Gå til innhold

Veldig høy gjeld. Hva kan gjøres videre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undersøk med Namsmannen om dere kan komme under gjeldsordning.

Anonymkode: eda72...a09

Så lenge de ikke er villige til å selge et altfor dyrt hus, kan de ikke få det. Dessuten høres det ut som om forbruksgjelden er forholdsvis ny, og da er det heller ikke aktuelt. 

Anonymkode: f0609...d36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ser det ut til at denne tråden igrunnen er lang nok – det dukker opp "nye" forslag fra folk som ikke har giddet lese hele tråden, og heller ikke har fått med seg alle nye opplysninger fra trådstarter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Musicman skrev:

Jeg holder fast ved at å selge huset er galskap og økonomisk selvmord.

Det er dyrt å være fattig, og med radikalt andre tall kunne dine råd vært en farbar veg. Men slik det er nå, går de mange tusen i minus hver måned. Utgiftene må ned og/eller inntektene opp, ellers blir det tvangssalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si jeg føler med dere, meg og min samboer er i en liknende situasjon. Bare med 800 000 kr i gjeld, og 35 000 i inntekt til sammen. Dette er 11 (!) forskjellige lån.
Hadde det bare vært en bank som kunne gitt oss ETT lån, så man kunne samlet alt.


Har bare lyst å ordne opp..

Anonymkode: 1d020...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si jeg føler med dere, meg og min samboer er i en liknende situasjon. Bare med 800 000 kr i gjeld, og 35 000 i inntekt til sammen. Dette er 11 (!) forskjellige lån.
Hadde det bare vært en bank som kunne gitt oss ETT lån, så man kunne samlet alt.


Har bare lyst å ordne opp..

Anonymkode: 1d020...df0

Håper det ordner seg for dere etterhvert også. Det er fort gjort å komme i uføre og det kan skje den beste. Grusomt å slite økonomisk,  har gjort det selv.:klem: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, wintergirl skrev:

Håper det ordner seg for dere etterhvert også. Det er fort gjort å komme i uføre og det kan skje den beste. Grusomt å slite økonomisk,  har gjort det selv.:klem: 

Tusen takk!
Værste er at jeg er på vei til å bli uføre.. :( Det er en forferdelig frustrerende situsajon som aldri virker å ta slutt..

Anonymkode: 1d020...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!
Værste er at jeg er på vei til å bli uføre.. :( Det er en forferdelig frustrerende situsajon som aldri virker å ta slutt..

Anonymkode: 1d020...df0

Men da skal du ha krav på gjeldsanering?  Ikke noe moro det heller, men en eller annen form for støtte skal du ihvertfall ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si jeg føler med dere, meg og min samboer er i en liknende situasjon. Bare med 800 000 kr i gjeld, og 35 000 i inntekt til sammen. Dette er 11 (!) forskjellige lån.
Hadde det bare vært en bank som kunne gitt oss ETT lån, så man kunne samlet alt.


Har bare lyst å ordne opp..

Anonymkode: 1d020...df0

Her er hva jeg gjorde (hadde dog ikke 800.000 og det forutsetter at man ikke har betalingsanmerkninger): refinansierte årlig søik at flere og flere lån og kredittkort ble slått sammen. Jeg satt til slutt igjen med to lån (jeg hadde hatt 9 lån og kredittkort tilsammen). Jeg betalte minstebeløpet på alt unntatt det kredittkortet med lavest total gjeld - her betalte jeg så mye jeg greide slik at dette minket. For hvert år minket gjelden noe og det ble stadig flere sammenslåtte lån.

Til slutt hadde jeg nok kreditt i egen bolig til at jeg kunne få det resterende beløpet som boliglån. Dette skyldes både at boligens verdi økte og at gjelden minket. Boligen ble kjøpt med 100 % finansiering for 6 år siden og da den ble refinansiert med innbaking av forbruksgjeld ble den refinansiert innenfor 85 % av ny verdivurdering. Det tok tid, men man kommer i land, selv om det kan se uendelig mørkt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

1) Vi har ikke lånt ut 1,5 mill sånn i en sum.. Han ba om litt her, litt der (for å bygge opp firma, kjøpe aksjer etc). Vi har ingen kontrakt eller skriftelig bevis. Så begynte utgiftene å løpe, og dumme meg refinansierte kredittkort inn i forbrukslån. Så ble det manipulert/mast om "litt til", "bare for å unngå konkurs" etc  -vi skulle få alt tilbake med renter og mer til.. Så dro man kredittkortene opp igjen, refinansierte de i nytt forbrukslån osv.. Jeg har vært så ubeskrivelig DUM. Troode hele veien at jeg faktisk skulle få alt tilbake og dermed få slettet all kredittgjelden.. Men alt var et luftslott - pengene gikk i virkeligheten til gambling, fester, luksusforbruk etc. Det hele endte med at han tok sitt eget liv for godt over ett år siden. Samboeren hans (som jeg ikke har kontakt med idag) ble sittende med bunnløs gjeld hun også.. Vi fikk vel alle sjokk når sannheten kom frem - vi var rundlurt.. Så mistet jeg hode og forsøkte nye refinansieringer.. Lånte penger til regninger, for å si det sånn... Denne gjelden er 5 ulike forbrukslån hos ulike kredditorer + 7 eller 8 kredittkort på alt fra 40 - 100 000 per kort i gjeld. Totalt ca 1,5 millioner som til nå ikke er misligholdt.

 

Fullstendig budsjett har jeg ikke per nå - men grovt sett betaler vi litt over 30 000 i kortsiktig gjeldsutgifter i måneden + 17 000 til boliglånet. Vi har lån til pipa på huset, det er ingenting mer å hente der.

Utbet per mnd er tilsammen ca 52 000. I prinsippet sitter vi med ca 5000 til mat, strøm, forsikringer m.m

Vi er to voksne og 2 barn (8 + 10 år)

Anonymkode: 5a697...561

Søk gjeldsordning hos namsmannen. Dere har en normal gjennomsnittsinntekt, men det som strider i mot er at gjelden er forholdsvis ny (kan dere dokumentere at dere lånte pengene til din bror?), og at boligen kanskje anses å være for dyr og at dere må selge den med mulighet til å kjøpe noe billigere i samme marked. Det er fullt mulig å få boliglån når man er under gjeldsordning. 

Anonymkode: e3437...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/26/2016 at 16.12, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det vil komme plenty av svar fra dere som hånler av situasjonen min, men håper virkelig dere kan droppe det denne gangen. Jeg har fått store psykiske problemer pga den økonomiske situasjonen - og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre videre nå. Tror alle midler er brukt - (snakket med gjeldsrådgiver, forsøkt refinansiering, forsøkt å selge unna ting, kontaktet banken osv).

Har nå ca 1,5 millioner i kredittgjeld (diverse forbrukslån og kredittkort). I tillegg har vi 4,2 mill i boliglån - og har ingen mulighet for å låne mer på huset. Vi kan ikke ha avdragsfrihet på boliglånet, og har allerede tatt maks nedbetalingstid på dette. Så vedr boliglånet er det ingenting mer å gjøre for å hjelpe ifht økonomien. Vi kan ikke selge huset, da vi vil ende med all usikker gjeld uansett. Et hussalg idag vil akkurat dekke boliggjeld + meglerutgifter.

Vi tjener "for mye" for gjeldsanering. Kommunen kan ikke helpe. Vi har gjennomgått forbruket og bruker kun penger på må-ting (strøm, billig mat osv). 

Tenker nå at eneste mulighet er å forhandle med kreditorene selv. Men hvordan gjør man dette? Noen som har forslag til hva man skal skrive/spørre om?

Det er ingen mulighet for oss å klare disse gjeldsutgiftene lenger. Vi har lånt og refinansiert utallige ganger for å "redde" oss selv. derav den store usikre gjelden. Vi vil gjøre opp for oss, men vi klarer ikke alle utgiftene per idag. Alle stener er snudd i et forsøk på å få tak  penger. Jeg sover ikke lenger, er bare sint, deprimert og kjefter på alle rundt meg. Eneste jeg ønsker er en økonomisk plan vi kan klare å leve med. Dere lurer sikkert på hvordan vi endte slik, og tror sikkert vi har levd over evne og et liv i "luksus". Dette er helt feil.. Vi har dessverre latt oss bruke/lure av et familiemeldem - orker ikke gå inn på detaljene, men det var 15000 her, 30000 der osv. Plutselig var vi i en situasjonen der vi lånte mer for å dekke utgifter, i påvente av å få pengene tilbake. (Jada, ekstremt naivt..). Nå har denne personen tatt sitt eget liv, han har levd på løgn og bedrag hele veien. Ingenting å hente der, ingenting å bevise. Han etterlot en samboer i bunnløs gjeld også..

Uansett - nå står vi her - med ca 45000 i gjeldsutgifter per måned. Vi klarer ikke dette lenger. Vi har ingenting å gå på ifht banken. Vi har ingen verdier utenom huset. Å selge huset vil ikke hjelpe - det vil kun dekke boliglånet og lar oss sitte i bunnløs kredittgjeld samtidig som man skal overleve i et tøft leiemarked med 2 små barn.. Vi har heldigvis begge sikker inntekt, men ingen mulighet for ekstrainntekter..

Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: 5a697...561

Eneste alternativet jeg ser, er at dere selger huset, betaler ned all gjeld og starter på nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Musicman skrev:

 TS skriver de har god inntekt. Hva betyr det? 600 000 kr hver? Med 400 000-500 00 kr i renteutgifter i året, så betyr det at de skal trekke 20% skatt hver, kanskje? Det betyr 80% av 1 200 000 kroner utbetalt i året. Det er 960 000 kr i året= 80 000 utbetalt i måneden.

Alt er relativt. Det TS har beskrevet som "for god inntekt til gjeldssanering", er i realiteten moderat inntekt. I et senere innlegg skriver hun at de har hhv 24.000 netto og 28.000 netto utbetalt, begge to. Det er altså 52.000 utbetalt totalt, ikke 80.000 som du spekulerer deg frem til.

Anonymkode: 62766...11e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er relativt. Det TS har beskrevet som "for god inntekt til gjeldssanering", er i realiteten moderat inntekt. I et senere innlegg skriver hun at de har hhv 24.000 netto og 28.000 netto utbetalt, begge to. Det er altså 52.000 utbetalt totalt, ikke 80.000 som du spekulerer deg frem til.

Anonymkode: 62766...11e

Jeg tror de har en god sjanse til å få gjeldsordning. Men gjelden er relativt ny og det er minus. Hvis boligen er dyr i området vil det kunne brukes mot dem, men er den belånt til pipa eier de i prinsippet ikke boligen og det er et pluss.    

Anonymkode: e3437...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Linneah2013 skrev:

Eneste alternativet jeg ser, er at dere selger huset, betaler ned all gjeld og starter på nytt. 

Dette var et litt sånn "goddag mann, økseskaft" svar. Du har ikke fått med deg noen av trådstarters senere svar og opplysninger. De har et hus belånt til pipa, det er ingen egenkapital å hente der på et eventuelt salg. Det hjelper derfor ikke å selge huset - det frigir ingen penger til å betale ned noe som helst. Tvertimot, er det belånt til pipa sitter de med en meglerutgift på mange titusener av kroner å betale etter salget. Hvor skal de få de pengene i fra, når huset er belånt til topps?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Million skrev:

Dette var et litt sånn "goddag mann, økseskaft" svar. Du har ikke fått med deg noen av trådstarters senere svar og opplysninger. De har et hus belånt til pipa, det er ingen egenkapital å hente der på et eventuelt salg. Det hjelper derfor ikke å selge huset - det frigir ingen penger til å betale ned noe som helst. Tvertimot, er det belånt til pipa sitter de med en meglerutgift på mange titusener av kroner å betale etter salget. Hvor skal de få de pengene i fra, når huset er belånt til topps?

Selge selv. Man trenger ikke å bruke megler.

For øvrig har nok TS med familie rundt 20 000 kr i boutgifter, alt inkludert og fratrukket rentefradrag. Som en familie på fire vil de de aller fleste steder i landet leie godt for 15 000 kr, alt inkludert. Noe som gjør at de kanskje nærmer seg å gå i null i stedet for minus hver måned.

Jeg har full forståelse for at TS ikke ønsker å selge huset, men faktum er at det sluker altfor mye av inntekten deres så lenge de har slike vanvittige utgifter forbundet med nedbetaling av forbruksgjeld. TS sier selv at de hittil har holdt seg flytende ved å stadig ta opp nye kreditter. Det må det være slutt på nå, og TS vil da raskt se at de ikke har igjen nok å leve for når gjeld og boutgifter er betalt. Og jo raskere TS faktisk klarer å ikke ta opp mer forbruksgjeld, jo raskere vil de kunne kvalifisere til tvungen gjeldsordning. Tommelfingerregelen er vel at ikke mer enn halvparten av forbruksgjelden ikke kan være nyere enn fem år.

Anonymkode: f0609...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Dette var et litt sånn "goddag mann, økseskaft" svar. Du har ikke fått med deg noen av trådstarters senere svar og opplysninger. De har et hus belånt til pipa, det er ingen egenkapital å hente der på et eventuelt salg. Det hjelper derfor ikke å selge huset - det frigir ingen penger til å betale ned noe som helst. Tvertimot, er det belånt til pipa sitter de med en meglerutgift på mange titusener av kroner å betale etter salget. Hvor skal de få de pengene i fra, når huset er belånt til topps?

Skjønner du ikke at dem går i minus enda, etter så mange innlegg? Hvordan skal noen beholde et hus når dem går i minus hver eneste mnd? 

Dem sier dem ikke har betalingsanmerkning, men dette vil antageligvis komme snart og dem vil ikke holde dette oppe når dem står igjen med 5000kr til alle utgifter hver mnd. Dette burde man skjønne, og at man kan selge huset selv er ingen hindring, at det blir noen utgifter med kan godt hende man får godt over takst. 

Og det er litt sånn at de har tatt sjansen for at broren hadde suksess med askjer, eller firmaet sitt. Om denne personen hadde hatt suksess så hadde det vært en helt annen tone, så dette har vært en veldig høy risiko gambling dem har tatt. De vil neppe få noen gjeldsordning fra namsmannen pga dette, spesielt ikke om utgiftene dems på huset et skyhøye. 

Anonymkode: 1de2d...c48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett til en minstesats å leve på som tilsvarer livsopphold. Det blir ikke mye, men det er mer enn 5000kr i måneden. Her er veiledende satser https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-12015-statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2016/id2469018/ 

Du kan få hjelp hos NAV til å sette opp regnestykket og dokumentere deres inntekter og utgifter, så trekkes livsoppholdet fra, resten kan kreditorene kreve, skulle det gå så langt. Denne oversikten sendes så til kreditorene. Den kan du sende også ved forhandlinger. Det betyr at dere vil betale mindre ned på gjeld enn i dag og da vil det ta lengre tid.

Men det kan være at kreditorene ikke aksepterer at dere sitter på et hus til 4.2millioner. Selv om det er belånt til pipa, så er det større utgifter i måneden enn det dere kunne leid for og som mange faktisk må gjøre. I tillegg er det kommunale avgifter og vedlikehold.

Det vil jo ta mer enn 6 år å nedbetale gjelden hvis dere går ned til for eksempel 20 000kr i måneden. Så spørsmålet blir jo hvor lang eller kort tid det vil ta å bli gjeldsfri. Men det viktigste nå er å få kontroll over situasjonen ved å skaffe oversikt og sørge for at dere har klare linjer angående hva dere har rett til å beholde og hva dere kan betale. 

Hvis dere har mulighet til å samle gjelden hos færre kreditorer, så er det lettere å forhandle og holde oversikt over ting. Når du først begynner å få litt kontroll, så går stresset ned og det føles mer forutsigbart og håndterbart. 

Dere burde også vurdere muligheten for å leie ut hele huset, leie billigere selv. Leie ut hybler om mulig. Eller selge selv. For å komme seg på beina igjen, må man noen ganger få beina ned på jorda først. 

Anonymkode: 656bc...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke foreldre du kan spørre om penger da? Frekt gjerne, men er man desperat så er man desperat. Jeg tenker iallfall at om datteren min hadde kommet med en slik historie hadde jeg gjort alt for å hjelpe henne. Hadde jeg eid et nedbetalt hus så hadde jeg solgt det og kjøpt noe mindre og gitt mellomlegget til datteren min. Spesielt med tanke på at det var min egen sønn som hadde svindlet henne.

Men jeg tror det er viktig det noen andre her skriver at du skynder deg og forsøker å fryse lånene/renta på lånene. Slik at de ikke fortsetter å løpe.

Anonymkode: 818a0...970

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du ikke at dem går i minus enda, etter så mange innlegg?

Anonymkode: 1de2d...c48

Selvfølgelig skjønte jeg det. Innlegget mitt var et direkte svar til noen som virket å tro at det var egenkapital ledig i huset,og at alle sorger ville være slukket om de solgte huset og brukte egenkapitalen til å betale gjelda. Men det er ingen egenkapital, huset er belånt til pipa, så det vil ikke hjelpe på å få nedbetalt noe gjeld på den måten.

 

Svar til første AB som svarte på mitt innlegg: Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å selge huset uten bruk av megler som har  de rette kontraktene og som kan regelverket. Det siste trådstarter trenger nå, er rot og feil som oppstår ved egensalg av bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Million skrev:

Selvfølgelig skjønte jeg det. Innlegget mitt var et direkte svar til noen som virket å tro at det var egenkapital ledig i huset,og at alle sorger ville være slukket om de solgte huset og brukte egenkapitalen til å betale gjelda. Men det er ingen egenkapital, huset er belånt til pipa, så det vil ikke hjelpe på å få nedbetalt noe gjeld på den måten.

 

Svar til første AB som svarte på mitt innlegg: Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å selge huset uten bruk av megler som har  de rette kontraktene og som kan regelverket. Det siste trådstarter trenger nå, er rot og feil som oppstår ved egensalg av bolig.

Ikke noe problem å selge uten megler. Men man bruker jo naturligvis advokat til kontraktsinngåelse og oppgjøret. Men dette koster da type 5000 i stedet for det tidobbelte.

Anonymkode: f0609...d36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...