Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lana01 skrev:

Så det er kun barn brukt direkte i reklame innlegg du tenker på? Fikk  et inntrykk av at du mente all bruk av barn i kommersiell blogg virksomhet, at de ikke skulle være en del av bloggen.  Det vil selvfølgelig  lettere å gjennomfør , men ser ikke helt for meg at de vil lage et eget lovverk som kun er rettet mot barn brukt i reklame innlegg på blogg, så lenge de tillateter bruk av barn i reklame  i andre  sammenhenger

Barnearbeid er ikke tillat i Norge. Barn som er statister i eget liv på mammapappablogg AS er tvunget til å være med å forsørge familien.. Det er en skam!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg tror ikke dem barna blir mobbet for det handler om at foreldre er beviste på hvilke bilder foreldre legger ut for jeg tror at blogg foreldre vet hvor grensen går for deres egne barn og jeg tror ikke det blir mer mobbing av den grunn. 

Det finnes mye annet barn mobber hverandre for som ikke har sosiale medier og gjøre det er så alvorlig som det går an og bli. 

Hva med Kronprins barna? Dem er jo i søkelyset nokså ofte.  Det er ikke galt det., Sånn har det vert og sånn vil det vere. 

 

Barn blir mobbet hele tiden av ulike årsaker.  Du vet ikke om bloggerbarna kommer til å bli mobbet eller trakassert grunnet foresattes behov for å leve livet sitt i rampelyset. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lana01 skrev:

eh  javel   for meg blir dette bare svada., Må være mer konkret  i en lovtekst, og det blir fort mange gråsoner. Som sagt tviler på at det kommer et lovverk kun gjeldene for Bloggerbarn i reklame, men tiden vil vise

Det vil komme et lovverk etterhvert da det dessverre finnes foreldre som setter profitt foran barnets beste! Staten Norge må inn å regulere foreldre da de ikke skjønner hva sosiale medier er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg tror ikke dem barna blir mobbet for det handler om at foreldre er beviste på hvilke bilder foreldre legger ut for jeg tror at blogg foreldre vet hvor grensen går for deres egne barn og jeg tror ikke det blir mer mobbing av den grunn. 

Det finnes mye annet barn mobber hverandre for som ikke har sosiale medier og gjøre det er så alvorlig som det går an og bli. 

Hva med Kronprins barna? Dem er jo i søkelyset nokså ofte.  Det er ikke galt det., Sånn har det vert og sånn vil det vere. 

 

Vi vet da ekstremt lite om kronprinsbarna sine privatliv! Det kan ikke sammenlignes! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
4 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Du tror ikke. Det er da ingen garanti for SoMe-barna hva du tror.

Så legge til en til faktor som kan utløse mobbing er ikke problematisk? Tror du barn lar være fordi foreldrene mener bildene er delikate?

 

Både jeg og du vet svært lite om privatlivet til Kronprinsens barn. Så den sammenligningen ble helt skivebom.

Dog finner du enkelt artikler som sier noe om hvordan de nå voksne barna til kongeparene i både Norge og Sverige opplevde eksponeringen, og den er ikke i nærheten av slik det er for dagens SoMe-barn.  For SoMe-barna er det foreldrene som krenker deres rett til privatliv.

Har ingen garanti for at det du skriver stemmer heller på samme måte som du sier til meg. 

Selvsakt er all mobbing problematisk det var feil ord bruk fra meg. Beklager. 

Jeg tror på blogger foreldre at dem vet det beste for sine egne barn og trenger ikke selv utnevnte mammabloggpoliti til og fortelle at de dem gjør er galt.

Hysteriet har tatt av og jeg kaller det hysteri og inn blanding på hva andre gjør på sosiale medier. Viss alle hadde passet på seg selv ville det ikke vere krig i verden. 

Takk for diskusjonen. Ha en fin lørdag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Barnearbeid er ikke tillat i Norge. Barn som er statister i eget liv på mammapappablogg AS er tvunget til å være med å forsørge familien.. Det er en skam!

Nå svarte ikke jeg på hvor riktig det var å bruke barn i blogg virksomhet  eller ikke, men på hvor lette det var å få igjennom ert lovverk konkret om dette, Jeg stiller meg fortsatt tvilende til det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Leselusa skrev:

Vi vet da ekstremt lite om kronprinsbarna sine privatliv! Det kan ikke sammenlignes! 

Nettopp! Ikke vet vi hvilke leker de har eller hvilke vitaminer de angivelig spiser eller hvordan rommene deres ser ut. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lana01 skrev:

Nå svarte ikke jeg på hvor riktig det var å bruke barn i blogg virksomhet  eller ikke, men på hvor lette det var å få igjennom ert lovverk konkret om dette, Jeg stiller meg fortsatt tvilende til det 

Dersom enkelte foresatte ikke klarer å ta innover seg hva Internett er og fortsetter å eksponere mindreårige må staten inn å leke barnevakt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carina Maria skrev:

Har ingen garanti for at det du skriver stemmer heller på samme måte som du sier til meg. 

Selvsakt er all mobbing problematisk det var feil ord bruk fra meg. Beklager. 

Jeg tror på blogger foreldre at dem vet det beste for sine egne barn og trenger ikke selv utnevnte mammabloggpoliti til og fortelle at de dem gjør er galt.

Hysteriet har tatt av og jeg kaller det hysteri og inn blanding på hva andre gjør på sosiale medier. Viss alle hadde passet på seg selv ville det ikke vere krig i verden. 

Takk for diskusjonen. Ha en fin lørdag :) 

Er dark room hysteri?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt mulig å si at noe ikke er etisk riktig, selv om det ikke strider mot norsk lov. Det tar lang tid å endre lovgivning og ofte vil man oppleve at loven ikke holder tritt med samfunnets og teknologiens utvikling. Uansett er det ganske mye man kan gjøre uten frykt for legale konsekvenser som vil være svært uetisk og umoralsk oppførsel. Så å argumentere for at man ikke skal kunne kritisere mennesker dersom de ikke bryter loven er jo bare dumt. 

Det er helt sikkert barn av såkalte influencere som helt fint kan takle et liv eksponert i SoMe. Men det betyr ikke at det er rett og at det vil være bra for alle disse barna. Jeg syns også at det er rart å tro at alle foreldre vet hva som er best for barna deres på lengre sikt. Da er de iallefall klokere enn meg, for det er noe av det jeg syns er vanskeligst i foreldrerollen. Det å vurdere hva slags konsekvenser mine valg og handlinger kan ha på barna mine ikke bare nå, men også flere år frem i tid. Så det forbauser meg alltid når folk er skråsikre på at noe absolutt ikke kan påvirke barna negativt. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Alle barn har rett til et privatliv!

Helt enig i dette. Jeg er litt blandet i denne saken. Jeg synes overhodet ikke det er greit at man vet hele livshistorien til barna over sosiale medier. De har ikke samtykkekompetanse. Å legge ut et par familiebilder eller status med gratulerer med dagen ser jeg ikke problemer med, men gjentatt eksponering med bilde og tekst av alt de går gjennom, foretar seg og alle klærne de har osv, det synes jeg ikke noe om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Helt enig i dette. Jeg er litt blandet i denne saken. Jeg synes overhodet ikke det er greit at man vet hele livshistorien til barna over sosiale medier. De har ikke samtykkekompetanse. Å legge ut et par familiebilder eller status med gratulerer med dagen ser jeg ikke problemer med, men gjentatt eksponering med bilde og tekst av alt de går gjennom, foretar seg og alle klærne de har osv, det synes jeg ikke noe om

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

«Det er dessverre en del som ikke ser ut til å tenke på at barna faktisk har rett til personvern og privatliv» https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig trist at tråden gjennom lengre tid blir offer for meningsløse, intetsigende, fordummende og kunnskapsløse innlegg uten noen annen agenda enn å få tråden ødelagt eller stengt. Denne tråden og denne debatten er viktig. Altfor viktig til at brukere som faktisk annonserer at de ikke vil ha diskusjon, bare få utgyte sin ignoranse side etter side, skal få definere diskusjonen.  Helt ufattelig at det blir tiltatt. Noen bør skamme seg dypt og inderlig. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
18 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg mener som deg; at barna har rett på privatliv. Dette skrev jeg også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carina Maria skrev:

Jeg tror ikke dem barna blir mobbet for det handler om at foreldre er beviste på hvilke bilder foreldre legger ut for jeg tror at blogg foreldre vet hvor grensen går for deres egne barn og jeg tror ikke det blir mer mobbing av den grunn. 

Det finnes mye annet barn mobber hverandre for som ikke har sosiale medier og gjøre det er så alvorlig som det går an og bli. 

Hva med Kronprins barna? Dem er jo i søkelyset nokså ofte.  Det er ikke galt det., Sånn har det vert og sånn vil det vere. 

 

Jeg begynner å tenke at du tuller, men får vel svare seriøst.. Du mener virkelig på ramme alvor at alle foreldre vet hvor grensene går?  Jeg skal være enig med deg i en ting, og det er at barn mest sannsynlig ikke vil bli mobbet ene og alene på grunn av hva mor og far legger ut på sosiale medier. Det er en del andre mekanismer som trer i kraft, blant annet mobberen og mobbeofferets personlighet, status og maktforhold. MEN; når noen først blir mobbet tviler jeg ikke et sekund på at mobberne vil bruke bilder og info de finner på nett i tillegg. Slik blir totalbelastningen for den som mobbes enda større.

Jeg tenker det er viktigere å vite at barna kan utvikle angst. Angst for hva andre vet om dem. Om de blir gjenkjent på gata. De kan utvikle følelser som sinne, sorg og skuffelse, fordi barndommen deres var "til salgs". Hvorfor i helvete vil man i det hele tatt ta sjansen på dette?! Hvis man kan være føre-var, hvorfor er man det ikke? 

Kronprinsbarna vet man fryktelig lite om. De er sjeldent avbildet, og man vet heller ikke deres favorittmat, hobbyer, yndlingsklær og leker, eller hvordan det ser ut hjemme hos dem. Eller om mor og far har vært utro, eller om mor er konstant på slanker´n, har en kronisk sykdom, er arbeidsledig eller what not. 

Endret av Unika
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
18 minutter siden, Kollontaj skrev:

Ufattelig trist at tråden gjennom lengre tid blir offer for meningsløse, intetsigende, fordummende og kunnskapsløse innlegg uten noen annen agenda enn å få tråden ødelagt eller stengt. Denne tråden og denne debatten er viktig. Altfor viktig til at brukere som faktisk annonserer at de ikke vil ha diskusjon, bare få utgyte sin ignoranse side etter side, skal få definere diskusjonen.  Helt ufattelig at det blir tiltatt. Noen bør skamme seg dypt og inderlig. 

Dette er ikke for og vere frekk men jeg spør rett ut. 

Er bare dem som er mot at blogg foreldre deler bilder av barna sine (eksponerer dem) i sosiale medier som får vere med i diskusjonen? Er ikke en diskusjons tråd for alle med ulike meninger? Det er noe som heter gjensidig aksept for forskjellige meninger.

Jeg godtar at dere mener det dere gjør men det er en god del som ikke tåler og lese min mening før dem flyr i strupen på meg og prøver og belære meg med lenker og atter lenker. 

Jeg reagerer på den nedlatende holdningen mange på tråden har og jeg tror mange har lagt ut både ett og flere bilder på deres blogger, instagram og face book 

Det er ikke provosering og ha en annen mening om at jeg synes blogg forelrene som legger ut bilder (eksponering av barna sine) i sosiale media ikke gjør noe galt og at det er deres valg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Carina Maria skrev:

Dette er ikke for og vere frekk men jeg spør rett ut. 

Er bare dem som er mot at blogg foreldre deler bilder av barna sine (eksponerer dem) i sosiale medier som får vere med i diskusjonen? Er ikke en diskusjons tråd for alle med ulike meninger? Det er noe som heter gjensidig aksept for forskjellige meninger.

Jeg godtar at dere mener det dere gjør men det er en god del som ikke tåler og lese min mening før dem flyr i strupen på meg og prøver og belære meg med lenker og atter lenker. 

Jeg reagerer på den nedlatende holdningen mange på tråden har og jeg tror mange har lagt ut både ett og flere bilder på deres blogger, instagram og face book 

Det er ikke provosering og ha en annen mening om at jeg synes blogg forelrene som legger ut bilder (eksponering av barna sine) i sosiale media ikke gjør noe galt og at det er deres valg. 

 

 

«Delingen kan ikke stoppes. Det er ingenting du kan gjøre for å få bildet tilbake advarer sikkerhetsspesialist Lars Ludwig Sandell.» https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/bROmq/Slik-kan-et-bilde-bli-delt-over-en-million-ganger

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

@Carina Maria støtter du mødre som røyker under svangerskapet også? Og sender dem støtteerklæringer for at de velger å røyke under svangerskapet? 

 

3 minutter siden, Carina Maria skrev:

Dette er ikke for og vere frekk men jeg spør rett ut. 

Er bare dem som er mot at blogg foreldre deler bilder av barna sine (eksponerer dem) i sosiale medier som får vere med i diskusjonen? Er ikke en diskusjons tråd for alle med ulike meninger? Det er noe som heter gjensidig aksept for forskjellige meninger.

Jeg godtar at dere mener det dere gjør men det er en god del som ikke tåler og lese min mening før dem flyr i strupen på meg og prøver og belære meg med lenker og atter lenker. 

Jeg reagerer på den nedlatende holdningen mange på tråden har og jeg tror mange har lagt ut både ett og flere bilder på deres blogger, instagram og face book 

Det er ikke provosering og ha en annen mening om at jeg synes blogg forelrene som legger ut bilder (eksponering av barna sine) i sosiale media ikke gjør noe galt og at det er deres valg. 

 

 

Venter fortsatt på svar på spørsmålet mitt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...