Gjest Bossa Nova Skrevet 25. mars 2016 #62 Skrevet 25. mars 2016 Alteter (Omnivor) er en term som benyttes til å beskrive dyr som ernærer seg på en kombinasjon av animalsk og plantemateriale, i motsetning til rene planteetere og kjøttetere. Eksempler på altetere er dyr som menneske, brunbjørn, svartbjørn, grevling, svinedyr, ravn, piraya m.m. Fra <https://no.wikipedia.org/wiki/Alteter>
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #63 Skrevet 25. mars 2016 42 minutter siden, Evilposelos skrev: Vel ok. Dyr får det vanligvis fra bakterier Den er i bakteriekulturen. Det jeg ville fram til, er at det er på planter, men at vi skylder det vekk Så beklager jeg sa det på en sånn måte at du ikke forsto. B12 er et produkt som kun fremkommer med enzymatisk aktivitet hos visse bakterier. Det er ikke noe som skylles vekk i den forstand. Mennesker og dyr mangler disse enzymene, akkurat som vi mennesker mangler enzymer for å bryte ned cellulose (hvis vi var skapt for vegetarisk kosthold hadde vi forøvrig hatt disse. Samt mer enn én magesekk for å fermentere maten. Anonymkode: 611e2...ed7 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 25. mars 2016 #64 Skrevet 25. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: B12 er et produkt som kun fremkommer med enzymatisk aktivitet hos visse bakterier. Det er ikke noe som skylles vekk i den forstand. Mennesker og dyr mangler disse enzymene, akkurat som vi mennesker mangler enzymer for å bryte ned cellulose (hvis vi var skapt for vegetarisk kosthold hadde vi forøvrig hatt disse. Samt mer enn én magesekk for å fermentere maten. Anonymkode: 611e2...ed7 Dyr får dem vanligvis fra planter og via dyr får vi dem. Disse er på plantene, men fordi vi skyller (med vann sånn at det blir rent) forsvinner disse. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #65 Skrevet 25. mars 2016 hurr durr jeg elsker dyr men jeg spiser dem hurr Anonymkode: cee8d...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #66 Skrevet 25. mars 2016 (endret) Den 23/03/2016 at 0.40, incognita skrev: ....fordi jeg er menneske, og jeg er rovdyr. Hva støtter du opp påstanden om at du er et rovdyr med? Anonymkode: cee8d...9ad Endret 28. mars 2016 av Bond 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #67 Skrevet 25. mars 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Den der veganer kult mentaliteten din kan du dra til helvete med. Hadde du spurt seriøst uten å rakke ned på oss som spiser kjøtt (jeg spiser ikke MYE, men av og til) så hadde jeg kanskje svart deg seriøst, men når du tar den tonen så FU. Anonymkode: 9aa33...a5b AMEN! Anonymkode: 33f78...143
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #69 Skrevet 25. mars 2016 I <3 KJØTT i alle varianter! Anonymkode: 33f78...143 1
Asso Skrevet 25. mars 2016 #70 Skrevet 25. mars 2016 Jeg har stor respekt for dyr. Jeg gråter når lammet jeg har passet på siden det ble født dør, jeg får vondt inni meg når jeg ser at hunden min har det vondt, jeg ler ikke når jeg sender sauene til slakt. Men jeg vet at jeg har passet godt på dyrene. De har fått mat, kos, frisk luft osv. De har aldri hatt det vondt. Jeg spiser kjøtt fordi det er godt, jeg kjenner at kroppen trenger litt mer enn gulrot og potet. Hadde det ikke vært for at vi slaktet/spiste sauer/kyr osv så hadde jorda vær overbefolket av ikke bare mennesker men også dyr. Det hadde ikke vært nok beiteområder til alle dyrene. Skulle vi bare drept dem fordi det ikke var plass, eller presset dem sammen fordi vi ikke vil drepe noen av de? Jeg og familien min har ca 150 sauer og veldig mye beitemark. Etter en sesong med lamming er det sauer på så godt som alle beitemarkene. Vi kunne presset dem inn på ett jorde, men da ville lammene blitt trampet til døde og det vil igjen tiltrekke seg rovdyr og rotter, som igjen ikke er så bra for de andre dyrene... Så ja, jeg spiser kjøtt. Og jeg synes synd i deg hvis du ikke kan respektere det... 4
fotosyntesen Skrevet 25. mars 2016 #71 Skrevet 25. mars 2016 (endret) Den 24/03/2016 at 20.30, AnonymBruker skrev: Hva støtter du opp påstanden om at du er et rovdyr med? Anonymkode: cee8d...9ad Ikke bare rovdyr. Et superrovdyr: http://forskning.no/2015/08/mennesket-er-et-superrovdyr Endret 28. mars 2016 av Bond
Gjest incognita Skrevet 25. mars 2016 #72 Skrevet 25. mars 2016 (endret) Den 24/03/2016 at 20.30, AnonymBruker skrev: Hva støtter du opp påstanden om at du er et rovdyr med? Anonymkode: cee8d...9ad Den 24/03/2016 at 20.48, fotosyntesen skrev: Ikke bare rovdyr. Et superrovdyr: http://forskning.no/2015/08/mennesket-er-et-superrovdyr Dette. Endret 28. mars 2016 av Bond
fotosyntesen Skrevet 25. mars 2016 #73 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, incognita skrev: Dette.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #74 Skrevet 25. mars 2016 5 minutter siden, fotosyntesen skrev: Ikke bare rovdyr. Et superrovdyr: http://forskning.no/2015/08/mennesket-er-et-superrovdyr 2 minutter siden, incognita skrev: Dette. Men dette er ikke annet enn ekstremt lite anerkjent spekulativ forskning, og det påstås heller aldri at mennesker tilhører rovdyrfamilien. Altså er intet bevist. På den annen side er det bred enighet hos nær sagt alle biologer om at menensket er alteter, ikke rovdyr. Anonymkode: cee8d...9ad
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #75 Skrevet 25. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: (Hvis du føler deg deprimert og såret av dette innlegget så betyr det egentlig at du VET at JEG har rett. Det betyr at du VET at det å spise kjøtt er galt!) Om jeg får være helt ærlig så hater jeg at folk spiser kjøtt. Hvorfor i helvete betaler du PENGER for at dyr skal bli drept? Herregud... Nope, jeg respekterer deg ikke... Om du ikke har respekt for dyr, så ikke forvent respekt selv Seriøst da... Mennesker er skapt for å spise grønnsaker og være snille og gode mot dyrene. Det er ingen forskning som viser at det var meningen at mennesker skal spise dyr. Dyr spiser dyr. Mennesker stammer fra Homosapiens. Mennesker er ikke dyr og skal derfor ikke spise dyr. PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 Spiser kjøtt for jeg syntes det smaker godt. (Orket ikke lese innlegget ditt, bare overskriften og svarer derfor på den) Anonymkode: c9d7f...d1b
fotosyntesen Skrevet 25. mars 2016 #76 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men dette er ikke annet enn ekstremt lite anerkjent spekulativ forskning, og det påstås heller aldri at mennesker tilhører rovdyrfamilien. Altså er intet bevist. På den annen side er det bred enighet hos nær sagt alle biologer om at menensket er alteter, ikke rovdyr. Anonymkode: cee8d...9ad http://www.bbc.com/news/science-environment-34011026 "Humans' status as a unique super-predator is laid bare in a new study published in Science magazine. The analysis of global data details the ruthlessness of our hunting practices and the impacts we have on prey"
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #77 Skrevet 25. mars 2016 11 minutter siden, Asso skrev: Jeg har stor respekt for dyr. Jeg gråter når lammet jeg har passet på siden det ble født dør, jeg får vondt inni meg når jeg ser at hunden min har det vondt, jeg ler ikke når jeg sender sauene til slakt. Men jeg vet at jeg har passet godt på dyrene. De har fått mat, kos, frisk luft osv. De har aldri hatt det vondt. Jeg spiser kjøtt fordi det er godt, jeg kjenner at kroppen trenger litt mer enn gulrot og potet. Hadde det ikke vært for at vi slaktet/spiste sauer/kyr osv så hadde jorda vær overbefolket av ikke bare mennesker men også dyr. Det hadde ikke vært nok beiteområder til alle dyrene. Skulle vi bare drept dem fordi det ikke var plass, eller presset dem sammen fordi vi ikke vil drepe noen av de? Jeg og familien min har ca 150 sauer og veldig mye beitemark. Etter en sesong med lamming er det sauer på så godt som alle beitemarkene. Vi kunne presset dem inn på ett jorde, men da ville lammene blitt trampet til døde og det vil igjen tiltrekke seg rovdyr og rotter, som igjen ikke er så bra for de andre dyrene... Så ja, jeg spiser kjøtt. Og jeg synes synd i deg hvis du ikke kan respektere det... At de aldri har hatt det vondt er fint, men det rettferdiggjør jo ikke å drepe dem. Dessuten er det ingen som foreslår at vi fortsetter å avle fram dyr til jorda blir "overbefolket", det er derimot snakk om en sakte avvikling av industrien sånn at ingen dyr blir drept til slutt. Anonymkode: cee8d...9ad
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #78 Skrevet 25. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: PS: Hvis du kan spise kylling, da bør du jo også kunne spise katt? Hvorfor blir det feil å spise katt? Anonymkode: 28249...3b9 Jeg er skikkelig hestejente og eier to hester jeg elsker. Likevel er jeg kjempeglad i hestekjøtt og hadde spist det oftere om det ikke var så dyrt. Man kan spise kjøtt samtidig som man også er dyreelsker. Det viktigste er å ha respekt for dyrene, kjøpe kjøtt av dyr som har lidd minst mulig, og beregne riktig mengde så man aldri kaster kjøtt (så dyret slipper å ha blitt slaktet unødvendig). Anonymkode: e8aa7...0f7 10
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #79 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, fotosyntesen skrev: http://www.bbc.com/news/science-environment-34011026 "Humans' status as a unique super-predator is laid bare in a new study published in Science magazine. The analysis of global data details the ruthlessness of our hunting practices and the impacts we have on prey" ... Igjen, det påstås aldri at mennesket er en del av rovdyrfamilien. Alt som påstås er at mennesker er dyktige jegere, noe som egentlig sier seg selv. Anonymkode: cee8d...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #80 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er skikkelig hestejente og eier to hester jeg elsker. Likevel er jeg kjempeglad i hestekjøtt og hadde spist det oftere om det ikke var så dyrt. Man kan spise kjøtt samtidig som man også er dyreelsker. Det viktigste er å ha respekt for dyrene, kjøpe kjøtt av dyr som har lidd minst mulig, og beregne riktig mengde så man aldri kaster kjøtt (så dyret slipper å ha blitt slaktet unødvendig). Anonymkode: e8aa7...0f7 Du dreper og spiser vanligvis det du "elsker"? Anonymkode: cee8d...9ad 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå