kan få hjelp enn at man aksepterer at man skal dø

Anonymkode: 6e720...016

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...