Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Enkelte blogger følger jeg dårligere med på enn andre, men mer sporadiske besøk gir også et visst perspektiv på hvilken retning en blogg tar.

I en av disse bloggene så vises sjelden barnas ansikt lenger, for det virker som det nå er samspillet og dynamikken mellom foreldre og barn som portretteres langt oftere enn før. Det er fokus på familieaktiviteter og bilder av mor som smiler til barn, barn på fanget, o.l., og på denne måten søker man å unndra seg kritikk for eksponering av barn samtidig som man kan selge en full familiepakke til bloggens annonsører, får man inntrykk av.

Slik tekst og bilder er ubehagelige, synes jeg,- kanskje i større grad enn tydelig oppstilte bilder med falske smil. Jeg tror at grunnen til det er at «den fjerde veggen» ikke er der og at leseren dermed får en sniktitt inn i en opplevelse som skal virke autentisk.

Det kalkulerte og planlagte ved denne type regissert bruk av mindreårige oppfattes som ekstra inngripende nettopp fordi leseren får opplevelsen av at de er «flua på veggen» til en koselig familieaktivitet der mor smiler lurt og varmt til barna sine. I realiteten er det som en kommersiell artikkel i et ukeblad, noe alle egentlig vet bortsett fra barna som har dette som sin virkelighet.

Endret av Ovnsbakt Paprika
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter mye negativ oppmerksomhet rundt eksponering av barn i blogg og reklamer, har enkelte av bloggerne mer eller mindre sluttet å eksponere barna i blogg. Og det er jo bra. Problemet er at eksponeringen er flyttet over i andre kanaler, som Snap og IG. Så de er tydeligvis fortsatt ikke enige i at eksponering av mindreårige ikke er bra, de bare prøver å fremstå som mor Godhjerta ved å fjerne de fra den plattformen som er mest omtalt i diskusjonene rundt mindreårige. Jeg foreslår derfor at vi slutter å kalle de eksponerte barna for bloggerbarna og går over til å kalle de SoMe-barna.

Endret av Rosalie
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.januar er starten på en rekke eksponering av mindreårige uten samtykkekompetanse. TV2 som bedrift bør rydde opp i sine egne etiske retningslinjer, de bygger opp under en praksis som er hjerterå og unødvendig. De reklamerer også med at det blir masse barn i årets sesong, det er bare trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Emmy_H skrev:

10.januar er starten på en rekke eksponering av mindreårige uten samtykkekompetanse. TV2 som bedrift bør rydde opp i sine egne etiske retningslinjer, de bygger opp under en praksis som er hjerterå og unødvendig. De reklamerer også med at det blir masse barn i årets sesong, det er bare trist. 

Ikke bare trist. Det burde f.... meg vært forbudt. 

Håper at TV2 får så de virkelig kjenner det den dagen det kommer lovverk mot uhemmet eksponering av mindreårige. Og det kommer, tro meg. Dagens praksis kan ikke fortsette i det uendelige. Noen kommer til å våkne opp etterhvert som noen av barna blir større og tar til motmæle. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dolce skrev:

Ikke bare trist. Det burde f.... meg vært forbudt. 

Håper at TV2 får så de virkelig kjenner det den dagen det kommer lovverk mot uhemmet eksponering av mindreårige. Og det kommer, tro meg. Dagens praksis kan ikke fortsette i det uendelige. Noen kommer til å våkne opp etterhvert som noen av barna blir større og tar til motmæle. 

Man kan antakelig også argumentere med at det faktisk er forbudt, i hvert fall iflg pressens selvjustis, som TV2 som en seriøs mediebedrift normalt sett tilslutter seg. VVP nevner jo barns vern spesifikt:

Sitat

4.8. Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering.

https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Kanskje den nye sesongen av Bloggerne burde meldes inn til PFU?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Aricia skrev:

Man kan antakelig også argumentere med at det faktisk er forbudt, i hvert fall iflg pressens selvjustis, som TV2 som en seriøs mediebedrift normalt sett tilslutter seg. VVP nevner jo barns vern spesifikt:

https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Kanskje den nye sesongen av Bloggerne burde meldes inn til PFU?

Jeg tenker at det er en godt forslag, vi snakker om 4 mindreårige som skal være med på et P-show (produktplassering/reklame), uten at de selv har valgt dette. Her bør pressen drive selvjustis, like bra som her på KG når det gjelder bloggernes barn. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Det er ingen hemmelighet at jeg har andre meninger enn dere når det gjelder bloggere og at dem deler bilder og videoer av barna sine/våre på blogg, insta og facebook. 

Jeg mener og står for at det er bloggernes eget ansvar og ikke alle dem som sitter på sin høye hest og langer ut etter blogger foreldre at dem eksponerer barna sine. 

Nå lurer jeg på om dere som er i mot slik eksponering av barn om dere med hånden på hjertet aldri har lagt ut et bilde av deres barn og barnebarn på sosiale medier som insta og facebook? 

Jeg vil ikke forsvare mine meninger for den diskusjonen har vi hatt før og jeg kommer aldri til og endre mine holdninger til hvorfor jeg mener at foreldre skal få gjøre hva dem vil med bilder av sine egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
6 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det er ingen hemmelighet at jeg har andre meninger enn dere når det gjelder bloggere og at dem deler bilder og videoer av barna sine/våre på blogg, insta og facebook. 

Jeg mener og står for at det er bloggernes eget ansvar og ikke alle dem som sitter på sin høye hest og langer ut etter blogger foreldre at dem eksponerer barna sine. 

Nå lurer jeg på om dere som er i mot slik eksponering av barn om dere med hånden på hjertet aldri har lagt ut et bilde av deres barn og barnebarn på sosiale medier som insta og facebook? 

Jeg vil ikke forsvare mine meninger for den diskusjonen har vi hatt før og jeg kommer aldri til og endre mine holdninger til hvorfor jeg mener at foreldre skal få gjøre hva dem vil med bilder av sine egne barn. 

Har ikke barn selv, men foreldrene mine har lagt ut bilder av meg og søstrene mine innimellom. Vi har aldri tatt skade av det, samtidig er det noe helt annet enn å faktisk eksponere hele livene våre på SoMe. Det er forskjell på et par bilder og regelrett eksponering av alt av intime detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har ikke barn selv, men foreldrene mine har lagt ut bilder av meg og søstrene mine innimellom. Vi har aldri tatt skade av det, samtidig er det noe helt annet enn å faktisk eksponere hele livene våre på SoMe. Det er forskjell på et par bilder og regelrett eksponering av alt av intime detaljer.

Takk for svaret ditt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 19.06, Aricia skrev:

Man kan antakelig også argumentere med at det faktisk er forbudt, i hvert fall iflg pressens selvjustis, som TV2 som en seriøs mediebedrift normalt sett tilslutter seg. VVP nevner jo barns vern spesifikt:

https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Kanskje den nye sesongen av Bloggerne burde meldes inn til PFU?

Så absolutt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
13 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Så absolutt!

Det er ikke forbudt og la bloggerne i programmet vise frem barna sine og hadde det vert forbudt hadde dem heller fått lov til det og jeg tror pressen vet mer om lover og regler når det gjelder hva som er eksponering enn hva andre gjør. Jeg tror ikke tv selskapene bryr seg om vær varsom plakate for dem har sine egne lover og regler og dem forholder seg til norsk og internasjonale lover og regler når det gjelder pesse skikk. 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det er ikke forbudt og la bloggerne i programmet vise frem barna sine og hadde det vert forbudt hadde dem heller fått lov til det og jeg tror pressen vet mer om lover og regler når det gjelder hva som er eksponering enn hva andre gjør. Jeg tror ikke tv selskapene bryr seg om vær varsom plakate for dem har sine egne lover og regler og dem forholder seg til norsk og internasjonale lover og regler når det gjelder pesse skikk. 

Pipen hadde hatt en annen lyd dersom du hadde blitt eksponert for klikk og salg i kommersiell bloggvirksomhet uten evne til å gi ditt frivillige samtykke!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type eksponering av barn må bli ulovlig! Foresatte som ikke evner å forstå at barn har rett til et privatliv burde ikke hatt omorsorg for egne barn. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
16 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Pipen hadde hatt en annen lyd dersom du hadde blitt eksponert for klikk og salg i kommersiell bloggvirksomhet uten evne til å gi ditt frivillige samtykke!

Jeg legger ut masse bilder av mitt barn på min blogg, på face book og insta men jeg ser ikke det på komersiell eksponering. Jeg er ingen komersiell blogger og kan ikke samneliknes med dem store bloggerne som tjener fett på bloggen sin. 

Det spørs på komersiell blogg virskomhet. Jeg ser ikke det på som galt at dem gjør det og hadde det ikke vert lov hadde ikke tv selskapene godtatt det. 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Carina Maria skrev:

Jeg legger ut masse bilder av mitt barn på min blogg, på face book og insta men jeg ser ikke det på komersiell eksponering. Jeg er ingen komersiell blogger og kan ikke samneliknes med dem store bloggerne som tjener fett på bloggen sin. 

Det spørs på komersiell blogg virskomhet. Jeg ser ikke det på som galt at dem gjør det og hadde det ikke vert lov hadde ikke tv selskapene godtatt det. 

Du hadde med andre ord ikke likt å bli eksponert i forbindelse med kommersiell bloggvirksomhet selv uten å gitt samtykke.. Snodig fenomen å argumentere for at barn ikke skal ha krav på et privatliv..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det er ikke forbudt og la bloggerne i programmet vise frem barna sine og hadde det vert forbudt hadde dem heller fått lov til det og jeg tror pressen vet mer om lover og regler når det gjelder hva som er eksponering enn hva andre gjør. Jeg tror ikke tv selskapene bryr seg om vær varsom plakate for dem har sine egne lover og regler og dem forholder seg til norsk og internasjonale lover og regler når det gjelder pesse skikk. 


Ehm - nå er vær varsom plakaten nettopp norske regler for god presseskikk da, som alle seriøse medier i Norge følger. Den sammenfatter norske lover og regler som gjelder pressen her til lands, på en lettere tilgjengelig måte for daglig bruk.

Å hevde at tv-selskaper som TV2 ikke bryr seg om vær varsom plakaten faller på sin egen urimelighet, de er selvsagt like opptatt av å følge god presseskikk som alle andre. Google gjerne tv2 + pfu, de har hatt mange saker oppe til vurdering, både innklaget av andre og for å søke støtte for sitt syn. På lik linje med alle andre medier som opererer her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler denne her også: http://www.hioa.no/content/download/148980/4145940/file/Nettutg-NOVA-Rapport-Nettovergrep-10-2018.pdf

Nå må enkelte slutte å være så naive angående eksponering av mindreårige på Internett! Vi lever i et opplysningssamfunn men enkelte mennesker lar seg allikevel bli blendet av kommentarene fra mammapappablogg om delikate bilder.. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Denne type eksponering av barn må bli ulovlig! Foresatte som ikke evner å forstå at barn har rett til et privatliv burde ikke hatt omorsorg for egne barn. 

Det kommer den aldri til og bli og sette seg på sin høye hest og si at foreldre som ikke forstår at barn har rett til privatliv burde ikke hatt omsorg for egne barn er og gå langt over streken for det er ikke barne mishandling verken psykisk eller fysisk. Det er ting som kunne vert tusen ganger verre og som virkelig tar skade på barnet ikke at barnet blir vist fram på blogg, instagram, face book og i tv program bloggerne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...