Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, elisaday skrev:

Takk for at du ikke hater på meg for å dele noe som ikke har med bloggerbarn å gjøre! Og takk for at du tar dette seriøst. Jeg var veldig i tvil om jeg skulle dele dette her. 

Det var supert at du delte den der :jepp: - det er jo det samme fenomenet - barn i SoMe.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anna Nas

Fremmede menn klemmer 3-åringen når hun er ute med moren, mens andre kommenterer "I love you" under instagrambilder av den lille jenta, og det synes moren hennes er helt greit?! 😳 Er det mulig!?

Edit: Takk for at du delte @elisaday 

Endret av Anna Nas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, elisaday skrev:

Dette er bokstavelig talt ikke et bloggerbarn, men jeg er interessert i å få vite hva dere synes om dette. Dette barnet er så overeksponert på sosiale medier at det er groteskt. Hun er tydelig instruert i hva hun skal si og jeg tenker på fremtiden til dette barnet. Mange synes det er "søtt" men jeg er ikke blant disse. Dette skremmer meg. https://www.buzzfeed.com/remysmidt/mila-emma-katie-stauffer

Grotesk utnyttelse av unger, intet mindre. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en av de unge mammabloggerne på snap. Hun er virkelig helt ekstrem på å legge ut filmsnutter av barna. Det hun la ut på story i dag var rett og slett trist å se på: de to minste barna på ca 2 og 4 år holder på i et leketelt de har satt opp i stua. Jentene ser ut til å kose seg veldig med det de holder på med sammen, og er veldig opptatt med sitt. Helt til mor trykker mobilen inn i teltåpningen og avbryter idyllen. Hun stiller spørsmål til jentene om hva de holder på med, og den eldste kommer til teltåpningen og sier "ikke ta bilde!", tydelig lei av å bli forstyrret av stadig filming fra mor. Mor spør om det de driver med er hemmelig, og jenta bekrefter det. Det er hemmelig. Men mor gir seg jo ikke, da. Det kommer flere snapper, hvor jentene ligger i teltet og er opptatt av et nettbrett, småprater og ler sammen. Og mor legger det ut så alle kan få se hva jentene hennes gjør. Ikke engang når hun blir bedt om det, respekterer hun datterens ønske om ikke å bli filmet.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Max Potente

Jeg skulle virkelig ønske at denne viktige tråden hadde blitt oppdatert med alt som finnes relevant om dette samfunnsaktuelle emnet!

Hvorfor kan ikke en journalist (ikke CBE) komme over tråden og ta diskusjonen videre i de største avisene? Linda Hofstad Helleland? 

Kan noen hjelpe bloggerbarna? :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kontakt med barnevern og barneombud i september og igjen i februar/mars, angående dette med at de sover i timen hva gjelder eksponering. Har ikke fått svar på noen av henvendelsene. 

En bekjent har tidligere skrevet kommentarer på barneombudets blogg om samme tema, uten å bli publisert. Gad vite hvorfor de tier dette ihjel, alle parter (Datatilsynet inkludert) er jo enige om at barn har rett på privatliv iht norsk lov. 

De oppfordrer om å melde fra til barnevernet om man mistenker at et barn ikke har det bra, og ikke prioritere hensynet til foreldrene. Samtidig er det jo nettopp dette de selv gjør, ved å sette eksponeringsforeldres autonomi foran hensynet til barnas beste. Håpløs situasjon. 

Skulle gjerne skrevet et åpent brev til dem for å tvinge frem et svar, men kan ikke av jobbhensyn. :( 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrev dette til CBE-tråden men kopierer det inn her også. Det passer på flere - dessverre :icon_frown:

Uavhengig av om det som står skrevet om et bloggerbarn, ord eller bilder, er sant eller ikke, så vil det henge ved barnet til evig tid. Barnet kan være skildret med personkarakteristikker som snill, god mot søsteren sin, masete, grinete etc. Likeledes barnets preferanser og vaner i forhold til mat, søvn, leker, ønsker etc. Dette er da ting barnets omverden tror de vet om barnet. Ting som vil ha en innflytelse på hvordan barnet blir oppfattet og behandlet av andre. 

