Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Anna Nas

At enkelte bloggerforeldre ikke er villige til å beskytte barna sine mer enn at de til tross for at advarslene hagler fortsetter å publisere bilder og annen informasjon om ungene, er helt vanvittig.

At flere av disse foreldrene er voksne kvinner, (noen ganger med aksepterende voksne menn i kulissene), gjør ikke akkurat saken mindre vanvittig.

Selvbedraget er gigantisk dersom disse foreldrene virkelig tror at det de driver med garantert ikke kan få noen som helst negative konsekvenser for barna de eksponerer. Det motsatte er bevist.

Ifølge barnepsykolog og professor Willy-Tore Mørch, viser forskning at barn tar skade av å bli eksponert av profilerte foreldre, f.eks bloggere. Noen blir utsatt for trakassering, trusler, vold og erting, mens andre lider fordi de er flaue over det foreldrene har utlevert om dem (dvs utlevert om barna). (Kilde VG, jf lenke limt inn for noen innlegg siden.)

Barn er sårbare og helt avhengige av at voksne beskytter dem. Det hjelper ikke de eksponerte ungene om foreldrene forøvrig fremstår kjempesympatiske. Skadepotensialet er selvsagt akkurat like stort uansett hvordan mor ser ut og hvor søt og grei leserne evt. føler at hun er. 

Søt eller ei, jeg håper at folks inntrykk av disse bloggerne stadig forverres, og at merkevareleverandører/annonsører/sponsorer skjønner tegningen og holder seg langt unna. Det er muligens utopi, men det er jo lov å håpe.

Endret av Anna Nas
La til et par ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barna blir eldre, har de temmelig lav terskel for å bli flaue over foreldrene sine - mine har i perioder vært flaue over at de i det hele tatt HAR foreldre. Man kan jo undre seg over hvordan det oppleves å være tenåringsbarn av forledre som tar stor - og noen ganger helt ukritisk-  plass i offentligheten.

Willy-Tore Mørch skriver mye bra.

Jeg fatter og begriper ikke at man tar sjansen. ja - det kan gå bra. Men hva om det ikke gjør det?

 

Endret av pøbelsara
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
10 minutter siden, pøbelsara skrev:

Når barna blir eldre, har de temmelig lav terskel for å bli flaue over foreldrene sine - mine har i perioder vært flaue over at de i det hele tatt HAR foreldre. Man kan jo undre seg over hvordan det oppleves å være tenåringsbarn av forledre som tar stor - og noen ganger helt ukritisk-  plass i offentligheten.

Willy-Tore Mørch skriver mye bra.

Jeg fatter og begriper ikke at man tar sjansen. ja - det kan gå bra. Men hva om det ikke gjør det?

 

Veldig enig. Litt som at ingen eller i allefall veldig få tar sjansen på å droppe forsikring av materielle ting som hus og bil selv om det ikke er sikkert at noe skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer flere og flere artikler som belyser det problematiske ved å eksponere bloggerbarn, men jeg synes man nå i større grad burde dreie fokus over på foreldre og bloggplattformer som fasiliteter slik utbytting av mindreårige. 

Er det forenelig å være en blogger som eksponerer egne barn og tjener penger på dem og samtidig være gode foreldre?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet "det går som regel bra" holder A-L-D-R-I vann i noen som helst annen potensiell risiko - situasjon.

Selv om det går bra med de fleste barn med foreldre som røyker i stua, ville de fleste opplyste foreldre i dag, la være.

Selv om det går bra for de fleste barn med mørdre som drikker moderate mengder alkohol i svangerskapet, ville de fleste opplyste foreldre i dag, la være.

Selv om det gikk bra med de fleste barn som satt løst i baksetet i bilen, vil de fleste opplyste foreldre i dag, la være.

Det går sikkert bra med alle bloggerbarna også - men hvorfor ta sjansen?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ovnsbakt Paprika skrev:

Det kommer flere og flere artikler som belyser det problematiske ved å eksponere bloggerbarn, men jeg synes man nå i større grad burde dreie fokus over på foreldre og bloggplattformer som fasiliteter slik utbytting av mindreårige. 

Er det forenelig å være en blogger som eksponerer egne barn og tjener penger på dem og samtidig være gode foreldre?

Dette er jeg enig i. Bloggportalene tjener stort på at barn eksponeres og brukes i reklame. 

 

Hva mener UI? Hva mener TV2 nå som en ny sesong av bloggerne straks starter? Hva med annonsørene? HVilke tanker gjør disse kommersielle aktørene seg om at små og større barn brukes som underholdning og i markedsføring?

Får ungene betalt for å gjøre reklameinnlegg?

Får de store ungene til AnneBrith betalt for å være med i bloggerne?

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, pøbelsara skrev:

Dette er jeg enig i. Bloggportalene tjener stort på at barn eksponeres og brukes i reklame. 

 

Hva mener UI? Hva mener TV2 nå som en ny sesong av bloggerne straks starter? Hva med annonsørene? HVilke tanker gjør disse kommersielle aktørene seg om at små og større barn brukes som underholdning og i markedsføring?

Får ungene betalt for å gjøre reklameinnlegg?

Får de store ungene til AnneBrith betalt for å være med i bloggerne?

 

Veldig enig!

I følge den nye promoen til Bloggerne så er et helt kamerateam tilstede når barna til Anne Brith får vite at mamma har fått seg ny kjæreste. At ikke AB syns hun tråkker over noen grenser ifht barna vet vi jo, men hva med Pizzaboy? Eller kamerateamet for den saks skyld? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt ufattelig! Jeg vil kalle det et overgrep dersom det ikke var avtalt spill med de mindreårige statistene. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kollontaj skrev:

Det er jo helt ufattelig! Jeg vil kalle det et overgrep dersom det ikke var avtalt spill med de mindreårige statistene. 

