Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er fantastisk at en person som Mads Hansen bruker sin posisjon og skarphet til å rette fokuset mot det uetiske i å leve av eksponering av sine mindreårige.

Når ferien er over, håper jeg debattprogrammene drar dette videre i samfunnsdebatten. Og at vi unngår å stakkarsliggjøre erfarne bloggere som Anna Rasmussen, men heller stille dem til ansvar og kreve reflekterte svar.

Det Anna og andre bedriver, vet de er uriktig. De tar kritikk som hat, og klarer dårlig å argumentere annet enn å si at de må få gjøre som de vil. 

Samfunnsdebatten er der fordi mange mener at disse kyniske, ureflekterte foreldrene må stilles til ansvar og at dette må forbys. Så får de heller sette seg på skolebenken og skaffe seg et ærlig levebrød. 

Stå på Mads!

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CBE har lagt sin meget massive publisering av mindreårige til Snap og Instastories. Sjokkerende mange bilder, filmer og boomerange av både eldste og yngste, både sammen og alene i fullt frontal(angrep). (...) unger og mamma reklamerer for sine annonsører med «link til... sveip opp»  Har hun virkelig ikke fått med seg noen av poengene til Mads Hansen?? Er naivt å bedrive strutsetaktikken som «jeg viser dem ikke på bloggen», når vi blir fremlagt det ovennevnte på de andre SoMe kanalene til bedriften. Jeg hadde headset på meg og skvatt som tusan da CBE skreik ut i bilen; HVOOOR SKAL VI NÅ XXX?? Man får servert bilde fra fem år tilbake i tid der XXX sitter på samme føyse som i går, med emosjonelle emojier om hvor fort tiden går. 

I dag var det nesten krise at hun ikke hadde trent på to dager, så best å få kaloriforbrenning unnagjort før det tåpelige ordet brekkie, much needed. Etterfulgt av oppskrift på frokosten der hun bruker tomat som brød med pålegg mellom. (...)

Gir meg ende over at hun ikke bare kan la være med å fortsette eksponeringen! Det er direkte selvmotsigende iht tidligere uttalelser og de «delikate bildene» som er tatt bakfra på begge. Hva hjelper det når man likevel får se ALT på nevnte SoMe likevel 🙄🙄 

Mads Hansen bør gi henne en skrape også!! Det virker som om at regelen «barn har rett på privatliv» har gått bedriften hus forbi. (...)

Ryddet for persondebatt. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

Finnes det eksempler på bloggere som argumenterer med at eksponeringen de praktiserer er til barnas beste? Som om barn ikke har best av å bli skjermet?

Jeg er helt sjokkert over at så mange bloggere prioriterer penger og merkevarebygging på bekostning av sine egne barn. Sunn fornuft og normalt utviklet ansvarsfølelse tilsier at de burde gitt barna sine en barndom helt utenfor rampelyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Friluftsdame skrev:

Jeg synes det er fantastisk at en person som Mads Hansen bruker sin posisjon og skarphet til å rette fokuset mot det uetiske i å leve av eksponering av sine mindreårige.

Når ferien er over, håper jeg debattprogrammene drar dette videre i samfunnsdebatten. Og at vi unngår å stakkarsliggjøre erfarne bloggere som Anna Rasmussen, men heller stille dem til ansvar og kreve reflekterte svar.

Det Anna og andre bedriver, vet de er uriktig. De tar kritikk som hat, og klarer dårlig å argumentere annet enn å si at de må få gjøre som de vil. 

Samfunnsdebatten er der fordi mange mener at disse kyniske, ureflekterte foreldrene må stilles til ansvar og at dette må forbys. Så får de heller sette seg på skolebenken og skaffe seg et ærlig levebrød. 

Stå på Mads!

Jeg synes faktisk at barnevernet burde kommet inne her og gitt dem veiledning i foreldrerollen. 

De burde også tatt turen innom Kripos for å få innføring nettvett og dark room. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva risikerer de? 

- å formidle et narrativ som barna ikke kjenner seg igjen i senere i livet.

- å formilde et narrativ som definerer barna og som de bevisst eller ubevisst retter sin atferd, holdinger og etikk etter.

-å lære ungene at livet skal eksponeres, enten det er det opplevde livet (som også er et annet for barn enn for den voksne) eller det oppkonstruerte livet.

- å utsette ungene for pedofile på nett.

- å frata ungene retten til å skape sin egen digitale identitet.

- å åpne for identitetstyveri, samt at overgripere kan bruke info og bilder av barnet for å komme i kontakt med andre barn. 

- å åpne for at barna blir gjenkjent og opplever ubehagelige episoder ved det.

 

I tillegg kommer selvsagt den kommersielle biten, der ungene er en stor del av reklamebloggen/IG/snap. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kollontaj skrev:

Hva risikerer de? 

- å formidle et narrativ som barna ikke kjenner seg igjen i senere i livet.

- å formilde et narrativ som definerer barna og som de bevisst eller ubevisst retter sin atferd, holdinger og etikk etter.

-å lære ungene at livet skal eksponeres, enten det er det opplevde livet (som også er et annet for barn enn for den voksne) eller det oppkonstruerte livet.

- å utsette ungene for pedofile på nett.

- å frata ungene retten til å skape sin egen digitale identitet.

- å åpne for identitetstyveri, samt at overgripere kan bruke info og bilder av barnet for å komme i kontakt med andre barn. 

- å åpne for at barna blir gjenkjent og opplever ubehagelige episoder ved det.

 

I tillegg kommer selvsagt den kommersielle biten, der ungene er en stor del av reklamebloggen/IG/snap. 

Bingo! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Kollontaj skrev:

Hva risikerer de? 

- å formidle et narrativ som barna ikke kjenner seg igjen i senere i livet.

- å formilde et narrativ som definerer barna og som de bevisst eller ubevisst retter sin atferd, holdinger og etikk etter.

-å lære ungene at livet skal eksponeres, enten det er det opplevde livet (som også er et annet for barn enn for den voksne) eller det oppkonstruerte livet.

- å utsette ungene for pedofile på nett.

- å frata ungene retten til å skape sin egen digitale identitet.

- å åpne for identitetstyveri, samt at overgripere kan bruke info og bilder av barnet for å komme i kontakt med andre barn. 

- å åpne for at barna blir gjenkjent og opplever ubehagelige episoder ved det.

 

I tillegg kommer selvsagt den kommersielle biten, der ungene er en stor del av reklamebloggen/IG/snap. 

Dette. Vel skrevet. Jeg skjønner ikke at de tør. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kollontaj skrev:

Hva risikerer de? 

- å formidle et narrativ som barna ikke kjenner seg igjen i senere i livet.

- å formilde et narrativ som definerer barna og som de bevisst eller ubevisst retter sin atferd, holdinger og etikk etter.

-å lære ungene at livet skal eksponeres, enten det er det opplevde livet (som også er et annet for barn enn for den voksne) eller det oppkonstruerte livet.

- å utsette ungene for pedofile på nett.

- å frata ungene retten til å skape sin egen digitale identitet.

- å åpne for identitetstyveri, samt at overgripere kan bruke info og bilder av barnet for å komme i kontakt med andre barn. 

- å åpne for at barna blir gjenkjent og opplever ubehagelige episoder ved det.

 

I tillegg kommer selvsagt den kommersielle biten, der ungene er en stor del av reklamebloggen/IG/snap. 

Hva om de mindreårige vokser opp til å bli private mennesker som syns det er ekstremt ubehagelig at deler av oppveksten deres ligger ute på internett? Jeg kan ikke tenke meg noen andre enn bloggere som syns det er fint å ha så mye personlig og privat info/bilder av seg selv tilgjengelig for absolutt alle.

Hva om bloggerbarna ønsker å bli statsminister, dommer, politi, eller hva med sjef i Helsedirektoratet? Hvor greit er det da at man har tusenvis av barnebilder av seg selv liggende på internett iført store rysjekjoler, badedrakt, av alle sponse-; jeg mener barnebursdagene og ikke minst av både mor og far med rumpa bar? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ultiva skrev:

Hva om de mindreårige vokser opp til å bli private mennesker som syns det er ekstremt ubehagelig at deler av oppveksten deres ligger ute på internett? Jeg kan ikke tenke meg noen andre enn bloggere som syns det er fint å ha så mye personlig og privat info/bilder av seg selv tilgjengelig for absolutt alle.

Hva om bloggerbarna ønsker å bli statsminister, dommer, politi, eller hva med sjef i Helsedirektoratet? Hvor greit er det da at man har tusenvis av barnebilder av seg selv liggende på internett iført store rysjekjoler, badedrakt, av alle sponse-; jeg mener barnebursdagene og ikke minst av både mor og far med rumpa bar? 

Apropos å for alltid ha navn og barnebilder knyttet til detaljer om foreldrenes sexliv: barn har rett til vern av personlig integritet. I følge barnekonvensjonen (og dermed norsk lov). 

Samtlige "foreldre-/reklamebloggere" stryker på den der.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ultiva skrev:

Hva om de mindreårige vokser opp til å bli private mennesker som syns det er ekstremt ubehagelig at deler av oppveksten deres ligger ute på internett? Jeg kan ikke tenke meg noen andre enn bloggere som syns det er fint å ha så mye personlig og privat info/bilder av seg selv tilgjengelig for absolutt alle.

Hva om bloggerbarna ønsker å bli statsminister, dommer, politi, eller hva med sjef i Helsedirektoratet? Hvor greit er det da at man har tusenvis av barnebilder av seg selv liggende på internett iført store rysjekjoler, badedrakt, av alle sponse-; jeg mener barnebursdagene og ikke minst av både mor og far med rumpa bar? 

Ja, ikke sant? Det hjelper fint lite å slette bildene i etterkant, slik noen hevdet at en blogger har gjort, for kanskje bildene allerede er kopiert? Kanskje noen sitter på en mappe med alt av bilder, det er ganske creepy å tenke på. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knitting lady
På 25.7.2018 den 13.58, Carina Maria skrev:

Jeg sitter og leser inne hos et par bloggere og begge to har til felles at dem har mistet barna sine. Det må være det verst tenkelige for foreldre og miste det kjæreste di eier. Jeg hadde blitt knust hvis noe hadde hendt barnet mitt. 

Den ene bloggeren mistet barnet sitt da barnet var ung og den andre bloggeren mistet barnet sitt i en ulykke i en alder av 24 år. Begge to har opplevd det verste som foreldre kan oppleve.

Bloggeren som mistet barnet sitt i ung alder la ut bilder av barnet på bloggen sin og et bilde av barnet i kisten men den andre bloggeren som også har opplevd og miste barnet sitt reagerer på at den andre bloggeren viste bilde av barnet sitt i kisten. Hva er det og krangle om? Begge to har opplevd noe grusomt :( 

Hva mener dere andre om bloggere som viser frem døde barn på bloggene sine i kisten for eksempel? 

 

 

I utgangspunktet synes eg ingenting om eksponering av born, eller tredjepersoner som ikkje kan verken samtykke eller forstå kva det dreier seg om. I tilfella du beskriver er det nok ein sorgreaksjon som kjem til uttrykk, og det skal ein ha ein viss respekt for. I desse tilfella vil det ha lite konsekvens for den som blir utlevert, men det kan ha det for andre berørte (far, søsken, besteforeldre etc. Sikkert ubehagelig å møte folk på gata som seier dei har sett bilete av ditt døde søsken på nett). 

 

Eg har sjølv mista eit barn. Eg har aldri offentliggjort bilete av ho på nett, eller skreve utdypende om ho. Mest fordi eg føle enormt behov for å beskytte ho - nettet er ikkje berre love. Også er det viktig nettopp det at det ikkje berre eg som har mista ho, men min samboer mista også ei dotter, våre foreldre mista eit barnebarn og våre to andre born manglar ei søster. Vi har bilete av ho framme, og ho er på mange måtar ein del av kvardagen vår - men det ville være like unaturlig at fremmende tok del i vår sorg som st dei skulle ta del i oppveksten til mine to andre born. Så med bakgrunn i min erfaring, er det for meg fjernt å skulle dele bilete eller utdjupande tekster ang mitt døde barn. Men mange bruker det nok som ein del av sorgprosessen. 

 

Eg las ein gong eit blogginnlegg der ei jente viste bilete av sitt born som var døfødt og beskreiv fødselen. Innimellom støtteerklæringer og kondolanser, var det mykje stygt også. Blant anna kommentaren « du kjente jo ikke kjøttstykket engang»... dette har brent seg fast i netthinna mi. Internett er faen ikkje berre love

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Keikolina skrev:

Hvor lenge kan de fortsette å bruke barna som tilbehør liksom en veskehund?

Til de blir 7 - 8 - 9 år. Min erfaring er at barn da er store nok til at de ikke føles som en forlengelse av mor eller far. Personligheten og meningene deres blir tydeligere og de er jevnt over mer selvstendige. Ser også at andre bloggere har trukket ungene sine tilbake fra bloggen, eller lagt ned bloggen når barna kommer i den alderen.

På den annen side er barn veldig lojale, og dersom argumenter som "nå må dere stille opp for jobben til mamma" el, så vil de fortsette å si ja til å bli tatt bilde av, selv om de kanskje ikke er så komfortable med det. Det er naturligvis langt over grensen, og jeg håper det aldri har skjedd med noen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Knitting lady skrev:

I utgangspunktet synes eg ingenting om eksponering av born, eller tredjepersoner som ikkje kan verken samtykke eller forstå kva det dreier seg om. I tilfella du beskriver er det nok ein sorgreaksjon som kjem til uttrykk, og det skal ein ha ein viss respekt for. I desse tilfella vil det ha lite konsekvens for den som blir utlevert, men det kan ha det for andre berørte (far, søsken, besteforeldre etc. Sikkert ubehagelig å møte folk på gata som seier dei har sett bilete av ditt døde søsken på nett). 

 

Eg har sjølv mista eit barn. Eg har aldri offentliggjort bilete av ho på nett, eller skreve utdypende om ho. Mest fordi eg føle enormt behov for å beskytte ho - nettet er ikkje berre love. Også er det viktig nettopp det at det ikkje berre eg som har mista ho, men min samboer mista også ei dotter, våre foreldre mista eit barnebarn og våre to andre born manglar ei søster. Vi har bilete av ho framme, og ho er på mange måtar ein del av kvardagen vår - men det ville være like unaturlig at fremmende tok del i vår sorg som st dei skulle ta del i oppveksten til mine to andre born. Så med bakgrunn i min erfaring, er det for meg fjernt å skulle dele bilete eller utdjupande tekster ang mitt døde barn. Men mange bruker det nok som ein del av sorgprosessen. 

 

Eg las ein gong eit blogginnlegg der ei jente viste bilete av sitt born som var døfødt og beskreiv fødselen. Innimellom støtteerklæringer og kondolanser, var det mykje stygt også. Blant anna kommentaren « du kjente jo ikke kjøttstykket engang»... dette har brent seg fast i netthinna mi. Internett er faen ikkje berre love

Akkurat det samme sier Jenny Skavlan:

https://www.kk.no/showbiz/derfor-legger-ikke-jenny-skavlan-ut-bilder-av-lille-ase-pa-nett---jeg-er-veldig-glad-for-at-vi-tok-det-valget-68402188

Merkelig hvordan bloggere forteller hvor grusomt det er å få kritikk på det de selv velger å legge ut på internett, og samtidig så velger de å legge ut det mest skjøre og dyrebare de eier i samme slengen. Tenk at penger og likes er verdt mer enn enn dine barns beskyttelse og privatliv. Kripos har flere ganger advart, og har vist hvordan bilder av barn i badedrakt og små shortser enkelt kan manipuleres. Det er ekstremt naivt å tro at det ikke foreligger bildemisbruk av mindreårige som har tusenvis av bilder online på sine kjendisforeldres nettsider. 

Endret av Ultiva
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket innom en av de mest omtalte mammabloggerne sin instagram i dag. At jeg kom til å finne barnebilder og lettkleddbilder av mor i skjønn forening overrasket meg ikke, men bildet av mor og datter med følgende tekst fremkalte hakeslepp hos meg, altså: klagemelding fra blogglesere, og barnevernet på hjemmebesøk. Bloggen er oppdater. Link i bio.

Atte hæ?? Finnes det virkelig ingen grenser for hva man skal tjene penger på å blogge om? Og med ett av de involverte barna  som reklamefigur for elendigheten! Så hyggelig info at gud og hverman får om en selv og familien, for ikke å snakke om å finne om seg selv på nett når man er gammel nok til å google.. :hakeslepp:

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.7.2018 den 18.32, Malum skrev:

Jeg kikket innom en av de mest omtalte mammabloggerne sin instagram i dag. At jeg kom til å finne barnebilder og lettkleddbilder av mor i skjønn forening overrasket meg ikke, men bildet av mor og datter med følgende tekst fremkalte hakeslepp hos meg, altså: klagemelding fra blogglesere, og barnevernet på hjemmebesøk. Bloggen er oppdater. Link i bio.

Atte hæ?? Finnes det virkelig ingen grenser for hva man skal tjene penger på å blogge om? Og med ett av de involverte barna  som reklamefigur for elendigheten! Så hyggelig info at gud og hverman får om en selv og familien, for ikke å snakke om å finne om seg selv på nett når man er gammel nok til å google.. :hakeslepp:

 

Herlighet. Vedkommende viser jo da at hun ikke er egnet som mor da.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 den 10.45, Anna Nas skrev:

Finnes det eksempler på bloggere som argumenterer med at eksponeringen de praktiserer er til barnas beste? Som om barn ikke har best av å bli skjermet?

Jeg er helt sjokkert over at så mange bloggere prioriterer penger og merkevarebygging på bekostning av sine egne barn. Sunn fornuft og normalt utviklet ansvarsfølelse tilsier at de burde gitt barna sine en barndom helt utenfor rampelyset.

Det eneste argumentet jeg har lest er at "det kan gi barnet muligheter i fremtiden". Tror det var Anna R som uttalte det? Hun tenkte kanskje på blogger, modell eller noe slikt. 

PS: Jeg syns det er et dårlig argument. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, penny_ skrev:

Det eneste argumentet jeg har lest er at "det kan gi barnet muligheter i fremtiden". Tror det var Anna R som uttalte det? Hun tenkte kanskje på blogger, modell eller noe slikt. 

PS: Jeg syns det er et dårlig argument. 

Anne-B har skrevet noe lignende. Barna får muligheter. 

http://www.annebrith.no/2018/06/06/jeg-gar-videre-uten-barna/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/27/2018 at 4:49 PM, Ultiva said:

Akkurat det samme sier Jenny Skavlan:

https://www.kk.no/showbiz/derfor-legger-ikke-jenny-skavlan-ut-bilder-av-lille-ase-pa-nett---jeg-er-veldig-glad-for-at-vi-tok-det-valget-68402188

Merkelig hvordan bloggere forteller hvor grusomt det er å få kritikk på det de selv velger å legge ut på internett, og samtidig så velger de å legge ut det mest skjøre og dyrebare de eier i samme slengen. Tenk at penger og likes er verdt mer enn enn dine barns beskyttelse og privatliv. Kripos har flere ganger advart, og har vist hvordan bilder av barn i badedrakt og små shortser enkelt kan manipuleres. Det er ekstremt naivt å tro at det ikke foreligger bildemisbruk av mindreårige som har tusenvis av bilder online på sine kjendisforeldres nettsider. 

Jeg tror det uthevede du skriver her er mye av problemet, man føler at man eier sine barn. Man kan ikke eie sine barn. De er selvstendige individer med rettigheter. Om også some-foreldre innså dette ville vi kanskje komme et stykke på vei. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...