Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det står like vel ikke noe om at det er straff bart og for blogg foreldre og legge ut bilder av sine barn (eksponering) og foreldre bestemmer selv over sine egne barn og ikke noen som sitter på sin høye hest og tror dem vet best for andre. 

Bloggere som eksponerer barna sine bryter barnekonvensjonen om barns rett til privatliv. Snodig dette her med voksne mennesker som argumenterer for at barn ikke skal ha rett til et privatliv og frarøve dem mulighet til å danne sin egen digitale  identitet.

Det er trist at bloggerbarnas foresatte er så «digitalt korka». 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det var en opplysning jeg ikke visste og ante ikke at den var gjort under norsk lov. 

Det har vi vært gjennom med deg opptil flere ganger i denne tråden alt - deriblant jeg. 

Det hjelper å faktisk lese noen av svarene og linkene du får.... 

Endret av inox
sletta overflødig ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carina Maria skrev:

Det står like vel ikke noe om at det er straff bart og for blogg foreldre og legge ut bilder av sine barn (eksponering) og foreldre bestemmer selv over sine egne barn og ikke noen som sitter på sin høye hest og tror dem vet best for andre. 

*repeat*

Ja, huff, tenk at folk kan bry seg om andre sine ungar, la foreldre køyra på korleis dei vil, det er jo dei som eig ungen.  

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det betyr at Staten bryter sine forpliktelser i henhold til artikkel 16! Og det betyr at hvis noen smarte går sammen for å saksøke den Norske stat for brudd på denne artikkelen, så kan følgene av dette bli en lov mot bloggerbarnas rolle i REKLAME sammenheng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy_H skrev:

Det betyr at Staten bryter sine forpliktelser i henhold til artikkel 16! Og det betyr at hvis noen smarte går sammen for å saksøke den Norske stat for brudd på denne artikkelen, så kan følgene av dette bli en lov mot bloggerbarnas rolle i REKLAME sammenheng! 

👍

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carina Maria skrev:

Men det er jo noe av det vi diskuterer her 😂🙈 Vi kommer med argumenter, dokumenterte argumenter, som viser hvorfor det IKKE er bra, og hvorfor det burde vært regulert av norsk lov!! 

Det er helt udiskutabelt problematisk å eksponere barn til tusenvis av ukjente mennesker all den tid det er avdekket skremmende misbruk av info og bilder.  I tillegg til at bloggerbarna KAN komme til å slite med at alle vet så ekstremt mye om dem den dagen de blir store nok til å forstå omfanget. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
3 minutter siden, decker skrev:

Ser du kva du sjølv skriv? At sjølv om barnekonvensjonen har sterke etiske retningslinjer så skal ein berre drita i det fordi det ikkje står noko spesifikt om det i Norges lover? Grunnen til at det ikkje er meir i lovverket er at dette er eit forholdsmessig nytt fenomen, men det see ut som dette er på veg til å snu ref. volumet av debattar både på regjeringsnivå og i enkelte aviser. Etikk og moral er ein like viktig del av av samfunnet som lovar og reglar. 

Du legg ut bilete av ungen din på blogg og andre SoMe, og det er det som du seier ingen lov mot. Der hindrar deg likevel ikkje å reflektera litt over det fyrst, særleg med tanke på korleis det vert for ungen å sjå tilbake på det når det veks opp.

Jeg har mange ganger sakt at jeg ikke er mot at blogg foreldre deler bilder av sine barn (eksponering som dere kaller det) og jeg vet det er noe som etiske retnings linjer Dem etiske retnings linjer er forskjellig fra foreldre til foreldre.

Jeg mener at foreldrene selv som bestemmer hvor grensen går for billed deling av sine egne barn og det er ikke andres oppgave og belære dem hva om rett og galt for deres barn og synse og spekulere om barnet tar skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carina Maria skrev:

Jeg har mange ganger sakt at jeg ikke er mot at blogg foreldre deler bilder av sine barn (eksponering som dere kaller det) og jeg vet det er noe som etiske retnings linjer Dem etiske retnings linjer er forskjellig fra foreldre til foreldre.

Jeg mener at foreldrene selv som bestemmer hvor grensen går for billed deling av sine egne barn og det er ikke andres oppgave og belære dem hva om rett og galt for deres barn og synse og spekulere om barnet tar skade. 

Ja du tenker uetisk og mangler et stor moralsk kompass i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leselusa skrev:

Men det er jo noe av det vi diskuterer her 😂🙈 Vi kommer med argumenter, dokumenterte argumenter, som viser hvorfor det IKKE er bra, og hvorfor det burde vært regulert av norsk lov!! 

Det er helt udiskutabelt problematisk å eksponere barn til tusenvis av ukjente mennesker all den tid det er avdekket skremmende misbruk av info og bilder.  I tillegg til at bloggerbarna KAN komme til å slite med at alle vet så ekstremt mye om dem den dagen de blir store nok til å forstå omfanget. 

Dette! Hvordan vil forholdet mellom barn og foreldre bli da? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Dette! Hvordan vil forholdet mellom barn og foreldre bli da? 

Nettopp. Jeg tror jeg har nevnt det før, men jeg er utrolig glad for at bildene fra min barndom er samlet i fotoalbum hjemme hos mine foreldre, og ikke spredd rundt til alle som ønsker å se. Og ikke minst at ingen utenforstende vet alt om min barndom 😜

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Carina Maria skrev:

Men det er jo ved å diskutere disse tingene at lover og samfunnsnormer blir endret. For min del handler dette i liten grad om enkeltpersoner, men om noe jeg oppfatter som et samfunnsproblem. For i noen år nå har jo disse foreldrene blitt belønnet for denne atferden, i form av både penger og oppmerksomhet. Og det er jo noe man kan se i mange deler av SoMe, at denne type belønning kan påvirke mennesker til å overskride sine egne grenser. Det kan være alvorlig nok når det er en selv det går ut over, men enda mer alvorlig når det går ut over en uskyldig tredjepart. 

Tidligere har man ikke hatt mulighet til å eksponere egne barn på denne måten, det har kun vært barn av kjente personer eller barnestjerner som har kunnet oppleve noe lignende. Og der har media i større grad hatt regler å forholde seg til og de har hatt foreldre og andre mennesker rundt seg for å skjerme dem. SoMe-barna blir jo eksponert av de menneskene som det er meningen at skal skjerme dem. 

Endret av Zinatara
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carina Maria skrev:

Du er for krenking av  bloggerbarnas rett til et privatliv og frarøve dem retten til å danne sin egen digitale identitet?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
6 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Bloggere som eksponerer barna sine bryter barnekonvensjonen om barns rett til privatliv. Snodig dette her med voksne mennesker som argumenterer for at barn ikke skal ha rett til et privatliv og frarøve dem mulighet til å danne sin egen digitale  identitet.

Det er trist at bloggerbarnas foresatte er så «digitalt korka». 

Jeg mener at det er ikke opp til utenfor stående og dømme og bestemme om blogg foreldre ikke lar barnet deres har privat liv når dem legger ut et bilde av barnet sitt (eksponering). Det handler om hva den enkelte blogg foreldrene synes er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leselusa skrev:

Nettopp. Jeg tror jeg har nevnt det før, men jeg er utrolig glad for at bildene fra min barndom er samlet i fotoalbum hjemme hos mine foreldre, og ikke spredd rundt til alle som ønsker å se. Og ikke minst at ingen utenforstende vet alt om min barndom 😜

Jeg også! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Du er for krenking av  bloggerbarnas rett til et privatliv og frarøve dem retten til å danne sin egen digitale identitet?

Det var dine ord og ikke mine og det har jeg aldri sakt. 

Jeg er for at blogg foreldre selv bestemmer over sine egne barn og ikke dem som ikke kjenner til barnet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at det er ikke opp til utenfor stående og dømme og bestemme om blogg foreldre ikke lar barnet deres har privat liv når dem legger ut et bilde av barnet sitt (eksponering). Det handler om hva den enkelte blogg foreldrene synes er greit. 

Men hvorfor mener du at dette er greit?? Har du noe forskning eller lignende som støtter meningen din? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ytringsfrihet i dette landet og jeg har min fulle rett til å kritisere naive bloggere som selger mindreårige for egen vinning, profitt i form av «kjendisstatus» og økonomiske fordeler.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det var dine ord og ikke mine og det har jeg aldri sakt. 

Jeg er for at blogg foreldre selv bestemmer over sine egne barn og ikke dem som ikke kjenner til barnet 

Eksponering av mindreårige er å frarøve dem retten til et privatliv og retten til å danne sin egen digitale identitet. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
2 minutter siden, Leselusa skrev:

Men hvorfor mener du at dette er greit?? Har du noe forskning eller lignende som støtter meningen din? 

Det er mine personlige meninger jeg bygger på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...