ambre Skrevet 25. mars 2016 #21 Skrevet 25. mars 2016 Jeg synes det er urimelig å si at mennesket ikke skal/bør spise kjøtt i det hele tatt. En annen ting er å stille spørsmål ved om det er moralskt forsvarlig å spise kjøtt slik som kjøttindustrien er i dag. Jeg mistenker at mange ikke er åpne for å forstå hvordan dyrene vi spiser har det. Det er veldig lett å lukke øynene for ubehagelige sannheter. Ja kjøtt er godt, og selv om det gjør litt vondt i sjela mi så spiser jeg kjøtt nettopp fordi jeg liker det. Jeg prøver dog å ikke spise mer kjøtt enn nødvendig - jeg kan fylle tallerkenen min med mye annet godt, og kun spise en mindre porsjon kjøtt for smakens skyld. Jeg velger økologisk der jeg kan og har råd. Det er kanskje lite, men det er noe. Et fåtall av oss ønsker og greier å leve helt vegetarisk, men litt mindre og litt bedre kan de fleste klare. Hva med å slutte å kreve at andre slutter å spise kjøtt fordi du synes det er forkastelig, og heller oppmuntre til å ta litt mer dyrevennlige valg? 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #22 Skrevet 25. mars 2016 Mennesker har spist kjøtt siden tidenes morgen, menneskerasen er født jegere. Det ligger i vår natur å spise kjøtt, men hvert enkelt menneske kan avgjøre selv hvorvidt det ønsker å spise kjøtt. Anonymkode: 8c075...69a 1
Chizue Skrevet 25. mars 2016 #23 Skrevet 25. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: (Hvis du føler deg deprimert og såret av dette innlegget så betyr det egentlig at du VET at JEG har rett. Det betyr at du VET at det å spise kjøtt er galt!) Om jeg får være helt ærlig så hater jeg at folk spiser kjøtt. Hvorfor i helvete betaler du PENGER for at dyr skal bli drept? Herregud... Nope, jeg respekterer deg ikke... Om du ikke har respekt for dyr, så ikke forvent respekt selv Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker og være snille og gode mot dyrene. Det er ingen forskning som viser at det var meningen at mennesker skal spise dyr. Dyr spiser dyr. Mennesker stammer fra Homosapiens. Mennesker er ikke dyr og skal derfor ikke spise dyr. PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 Har spist hund :-) Og kanin! Til spørsmålet ; det smaker godt.. Og mennesket er altetende/omnivore. Og vi ligger innenfor betegnelsen pattedyr. 1
Cashbah Skrevet 25. mars 2016 #24 Skrevet 25. mars 2016 Jeg synes ikke det det er galt å spise katt, spiser det gjerne om jeg får det servert. Hund også. 1
MapleSirup Skrevet 25. mars 2016 #25 Skrevet 25. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: (Hvis du føler deg deprimert og såret av dette innlegget så betyr det egentlig at du VET at JEG har rett. Det betyr at du VET at det å spise kjøtt er galt!) Om jeg får være helt ærlig så hater jeg at folk spiser kjøtt. Hvorfor i helvete betaler du PENGER for at dyr skal bli drept? Herregud... Nope, jeg respekterer deg ikke... Om du ikke har respekt for dyr, så ikke forvent respekt selv Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker og være snille og gode mot dyrene. Det er ingen forskning som viser at det var meningen at mennesker skal spise dyr. Dyr spiser dyr. Mennesker stammer fra Homosapiens. Mennesker er ikke dyr og skal derfor ikke spise dyr. PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 "Deprimert og såret", nei... Trassinnlegg sårer de færreste. Jeg respekterer ikke ditt innlegg eller ditt ståsted i saken. Jeg elsker kjøtt. Jo råere jo bedre. I tillegg trenger jeg proteinene. Jeg ville spist katt om det var en del av vår matkultur, men det er det jo ikke. Det er ikke sosialt akseptert, i motsetning til kylling og feks storfe. 4
Martine-1337 Skrevet 25. mars 2016 #26 Skrevet 25. mars 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker Anonymkode: 28249...3b9 Det er noe man begynner å tro når mangelsykdommene av for lite kjøtt melder seg. Endret 25. mars 2016 av Martine-1337 8