Enig. De setter opp barna i en sårbar situasjon, filmer reaksjonene og legger ut så hele verden kan se. Om ikke dette er avtalt spill, så nærmer det seg de amerikanske foreldrene som la ut videoer hvor de skremte vettet av et av barna sine. De mistet så vidt jeg vet omsorgen for barnet. 

Fatter ikke TV2 vil være en del av slikt. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
25 minutter siden, Inocybe skrev:

Enig. De setter opp barna i en sårbar situasjon, filmer reaksjonene og legger ut så hele verden kan se. Om ikke dette er avtalt spill, så nærmer det seg de amerikanske foreldrene som la ut videoer hvor de skremte vettet av et av barna sine. De mistet så vidt jeg vet omsorgen for barnet. 

Fatter ikke TV2 vil være en del av slikt. 

Det virker som om presseetikken til de grader er på vikende front, og at TV2 ikke bryr seg nevneverdig om konsekvenser.

Når foreldrebloggerne heller ikke evner å holde barna unna kamera er det tragisk hele greia.

La være å se på Bloggerne er min oppfordring. Seertall og penger er alt disse folkene forstår og er interessert i.

Vær varsom-plakaten:

4.8. Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering. (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FruGlad skrev:

Veldig enig!

I følge den nye promoen til Bloggerne så er et helt kamerateam tilstede når barna til Anne Brith får vite at mamma har fått seg ny kjæreste. At ikke AB syns hun tråkker over noen grenser ifht barna vet vi jo, men hva med Pizzaboy? Eller kamerateamet for den saks skyld? 

Forkastelig! Hva er det Tv2 tenker på? Er det bare penger som betyr noe? 😡

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Jeg har ett barn og jeg legger ut bilder av barnet på facebook men jeg er nøye på vilke bilder jeg legger ut. På min facebook konto har jeg sikret så godt som mulig. 

Viss jeg hadde blogg ville jeg aldri postet bilder av mitt barn på bloggen og jeg blir skremt når jeg ser voksne bloggere som er eldre enn meg poste bilder av barna sine i 10 - 12 års alderen i barde tøy på stranden og det er galskap. Der er mange voksne bloggere drit dårlige på hvilke bilder dem poster på bloggene. Bilder av barn i badetøy. De aner ikke hva dem gjør. Hvor dum går det an og bli? 

Dem bildene hun Anna R har delt på bloggen sin er en solskinns dag i forhold.til bilder av barn som voksne bloggere ha lagt ut. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Det er altså så påfallende at ekte kjendiser som faktisk har kjent på kroppen hvordan det er å være kjent, de skjermer barna. Men disse wannabekjendisene som lever av å selge livet sitt på nett, de gjør det ikke. De har åpenbart et eksponeringsbehov av en annen verden, og skjønner ikke at barna kanskje kan komme til å vokse opp og ønske seg et privatliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fra https://www.aftenposten.no/100Sport/ballsport/Herrem-elsker-sosiale-medier-Men-hun-skjermer-sin-nyfodte-sonn-260223b.html (som det ble lenket til ovenfor):

Herem sier: "– Jeg vil at han skal ta det valget selv når han blir stor, om å være på sosiale medier. Nå har han ingen stemme eller mening, og det skal jeg respektere. Hvis noen bare hadde lagt ut bilder av meg i hytt og vær, ville jeg ikke likt det."

Senere i artikkelen sier en ekspert på sosiale medier: "Det vi vet fra forskningen er at er at barn i liten grad liker at det deles bilder av dem."

 

Jeg synes det er kjempebra at mange profilerte kvinner (det er flest kvinner aå langt) har gått ut i mediene og fortalt barna skal skjermes fra sosiale medier, og jeg applauderer at noen også har fordømt bloggernes deling av informasjon og bilder av barna.

Jeg tror vi sakte, men sikkert vil se enpå endring i holdningene, noe som er bra og svært nødvendig. Om et par tiår vil vi kanskje sidestille denne delingen med å røyke i bil med barn i baksetet e.l.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, CecilieX skrev:

Det er altså så påfallende at ekte kjendiser som faktisk har kjent på kroppen hvordan det er å være kjent, de skjermer barna. Men disse wannabekjendisene som lever av å selge livet sitt på nett, de gjør det ikke. De har åpenbart et eksponeringsbehov av en annen verden, og skjønner ikke at barna kanskje kan komme til å vokse opp og ønske seg et privatliv. 

Jaaa! 🙌🏼 Akkurat sånn er det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Speilvegg

Interessant artikkel i morgenbladet også om bilder av barn i SoMe. Ikke betalingsartikkel heller. 😀

https://morgenbladet.no/pafyll/2018/08/hva-skjer-nar-barn-ser-ut-som-om-de-er-godt-betalte-influencere

PS, legger til:

Som Grønt blad påpeker så handler artikkelen om at vi kler opp barna i dyre merkeklær som en slags «Mini-me». Det er jeg som assosierer det med en del mammabloggere på Instagram. Takk for presisering @Grønt blad

 

Endret av Speilvegg
Presisering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Speilvegg skrev:

Interessant artikkel i morgenbladet også om bilder av barn i SoMe. Ikke betalingsartikkel heller. 😀

https://morgenbladet.no/pafyll/2018/08/hva-skjer-nar-barn-ser-ut-som-om-de-er-godt-betalte-influencere

 

Teksten handler ikke om barn i SoMe, men om barn som styles av foreldrene som om de hadde være influensere (viktig forskjell). Barn som kles litt som mini-voksne i dyre klær og sko. 

Men uansett kjempegod og lesverdig spalte i Morgenbladet. Hele avisa er veldig god og verdt å lese enten man betaler selv eller leser den på biblioteket.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...