Kinder Skrevet 1. mai 2019 #2381 Del Skrevet 1. mai 2019 Det beste med kronikken til Elin Bergius er å se alle de gode og reflekterte kommentarene andre mennesker har skrevet. Jeg ble sjokkert over kronikken til Elin, men det var uansett greit å få et innblikk i unnskyldningene foreldre lager for seg selv for å rettferdiggjøre eksponering av barn. Det begynner med en udokumentert påstand om at små barn tar mer skade av å være i barnehage enn at mor jobber med sosial medier (les: tjener penger på å dele bilder av barna sine til hele verden). Jeg kunne virkelig tenkt meg å se hvilken forskning hun støtter seg til her. Joda, forskere er uenig i når det er best for barn å starte i barnehage, og det er ulik kvalitet i barnehager og barnehager har ulike fokusområder. Men vis meg den forskningen som viser at det er bra for barna å heller være hjemme for å jobbe for mamma, hvis jobb er å bli eksponert for hele verden. Jeg klarer ikke å finne forskning som er positiv til at dette er bra for barna. Og jo Elin, det kan vises til at eksponering på internett kan være skadelig for barn, og man kan finne mye forskning som viser at barnehage er bra og utviklende på mange områder for barn i ulik alder, det er bare å ta et raskt søk på internett (men vær kildekritisk😉). Videre påstår hun at foreldre er i stand til å ta egne valg og tenke selv hva som er best for sine barn. Joda, alle kan selvsagt ta egne valg, men det betyr ikke at de tar valgene som er best for sine barn. I så fall hadde vi ikke behøvd foreldreveiledning, lover og regler, barnevern og retningslinjer. Hun skriver at barna får betalt for jobben de gjør, og viser til mer familietid sammen. Familietid er fint det, men er det verdt alle bildene som ligger spredd på internett og brukes av alle mulige mennesker? Som i beste fall tar en titt på bildet og eventuelt trykker liker for så å ikke tenke mer på det (selv om det etter min mening er ille nok det også). Jeg tørr ikke engang å tenke på hva som i verste fall kan skje. Ser Elin håper at barna skal sette pris på at det finnes bilder og en dagbok de kan se tilbake på. Det ville de nok sikkert om disse bildene og dagboken var privat, og ikke spredd for alle mulige slags folk. Det er overhodet ingen nødvendighet å spre bilder og informasjon om sine egne barn på internett, for at barna selv skal ha bilder og informasjon fra sin egen barndom å se tilbake på. Ser Elin påpeker at hun ikke deler bilder av barna der hun opplever de som sårbare eller lettkledd, for at bildene av barna ikke skal misbrukes. For det er den eneste faren hun kan se for seg. Hva barna opplever, eller vil etterhvert oppleve, som sårbart eller lettkledd tas ikke hensyn til. Barna trenger heller ikke å se sårbar ut eller lettkledd for at bildene skal misbrukes, og jeg kan i tillegg komme på flere ting folk kan finne på enn å misbruke bilder. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 1. mai 2019 #2382 Del Skrevet 1. mai 2019 1 time siden, pøbelsara skrev: Det er løgn, ja. Ungene er avbildet i badetøy og bleie. Jepp. Trist. Hvor kommer denne oppfatningen om at man eier barna sine fra? I tillegg skjønner hun ikke hva en "vær varsom"-plakat er. Jeg tenker at hvis man lever av å vise seg frem i ulike medier, bør man i hvertfall lære seg litt om presseetikk og hva en "vær varsom"-plakat faktisk er. . Og nei - helsesøster (helsesykepleier heter det nå) kan ikke bestemme hva folk skal gjøre. Hennes funksjon er å gi råd, baserte på kvalitetssikret kunnskap - for å hjelpe foreldre å gjøre gode informerte valg. Det reagerte jeg også på. Det finnes bilder i kun bade truser og ellers lettkledde halvveis under tepper osv. Også avbildet sinte/gråtende/lei seg. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 1. mai 2019 #2383 Del Skrevet 1. mai 2019 Minner også om at det ikke er noe argument at eksponering av barn i blogg "neppe er til skade". For å ikke være i strid med Barnekonvensjonen må nemlig slik eksponering være til barns beste, slik Sara Elise Grønvold har presisert. At den ikke/neppe er til skade er dermed rett og slett ikke noe argument - det er saken uvedkommende. Eksponeringen skal være til barnas beste, eller den skal ikke skje overhodet. Jeg stusser også kraftig over den fullstendige mangelen hos mammabloggere og deres forsvarere på prinsipiell refleksjon over at også barn er selvstendige indvider med rett til å bestemme over egen identitet. Jeg trodde vi var kommet lenger i 2019. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 1. mai 2019 #2384 Del Skrevet 1. mai 2019 Akkurat nå, Aricia skrev: Minner også om at det ikke er noe argument at eksponering av barn i blogg "neppe er til skade". For å ikke være i strid med Barnekonvensjonen må nemlig slik eksponering være til barns beste, slik Sara Elise Grønvold har presisert. At den ikke/neppe er til skade er dermed rett og slett ikke noe argument - det er saken uvedkommende. Eksponeringen skal være til barnas beste, eller den skal ikke skje overhodet. Jeg stusser også kraftig over den fullstendige mangelen hos mammabloggere og deres forsvarere på prinsipiell refleksjon over at også barn er selvstendige indvider med rett til å bestemme over egen identitet. Jeg trodde vi var kommet lenger i 2019. Viktig påpekning👍 Kommentarfeltet viser heldigvis at mange er kommet lenger...Det går liksom ikke ann å argumentere med misunnelige, fæle kjerringer lenger, dette kommentarfeltet viser at vi er laaangt forbi det de aller fleste av oss! Heldigvis! Også får man fortsette å opplyse de bedriftene som bruker mammabloggere i reklame osv. De siste dagene har vist at det nytter, og at forbrukerne er mye mer kritiske til denne utleveringen. At ingen av bloggerne kommer på banen og tar avgjørelse om å slutte med eksponeringen er jo smått utrolig, men det viser jo bare at forbrukermakten må brukes igjen og igjen! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogspike Skrevet 1. mai 2019 #2385 Del Skrevet 1. mai 2019 «Jeg har altså gjort dette til en jobb for meg akkurat nå. På min Instagramkonto vil folk se barna mine, det er ikke meg de er der for. Mine følgere har faktisk kommet til min konto fordi de vil se mitt familieliv. Derfor er det viktig for meg å ha barna med på bildene.» https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994 Dette. Janei, jeg har ikke ord. Fullstendig over min fattevne at noen bruker dette som et argument og rettferdiggjør det de gjør mot barna sine. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 1. mai 2019 Forfatter #2386 Del Skrevet 1. mai 2019 Det er jo en helt enkel forklaring på dette. Det er massevis av penger å tjene. Det er viktig å si fra til produsenter og forhandlere som kjøper slik reklame at de ikke er greit. Og ja - det er greit å bruke forbrukermakten sin til slik. Det er hverken hetsing eller trolling. Hun sier selv at hun lever av det - hun får betalt for annonser - hun får tilsendt gratis/sponset utstyr og bekledning til ungene - og de får sponsede turer. jeg har ingenting imot at man bruker barnemodeller i reklame - men da bør de være anonyme og jeg vil ikke vite noe om privatlivet deres. Er det så vanskelig å forstå at barn er små mennesker med helt egne rettigheter og en helt egen integritet som ikke skal krenkes? 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 1. mai 2019 #2387 Del Skrevet 1. mai 2019 1 time siden, Skogspike skrev: «Jeg har altså gjort dette til en jobb for meg akkurat nå. På min Instagramkonto vil folk se barna mine, det er ikke meg de er der for. Mine følgere har faktisk kommet til min konto fordi de vil se mitt familieliv. Derfor er det viktig for meg å ha barna med på bildene.» https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994 Dette. Janei, jeg har ikke ord. Fullstendig over min fattevne at noen bruker dette som et argument og rettferdiggjør det de gjør mot barna sine. Det... Jeg leter etter ord selv. Jeg vet nesten ikke hva som er verst. At fremmede higer etter informasjon om andres barn, eller at det blir lagt ut på denne måten. Milde måne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 1. mai 2019 #2388 Del Skrevet 1. mai 2019 Dette sier så utrolig mye om Bergius sin vurderingsevne. Men..hva kan man egentlig forvente av en som syntes det var en god idé å delta på Paradise Hotel.. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marriet Skrevet 1. mai 2019 #2389 Del Skrevet 1. mai 2019 3 minutter siden, Malum skrev: Dette sier så utrolig mye om Bergius sin vurderingsevne. Men..hva kan man egentlig forvente av en som syntes det var en god idé å delta på Paradise Hotel.. Jeg forstår retorikken, men jeg må bare si at jeg forventer faktisk mer. Det var ikke i fjor hun var deltaker. Hun har hatt mange år å vokse på. Ikke minst fått barn noe som vanligvis gjør noe med modenhetsnivået til folk. At man var med i et realityprogram for flere år siden er ingen unnskyldning for å være blotta for fornuft og sans. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 1. mai 2019 #2390 Del Skrevet 1. mai 2019 Jeg har alltid tenkt at vi er en gjeng «hønemødre» her på KG. Spes her inne på Rampelyset. Men etter nå å ha pløyd meg gjennom ( en del av) et kommentar felt ( til kronikken til EB), et kommentarfelt som forøvrig er noe av det mest saklige og velformulerte jeg har sett i en nettavis , så ser jeg at 90% av kommentarene der er fra menn! Så nå lurer jeg jaggu meg på om det er menn bak flere av «nickene» her som jeg har trodd har vært kvinner. Altså- jeg mener ikke noe mer med dette enn at det bare gikk opp et lite lys for meg- at jeg tar for gitt noe som kanskje ikke er. Hurra for alle som engasjerer seg- kvinner og menn! 🙌🏼 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 1. mai 2019 Forfatter #2391 Del Skrevet 1. mai 2019 Jeg kjenner mange menn som er like opptatt av dette som jeg er - og mange andre kvinner er. Det er virkelig stadig fler som er opptatt av dette. Heldigvis. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2ney Skrevet 1. mai 2019 #2392 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) Nytt innlegg idag fra Asti. Hun skriver om barn på sosiale medier 👏❤️ https://influencere.wordpress.com/2019/05/01/barn-pa-ig-mai-19/ Endret 1. mai 2019 av 2ney Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipser Skrevet 1. mai 2019 #2393 Del Skrevet 1. mai 2019 8 minutter siden, 2ney skrev: Nytt innlegg idag fra Asti. Hun skriver om barn på sosiale medier 👏❤️ https://influencere.wordpress.com/2019/05/01/barn-pa-ig-mai-19/ Jammen nydelig blanding av barn og lettkledde mammabilder på en av kontoene.. 😝 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 1. mai 2019 #2394 Del Skrevet 1. mai 2019 Moren som nylig ble dømt for å ha krenket sitt barns privat liv, har lagt ut kronikken til Elin Bergius på hjemmesiden sin. Med utsagnet: «kan ikke se dette er anderledes enn det jeg er dømt for». 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 2. mai 2019 #2395 Del Skrevet 2. mai 2019 (endret) Innlegget til E. Bergius ( https://www.nrk.no/ytring/lever-av-likes-1.14532994) skaper virkelig reaksjoner ser jeg (på min egen FB er det svært mange som har delt det iallefall) Det virker som også folk som ikke har hatt noen kjennskap til (og dermed ingen mening om) influenceres bruk av barna sine til å tjene penger, reagerer med sjokk og avsky. Veldig bra at temaet når ut til flere. En stor del av problemet er at influencer-mødrene (og fedrene) faktisk virkelig ikke forstår at det de gjør ikke er greit. Det føler jeg kom veldig frem i akkurat det innlegget - at foreldrene ikke ser problemet. Tvert imot så ser de på de som en bra ting. Både det å ha en "dagbok på nett" som barna kan se på senere i livet, og ikke minst det å kunne være hjemme med ungene. Det er så mange problematiske ting rundt dette at man blir helt svimmel av å tenke på det. Positivt for barna å ha hjemmeværende foreldre som ikke tar utdanning/jobb - fordi de faktisk tjener penger på å løpe etter barna med kamera daglig og be de posere og være søte for titusenvis av fremmede "fans" på Mammas sosiale medier ? Det er sunt og utviklende for barna? De mener faktisk dette 😮 Syns ikke man skal "kjefte" på EB spesiellt. Det hun gjør er ikke ok, men hun er den første jeg har sett som "argumenterer" for HVORFOR hun velger å eksponere barna sine om ikke annet. Det er det ikke så mange andre av influencerne som har gjort - og det har vi jo savnet svar på. Jeg begynner å lure på hvem leserne av disse kanalene er også jeg. Håper det også blir et tema etterhvert. Og jeg håper noen kan riste litt i annonsører. Det må bli "ut" å eksponere barn, og heller belønnes når influencere ikke gjør det. Hvorfor er det så "salgbart" ? Det er jo et vanvittig marked tydeligvis. Det er også skremmende spør man meg. At så mange er fan av "mammablogging". Endret 2. mai 2019 av Isild 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1990. Skrevet 3. mai 2019 #2396 Del Skrevet 3. mai 2019 På 1.5.2019 den 17.35, pøbelsara skrev: Jeg kjenner mange menn som er like opptatt av dette som jeg er - og mange andre kvinner er. Det er virkelig stadig fler som er opptatt av dette. Heldigvis. Jeg kjenner også mange menn sommer opptatt av dette. Og jeg synes også menn i seg selv er flinkere til og ikke eksponere, sett bort fra et fåtall som Ørjan og pappahjerte (?) osv. Men kvinner generelt har en lang vei og gå. Ser ingen grunn til at et bakhode til et barn skal på nett før de er gamle nok til og være på slike plattformer selv, burde vært som med alkoholden, aldersgrense 18 år. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 3. mai 2019 #2397 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Ser ut som det kommer flere med høy etos på banen. Kirsten K. Kvalø, seniorrådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter, har skrevet en kronikk om barns rett til privatliv og det problematiske ved å dele bilder og/eller informasjon om barn på nett. https://www.nrk.no/ytring/provekanin-for-facebook-foreldre-1.14536924 "[...] foreldreansvaret skal utøves med utgangspunkt i barnets interesser og behov. Dersom du vil dele bilder eller andre opplysninger om barnet ditt på nettet, bør du derfor alltid stille deg spørsmålet: «er dette til barnets beste?»" Dette er jo noe som mange her inne har skrevet mange ganger tidligere, men det er så bra at personer som Kvalø også tar pennen fått og deltar i det offentlige ordskiftet. Jeg synes også hun skriver godt om problematikken rundt det å dele sensitive opplysninger om et sykt barnet for eksempel for å samle inn penger til behandling e.l. "Her er det verdt å reflektere over at selv om det man ønsker å oppnå vil være til barnets beste, vil ikke nødvendigvis selve delingen av opplysninger vil være i barnets interesser." og "Et barn er ikke modent nok til å forstå hvilken betydning det har at sensitive helseopplysninger deles med alle." Det er også bra at hun tar opp det med at man ikke kan og bør lovregulere alt i detalj, og at det bør være sunn fornuft og ikke foreldres frykt for å bli saksøkt av egne barn, som stopper dem fra å publisere på nett. Anbefaler alle å lese kronikken! https://www.nrk.no/ytring/provekanin-for-facebook-foreldre-1.14536924 Endret 3. mai 2019 av Grønt blad Beklager stor skrift. Får ikke redigert det på mobilen. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 3. mai 2019 #2398 Del Skrevet 3. mai 2019 Får Samara assosiasjoner med å filme bakhodene sånn. Skummelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Justsaying Skrevet 4. mai 2019 #2399 Del Skrevet 4. mai 2019 På 1.5.2019 den 23.18, Zenhouse skrev: Moren som nylig ble dømt for å ha krenket sitt barns privat liv, har lagt ut kronikken til Elin Bergius på hjemmesiden sin. Med utsagnet: «kan ikke se dette er anderledes enn det jeg er dømt for». Var ikke det hun som la ut video av barnet sitt i forbindelse med barnevernet? Det syns jeg er litt verre enn «vanlige bilder» av barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 4. mai 2019 #2400 Del Skrevet 4. mai 2019 1 time siden, Justsaying skrev: Var ikke det hun som la ut video av barnet sitt i forbindelse med barnevernet? Det syns jeg er litt verre enn «vanlige bilder» av barn. Fikk ikke med meg om det var video el bilder, men var i forb med barnevern ja. Gråtende barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå