Gå til innhold

Veldig høy gjeld. Hva kan gjøres videre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med inkasso så kanskje jeg kan hjelpe deg litt, men trenger mer opplysninger. 

Har dere lånt ut 1,5 (til han som nå ikke lenger er her) frivillig? Uten noe form for tilbakebetalingsplan eller skriftlig at han lånte av dere? Hvordan greide han å svindle dere for så mye som 1,5 mill før det sa stopp?

Hva slags gjeld dreier dette seg om? Hvor mange kreditorer?

Fullstendig budsjett?

hvor mange i familien? 

 

 

Anonymkode: 3f235...2dd

Hei.

1) Vi har ikke lånt ut 1,5 mill sånn i en sum.. Han ba om litt her, litt der (for å bygge opp firma, kjøpe aksjer etc). Vi har ingen kontrakt eller skriftelig bevis. Så begynte utgiftene å løpe, og dumme meg refinansierte kredittkort inn i forbrukslån. Så ble det manipulert/mast om "litt til", "bare for å unngå konkurs" etc  -vi skulle få alt tilbake med renter og mer til.. Så dro man kredittkortene opp igjen, refinansierte de i nytt forbrukslån osv.. Jeg har vært så ubeskrivelig DUM. Troode hele veien at jeg faktisk skulle få alt tilbake og dermed få slettet all kredittgjelden.. Men alt var et luftslott - pengene gikk i virkeligheten til gambling, fester, luksusforbruk etc. Det hele endte med at han tok sitt eget liv for godt over ett år siden. Samboeren hans (som jeg ikke har kontakt med idag) ble sittende med bunnløs gjeld hun også.. Vi fikk vel alle sjokk når sannheten kom frem - vi var rundlurt.. Så mistet jeg hode og forsøkte nye refinansieringer.. Lånte penger til regninger, for å si det sånn... Denne gjelden er 5 ulike forbrukslån hos ulike kredditorer + 7 eller 8 kredittkort på alt fra 40 - 100 000 per kort i gjeld. Totalt ca 1,5 millioner som til nå ikke er misligholdt.

 

Fullstendig budsjett har jeg ikke per nå - men grovt sett betaler vi litt over 30 000 i kortsiktig gjeldsutgifter i måneden + 17 000 til boliglånet. Vi har lån til pipa på huset, det er ingenting mer å hente der.

Utbet per mnd er tilsammen ca 52 000. I prinsippet sitter vi med ca 5000 til mat, strøm, forsikringer m.m

Vi er to voksne og 2 barn (8 + 10 år)

Anonymkode: 5a697...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

1) Vi har ikke lånt ut 1,5 mill sånn i en sum.. Han ba om litt her, litt der (for å bygge opp firma, kjøpe aksjer etc). Vi har ingen kontrakt eller skriftelig bevis. Så begynte utgiftene å løpe, og dumme meg refinansierte kredittkort inn i forbrukslån. Så ble det manipulert/mast om "litt til", "bare for å unngå konkurs" etc  -vi skulle få alt tilbake med renter og mer til.. Så dro man kredittkortene opp igjen, refinansierte de i nytt forbrukslån osv.. Jeg har vært så ubeskrivelig DUM. Troode hele veien at jeg faktisk skulle få alt tilbake og dermed få slettet all kredittgjelden.. Men alt var et luftslott - pengene gikk i virkeligheten til gambling, fester, luksusforbruk etc. Det hele endte med at han tok sitt eget liv for godt over ett år siden. Samboeren hans (som jeg ikke har kontakt med idag) ble sittende med bunnløs gjeld hun også.. Vi fikk vel alle sjokk når sannheten kom frem - vi var rundlurt.. Så mistet jeg hode og forsøkte nye refinansieringer.. Lånte penger til regninger, for å si det sånn... Denne gjelden er 5 ulike forbrukslån hos ulike kredditorer + 7 eller 8 kredittkort på alt fra 40 - 100 000 per kort i gjeld. Totalt ca 1,5 millioner som til nå ikke er misligholdt.

 

Fullstendig budsjett har jeg ikke per nå - men grovt sett betaler vi litt over 30 000 i kortsiktig gjeldsutgifter i måneden + 17 000 til boliglånet. Vi har lån til pipa på huset, det er ingenting mer å hente der.

Utbet per mnd er tilsammen ca 52 000. I prinsippet sitter vi med ca 5000 til mat, strøm, forsikringer m.m

Vi er to voksne og 2 barn (8 + 10 år)

Anonymkode: 5a697...561

Ser du ikke at dette ikke går opp i opp? Selg huset. Dere går jo i minus hver mnd. 

Anonymkode: 1de2d...c48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke lest alle 5 sidene, men hovedinnlegget og litt til.

Først vil jeg anbefale deg å ta med din historie inn på gjeldsforumet på pengevett.com, samt lese alle andres tråder der inne! Der er det mange gratis tips og mye motivasjon å hente! Du er nemlig ikke den første i en slik situasjon, og det kan hjelpe å se at andre har kommet seg ut av det tidligere. Du finner forumet her: http://www.pengevett.com/gjeld/. Her finnes det folk som kan gi deg gode råd videre, ofte hakket mer seriøse svar enn du får her.

Ellers bare et par ting jeg tenker på. Du sier dere ikke har mulighet for ekstra inntekt. Hvorfor ikke? Det er 24 timer i døgnet, du trenger kun sove i 6-7 av de, og jobbe i ca 8, tilsvarende for din samboer/ektefelle. Selv om dere har barn bør det være rom for at en av dere sper på med ekstra inntekt. Dersom dere har familie/venner som kan stille opp som barnevakt kan dere kanskje begge ha små ekstrajobber på kvelden. Det er beintøft - ja - men ofte er det de ekstra tusenlappene som løser hele floka! Og husk at det vil være midlertidig, til dere har betalt ned nok til at det går rundt på vanlig lønn. Om du tenker at det går ut over ungene at dere ikke er hjemme, så skal jeg love deg at den økonomiske situasjonen dere nå sitter i også vil gå utover ungene, kanskje over mye lenger tid enn om dere har ekstrajobber en periode (selv om det her kan dreie seg om noen år). Så det er ingen unnskyldning egentlig. Barn har dessuten godt av å se konsekvensen av dumme valg, dersom de er gamle nok til å forstå. Da kan dere faktisk forklare litt hvorfor dere må jobbe ekstra mye en stund. På vis barn forstår da selvsagt. Dere gjør det jo i såfall for barnas fremtid også.

Det andre er at du snakker om verdien i huset ditt. Problemet er jo at dere ikke har råd til å bo så dyrt, og at huset er maks belånt. Det bør bety at eneste verdi dere sitter med i huset er de 15% dere må ha i egenkapital. Resten har dessverre banken kloa i. Så joda, en viss verdi har det, men det hjelper dere ingenting når det ikke går rundt økonomisk med huslånet. Men, kanskje vil ekstrajobber faktisk gjøre det mulig å beholde huset og betjene gjelden? Kan være god motivasjon for ekstrajobb.

Det er mine umiddelbare tanker, og anbefaler som sagt pengevetts gjeldsforum!
Fordelen er at dere tydeligvis tjener greit, det er en god ting i det hele :)
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke at dette ikke går opp i opp? Selg huset. Dere går jo i minus hver mnd. 

Anonymkode: 1de2d...c48

Hva godt skulle det gjøre å selge huset? Det koster mer å leie enn å leie, så hvis de selger huset, så sitter de enda verre i det!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.3.2016 at 16.49, ambivalentReaction skrev:

Lag dere en oversikt over gjelden. Betal minstebeløpet på alle lån og kreditter, og så betaler dere alt dere har til overs inn på den dyreste kreditten. Når den med høyest rente er betalt ned, velger dere den neste. Jeg ville også vurdert å bli kvitt små kreditter for å redusere minimumsbeløpet man må betale, men kun dersom de ikke er betydelig billigere enn annen kreditt.

Trekker frem denne igjen, da dette er nøkkelen til å rydde vekk gjelda. Det skal ganske lite ekstra til pr måned, innen en er godt på vei.

I første omgang følger dere rådene dere har fått og kontakter alle usikrede kreditorer. Be primært om reduksjon i renta eventuelt en rentefri periode, til dere får rensket opp litt. Betal først ned de minste postene. Det gir litt lirkerom og mestringsfølelse, deretter de dyreste. Skal finne ei youtubelenke til deg, som forklarer prinsippet grundigere.

Prat med arbeidsgiveren din (gubben også) og forklar at dere har fått uforutsette kostnader, og hør om det er noen mulighet for å få jobbet noen timer ekstra (evt. planlagt overtid) de nærmeste månedene.

