AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #101 Skrevet 26. mars 2016 (endret) Den 24/03/2016 at 23.04, AnonymBruker skrev: Vitenskap Anonymkode: 7469d...ab6 Oi oi oi, trodde vi allerede hadde fått denne latterlige påstanden avkreftet. Kan ikke du vise meg til noen biologer som definerer mennesket som en del av rovdyrfamilien? Anonymkode: cee8d...9ad Endret 28. mars 2016 av Bond
Jolene Skrevet 26. mars 2016 #102 Skrevet 26. mars 2016 Jeg synes alltid det blir så feil å dele slike diskusjoner i to kategorier, nettopp fordi det finnes så mange nyanser av ting. Selv spiser jeg kjøtt, men spiser ofte vegetarisk og vegansk også. Altså en kombinasjon av alle 3. Derimot så er jeg opptatt av dyrevelferd, og hvor maten kommer fra. Velger derfor gjerne lokalt og økologisk når jeg har muligheten. Helst skulle jeg selvsagt ønske at jeg alltid kunne valgt det, men det har jeg altså ikke råd til. Jeg prøver å holde meg oppdatert på verstingene, lese meg opp og tenke over valgene jeg gjør. Kylling spiser jeg omtrent ikke lengre, nettopp på grunn av de tingene jeg nettopp nevnte. Å starte en diskusjon med å rakke ned på andre, fører ingen vei. Det fører bare til at de som egentlig er enig, trekker seg vekk fra sakens tematikk, fordi man ikke vil bli assosiert med den type føring av ord og oppførsel. Altså vinner ikke sakens egentlige tematikk: dyrevelferd. Det å opplys, informere og imøtekomme er alltid en bedre vei - tross alt. En venninne av meg, er veganer. Hun ga meg i sin tid en rekke tips og informerte meg om ulike produkter som førte til at jeg i dag spiser mindre kjøtt enn jeg gjorde før. Det skal sies at det var en rekke ting jeg var nødt til å slutte å spise på grunn av helse, men det har hatt en fin ringvirkning. Å rette en pekefinger å snakke om moral, blir derimot feil. Moral har alltid vært og vil alltid være en subjektiv oppfatning. Det du mener er god moral, kan være motstridende hva jeg anser som god moral - og omvendt.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #103 Skrevet 26. mars 2016 12 minutter siden, Jolene skrev: Å rette en pekefinger å snakke om moral, blir derimot feil. Moral har alltid vært og vil alltid være en subjektiv oppfatning. Det du mener er god moral, kan være motstridende hva jeg anser som god moral - og omvendt. I så fall er ikke voldtekt et problem. Min subjektive oppfatning av voldtekt er at det er god moral. Anonymkode: cee8d...9ad
Jolene Skrevet 26. mars 2016 #104 Skrevet 26. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I så fall er ikke voldtekt et problem. Min subjektive oppfatning av voldtekt er at det er god moral. Anonymkode: cee8d...9ad Det går innunder det juridiske, altså Norges lover. Ergo ikke din subjektive oppfatning. Hva har egentlig voldtekt med kjøtt å gjøre forresten? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #105 Skrevet 26. mars 2016 49 minutter siden, Jolene skrev: Det går innunder det juridiske, altså Norges lover. Ergo ikke din subjektive oppfatning. Hva har egentlig voldtekt med kjøtt å gjøre forresten? Selvfølgelig kan man ha en subjektiv oppfatning av noe selv om verdiene som innlemmes i lovbøkene bygger på en annen subjektiv oppfatning enn ens egen? Det voldtekt har med kjøtt å gjøre er at man kan forsvare begge deler med at moral er subjektivt, uten at det er et brukbart argument i det hele tatt. Anonymkode: cee8d...9ad
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #106 Skrevet 26. mars 2016 Jeg spiser kjøtt fordi det er godt, og meget effektivt å bli mett på. Og nei mennesker er ikke ment å være rene planteetere. Da ville vi ha hatt et mye mer omfattende fordøyelsessystem akkurat som andre planteetere. Vi er altetere akkurat som grisen. Og jeg håper ikke du er en av de ondskapsfulle veggisene som mater katta di med vegetarmat TS. Det gjør at den får mangelsykdommer og ofte blir blind etterhvert. Anonymkode: 560a0...892 3
accountdeleted Skrevet 26. mars 2016 #107 Skrevet 26. mars 2016 Jeg hoppet galant over hele tråden, fordi jeg regnet med at den inneholder akkurat det samme som i alle andre tråder hvor veganere og omnivorer diskuterer. TS åpnet forøvrig på en måte som er grunnen til at veganere som gruppe ansees for å være verre enn nyfrelste kristne. Uelegant. Jeg spiser helst vegansk. Litt vanskelig å gjennomføre ettersom jeg har barn som er omnivorer, men stort sett går det greit. Jeg foretrekker grønnsaker fremfor kjøtt. I vårt århundre er ikke B12-mangel en stor utfordring for den som har satt seg inn i hva et vegansk kosthold krever. Ut fra et biologisk synspunkt er det helt åpenbart at mennesket alltid har vært omnivorer, og jeg mener å ha lest at grunnen til at vi utviklet oss til Homo Sapiens er at vi begynte å spise mer kjøtt. Hadde jeg levd for et par hundre år siden hadde jeg ikke hatt problemer med å spise fisken jeg fanget selv, slaktet grisen eller kuen som hadde vokst opp på tunet, eller høns og egg fra egen hønsegård. Problemet med kjøttkonsumet i dag er miljøkostnadene forbundet med at alle forventer å skulle kunne spise kjøtt fra de "beste" delene av dyret hver dag i uken, året rundt. I tillegg burde et besøk hos en grisebonde, et slakteri, et hønseri osv. være obligatorisk for alle som vil fortsette å spise kjøtt. At det for mange er en en helsemessig fordel å legge om til vegans kosthold er det heller ingen tvil om, MEN dette gjelder ikke alle. Noen veganere har faktisk måttet gå tilbake til å spise kjøtt av helsemessige årsaker. Det verste jeg ser er når folk sitter på hver sin haug og utbasunerer at de sitter på Den Ene Sannhet. Personlig er jeg for glad i dyr og natur til å kunne spise melkeprodukter og kjøtt uten å kjenne et stikk av dårlig samvittighet, men å skulle omvende folk til min tankegang ved å kalle dem idioter og empatiløse har jeg aldri tenkt på å prøve. 3
Jolene Skrevet 27. mars 2016 #108 Skrevet 27. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan man ha en subjektiv oppfatning av noe selv om verdiene som innlemmes i lovbøkene bygger på en annen subjektiv oppfatning enn ens egen? Det voldtekt har med kjøtt å gjøre er at man kan forsvare begge deler med at moral er subjektivt, uten at det er et brukbart argument i det hele tatt. Anonymkode: cee8d...9ad Kjøtt og voldtekt kan ikke sidestilles. Det blir bare latterlig. 1
Asso Skrevet 27. mars 2016 #109 Skrevet 27. mars 2016 Den 24. mars 2016 at 21.33, AnonymBruker skrev: Jeg mener at det ikke er noe poeng i å fortsette å avle fram dyr som kun skal tjene nytten å være produkter for menneskelige behov nei, i alle fall ikke husdyrene som er avlet fram for å maksimere profitt og har helseskader på grunn av det. Hvorfor skal man fortsette å avle fram dyr for å drepe dem? Påstanden om at mennesket er et rovdyr er like dum og usann som påstanden om at mennesket er en planteeter, og usanne påstander burde møte motstand. Tenk hvis noen barn her inne hadde strøket i naturfag på grunn av at dere ikke har peiling på biologi og sprer løgner? Anonymkode: cee8d...9ad Dette blir bare for dumt... I Norge er det et stort mindretall av dyr som har helseskader. Og de som er syke får medisiner og kurer akkurat som andre dyr. Og du vet vel at dyrene ikke er avlet frem, de fantes faktisk for flere tusen år siden, akkurat som menneskene. Fordelen med bla. kyr og sauer er at menneskene klarte å få kontroll på de og holde dem som husdyr. Ja, menneskene temmet dem, men det skjedde FØR landbruket oppstod. Så du kan reise tilbake i tid og fortelle dine forfedre at det de gjør er feil. De skal ikke spise kjøttet, bruke skinnet som klær eller beina som våpen. De skal kun plukke bær og spise gress... Dessuten er ikke det ikke et konkret tema i naturfag om menneskene er rovdyr eller planteeter. Du vil aldri få spørsmål om det på en eksamen.
Ravnklo Skrevet 28. mars 2016 #110 Skrevet 28. mars 2016 (endret) Vi mennesker er dyr, jo. Nå må du ikke forvirre ønsketenkning med vitenskap. Jeg har full respekt for (ikke fordømmende) vegetarianere og veganer, men jeg kjenner at respekten svikter for mennesker som deg, som er så påståelige. Det er det samme som at jeg skal si at jeg "hater" alle påståelige mennesker. Det gjør jeg da vell ikke. Jeg liker dem bare ikke så godt inntil det motsatte er bevist. Du spør hvorfor jeg spiser kjøtt, men hvorfor spør du i det hele tatt? Hvorfor i guds grønne natur skal jeg forklare deg hvorfor jeg spiser kjøtt når du allerede har gjort deg opp en mening om meg, og mener at om jeg spiser kylling, så kan jeg likeså spise katt? Du ser vell selv hvor forskrudd dette er? Skal derimot ta meg friheten til å fortelle hvorfor jeg spiser kjøtt. Jeg spiser det fordi jeg voks opp med det. Siden jeg var en liten jente har jeg fått kjøtt servert til middag flere dager i ukene. Etterhvert som kunnskapen om dyrevelferd og helse har økt med årene, har jeg kuttet ned på kjøttinntaket, men jeg har aldri greid å kutte det ut helt, på grunn av næringsstoffer og gammel vane, nemlig å spise kjøtt. Det blir like vanskelig å kutte ut kjøtt som det blir å kutte ut grønnsaker. Jeg voks opp med det, jeg har spist det tildels flere ganger i uken hvert år siden jeg greide å tygge maten min selv. Dessuten smaker kjøtt godt om det er tilberedt riktig og er av god kvalitet. Det blir for meg feil å spise katt fordi, akkurat som med hund, er dette kjæledyr, bestevenner, familiemedlem. Alt handler om hva man voks opp med, jeg voks opp med katt og hund som kjæledyr. Så klart spiser jeg ikke kjæledyra mine. Hadde jeg hatt ei ku til kjæledyr hadde jeg ikke spist den. Hadde kuene vært slekten min og menneskene vært de som beita hadde jeg sikkert spist menneskene, om dette lå i naturen, om dette var det jeg voks opp med. Endret 28. mars 2016 av Bond
Gjest Bond Skrevet 28. mars 2016 #111 Skrevet 28. mars 2016 (endret) Tråden ryddet for spekulasjoner og personangrep, samt forherligse av lovbrudd. Bond, forumansvarlig Endret 29. mars 2016 av Bond
Clarity Skrevet 29. mars 2016 #112 Skrevet 29. mars 2016 Jeg spiser kjøtt fordi det er god mat som jeg liker.
Druid Skrevet 29. mars 2016 #113 Skrevet 29. mars 2016 Den 3/23/2016 at 0.25, AnonymBruker skrev: (Hvis du føler deg deprimert og såret av dette innlegget så betyr det egentlig at du VET at JEG har rett. Det betyr at du VET at det å spise kjøtt er galt!) Om jeg får være helt ærlig så hater jeg at folk spiser kjøtt. Hvorfor i helvete betaler du PENGER for at dyr skal bli drept? Herregud... Nope, jeg respekterer deg ikke... Om du ikke har respekt for dyr, så ikke forvent respekt selv Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker og være snille og gode mot dyrene. Det er ingen forskning som viser at det var meningen at mennesker skal spise dyr. Dyr spiser dyr. Mennesker stammer fra Homosapiens. Mennesker er ikke dyr og skal derfor ikke spise dyr. PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 1. Hvis du hater noen fordi de har andre verdier og verdensanskuelser enn deg selv, ligger problemet 100% på deg selv. 2. Jeg betaler penger for å drepe dyr fordi jeg ikke er kvalifisert til å gjøre det selv. 3. Jeg har respekt for dyr, på samme måte som jeg har respekt for alt annet levende. Det er ingen konflikt mellom å respektere en ku, og det å spise en biff, eller sette seg i en sofa. 4. Menneske er slett ikke skapt som vegetarianere, og ingen er skapt for å være "snill og god" Det er mye forskning som tilsier at vi bør spise ett variert kosthold, inklusivt kjøtt. I utgangspunktet vil en ren vegetardiett i Norge føre til mangelsykdommer. 5. Menneske ER dyr. Logikken din er skrudd. Kyr er dyr, de spiser ikke kjøtt (om vi ikke prosseserer det først). Mange rovdyr spiser andre dyr. Vi lever i ett biologisk hirarki der vi utviklingmessig anser alt under oss som mat. Lev med det. 6. Jeg har ingenting prinsipielt mot å spise katt. Jeg har spist mye rart, blandt annet hund og rotte. Kulturelt har vi valgt ut hva vi ser på som kjæledyr og hva vi ser på som middag; i hverdagen er kulturell kontekst god nok grunn til å akseptere disse skillene. Hvilket jeg mener gjelder for vegetarianere og veganere også. (Skal man virkelig se på noe som er respektløst i forhold til dyr, bør man faktisk se mere på kjæledyrhold enn på husdyrhold.)
Gjest Badebuksa Skrevet 29. mars 2016 #114 Skrevet 29. mars 2016 Fordi jeg kan Fordi jeg har rett til det Fordi jeg ikke er vegetarianer eller veganer Fordi jeg setter mennesker høyere enn dyr Fordi jeg ikke tror på våset om at "mennesker er skapt til å spise kun grønnsaker" (skapt? Hadde du trodd på Gud, hadde du forstått at det er OK å spise dyr) Fordi jeg synes det smaker godt Jeg er sterkt imot veganisme når det er basert på at dyr og mennesker er likeverdige. Det ER de ikke, det skal de aldri VÆRE og når det står mellom å redde en hundevalp eller en menneskebaby skal alltid valget falle på menneskebabyen uten at du behøver å VURDERE det engang.
Gjest Badebuksa Skrevet 29. mars 2016 #115 Skrevet 29. mars 2016 Forresten er det stor forskjell på produksjonsdyr spm kuer og sauer er, og en hund og en katt. Du kan jo tilegne deg litt kunnskap om kjæledyr VS produksjonsdyr før du dummer deg ut ved å sammenligne dem
pautina Skrevet 29. mars 2016 #116 Skrevet 29. mars 2016 Den 23.03.2016 at 0.25, AnonymBruker skrev: (Hvis du føler deg deprimert og såret av dette innlegget så betyr det egentlig at du VET at JEG har rett. Det betyr at du VET at det å spise kjøtt er galt!) Om jeg får være helt ærlig så hater jeg at folk spiser kjøtt. Hvorfor i helvete betaler du PENGER for at dyr skal bli drept? Herregud... Nope, jeg respekterer deg ikke... Om du ikke har respekt for dyr, så ikke forvent respekt selv Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker og være snille og gode mot dyrene. Det er ingen forskning som viser at det var meningen at mennesker skal spise dyr. Dyr spiser dyr. Mennesker stammer fra Homosapiens. Mennesker er ikke dyr og skal derfor ikke spise dyr. PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 Fordi jeg er et rovdyr. Jeg er ikke skapt, jeg er et resultat av naturlig seleksjon og derfor avhengig av næringsstoffer fra kjøtt. Jeg har dog etter hvert et mer bevisst forhold til hvilket kjøtt og spiser for eksempel ikke industriell kylling. Katt har jeg et sentimentalt forhold til da det er kjæledyret til mange i Norge så selv har jeg ikke appetitt på det, men dømmer ingen som spiser det og hadde helt sikkert endret syn på det om det hadde betydd liv eller død for meg og mine. Dog bør katten ha hatt et godt liv i fangenskap eller ett liv i frihet fram til en human avlivning for at jeg synes det er OK mat. Antar du er religiøs siden du mener du er skapt og at du ikke er ett dyr, men i så fall har jo Gud satt dyrene her for at du skal utnytte dem til eget velbefinnende så da burde du jo i grunn ha ett mindre komplisert forhold til det å spise dyr enn jeg?
debattanten Skrevet 29. mars 2016 #117 Skrevet 29. mars 2016 Den 23.3.2016 at 0.25, AnonymBruker skrev: (Hvis du føler deg deprimert og såret av dette innlegget så betyr det egentlig at du VET at JEG har rett. Det betyr at du VET at det å spise kjøtt er galt!) Om jeg får være helt ærlig så hater jeg at folk spiser kjøtt. Hvorfor i helvete betaler du PENGER for at dyr skal bli drept? Herregud... Nope, jeg respekterer deg ikke... Om du ikke har respekt for dyr, så ikke forvent respekt selv Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker og være snille og gode mot dyrene. Det er ingen forskning som viser at det var meningen at mennesker skal spise dyr. Dyr spiser dyr. Mennesker stammer fra Homosapiens. Mennesker er ikke dyr og skal derfor ikke spise dyr. PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 Jeg har respekt for dyr i aller høyeste grad, men jeg tolererer rett og slett ikke at disse deilige kjøttklumpene skal gå rundt uten at jeg kan forsyne meg litt! :D At mennesker er skapt for å spise kun frukt og grønnsaker er bare fjas. Hadde det vært sant ville vi gjort det, men neida vi har funnet ut at vi skal spise kjøtt og slikt. Noe så og si alle gjør. Og det er jo noe vi trenger også, det gir viktige næringsstoffer til kroppen i tillegg til å smake deilig. 1
Chizue Skrevet 29. mars 2016 #118 Skrevet 29. mars 2016 2 timer siden, Badebuksa skrev: Fordi jeg kan Fordi jeg har rett til det Fordi jeg ikke er vegetarianer eller veganer Fordi jeg setter mennesker høyere enn dyr Fordi jeg ikke tror på våset om at "mennesker er skapt til å spise kun grønnsaker" (skapt? Hadde du trodd på Gud, hadde du forstått at det er OK å spise dyr) Fordi jeg synes det smaker godt Jeg er sterkt imot veganisme når det er basert på at dyr og mennesker er likeverdige. Det ER de ikke, det skal de aldri VÆRE og når det står mellom å redde en hundevalp eller en menneskebaby skal alltid valget falle på menneskebabyen uten at du behøver å VURDERE det engang. Hehe ja den ene gangen man faktisk kan fortelle om bibelen og at vi er "skapt" til å spise kjøtt
Safiye Skrevet 30. mars 2016 #119 Skrevet 30. mars 2016 Tråden er ryddet for latterliggjøring. - Pavilion, mod
Fredsmegleren Skrevet 30. mars 2016 #120 Skrevet 30. mars 2016 Jeg mener personlig at kunnskap kan føre til en moralsk utvikling, og man deretter får handle ut ifra sin egen samvittighet. Det er muligens bedre for miljøet, helsen og etisk dyrevelferd å kutte ut deler eller kjøtt helt, men det får være opp til enkeltmennesket å bestemme selv. Kan jo ikke ha folk som går rundt og ikke spiser kjøtt fordi andre bestemmer at kjøtt ikke skal spises, man må mene det selv for at saken skal være helhjertet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå