Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå mener jeg ikke de som ble uføre etter at de fikk barn, men de som allerede er uføre.

Jeg kan ikke forstå hvordan man kan være for syk til å jobbe, men frisk nok til å bære, føde, og ta seg av barn.

Burde uføre kvinner som med vilje blir gravide gått gjennom enda en utredning for å teste arbeidsevne? 

Hvis det er slik at en person ikke kan jobbe OG ta seg av barn samtidig, burde ikke denne personen valgt bort barn for å kunne bidra litt til samfunnet? Å få barn er ingen rett. Kan man ta seg av barn, kan man jobbe. Og kan man ikke gjøre begge deler,- da velger man bort barn. Man kan ikke bli forsørget av staten OG i tillegg få barn. Man bør i det minste kunne forsørge seg selv før man produserer nye mennesker.

Nav bude absolutt heve et mistenksomt bryn om en uføe plutselig venter barn. Det burde være auomatikk i at saken blir tatt frem igjen, og at personen må gjennom en ny vurdering. Og om helsa virkelig er for dårlg til å kunne jobbe, hvordan skal du klare å ta deg av et barn? 

Nav burde sende en beymringsmelding om de mistenker du er for dårlig til å være en god forelder. Men om du ikke er så dårlig, burde de slutte å utbetale uføretrygd iallefall.

Så egentlig kommer jeg frem til at barn og uføretrygd ikke passer sammen. 

Burde uføre få barn? Og burde i såfall nav gjennoppta utredning/vurdering så fort graviditetstest viser positiv? Er man frisk nok til å oppdra barn, ærlig talt, da kan man jobbe!

Anonymkode: 40868...c4f

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig, den dritten her igjen?

Anonymkode: 1c303...dab

• Liker 32
Skrevet

Selvsagt burde de ikke det, fattige barn burde bli omplassert og puttet inn i møblerte hjem. 

• Liker 8
Gjest Jessica
Skrevet

Burde DU  få barn?  Jeg mener at man må være istand til å føle med andre, har empati , forståelse og respekt for andres liv. At noen er uføre betyr ikke at de automatisk er dårlige foreldre. Skjerp deg! 

Skrevet
1 minutt siden, Jessica skrev:

Burde DU  få barn?  Jeg mener at man må være istand til å føle med andre, har empati , forståelse og respekt for andres liv. At noen er uføre betyr ikke at de automatisk er dårlige foreldre. Skjerp deg! 

Nei, men det er heller ikke en rett å få barn, og - etter min mening - er det alt for mange foreldre som aldri burde vært foreldre.

Nå sier ikke jeg at jeg heller mot det ene eller det andre (må tenke på problemstillingen), kun at det er en interessant debatt som gjerne kan bli nyansert.

• Liker 17
Gjest Jessica
Skrevet
8 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Nei, men det er heller ikke en rett å få barn, og - etter min mening - er det alt for mange foreldre som aldri burde vært foreldre.

Nå sier ikke jeg at jeg heller mot det ene eller det andre (må tenke på problemstillingen), kun at det er en interessant debatt som gjerne kan bli nyansert.

Enig i at det er mange som ikke burde hatt barn. Vi skal heller ikke sette mennesker i bås og la deres funksjonsevne definere dem som foreldre. I mitt yrke er det drøssevis av mennesker som ikke burde hatt barn da de jobber for mye og ser barna altfor lite. 

Gjest cheshirecat
Skrevet
Et øyeblikk siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg er enig. Det er veldig naivt å si at absolutt alle kan og bør få barn. Akkurat dette med at å få penger/støtte fra NAV burde revurderes fordi man får barn er jeg ikke så opptatt av, men det er åpenlyst at er man ufør stiller man med dårlige kort på hånda, man er rett og slett ressurssvak på mange måter. Det betyr ikke at man ikke kan ha flotte egenskaper som foreldre, men det er legitimt å stille spørsmål rundt hvor bra det er for et barn å vokse opp i et hjem hvor omsorgspersonene ikke er istand til å forsørge segselv..

Skrevet
Et øyeblikk siden, Jessica skrev:

Enig i at det er mange som ikke burde hatt barn. Vi skal heller ikke sette mennesker i bås og la deres funksjonsevne definere dem som foreldre. I mitt yrke er det drøssevis av mennesker som ikke burde hatt barn da de jobber for mye og ser barna altfor lite. 

Så hvorfor lar vi ikke mennesker med Downs-syndrom få formere seg?

• Liker 6
Skrevet

Å herregud, nok en slik smålighet-sjalusi-mine-skattepenger-tråd! Uføre er mennesker de også. Jeg vil nå si at en heller bør sette spørsmålstegn om disse bør få formere seg fritt som har så unyansert syn på sine medmennesker.  

• Liker 16
Skrevet
9 minutter siden, Jessica skrev:

Jeg er sosiopat, så jeg mangler empati, forståelse og respekt for andres liv, jeg er likevel mer egnet som forelder enn noen som er arbeidsledig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man helse til å gå igjennom både svangerskap og fødsel så har man også arbeidsevne. 

Anonymkode: ceb65...5e1

• Liker 18
Gjest Blomsterert
Skrevet

En må være to for å få barn. Regner med at foreldre stort sett samarbeider og avlaster hverandre. Nå er det sånn at en har rett på uførestønad,og det en må tenke på er at økonomien tillater barn. 

Mennesker er uføre av veldig mange grunner,og selvfølgelig er de like gode foreldre som andre i mange tilfeller! Om NAV vet at foreldre er for syke til å være foreldre så sender de bekymringsmelding,så det er avklart. 

Skrevet
8 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Det handler ikke om "å la de få formere seg", men at mennesker med Downs syndrom ofte har meget nedsatt fruktbarhet.

Og hvem er "vi"?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er mange forskjellige grunner til at folk er ufør. 

Vet jo om barn fra godt møblerte hjem som har sett lite til foreldrene sine og blir oppdratt av au-pairer. Er det mer greit, bare fordi de har penger?

Anonymkode: 0be4c...3fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man helse til å gå igjennom både svangerskap og fødsel så har man også arbeidsevne. 

Anonymkode: ceb65...5e1

Og ikke minst oppdra et barn eller fem. Klarer man det klarer man virkelig noen timer på jobb. Det er snakk om å prioritere. i dette tilfellet prioriterer disse menneskene seg selv og ikke resten av samfunnet. Trist 

Anonymkode: ad7b8...234

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Fireball skrev:

Det handler ikke om "å la de få formere seg", men at mennesker med Downs syndrom ofte har meget nedsatt fruktbarhet.

Og hvem er "vi"?

Håhåi, HER bæsja jeg skikkelig på leggen. Så en dokumentar for ufattelig mange år siden, hvor et par - begge hadde Downs-syndrom - ikke fikk lov til å planlegge barn. Nå er det faktisk så lenge siden at jeg ikke husker detaljene rundt, og med litt kjapp googling tok jeg fullstendig feil.

Bugger. Dette som kunne bli en interessant debatt, også hiver jeg all kredabilitet ut vinduet ved første anledning!

• Liker 3
Gjest cheshirecat
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke minst oppdra et barn eller fem. Klarer man det klarer man virkelig noen timer på jobb. Det er snakk om å prioritere. i dette tilfellet prioriterer disse menneskene seg selv og ikke resten av samfunnet. Trist 

Anonymkode: ad7b8...234

Ikke alle lidelser er fysiske. Noen kan slite sterkt med sosial angst osv. Men fungere veldig bra i hjemmet hvor de har trygge rammer og omgivelser.

AnonymBruker
Skrevet

Burde egentlig uføre i det hele tatt leve? Noen ganger kan det virke som folk irriterer seg grønn på alle som er uføre. De bruker opp skattepengene, og det er så mye uføre ikke burde gjøre. De burde ikke jobbe, for det kan de ikke, de burde ikke ha aktivitet, fordi de burde ha jobb, de burde ikke få barn, fordi det blir for dyrt for meg å betale skatt, og ja nevnte jeg det at uføre ikke burde ha så mange rettigheter? 

Herregud, skal man tvangssterilisere uføre. Du har blitt gravid, men du jobber ikke du får drosje rett på abortklinikken med deg.

Det å jobbe er ikke det samme som å ta seg av et barn. Ja, det kan være krevende å ha barn, men det ikke det samme som å jobbe.

De som kritiserer uføre burde kanskje sette seg inn i hva det vil si å være ufør. Noen tror at så lenge man kan gå så skal man jobbe for en hver pris. Det å bli ufør er egentlig mye mer komplisert enn mange tror. Noen glemmer noen ganger at blant uføre er det faktisk mennesker med rettigheter, og selv om man er ufør så kan man bidra i samfunnet, og det syns jeg man skal få lov til. Jeg vil ikke at uføre skal sitte helt stille deprimerte i en sofa 24/7. Det at folk som har utfordringer med helsen skal få lov til å bidra med det de kan. Om det betyr at hun/han kan være en god forelder ja så la de få være det. 

Hvis man skal snakke om hvem som burde få barn burde være de som kan ta seg av de. Skal vi ikke bare si at de rike som kan få barn da? Det er ikke så viktig at de ikke kan være hjemme å ta vare på de. Det er vist flere ganger i historien at de bare kan leie inn noen som kan ta seg av den jobben. De er tross alt ute å lager arbeidsplasser, og tjener penger. Ja, slike foreldre vil Norge ha. 

Anonymkode: 8b8aa...514

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

At det var? 

Jeg tenker at uføre ikke er en homogen gruppe, og at de alle har ulike forutsetninger. Og så lar jeg det være med det, fordi det ikke er min business. Anbefales. 

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev:

Ikke alle lidelser er fysiske. Noen kan slite sterkt med sosial angst osv. Men fungere veldig bra i hjemmet hvor de har trygge rammer og omgivelser.

Hva om vi gjorde alle uføre verpeklare til au-pairer?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...