Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, FruRosa skrev:

Dessverre ikke bare på IG det er eksponering av syke barn. 

På denne bloggen får man detaljert innblikk i diagnosen og alt rundt den, skrevet av mammaen:   [lenken er fjernet i siteringen]

Jeg synes vi bør holde oss for gode til å lenke til blogger o.l. der barns privatliv blir eksponert. Oppfordrer i stedet til å omtale med egne ord, helst mer generelt enn om enkeltsaker.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, FruRosa skrev:

Dessverre ikke bare på IG det er eksponering av syke barn. 

På denne bloggen får man detaljert innblikk i diagnosen og alt rundt den, skrevet av mammaen:

Lenke til blogg er fjernet. Perelandra, mod

Denne bloggen er ikke opprettet for å tjene penger eller få spons. Den ble opprettet av en veldig fortvilet mamma for mange år siden, og var ment som en familie/venner-blogg. Den har riktignok spredd seg fordi familien har vært en del i medias søkelys pga. den veldig spesielle diagnosen barnet har. Jeg vil ikke sidestille dette med den eksponeringen andre driver med utelukkende for å tjene penger og få spons, her har målet vært å dele informasjon med venner og kjente, samt søke fellesskap med andre med samme diagnose. Men så kan man jo spørre seg nå da, om bloggen burde gjøres mer privat, nå som den er oppdaget for jeg er enig i at jenta skal ha et privatliv. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula

Og jeg tenker at det ikke nødvendigvis må handle om et sykt barn, men generelt denne trangen til å bruke barna for å få oppmerksomhet. "Så nydelig han er, ligner på mamma/pappa", "Så vakkert hår" o.l.

Synes det er noe direkte sykelig ved å vise fram barna for at fremmede mennesker skal kommentere hvor søte de er.

Trangen til oppmerksomhet og skryt veier tyngre enn barnets ve og vel. Og dette ser man daglig.

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av formula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, formula skrev:

Og jeg tenker at det ikke nødvendigvis må handle om et sykt barn, men generelt denne trangen til å bruke barna for å få oppmerksomhet. "Så nydelig han er, ligner på mamma/pappa", "Så vakkert hår" o.l.

Synes det er noe direkte sykelig ved å vise fram barna for at fremmede mennesker skal kommentere hvor søte de er.

Trangen til oppmerksomhet og skryt veier tyngre enn barnets ve og vel. Og dette ser man daglig.

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Nei dette er en fellesnevner for alle bloggerne som bruker barna sine. Det er et ekstremt behov for oppmerksomhet fra mors side som blir gitt næring, det har jo egentlig ingenting med barna å gjøre. 

Endret av Perelandra
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Asti skrev:

Veldig bra at noen våkner.  Dessverre er det influencere som baserer inntektene sine på bruk av barna i Some, og hos dem spørs det hva som må til for at de kommer til å slutte.

Jeg var en av deltakerne da Barneombudet arrangerte Lucy Smiths barnerettighetsdag 22.11.18. Det var interessant og oppløftende at nettopp eksponeringen av barn i ulike SoMe kanaler blir tatt på alvor. Til neste år kommer det ut en masteroppgave som er skrevet av to spesialistsykepleiere om hva som kan være skadeomfanget til de barna som blir eksponert av sine foreldre. Oppgaven handler om syke barn, innlagt på sykehus og deres foreldre. Likevel tenker jeg at disse erfaringene kan oversettes til andre lignende forhold. Mitt inntrykk av dagen var at det blir klarere og klarere at vi mangler metoder, klageinstanser, lover og regler som beskytter barna våre. Og både politikere og fagfolk ønsker nå å få gjort noe mer! Kritikken som gis her i denne tråden er et godt bidrag til samfunnsdebatten og kan være til hjelp når tråder skal samles og helhetlige tiltak skal settes i verk.

For som en av foredragsholderne sa; problemet er at ulike departementer, faginstanser og politikere forsøker å innføre lover, regler og tiltak som enten overlapper hverandre, ikke tar hensyn til gjeldende lovverk (slik som barnekonvensjonen), eller rett og slett blir utredet på feil sted. Det er med andre ord mye som må lappes sammen. I siste instans er det uansett foreldrenes viktigste oppgave å beskytte barna, ha deres beste interesse i tankene, ikke, som det later til å være en godtatt holdning om at eksponering er Ok, så lenge det ikke, i deres hode, forvolder skade. Det er disse menneskene vi er nødt til å få gehør hos. For hvordan kan de ha kompetanse om hva som potensielt kan være skadelig i det lange løp?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, elisaday skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/A2nyex/babyspons-debatten-jeg-slettet-mammabloggen-etter-kritikken?utm_content=row-4&utm_source=vgfront

En tidligere mamma blogger har sett lyset. Desverre ikke en av de mest kjente, men det er jo lov å håpe at det kanskje går rett vei nå hvertfall. 

Hun beskriver det så godt, den drivkraften som ligger bak. Det at man er på en arena hvor man får aksept, uansett hvor lite man får til i IRL så vil man alltid få likes og hjerter når det kommer til eksponering av barn. Derfor blir man nok også sveiseblind når det gjelder det man driver med, at det er overtramp ovenfor barnet som blir eksponert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest formula
6 minutter siden, Emmy_H skrev:

Hun beskriver det så godt, den drivkraften som ligger bak. Det at man er på en arena hvor man får aksept, uansett hvor lite man får til i IRL så vil man alltid få likes og hjerter når det kommer til eksponering av barn. Derfor blir man nok også sveiseblind når det gjelder det man driver med, at det er overtramp ovenfor barnet som blir eksponert. 

Ikke av de største, men hurra for alle som evner å innse hvor forkastelig dette er!

Av de større "livsstilsbloggerne" som eksponerer barn, kan det virke som det å omtale eget barn i rosende ordelag (gjerne kombinert med bilde) nærmest rettferdiggjør utleveringen. Barnet er så snilt, en fantastisk god søster/bror, høflig, morsom og flink og målbevisst i alt hen gjør.

På denne måten kan bloggeren  generere skryt på to plan, både rosende ord om barnets utseende og ferdigheter, og ikke minst - hvorfor barnet ble så enestående. Naturligvis pga. mors sunne verdier og fantastiske evner som oppdrager og omsorgsperson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, formula skrev:

Ikke av de største, men hurra for alle som evner å innse hvor forkastelig dette er!

Av de større "livsstilsbloggerne" som eksponerer barn, kan det virke som det å omtale eget barn i rosende ordelag (gjerne kombinert med bilde) nærmest rettferdiggjør utleveringen. Barnet er så snilt, en fantastisk god søster/bror, høflig, morsom og flink og målbevisst i alt hen gjør.

På denne måten kan bloggeren  generere skryt på to plan, både rosende ord om barnets utseende og ferdigheter, og ikke minst - hvorfor barnet ble så enestående. Naturligvis pga. mors sunne verdier og fantastiske evner som oppdrager og omsorgsperson. 

Jeg er 100 prosent enig, de oppfatter barnet som en forlengelse av seg selv. Kritikk mot eksponering sidestilles med  kritikk av mor/farsrollen. Jeg mener at nettopp ved å eksponere diskrediteres de , innenfor en av rollene som omsorgsperson og oppdrager. De evner ikke å skjerme barna sine, og velger et offentlig liv for de. Dette er like ille om det er barn med funksjonsnedsettelse eller rosabloggerbarn som utsettes for dette. Allikevel er det ikke ensbetydende med at de er dårlige foreldre når det gjelder andre deler av foreldrerollen. Selv om de mener at det er det kritikken består av. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at noen av disse som eksponerer barna sine argumenterer for at "men bloggen er ment for familien bare"/har ikke så mange følgere/reklamerer ikke for bloggen noe sted. Så lenge det er en åpen, tilgjengelig blogg så ligger det ute på nett. Hadde de ment seriøst at det skulle vært privat, å hadde de holdt det bak en låst facebookprofil hvor bare familien kan se postene osv, eller på nettsteder hvor du kan opprette private journaler (ala livejournal). 

Undrer meg om de hadde vært villige til å fortelle alt om barnas liv, eller alt om deres egne privatliv til en tilfeldig på bussen for eksempel. Er jo samme personen som kan lese bloggen. Eneste forskjellen er at på bussen har h*n et fjes og er ikke bare en statistikk.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror virkelig vi må skille mellom de som eksponerer barna for penger, berømmelse og selvskryt og de som søker oppmerksomhet/deler alvorlig syke barns liv. Jeg er helt enig i at begge deler er eksponering og at det selvsagt kan være skadelig for barnet, samt at barnet ikke har mulighet til å forsvare seg mot eksponeringen.

MEN: Det er ikke lett å være en forelder til et alvorlig sykt barn. Jeg husker godt han som eksponerte sin døende datter for noen år siden - selvsagt alt for mye og alt for nært. Men fortvilelsen trengte nok utløp.

Derfor er det nok også svært viktig med retningslinjer - og ikke minst lover. 

Jeg hadde også lyst å vise til Morten Hegseth sin VG artikkel som inspirterte den unge mammabloggeren til å slutte med sponset mammablogg. Den finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg tror virkelig vi må skille mellom de som eksponerer barna for penger, berømmelse og selvskryt og de som søker oppmerksomhet/deler alvorlig syke barns liv. Jeg er helt enig i at begge deler er eksponering og at det selvsagt kan være skadelig for barnet, samt at barnet ikke har mulighet til å forsvare seg mot eksponeringen.

MEN: Det er ikke lett å være en forelder til et alvorlig sykt barn. Jeg husker godt han som eksponerte sin døende datter for noen år siden - selvsagt alt for mye og alt for nært. Men fortvilelsen trengte nok utløp.

Derfor er det nok også svært viktig med retningslinjer - og ikke minst lover. 

Jeg hadde også lyst å vise til Morten Hegseth sin VG artikkel som inspirterte den unge mammabloggeren til å slutte med sponset mammablogg. Den finner du her.

Man kan kanskje tenke at hensikten med eksponeringen er delvis forskjellig - og sånnsett kan skilles på et vis.. problemet er bare at resultatet og konsekvensene av all eksponeringen er den samme. Og da står vi egentlig igjen med at det ikke er så forskjellig likevel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponeringen av barna til denne snapchatkontoen som er nevnt, er langt over grensa for hva som er greit. Ikke bare utleveres barna på snapchat daglig, men de annonserer ekstrasendinger på instastory når noen av dem må inn på sykehuset. 

 

Lille [barn] ble brått syk og måtte legges inn på sykehuset igjen i natt 😢 Følg med på instastory for å se hvordan det går med dem der ❤️

 

Nei! Nei, nei, nei! Ille nok med noen av de tilgjorte selfiene mødrene tar i sykehussenga, om de ikke skal drive å annonsere når barna legges inn, også, slik at følgerne skal få ta del i alt. De burde virkelig skamme seg!

Endret av Devina
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av disse snapkontoene argumenterer med at målet helliger middelet, siden målet er å gjøre noe med pleiepengeordningen. Jeg er svært enig i at det er en viktig kamp, men jeg synes fremgangsmåten er helt feil. Kunne de ikke ikke heller valgt en annen fremgangsmåte feks ved å lage en anonym blogg hvor de ga sin familie fiktive navn og brukte illustrasjonsbilder. Da kan de dele historiene, mens barna blir skjermet? Eller er der egentlig publisiteten rundt dem som familie i en tøff situasjon, og følelsen av å bli sett som er viktigst allikevel? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Unika skrev:

Denne bloggen er ikke opprettet for å tjene penger eller få spons. Den ble opprettet av en veldig fortvilet mamma for mange år siden, og var ment som en familie/venner-blogg. Den har riktignok spredd seg fordi familien har vært en del i medias søkelys pga. den veldig spesielle diagnosen barnet har. Jeg vil ikke sidestille dette med den eksponeringen andre driver med utelukkende for å tjene penger og få spons, her har målet vært å dele informasjon med venner og kjente, samt søke fellesskap med andre med samme diagnose. Men så kan man jo spørre seg nå da, om bloggen burde gjøres mer privat, nå som den er oppdaget for jeg er enig i at jenta skal ha et privatliv. 

Det er ingen forskjell på om man eksponerer for betaling eller ikke, eksponering er eksponering, men de aller, aller verste kontoene er, etter min mening, de som deler bilder av syke barn og forteller i detalj om diagnoser, etc. Det er langt over anstendighetsgrensen, og barnet får en rolle som oppmerksomhetsgenerator for mor/far.

Den snapchatkontoen som var utgangspunktet for en annen tråd her inne, er også drevet under dekke av at det er for å dele (med hele verden!) sitt liv med syke barn. Er det virkelig til barnets beste? Alt som legges ut åpent på nettet, er tilgjengelig for alle. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage seg en privat gruppe på FB? Jeg har venner og familie med syke barn, svært syke barn, og de skjermer barna så godt de kan, ved å ha private venner-og-familiegrupper på FB, hvor man kan holde kontakten, bli oppdatert, etc. Jeg tenker mitt om hva som er det reelle behovet, når man har åpne blogger, FB-sider, Instagrammer og Snapchatkontoer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Devina skrev:

Eksponeringen av barna til denne snapchatkontoen som er nevnt, er langt over grensa for hva som er greit. Ikke bare utleveres barna på snapchat daglig, men de annonserer ekstrasendinger på instastory når noen av dem må inn på sykehuset. 

 

Lille [barn] ble brått syk og måtte legges inn på sykehuset igjen i natt 😢 Følg med på instastory for å se hvordan det går med dem der ❤️

 

Nei! Nei, nei, nei! Ille nok med noen av de tilgjorte selfiene mødrene tar i sykehussenga, om de ikke skal drive å annonsere når barna legges inn, også, slik at følgerne skal få ta del i alt. De burde virkelig skamme seg!

Fy f.. dette er altså så galt på så mange plan at det er en skam! Foreldre som ikke klarer å skjerme barna men velger å eksponere dem i all slags situasjoner burde ikke hatt barn. Jeg vil faktisk gå så langt å si at Barnevernstjenesten burde blitt kallt inn og sett på om disse foreldrene er egnet til å ha omsorg for egne barn!

All slags enkelte voksne mennesker kan finne på da de ønsker et liv i rampelyset. De selger tom barndommen til egne barn!  

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, miniomelett skrev:

Irriterer meg at noen av disse som eksponerer barna sine argumenterer for at "men bloggen er ment for familien bare"/har ikke så mange følgere/reklamerer ikke for bloggen noe sted. Så lenge det er en åpen, tilgjengelig blogg så ligger det ute på nett. Hadde de ment seriøst at det skulle vært privat, å hadde de holdt det bak en låst facebookprofil hvor bare familien kan se postene osv, eller på nettsteder hvor du kan opprette private journaler (ala livejournal). 

Undrer meg om de hadde vært villige til å fortelle alt om barnas liv, eller alt om deres egne privatliv til en tilfeldig på bussen for eksempel. Er jo samme personen som kan lese bloggen. Eneste forskjellen er at på bussen har h*n et fjes og er ikke bare en statistikk.


Enig i poenget ditt - bare tilføyer at også plattformer for blogger har muligheten til å gjøre en blogg helt privat, om det virkelig var ment kun for de nærmeste. I hvert fall wordpress og blogspot så kan en passordbeskytte blogg, og/eller kun gi tilgang til forhåndsgodkjente enkeltpersoner. Ganske enkelt i innstillingene - også på eksisterende blogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2018 den 12.17, Snaskesnusken skrev:

Fy f.. dette er altså så galt på så mange plan at det er en skam!

 

Synes hele konoten er et forferdelig overgrep mot barnas privatliv, men det er spesielt trist å se at det ved sykehusinnleggelser rett som det er blir lagt ut ekstrainnhold på instagram, og at det attpåtil blir presentert på en nærmest sensasjonell måte. Dette har ingenting med den politiske agendaen å gjøre, og foreldre i en slik situasjon bør da vitterlig ha andre ting å fokusere på enn å skulle oppdatere følgerne i sosiale medier. For all del, jeg har forståelse for at det sikkert blir dødtid på sykehuset, men les en bok, ring mormor, sroll på facebook, se en tv-serie på ipaden, stirr i veggen, ta vare på ungen... ikke ta med tusenvis av fremmede inn på rommet.

 

 

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett.

 

Endret av Papirfly
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anna Nas skrev:

Syke barn må skjermes mest av alle. At foreldre via sosiale medier bruker alvorlig syke barn som frontfigur for sjeldne diagnoser, som verktøy i politiske kampsaker eller blottstiller barnet for å kommunisere med andre og bearbeide sin egen sorg og traumer, kan umulig være til barnets beste. 

Foreldre som i samme slengen som de utleverer barnet, utleverer og krenker personvernet til helsepersonell, gjør ikke akkurat behandlingssituasjonen bedre.

https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/nar-barnets-sykehushverdag-deles-i-sosiale-medier

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/a-dele-det-hele/id2573756/

DETTE!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...