Det er ikke allverden som skal til. Ved hjelp av ambivalentReactions metode bryter dere først vannflata med nesen, slik at dere får litt oksygen. Etterhvert bryter dere mer og mer vannflaten, til dere får hodet over vannet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kamikatze skrev:

Trekker frem denne igjen, da dette er nøkkelen til å rydde vekk gjelda. Det skal ganske lite ekstra til pr måned, innen en er godt på vei.

I første omgang følger dere rådene dere har fått og kontakter alle usikrede kreditorer. Be primært om reduksjon i renta eventuelt en rentefri periode, til dere får rensket opp litt. Betal først ned de minste postene. Det gir litt lirkerom og mestringsfølelse, deretter de dyreste. Skal finne ei youtubelenke til deg, som forklarer prinsippet grundigere.

Prat med arbeidsgiveren din (gubben også) og forklar at dere har fått uforutsette kostnader, og hør om det er noen mulighet for å få jobbet noen timer ekstra (evt. planlagt overtid) de nærmeste månedene.

Det er ikke allverden som skal til. Ved hjelp av ambivalentReactions metode bryter dere først vannflata med nesen, slik at dere får litt oksygen. Etterhvert bryter dere mer og mer vannflaten, til dere får hodet over vannet.

Takk! :)

Anonymkode: 5a697...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Musicman skrev:

Hva godt skulle det gjøre å selge huset? Det koster mer å leie enn å leie, så hvis de selger huset, så sitter de enda verre i det!

De betaler 17000/mnd. for boliglånet; med avgifter, forsikringer og vedlikehold blir det noen tusen til, skulle jeg tro. Det må da være mulig å leie noe smått til under 10000? Da har de plutselig spart kanskje 10000 pr. måned, 120000 pr. år. Penger det og!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsmallow
Den Saturday, March 26, 2016 at 17.11, AnonymBruker skrev:

Takk for fornuftig svar. Skal prøve å lage en total oversikt.

Til dere andre: vi har dessverre ikke sløst og levd i luksus.. Hadde nesten vært lettere å forholde seg til.. Vi har blitt manipulert, bedratt og løyet for av familiemedlem og tatt mange dumme valg.. Vi vet vi sitter i deep shit. Vi vet vi ikke tåler renteøkninger. Å selge blir desidert siste alternativ. Ikke fordi huset er viktig, men fordi vi da selger vår eneste verdi og blir sittende i et vanskelig leiemarked med 1,5 mill i kredittgjeld.

Det jeg ønsker er en betalingsløsning vi kan leve med. Hvordan kan man gå frem ovenfor de ulike kreditorene? Er det i det hele tatt noen sjangs for å møte medmenneskelighet og forståelse? En kjapp oversikt:

Vi har 4 forburkslån hos 4 ulike kreditorer. 8 kredittkort hos ulike kreditorer. Tilsammen 1,5 mill i usikret gjeld.. Månedsutgiftene på de kredittlånene er alene på over 30 000 i måneden (!!). I tillegg boliglånet på 17 000 i måneden. Vi kan ikke ha avdragsfrihet pga den nye regelen som kom  i fjor; lån over 80% av boligens verdi kan ikke ha avdragsfrihet..

Bare i gjeldsutgifter sliter vi med ca 45 000 i måneden. Vi har til nå klart det ved å søke utsettelse 2 mnd av gangen på et og et forbrukslån - problemet er jo da at gjelden bare øker istedenfor å synke.. Dessuten har vi nå brukt opp den muligheten for resten av året..

Det er sykt å tenke på at vi betaler dobbelt så mye i kredittgjeld som i boliggjeld. Jeg er nesten der at jeg tenker livet ikke lenger er verdt å leve. Jeg sitter her og ser på mine to helt uskyldige barn som skal vokse opp med dette. JA vi har vært sykt dumme.. Men vi  vil gjøre opp for oss - men vi MÅ finne en mer fornuftig måte.. Dessverre kan vi jo ikke samle all kredittgjelden på ett sted  -vi har jo ingen sikkerhet å tilby..... 

Denne gjelden kværner 24 timer i hodet. Jeg klarer ikke å være en god mamma eller kollega. Jeg sitter bare lammet og venter på at alt skal rase sammen. Hadde jeg vært uten barna hadde jeg solgt alt og bodd i et hull de neste 10 årene. Men de fortjener ikke å rives vekk fra sine venner og trygghet. Leiemarkedet her vi bor er svært magert. Vi har ikke noe luksushus - det er en standard litt sliten 80 tallsbolig.. 

Uff, vet ikke hva jeg skal gjøre videre - er så fortvila. Og sint. Sint på at den dusten tok sitt eget liv - jævlig feiging.. Og kommer aldri til å tilgi meg selv for å la meg manipulere så til de grader..

Anonymkode: 5a697...561

TS.  Hvis du vil vite litt om hvordan forhandle med kreditorene kan du skrive til meg. Jeg har vært i samme situasjon og endelig blitt gjeldsfri. Det tok tid, tårer og tålmodighet, men det er deilig å bli kvitt den byrden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

De betaler 17000/mnd. for boliglånet; med avgifter, forsikringer og vedlikehold blir det noen tusen til, skulle jeg tro. Det må da være mulig å leie noe smått til under 10000? Da har de plutselig spart kanskje 10000 pr. måned, 120000 pr. år. Penger det og!

Og så mister de rentefradrag på boliglånet. Penger til depositum har de heller ikke. Når de har betalt renter og avdrag i noen måneder, så får de trolig avdragsfrihet i noen måneder. Avdragene de har betalt, er også gjeldsreduksjon. Når man leier, så får man aldri noe igjen for det man betaler.

 

Jeg holder fast ved at å selge huset er galskap og økonomisk selvmord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de skrevet hvor mye de tjener? Hva med å flytte til en billigere by dersom det er jobbmuligheter?

Det går an å få bankene til å ikke legge mer renter på lånet dersom de risikerer å aldri få inn pengene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Musicman skrev:

Og så mister de rentefradrag på boliglånet. Penger til depositum har de heller ikke. Når de har betalt renter og avdrag i noen måneder, så får de trolig avdragsfrihet i noen måneder. Avdragene de har betalt, er også gjeldsreduksjon. Når man leier, så får man aldri noe igjen for det man betaler.

 

Jeg holder fast ved at å selge huset er galskap og økonomisk selvmord.

Du trur det lønner seg med en så stort hus når man er i så dårlig stand som disse 2? Hadde dem kanskje hadde hatt et hus til 2mill så hadde det vært noe annet. Men depositum kan dem få søkt hos nav så det burde ikke være noe problem, men at du trur det nesten lønner seg i og ha hus når dem må sikkert ut med 25.000kr i mnd med huslån, og utgifter. Dem går jo ikke i pluss engang, hvordan kan selge huset være økonomisk selvmord? 

Gå i minus hver mnd kommer i det langsiktige være selvmord, utenom dem får en skikkelig god deal.

Men når du sitter så ræva i det som disse så kan man rett og slett ikke beholde et stort hus. Det burde da alle forstå. 

Anonymkode: 1de2d...c48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trur det lønner seg med en så stort hus når man er i så dårlig stand som disse 2? Hadde dem kanskje hadde hatt et hus til 2mill så hadde det vært noe annet. Men depositum kan dem få søkt hos nav så det burde ikke være noe problem, men at du trur det nesten lønner seg i og ha hus når dem må sikkert ut med 25.000kr i mnd med huslån, og utgifter. Dem går jo ikke i pluss engang, hvordan kan selge huset være økonomisk selvmord? 

Gå i minus hver mnd kommer i det langsiktige være selvmord, utenom dem får en skikkelig god deal.

Men når du sitter så ræva i det som disse så kan man rett og slett ikke beholde et stort hus. Det burde da alle forstå. 

Anonymkode: 1de2d...c48

Jeg tror det må finnes bedre løsninger. Som å f.eks leie ut huset og leie en mindre leilighet med 2 soverom. Det å eie trenger nødvendigvis ikke være dyrere enn å eie - skulle jeg gått ut på leiemarkedet nå ville jeg betalt like mye som i boliglånutgifter, og ikke sittet igjen med en dritt. Dessuten vil det ta LANG TID å bygge opp egenkapital igjen til å kjøpe nytt, så det å selge boligen er i mine øyne siste løsning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, RompeRusk skrev:

Jeg tror det må finnes bedre løsninger. Som å f.eks leie ut huset og leie en mindre leilighet med 2 soverom. Det å eie trenger nødvendigvis ikke være dyrere enn å eie - skulle jeg gått ut på leiemarkedet nå ville jeg betalt like mye som i boliglånutgifter, og ikke sittet igjen med en dritt. Dessuten vil det ta LANG TID å bygge opp egenkapital igjen til å kjøpe nytt, så det å selge boligen er i mine øyne siste løsning.

Dette er galskap. En måned eller to der de ikke får inn leieinntekter så misligholder de gjelden sin. Å leie ut huset er en dårlig løsning. Å flytte er dyrt og burde ikke være førsteprioritet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Dette er galskap. En måned eller to der de ikke får inn leieinntekter så misligholder de gjelden sin. Å leie ut huset er en dårlig løsning. Å flytte er dyrt og burde ikke være førsteprioritet.

Mens å selge huset er ikke dyrt? 

De må faktisk tenke litt langsiktig, ikke bare til neste måneds regning 

Edit: Sorry, trodde du var samme person som mente det var en selvfølge å selge huset. 

Nei det å leie ut var et forslag, ikke den endelige og eneste løsningen. Har de mulighet til å leie ut deler av huset mens de selv bor det ville det vært optimalt.

Endret av RompeRusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, RompeRusk skrev:

Mens å selge huset er ikke dyrt? 

De må faktisk tenke litt langsiktig, ikke bare til neste måneds regning 

Les tråden, jeg har konsekvent advart mot å gjøre noe med bosituasjonen og advart mot tankegangen at det var mye å spare der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Les tråden, jeg har konsekvent advart mot å gjøre noe med bosituasjonen og advart mot tankegangen at det var mye å spare der.

Les det redigerte svaret ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎03‎.‎2016 at 16.12, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det vil komme plenty av svar fra dere som hånler av situasjonen min, men håper virkelig dere kan droppe det denne gangen. Jeg har fått store psykiske problemer pga den økonomiske situasjonen - og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre videre nå. Tror alle midler er brukt - (snakket med gjeldsrådgiver, forsøkt refinansiering, forsøkt å selge unna ting, kontaktet banken osv).

Har nå ca 1,5 millioner i kredittgjeld (diverse forbrukslån og kredittkort). I tillegg har vi 4,2 mill i boliglån - og har ingen mulighet for å låne mer på huset. Vi kan ikke ha avdragsfrihet på boliglånet, og har allerede tatt maks nedbetalingstid på dette. Så vedr boliglånet er det ingenting mer å gjøre for å hjelpe ifht økonomien. Vi kan ikke selge huset, da vi vil ende med all usikker gjeld uansett. Et hussalg idag vil akkurat dekke boliggjeld + meglerutgifter.

Vi tjener "for mye" for gjeldsanering. Kommunen kan ikke helpe. Vi har gjennomgått forbruket og bruker kun penger på må-ting (strøm, billig mat osv). 

Tenker nå at eneste mulighet er å forhandle med kreditorene selv. Men hvordan gjør man dette? Noen som har forslag til hva man skal skrive/spørre om?

Det er ingen mulighet for oss å klare disse gjeldsutgiftene lenger. Vi har lånt og refinansiert utallige ganger for å "redde" oss selv. derav den store usikre gjelden. Vi vil gjøre opp for oss, men vi klarer ikke alle utgiftene per idag. Alle stener er snudd i et forsøk på å få tak  penger. Jeg sover ikke lenger, er bare sint, deprimert og kjefter på alle rundt meg. Eneste jeg ønsker er en økonomisk plan vi kan klare å leve med. Dere lurer sikkert på hvordan vi endte slik, og tror sikkert vi har levd over evne og et liv i "luksus". Dette er helt feil.. Vi har dessverre latt oss bruke/lure av et familiemeldem - orker ikke gå inn på detaljene, men det var 15000 her, 30000 der osv. Plutselig var vi i en situasjonen der vi lånte mer for å dekke utgifter, i påvente av å få pengene tilbake. (Jada, ekstremt naivt..). Nå har denne personen tatt sitt eget liv, han har levd på løgn og bedrag hele veien. Ingenting å hente der, ingenting å bevise. Han etterlot en samboer i bunnløs gjeld også..

Uansett - nå står vi her - med ca 45000 i gjeldsutgifter per måned. Vi klarer ikke dette lenger. Vi har ingenting å gå på ifht banken. Vi har ingen verdier utenom huset. Å selge huset vil ikke hjelpe - det vil kun dekke boliglånet og lar oss sitte i bunnløs kredittgjeld samtidig som man skal overleve i et tøft leiemarked med 2 små barn.. Vi har heldigvis begge sikker inntekt, men ingen mulighet for ekstrainntekter..

Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: 5a697...561

Undersøk med Namsmannen om dere kan komme under gjeldsordning.

Anonymkode: eda72...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undersøk med Namsmannen om dere kan komme under gjeldsordning.

Anonymkode: eda72...a09

er det ikke det de har fått avslag på da? De tjener for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...