Men hva hvis barnet ikke er slik det er beskrevet? Hva hvis barnet ikke ønsker at alle skal vite det er (sett inn personkarakteristikk/vane/preferanse beskrevet på mammaens blogg)? Hva hvis barnet selv ønsker å bestemme hvilket inntrykk verden rundt skal ha av det? 

Å skape si helt egen identitet er umulig for et bloggerbarn.  Barnets foreldre har for alltid fratatt det muligheten for å være anonym eller annerledes enn det inntrykket de har laget på barnets vegne. Barnets foreldre har for alltid fratatt barnets mulighet for å selv bestemme hvordan det ønsker omverdenen skal oppfatte det. Dette har foreldrene ofret fordi foreldrene ikke (vil eller klarer?) å innse at selv om de selv digger massiv eksponering så er det på ingen måte garantert at barnet ønsker det samme. Evnen til å se andres behov og deretter å sette disse behovene (barnets) foran sine egne (bloggerforeldrens) er en av de viktigste egenskapene til gode foreldre. Her feiler de fleste av bloggerforldrene grovt. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Inocybe skrev:

Skrev dette til CBE-tråden men kopierer det inn her også. Det passer på flere - dessverre :icon_frown:

Uavhengig av om det som står skrevet om et bloggerbarn, ord eller bilder, er sant eller ikke, så vil det henge ved barnet til evig tid. Barnet kan være skildret med personkarakteristikker som snill, god mot søsteren sin, masete, grinete etc. Likeledes barnets preferanser og vaner i forhold til mat, søvn, leker, ønsker etc. Dette er da ting barnets omverden tror de vet om barnet. Ting som vil ha en innflytelse på hvordan barnet blir oppfattet og behandlet av andre. 

Men hva hvis barnet ikke er slik det er beskrevet? Hva hvis barnet ikke ønsker at alle skal vite det er (sett inn personkarakteristikk/vane/preferanse beskrevet på mammaens blogg)? Hva hvis barnet selv ønsker å bestemme hvilket inntrykk verden rundt skal ha av det? 

Å skape si helt egen identitet er umulig for et bloggerbarn.  Barnets foreldre har for alltid fratatt det muligheten for å være anonym eller annerledes enn det inntrykket de har laget på barnets vegne. Barnets foreldre har for alltid fratatt barnets mulighet for å selv bestemme hvordan det ønsker omverdenen skal oppfatte det. Dette har foreldrene ofret fordi foreldrene ikke (vil eller klarer?) å innse at selv om de selv digger massiv eksponering så er det på ingen måte garantert at barnet ønsker det samme. Evnen til å se andres behov og deretter å sette disse behovene (barnets) foran sine egne (bloggerforeldrens) er en av de viktigste egenskapene til gode foreldre. Her feiler de fleste av bloggerforldrene grovt. 

Flott innlegg! Her treffer du spikeren på hodet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 23.26, Max Potente skrev:

Jeg skulle virkelig ønske at denne viktige tråden hadde blitt oppdatert med alt som finnes relevant om dette samfunnsaktuelle emnet!

Hvorfor kan ikke en journalist (ikke CBE) komme over tråden og ta diskusjonen videre i de største avisene? Linda Hofstad Helleland? 

Kan noen hjelpe bloggerbarna? :icon_frown:

Send inn tips og forespørsler til media - gjerne direkte til enkeltjournalister. Man finner link til mailene deres i byline på artikler. Både NRK og Aftenposten ønsker å skrive mer om emnet, TV2 tar det også opp, selv om de er litt schizofrene mtp at de inviterer bloggere med barn til GMN og slikt. Det er allerede skrevet mange artikler om dette, så nå går det litt på repeat føler jeg - men nye innfallsvinkler vil gi nytt pust i debatten, og journalister vil gjerne bli tipset :)

Benytter anledningen til å rose innspillene dine @Max Potente - du er flink å formulere deg, og jeg er alltid veldig enig med deg! :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev denne i tråden om Pilotfrue, den er også aktuell her da den gjelder flere. 

 

https://www.tv2.no/underholdning/9777016/

Godt de nå har snudd og bestemt at de ikke skal eksponere barnet i bloggen. Dette står i sterk kontrast til intervjuet de ga på «God kveld Norge» i januar. Da satt de småfnisende og la ut om at et barn ikke ville ta skade av eksponering. Tvert i mot ville barnet få en masse muligheter av utleveringen.

Det jeg reagerer på i dette siste intervjuet er at det virker som de fremdeles ikke forstår poenget! De sier de ikke vil eksponere barnet p.g.a. alle menneskene som skriver stygge ting på nettet. Er det virkelig så mange mennesker som skriver stygge ting om barn? Eller er de som AB at de tolker kritikken mot eksponering som hets mot de uskyldige barna? 🤔

Hadde de tatt til seg kritikken om eksponering av barn i blogg og SoMe hadde de vel heller sagt at barnet vårt fortjener verdighet, privatliv og få skape sin egen identitet. Ikke brukt argumentet om disse fæle nettrollene som skriver stygge ting om barn... Noe jeg personlig har til gode å lese. Jeg har aldri lest at noen har skrevet stygge ting om bloggeres barn. Men det har derimot vært massiv kritikk mot foreldrene som bruker barna i bloggen. Stor forskjell! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hummingbird2 skrev:

Skrev denne i tråden om Pilotfrue, den er også aktuell her da den gjelder flere. 

 

https://www.tv2.no/underholdning/9777016/

Godt de nå har snudd og bestemt at de ikke skal eksponere barnet i bloggen. Dette står i sterk kontrast til intervjuet de ga på «God kveld Norge» i januar. Da satt de småfnisende og la ut om at et barn ikke ville ta skade av eksponering. Tvert i mot ville barnet få en masse muligheter av utleveringen.

Det jeg reagerer på i dette siste intervjuet er at det virker som de fremdeles ikke forstår poenget! De sier de ikke vil eksponere barnet p.g.a. alle menneskene som skriver stygge ting på nettet. Er det virkelig så mange mennesker som skriver stygge ting om barn? Eller er de som AB at de tolker kritikken mot eksponering som hets mot de uskyldige barna? 🤔

Hadde de tatt til seg kritikken om eksponering av barn i blogg og SoMe hadde de vel heller sagt at barnet vårt fortjener verdighet, privatliv og få skape sin egen identitet. Ikke brukt argumentet om disse fæle nettrollene som skriver stygge ting om barn... Noe jeg personlig har til gode å lese. Jeg har aldri lest at noen har skrevet stygge ting om bloggeres barn. Men det har derimot vært massiv kritikk mot foreldrene som bruker barna i bloggen. Stor forskjell! 

Veldig betimelge betraktninger.

Det er et snedig retorisk grep de tyr til her, i likhet med det man også har sett hos Anne Brith i det siste, som du påpeker: Hun går voldsomt ut mot hets og hat som hun påstår har kommet, som har vært så stygt at hun måtte slette fort etc. Problemet er bare at ingen har sett denne hetsen. At noe har stått der og blitt slettet er lett å dokumentere dersom noen har tatt screenshots i tide. Men at noe IKKE har stått der, det er jo litt verre å bevise.

Etter hvert som jeg deltar i diskusjoner på Rampelyset, ikke minst om bloggerbarn, slår det meg stadig sterkere at det å framstille seg som offer for hatefulle ytringer på nett er et vel så stort problem som den faktiske forekomsten av hatefulle ytringer. Vi trenger virkelig en edruelig og informert debatt om hva saklighet er. For det er en størrelse som ikke synes å eksistere mer i offentlig debatt.

Endret av Aricia
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Max Potente
2 hours ago, FruJohansen said:

Send inn tips og forespørsler til media - gjerne direkte til enkeltjournalister. Man finner link til mailene deres i byline på artikler. Både NRK og Aftenposten ønsker å skrive mer om emnet, TV2 tar det også opp, selv om de er litt schizofrene mtp at de inviterer bloggere med barn til GMN og slikt. Det er allerede skrevet mange artikler om dette, så nå går det litt på repeat føler jeg - men nye innfallsvinkler vil gi nytt pust i debatten, og journalister vil gjerne bli tipset :)

Benytter anledningen til å rose innspillene dine @Max Potente - du er flink å formulere deg, og jeg er alltid veldig enig med deg! :)

Takk for det, og takk for tips om hvordan man kan ta dette videre i media! 

Ordene dine bærer ekstra tyngde for meg siden du har gjort så mye for å fremme denne diskusjonen. Du fortjener virkelig en stor takk for at du taler bloggerbarnas sak og for at du våger å gjøre det under fullt navn.  :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, decker skrev:

Snakk om eksponering av ungar (snapkollektivet Løvemamma):

https://www.nrk.no/vestfold/xl/_-syke-barn-er-ofte-godt-gjemt-1.13931067

Det blir enda verre når de deler så sårbare sider. 

Jeg forstår på en måte argumentet om å ikke gjemme bort de syke barna, men det må da kunne gå an å snappe eller blogge fra et foreldreperspektiv uten å vise barna? Å skjerme dem fra sosiale medier er ikke det samme som å gjemme dem bort! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Pilotfrue Julianne og Ulrik, så tenker jeg de har tatt et stort steg i riktig retning. Det krever tid og modning å endre mening. Det krever også styrke å skulle gå ut og innrømme at man så til de grader har tatt feil. 

Det aller viktigste er at barnet ikke blir eksponert. Jeg håper de klarer å gjennomføre det, og at de ikke blir blendet av pengene (for la oss være ærlige, bloggerne viser fram og selger barna fordi det gir penger i kassa). Kanskje vil paret i framtiden innse og kanskje innrømme de andre konsekvensene eksponeringen har.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg møtte to bloggerbarn på vei til jobb i dag. Det tok meg ca fem sekunder å kjenne de igjen på utseende og navn, og jeg leser ikke bloggen veldig ofte. Jeg tror også det er en av bloggerne som eksponerer barna minst, jeg vet ikke noe særlig annet om de enn hvem foreldrene er, hvordan de ser ut, hva de heter og ca hvor gamle de er. Likevel følte jeg det nesten litt ubehagelig, fordi jeg bør ikke kjenne igjen disse barna! Jeg leser denne bloggen kanskje 2 ganger i måneden, og jeg kjenner ikke familien på noen som helst måte utenfor "bloggosfæren". Jeg har så lyst til å spørre bloggeren hva h*n tenker om dette, men jeg føler også det ville blitt ubehagelig, fordi jeg føler nesten at jeg har gjort noe "creepy" bare ved å kjenne de igjen på bussen. Samtidig tror jeg det er en av bloggerne som faktisk ville svart saklig, og det hadde vært interessant å høre hva h*n tenker om at barna gjenkjennes der ute.

Endret av Ellepelle
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvemammaene sliter jeg også litt med. De viser ungene på sitt mest sårbare. Det skal være mulig å fortelle og informere uten å utlevere barna. Det er positivt og få lære at vi har ulike hverdager og at folk levet mer marginalt i forhold til liv og død. Men for meg blir det feil med filmsnutter og bilder av barn som i detalj beskriver ulike utfordringer. Barna har ikke mulighet til å si at det er greit. Barn er uansett ikke modne nok til å kunne vurdere hva som er ok å dele og hva som ikke er greit.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2018 den 10.36, Asti skrev:

Til de som er interessert. Jeg har laget en "samleimgur" vedr. "Bruk av barn i sosiale medier": https://imgur.com/a/AWoLv

:) 

 

Det er stadig de samme som blir nevnt. Har lurt på hvordan Elin Bergius har «sluppet» unna? Både blogg og insta handler kun om barna. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christina73 skrev:

Det er stadig de samme som blir nevnt. Har lurt på hvordan Elin Bergius har «sluppet» unna? Både blogg og insta handler kun om barna. 

Jeg har aldri hørt om Elin Bergius. Har kun tatt med de som har blitt omtalt i media vedr. bruk av barn i sosiale medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...