Gjest Coolaid Skrevet 25. mars 2016 #27 Skrevet 25. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: (Hvis du føler deg deprimert og såret av dette innlegget så betyr det egentlig at du VET at JEG har rett. Det betyr at du VET at det å spise kjøtt er galt!) Om jeg får være helt ærlig så hater jeg at folk spiser kjøtt. Hvorfor i helvete betaler du PENGER for at dyr skal bli drept? Herregud... Nope, jeg respekterer deg ikke... Om du ikke har respekt for dyr, så ikke forvent respekt selv Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker og være snille og gode mot dyrene. Det er ingen forskning som viser at det var meningen at mennesker skal spise dyr. Dyr spiser dyr. Mennesker stammer fra Homosapiens. Mennesker er ikke dyr og skal derfor ikke spise dyr. PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 Jeg lurer på hvorfor du ikke spiser kjøtt. Er det kun på grunn av dyrevelferd eller er det også andre grunner? Hva vil du kalle deg, veganer, vegetarianer eller kanskje noe annet? Jeg er usikker på om du egentlig er ute etter å få svar på spørsmålene dine, det virker egentlig som om du mest er ute etter å dele ditt eget budskap. Jeg har lyst å høre mer om deg og ditt valg, hvor lenge du har vært kjøttfri og hva som ligger bak.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #28 Skrevet 25. mars 2016 Den der veganer kult mentaliteten din kan du dra til helvete med. Hadde du spurt seriøst uten å rakke ned på oss som spiser kjøtt (jeg spiser ikke MYE, men av og til) så hadde jeg kanskje svart deg seriøst, men når du tar den tonen så FU. Anonymkode: 9aa33...a5b 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #29 Skrevet 25. mars 2016 Jeg spiser kjøtt fordi det smaker godt! Og nei, kan ikke si jeg ble spesielt deprimert eller såret av innlegget ditt altså Anonymkode: cd183...ffe 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #30 Skrevet 25. mars 2016 Mennesker er faktisk dyr, vi er en av alle dyreartene på jorda. Men jeg er enig med deg TS, det som skjer med de stakkars dyrene er forferdelig. Det er jo ingen respekt for dem lenger, de blir ikke sett på som noe annet enn nytteverdi for oss mennesker.. jeg får helt fnatt av spørsmål som "hvorfor trenger vi ulven egentlig?". Gjett hva folkens; dyr eksisterer faktisk ikke for å tjene oss, de eksisterer for sin egen del, akkurat som du og jeg og alle andre mennesker. De fortjener respekt som levende vesener, ikke som bruksgjenstander. Men å spise kjøtt er en norm som har vart i minst 10 000 år, helt siden folk levde av sanking og jakt. Den gangen var de nok mer fullstendig avhengige av dyrenes ressurser, både maten de ga og ting de kunne lage av beinrester og skinnet. Nå er de mer en slags bruk- og kast-vare som masseprodusere uten at det egentlig er noe særlig behov for det (bare tenk på hvor mye folk egentlig kaster i søpla, og hvor mye som butikkene må kaste fordi det ikke blir solgt engang). Men likevel er det tullete å skulle miste respekten for folk for at de spiser kjøtt, det er bare det at normen har holdt seg helt til i dag. Folk er ikke onde fordi de spiser kjøtt i utgangspunktet, det er bare sånn samfunnet har utviklet seg. Jeg syns faktisk at viltkjøtt er bedre å kjøpe enn "vanlig" kjøtt, fordi dyret i det minste har vært fritt og levd et verdig dyreliv før det døde, i motsetning til en stakkars gris inni en trang binge.. Folk flest hører ikke helt etter når de kritiseres, og hvorfor skulle de det? Der er jo sånn mennesker har levd i tusenvis av år. Men oppfordringer og inspirasjon derimot er en bedre metode for å opplyse verden om at et vegetarisk kosthold kan lønne seg. Ikke en streng pekefinger som sier "jeg har null respekt for deg for at du oppfører deg som de fleste har gjort de siste ti tusen årene!!" Men heller en ledende hånd til mer opplysning og et klapp på skulderen når det går et steg i riktig retning. Anonymkode: 42501...2ef 3
Wenda Skrevet 25. mars 2016 #31 Skrevet 25. mars 2016 Jeg liker kjøtt veldig godt. I tillegg så fungerer min kropp best om jeg holder meg til mest mulig kjøtt. Har forsøkt å spise vegetarisk og andre kosthold, men kroppen min blir mye dårligere. Animalsk kosthold gjør at jeg har en relativt bra hverdag til tross for mine plager 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #32 Skrevet 25. mars 2016 Fordi pølser uten kjøtt blir kalt gulrøtter. Og det vil jeg ikke utsettes for! Anonymkode: 29f53...9f5 3
stan Skrevet 25. mars 2016 #33 Skrevet 25. mars 2016 TS er vel bare ute etter å provosere, men jeg prøver likevel. Metabolismen til mennesker tilsier at vi er kjøttetende. Særlig fisk og sjømat. En utfordring med vår moderne livsstil er mengden kjøtt vi spiser. Det er nok fordøyelsen vår ikke designet for. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #34 Skrevet 25. mars 2016 10 timer siden, Klink skrev: Og en ting jeg lurer på. Hvorfor kan en vegetarianer spise fisk og/eller kylling? Jeg mener siden jeg har hørt folk spørre vegetarianere om dette. Er ikke kylling et dyr? Er ikke fisk et dyr? Dette må jeg bare kommentere. Vegetarianere kan ikke spise kylling eller fisk. Folk som spiser kylling eller fisk er ikke vegetarianere. Uansett om de er forvirrede og kunnskapsløse nok til å klare å påstå det selv. Folk som spiser kylling og kaller seg vegetarianere har gått glipp av litt elementær kunnskap. (Og de som spiser vegetarisk kosthold og i tillegg fisk er vel pescetarianere, om jeg husker riktig?) Anonymkode: 355f5...daa
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #35 Skrevet 25. mars 2016 Og for å svare på spørsmålet: Jeg spiser kjøtt fordi det er godt, og fordi kroppen min er laget for det. Men jeg ønsker at dyrene skal behandles bra mens de lever, og prøver å ha hodet med meg når jeg handler. Jeg velger f.eks. økologisk kylling og egg framfor billigmerkene, Grøstadgris fremfor vanlig Gilde o.l. etter tanken om at litt er bedre enn ingenting. Anonymkode: 355f5...daa 3
Safiye Skrevet 25. mars 2016 #36 Skrevet 25. mars 2016 Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjon. - Pavilion, mod
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #37 Skrevet 25. mars 2016 Jeg spiser ikke kjøtt, men det er fordi det er en industri jeg ikke støtter, det skader miljøet og det er også ikke bra for medmennesker at vi i vesten spiser så mye kjøtt som vi gjør. Tenk på all beitemarken og jordene som brukes til å dyrke fôr som kunne vært brukt til å mette mennesker? Vi kunne utryddet all hungersnød! Derfor bør vi spise mindre kjøtt. Anonymkode: d8af6...873 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #38 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser ikke kjøtt, men det er fordi det er en industri jeg ikke støtter, det skader miljøet og det er også ikke bra for medmennesker at vi i vesten spiser så mye kjøtt som vi gjør. Tenk på all beitemarken og jordene som brukes til å dyrke fôr som kunne vært brukt til å mette mennesker? Vi kunne utryddet all hungersnød! Derfor bør vi spise mindre kjøtt. Anonymkode: d8af6...873 Verden lider vel strengt tatt ikke av matmangel,men skjevfordeling? Anonymkode: 29f53...9f5 6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 25. mars 2016 #39 Skrevet 25. mars 2016 Jeg støtter ikke deg TS, men når det er sagt, er B-12 en bakterie som dyr får av planter, men siden vi må vaske plantene vi spiser, er den ikke der lenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå